Jojjan 81 skrev 2009-09-30 19:42:09 följande:
ja vet mycket väl om hundarnas säkerhet. men hur fan tror du att hundar, rävar, vargar mm gör?? går o hämtar nån som håller?? deras instinkt e nog ganska mycket bättre än vår! o , visst ja kunde varit med men ja har dem precis om knuten så ja både ser o hör hela tiden!! min hund e en familjemedlem som alltid får det bästa, så snälla hoppa inte på allt som uttalar sej.
Att börja dra in hur djuren lever i det vilda är så förbannat barnsligt så det är knappt värt att kommentera, men ok du valde att gå dit så jag följer efter. Har rävar eller vargar något annat val, svar nej. Har du full koll på de skador som uppstår i det vilda eller har du en rosendröm att alla parningar sker skadefritt där? Är hund ett husdjur där vi människor som äger dem är ansvariga, svar ja. Är det då ägarens ansvar att värna om sin hunds välmående och försöka förhindra skada och sjukdom, svar ja!
När en hane sväller vid parning så är det inte ovanligt att det gör ont på tiken (jag har observerat MÅNGA parningar så jag vet jag vad talar om), tiken kan få panik och försöka springa därifrån, hanen sitter fast i henne. Man behöver inte vara ett geni för att begripa själv att skadorna kan bli oerhört svåra, smärtsamma och i värsta fall kroniska (då på framför allt hanen, men även tiken)
En parning är oerhört påfrestande fysiskt för hundarna, tiken får ta stor belasning på hela kroppen och hanen har all belastning på bakbenen. När hängning sker bör människor assitera och hjälpa hundarna försiktigt till en bekväm och mindre belastande ställning!
Dessutom är en tax mindre än en drever, i din parnings fall så var skaderisken och belasningen ännu större på hundarna!
Och börja inte anklaga mig för påhopp, du säger själv att hundarna parade sig obevakade och det ÄR fel. Man gör inte ett påhopp så fort man säger sanningen!!!!