• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • lovemyboys

Men OJ.....va mycket skitkastnong på varann....hm,undrar just om det var syftet??

Lägg energin på att få mannen att förstå att vigselringen köper han INTE ensam...{#lang_emotions_dreamer}
    Det kan ju bli kanonsnyggt med en riktig läckerbit,bredvid en slät söt sak....
    Fast jag hade personligen inte haft hjärta att byta den....i tron om att min man verkligen tyckte att det var en sån som gällde vid förlovning....jag är bara så löjligt lycklig över att bli (va) gift.....{#lang_emotions_tongue_out}

Men det är ledsamt att du känner så...kan jag tycka, för det är ju säkert med en jobbig känsla i hjärtat.

• Anonym (nöjd)

Jag älskar min släta förlovningsring. Men så var vi ju tonåringar när min man köpte den till mig också. Hela hans muckarbidrag från lumpen gick åt... Sen när vi gifte oss lät vi en guldsmed göra vigselringen, likadan fast lite bredare och med ett hjärta av sex briljanter i. Den blev ganska speciell, stenarna sitter lite snett liksom men jag älskar den också. Nu har vi en helt annan ekonomisk situation och jag skulle antagligen kunna få vilken ring jag ville men jag vill ha MINA ringar. De vi umgås med har mycket mer "Bling-ringar" men det är ingen som ser ner på mina ringar ändå. Och gör de det så kan de ju fara och flyga.

Min poäng är egentligen inte alls att TS måste "nöja sig" med något hon inte vill ha. Det gjorde ju aldrig jag, hade bara turen att förälska mig i mina ringar ändå. Men jag tror det vore en bra idé att bara prata med fästmannen om det utan att det behöver vara så dramatiskt. De älskar ju varandra och då kan man väl säga att: "Du, jag skulle vilja ha en sten i min förlovningsring..." I mina kretsar är det heller inte ovanligt att man får en diamant i förlovnings- eller vigselringen som representerar att man fött ett barn, kanske kan vara något att ta upp...?

• Jungblom

Vet inte riktigt vad jag ska skriva men jag skriver helt enkelt lite vad jag tycker och hoppas att jag inte trampar någon på tårna.

1. Varför är ringen som din blivande valt inte fin nog? Varför är inte hans sed lika fin som din familj/dina vänners om att köpa en jätte ring vid förlovningen? Inser du inte att den kan vara en smula praktiskt? MÅNGA människor som inte är tonåringar köper släta förlovningsringar.

2. Ni bestämmer väl själva hur ni vill gifta er, skit i alla så kallade krav! Vinner ni något på att låta alla andra få som de vill, eller vill du kanske ändå ha ett stor och pampigt bröllop och därför väljer att vänta (inget fel i att vänta heller för den delen). Skyll isf inte på att ni har krav på ett att uppföra ett bröllop som ni kanske i grund och botten inte önskar själva.
    Fundera på hur NI vill ha det och utan att ha släkt och vänner i åtanke!

3. Allt blir inte som i drömmarna, inse att du lever i verkligheten. Sluta vara besviken på frieriet! Alla får inte romantiska middagar när de förlovar sig eller den där perfekta ringen. Varför är det så viktigt för dig? Är inte själv innebörden det viktigaste eller är scenen som det utspelar sig på och ringen det viktigaste? Sluta älta.

//Sorry om det blev lite flumigt, hoppas du fick lite att tänka över nu!

• Anonym (30000)

Jag köpte en förlovningsring för 40´000 till min tjej. Hon sa ja som tur var men det var verkligen en chansning. Vi är inte gifta och kommer nog inte gifta oss heller.

Men hon får komplimanger för ringen varje dag. Inte alls blingig, bara utsökt.

Att köpa begagnad förlovningsring tycker jag är trist, såvida det inte råkar vara en släktring.

Och jag är svensk, min tjej med. (om nån undrar)

• Anonym
    Anonym (30000) skrev 2009-09-11 14:58:10 följande:
    Jag köpte en förlovningsring för 40´000 till min tjej. Hon sa ja som tur var men det var verkligen en chansning. Vi är inte gifta och kommer nog inte gifta oss heller.Men hon får komplimanger för ringen varje dag. Inte alls blingig, bara utsökt. Att köpa begagnad förlovningsring tycker jag är trist, såvida det inte råkar vara en släktring.Och jag är svensk, min tjej med. (om nån undrar)
    OCH med detta vill du säga??????
    Hade min man köpt en ring för 40 ooo så hade jag på allvar dumförklarat karln.....
  • Burberry
    Anonym skrev 2009-09-11 14:59:49 följande:
    OCH med detta vill du säga??????Hade min man köpt en ring för 40 ooo så hade jag på allvar dumförklarat karln.....
    Kanske du borde inse att denhär tråden inte passar för dig?
  • Anonym
    Jag köpte en förlovningsring för 40´000 till min tjej. Hon sa ja som tur var men det var verkligen en chansning. Vi är inte gifta och kommer nog inte gifta oss heller.Men hon får komplimanger för ringen varje dag. Inte alls blingig, bara utsökt. Att köpa begagnad förlovningsring tycker jag är trist, såvida det inte råkar vara en släktring.Och jag är svensk, min tjej med. (om nån undrar)
    Skrev du fel...eller la du på ytterligare 10.000???
    Inlägget skrivet av 30.000...........hm, osar osanning!!
  • Anonym
    Burberry skrev 2009-09-11 15:00:38 följande:
    Kanske du borde inse att denhär tråden inte passar för dig?
    Av vilken anledning???
    HAde ingen aning om att det var du som bestämde vart jag skulle va.....
    Vart ska jag gå näst??
  • LyckligtSlut

Jag köpte en förlovningsring för 40´000 till min tjej. Hon sa ja som tur var men det var verkligen en chansning. Vi är inte gifta och kommer nog inte gifta oss heller. Men hon får komplimanger för ringen varje dag. Inte alls blingig, bara utsökt. Att köpa begagnad förlovningsring tycker jag är trist, såvida det inte råkar vara en släktring. Och jag är svensk, min tjej med. (om nån undrar)
    Varför förlovar man sig om man inte vill gifta sig? Vet hon om att du inte vill det? Hon lär knappast bli glad annars. Tur att ringen var dyr, så kan hon ju trösta sig med de pengarna iaf.
  • Burberry

Kul att ni som köper ringarna fattar det, det är nästan bara ni som skrivit något som inte klankar ner på ts här. Ironiskt nog så tycker största delen i tråden synd om er, som har en så bortskämd kvinna.. Bra då FL finns som kan upplysa er om det
Svar på tråden skäms för min förlovningsring