• Emmixen

Knapptråden del elva

Här kommer del elva till vår tråd om barn med knapp på magen/PEG.

För dig som inte vet vad det är finns det info här: www.sahlgrenska.se/SU/5/GEA/PEGKnapp-och-Gastrotub/

Länk till första tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m17655066.html
    Länk till andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m21221243.html
    Länk till tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m24430851.html
    Länk till fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m27447607.html
    Länk till femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m30184851.html
    Länk till sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m33202353.html
    Länk till sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m35780434.html
    Länk till åttonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m38996584.html
    Länk till nionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42050845.html
    Länk till tionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m44586415.html

Välkomna hit!

• Svar på tråden Knapptråden del elva
  • mumma84

vad jag vet så är den hudfärgade lite klistrig och den vita mer som en vanlig kompress. Då borde man väl sätta den vita på den hudfärgade? eller ska man inte ha båda 2 på en gång kanske? mycket att tänka på

• Emmixen

Oj, jag svarade ju helt fel på din fråga förut! Förlåt! Jag förklarade ju bara vilka jag hade, haha.

Jo, den hudfärgade är den klistriga och den ska klistras mot huden. Den vita är inte klistrig men däremot "plastig" på ena sidan, den plastiga sidan ska vara uppåt, så att den icke plastiga sidan suger upp.

Jag har använt de klistriga en gång och aldrig mer säger jag! Det tog oss säkert en timme om inte ännu längre att få bort det där hemska klistret! Så jag har bara Skin X Absorbent, den vita.

• Jontesfru
    Emmixen skrev 2009-09-23 21:06:48 följande:
    Oj, jag svarade ju helt fel på din fråga förut! Förlåt! Jag förklarade ju bara vilka jag hade, haha.Jo, den hudfärgade är den klistriga och den ska klistras mot huden. Den vita är inte klistrig men däremot "plastig" på ena sidan, den plastiga sidan ska vara uppåt, så att den icke plastiga sidan suger upp. Jag har använt de klistriga en gång och aldrig mer säger jag! Det tog oss säkert en timme om inte ännu längre att få bort det där hemska klistret! Så jag har bara Skin X Absorbent, den vita.
    Axels ssk på hab sa just det att Axel kommer att tappa luften många gånger om innan vi fått av plasten o därför skulle vi bara testa de som är utan klister.
    Mamma till Anton 12år och Axel 2 år
  • Emmixen

Jag rekommenderar inte de med klister. Visst, när de sitter på skyddar de kanske den irriterade huden, men den blir lika irriterad och lite till när man ska försöka få väck det... Så kör på de utan klister!

• marre 84

Skin X Absorbent den har vi oxså jag byter den varje dag just nu..jag tycker dom e bra.

• Emmixen

marre 84 skrev 2009-09-24 15:11:45 följande:

Skin X Absorbent den har vi oxså jag byter den varje dag just nu..jag tycker dom e bra.
    Byter ni kompress en gång om dagen? Vi byter minst två men eftersom det läcker mycket kan det bli upp till 5-6 gånger.
  • marre 84
    Emmixen skrev 2009-09-24 15:23:57 följande:
    marre 84 skrev 2009-09-24 15:11:45 följande:
    Byter ni kompress en gång om dagen? Vi byter minst två men eftersom det läcker mycket kan det bli upp till 5-6 gånger.
    Jag byter just nu en gång om dagen för det är inte så mycket kladd längre men om det blir kladdigt så kan vi byta upp till 3-4 st om dagen..
  • Jontesfru

vi byter också några gånger om dagen men vi har ju vanlig kompress, än så länge eftersom det inte fanns inne på apoteket utan vi fick beställa...

Mamma till Anton 12år och Axel 2 år
Svar på tråden Knapptråden del elva