• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • Anonym (DÖG!)

Använder man ord som "dugde" förtjänar man ingen vackrare förlovningsring än den du fick.

Förresten är det väl kutym med en slät guldring vid förlovningen för att sedan fläska på med en diamantförsedd ring vid giftermålet?

Glöm alla romantiska amerikanska filmer du sett där fästmannen ska förse sin fästmö med någon imponerande historia med så stor diamant som möjligt bara för att han ska visa hur mycket pengar han kan lyckas göra av med. Lev i verkligheten!

• Burberry

Anonym (DÖG!) skrev 2009-09-11 17:33:04 följande:

Använder man ord som "dugde" förtjänar man ingen vackrare förlovningsring än den du fick. Förresten är det väl kutym med en slät guldring vid förlovningen för att sedan fläska på med en diamantförsedd ring vid giftermålet? Glöm alla romantiska amerikanska filmer du sett där fästmannen ska förse sin fästmö med någon imponerande historia med så stor diamant som möjligt bara för att han ska visa hur mycket pengar han kan lyckas göra av med. Lev i verkligheten!
    Men kan man inte istället försöka komma överens om att folks verklighet ser olika ut. Din verklighet är ju inte ts verklighet. Bådas är lika bra, men olika helt enkelt.
  • evaparadiset

Jag har lite svårt att sätta mig in i din situation då jag tvärt emot dig INTE vill ha bling-bling. Vi har breda "sagan om ringen" ringar båda två och dessutom två var då vi valde samma ringar till vigselringar och min man ville, tvärt emot vad traditionen bjuder, också ha en vigselring, han menar på att annars syns det ju inte att han är gift utan han ser "bara" förlovad ut. Så nu har vi två, släta, breda ringar var, utan minsta sten.
    Men om du talar med din man om ringen så kan ni ju säkert "uppgradera" din så fort ekonomin tillåter det.
    Min svägerska har breddat sin förlovningsring och designat om vigselringen helt (behållit stenen) och är nu jättenöjd med sina ringar. Hennes make har behållit sin "dussin"-ring och gillar sin skarpt. Alla nöjda och glada.

• Coursell

Svarar här bara på ts.
    Jag själv tycker att förlovningsringen ska var en enkel slät ring och vigselringen den med stenar i. Men jag vet att det finns dem som tycker helt tvärtom också.
    Däremot är det väldigt tråkigt att du lever med såna materiella människor i din omgivning.

• Anonym

Jag har en vanlig slät lite rundad ring. Vill inte ha något annat till förlovningen. Vill man sen ha en eller flera stenar i vigselringen tycker jag att det är mycket snyggare att ha en vanlig slät innan. Då blir vigselringen vackrare. Tycker inte om när man har två ringar på finget som har stenar båda två och är olika.
    Tycker din fästman gjort ett bra val eftersom din vigselring sen kommer bli så mycket vackrare på ditt finger!!!

• LadyWillow

Du TS behööver lära dig stå på dig mot dina materealistiska släktingar och vänner tror jag. Kärleken sitter inte i antal stenar. Och dessutom har jag aldrig hört talas om att man ska ha stenar i förlovningsringar.

• 82an
    Anonym (DÖG!) skrev 2009-09-11 17:33:04 följande:
    Använder man ord som "dugde" förtjänar man ingen vackrare förlovningsring än den du fick. Förresten är det väl kutym med en slät guldring vid förlovningen för att sedan fläska på med en diamantförsedd ring vid giftermålet? Glöm alla romantiska amerikanska filmer du sett där fästmannen ska förse sin fästmö med någon imponerande historia med så stor diamant som möjligt bara för att han ska visa hur mycket pengar han kan lyckas göra av med. Lev i verkligheten!
    Det är lätt att vara kaxig när man är anonym. Fegis! Vad är det för fel att vilja ha två fina ringar. dessutom vill man ju att ringarna ska matcha Det är heller inget fel att vilja ha ett riktigt stort påkostat "amerikanskt" bröllop. Det är så tråkigt när alla måste trycka ner folk som vill lite mer för i sverige får man inte vilja ha "det lilla extra" för då anses man skrytsam eller otacksam. LÖJLIGT!
  • Minimax

Jag har en slät förlovningsring. Vill inte ha något annat och tycker att det är vigselringen som "ska ha" stenar (om man nu vill det). Grovt uppskattat har 99% av mina vänner släta förlovningsringar, tror att jag kanske har någon vän som har sten på sin förlovningsring. Tycker det är mer stilfullt!

• Anonym

Jag har också en lite tunnare slät förlovningsring som jag nog egentligen inte skulle valt, men det var allt som ekonomin tillät just då. Nu i efterhand är jag lite avis på alla som har tjockare typ "sagan om ringen"-ringar med en större briljant i.
    Vi har löst det som så, att jag har fått en till ring då barnen föddes med stenar i som jag har "längst ned" på fingret, sen har jag en alliansring med briljanter som jag fick vid vigseln, längst ut har jag förlovningsringen. Det ser helt klart bättre ut med lite bling runtomkring den egentligen trista ringen. I värsta fall kanske du kan byta in din ring mot en sån du vill ha?
    Inte för att andra tycker något, utan för att du själv ska ha en ring du gillar
    Förresten är det väl mer en fråga om tycke och smak vad man väljer för förlovningsring. Jag har kompisar som har briljanter i bägge, en del som har släta förlovningsringar och likadan vigselring etc. Alla varianter.

• Diva

Jag har en HAND GREAT i vitguld med 8 st 0,2 ct briljanter i. Som vigselring har jag en LINE i av samma märke med 17 st 0,2 ct briljanter i. Jag överlät dock inte på min man att köpa ringar. Vi fölovade oss utan ringar först, bra tänkt av min man anser jag...

Svar på tråden skäms för min förlovningsring