• Bobbenn

    Dom ultimata dagiskläderna inför vintern??

    Alla tips mottages tacksamt Allt från underställ, overall, vantar, regnkläder, mössa osv

    Kanske från fsk lärare tom?

    Hur mkt behöver man?
    22/3-08 föddes mitt livs stora kärlek.
  • Svar på tråden Dom ultimata dagiskläderna inför vintern??
  • Miss Maya

    Tja, jag klär gärna på min lilla i galonbyxor idag om hon ska sitta eller kravla i sandlådan då det ofta är fuktigt i sanden. Någon overall är ju inte aktuell i dagsläget. Och ganska ofta på dagis har jag varit med om att barnen bara tagit på sig galonbyxor. Inte jacka eller regnjacka då det varit ganska varmt, men kanske precis regnat och är väldigt blött på marken.


    Dr Mupp skrev 2009-09-13 22:57:20 följande:
    Det var tre år sen senast mina barn hade galonkläder på sig och det var för att dagis inte hade fattat att galonisar över overallen inte behövdes. Sen dess har galonisarna hängt oanvända på dagis. (ja dagis kräver här att de ska finnas galonisar så jag köper gamla begagnade galonisar och hänger det för att samla damm.)
  • Dr Mupp
    Miss Maya skrev 2009-09-13 23:09:01 följande:
    mina har vattentäta skalbyxor som andas. Så de har dessa om det regnar eller är vått.
  • Miss Maya

    Ja det var ju de där dyra skalbyxorna då igen:


    Dr Mupp skrev 2009-09-13 23:25:19 följande:
    mina har vattentäta skalbyxor som andas. Så de har dessa om det regnar eller är vått.
  • Dr Mupp
    Miss Maya skrev 2009-09-13 23:34:31 följande:
    Fast även de finns begagnade för samma pengar som galonkläder. Bara nu på tradera hittade jag ett par pop skalbyxor för 100 kr i köpnu pris.
  • Bobbenn

    Köopte name it funktionsbyxor till hösten på nätet för 269 Nya då


    22/3-08 föddes mitt livs stora kärlek.
  • Kokosen86

    Det är juh sant juh.
    Om det är vått ute men ändå ganska varmt efter ett regnväder så är det juh prima ballerina att dra på ett par galonisar så man kan leka fritt?
    Då kanske en hel vattentät overall blir för varmt?

    Funderar ochså på detta då min son börjar på förskola snart.....

  • Bobbenn
    Kokosen86 skrev 2009-09-13 23:51:33 följande:
    Det är juh sant juh. Om det är vått ute men ändå ganska varmt efter ett regnväder så är det juh prima ballerina att dra på ett par galonisar så man kan leka fritt? Då kanske en hel vattentät overall blir för varmt?Funderar ochså på detta då min son börjar på förskola snart.....
    Finns ju skalbyxor/funktionsbyxor istället
    22/3-08 föddes mitt livs stora kärlek.
  • Dr Mupp
    Kokosen86 skrev 2009-09-13 23:51:33 följande:
    Det är juh sant juh. Om det är vått ute men ändå ganska varmt efter ett regnväder så är det juh prima ballerina att dra på ett par galonisar så man kan leka fritt? Då kanske en hel vattentät overall blir för varmt? Funderar ochså på detta då min son börjar på förskola snart.....
    Skalbyxor är smidigare och andas så de svettas inet lika lätt i dem.
  • Bobbenn
    PontusOchLucas skrev 2009-09-14 00:15:23 följande:
    Visst är väl didrisson fuktionskläder?
    Japp fast 2000 i vattenpelare är i minsta laget enligt min mening
    22/3-08 föddes mitt livs stora kärlek.
  • Kokosen86

    Nä, men allvarligt talat nu.

    Vad ska man köpa???

    Vinteroverall eller jacka+varm byxa?

    Sen galonisar eller andra sorts "dra-på" regnkläder kommer man juh köpa....
    Så är det bara, oavsett omytterklädernan är vattentäta 100%.
    Just pga av att det kan bli för varmt med overall blöta dagar.

    Men sen undrar jag... (Om nån orkar)

    Vilka vantar är bäst? (Finger, tum, inget? Ska dem fästas fast?)

    Mössor? (Knyt, kardborr, inget, över öronen såklart..)

    Halsduk? (Halsduk eller Dra på - polo?)

    Skor?????

    Min son går ej ännu, kryper inte heller.... Utan hopp/hasar sig fram.
    Tänker så skorna inte åker av?

    Fingervantar låter så kallt men hur ska dem annars kunna greppa saker bra?

  • Dr Mupp
    Kokosen86 skrev 2009-09-14 00:18:53 följande:
    Nä, men allvarligt talat nu. Vad ska man köpa??? Vinteroverall eller jacka+varm byxa? Sen galonisar eller andra sorts "dra-på" regnkläder kommer man juh köpa.... Så är det bara, oavsett omytterklädernan är vattentäta 100%. Just pga av att det kan bli för varmt med overall blöta dagar. Men sen undrar jag... (Om nån orkar) Vilka vantar är bäst? (Finger, tum, inget? Ska dem fästas fast?) Mössor? (Knyt, kardborr, inget, över öronen såklart..) Halsduk? (Halsduk eller Dra på - polo?) Skor????? Min son går ej ännu, kryper inte heller.... Utan hopp/hasar sig fram. Tänker så skorna inte åker av? Fingervantar låter så kallt men hur ska dem annars kunna greppa saker bra?
    mina har overall kalla dagar och skalkläder varmare dagar. Använder över huvtaget inte galonisar.

    Tunna ullvantar är bäst när de är lite varmare. Gärna med ofodrade galonvantar över när de är riktigt vått. Flera par krävs så man kan byta om de blir våta.

    på vintern tycker jag hestra fjellwott jr är bäst. Den har bra vattenavisning och löstagbart ullfoder så den torkar snabbt.

    Mössa, köp den som sitter bra på huvudet och som barnet acceperar. Jag gillar mössor i windstopperfleece

    Inga halsdukar, de är arliga då de kan fastna i dem och i värsta fall strypas. Fuskpolo är kanonbra

    Skor efter fotens form. Till runda bebisfötter är Kavat bäst. Annar är Viking bra till breda fötter och Ecco och Superfit bra till smalare. Till krypbarn är tossar bättre.
  • Elfva
    Kokosen86 skrev 2009-09-14 00:18:53 följande:
    Nä, men allvarligt talat nu. Vad ska man köpa??? Vinteroverall eller jacka+varm byxa? Sen galonisar eller andra sorts "dra-på" regnkläder kommer man juh köpa.... Så är det bara, oavsett omytterklädernan är vattentäta 100%. Just pga av att det kan bli för varmt med overall blöta dagar. Men sen undrar jag... (Om nån orkar) Vilka vantar är bäst? (Finger, tum, inget? Ska dem fästas fast?) Mössor? (Knyt, kardborr, inget, över öronen såklart..) Halsduk? (Halsduk eller Dra på - polo?) Skor????? Min son går ej ännu, kryper inte heller.... Utan hopp/hasar sig fram. Tänker så skorna inte åker av? Fingervantar låter så kallt men hur ska dem annars kunna greppa saker bra?
    Overall är att föredra tycker jag, frågan är hur mkt din son kommer vara ute i snön? Men overall är i alla fall att föredra, mkt bättre passform än jacka och byxa...

    När det gäller vantar så tycker jag fingervantar är bra om barnet vill ta av sig sina vantar hela tiden, komplettera med galonvantar så klarar man också de riktigt blöta dagarna. Pass på storleken på vantarna, de är oftast jätte stora i storleken, det gäller alla vantar, här är det klart värt att ta med barnet och prova. Något par tjocka vintervantar behövs dock också, jag gillar polarn och pyrets eller reima tec. De är höga och man kan dra skaftet över overallen eller ha under overallen vilket man vill...
    Fingervantar i ull är att föredra då dessa inte kyler när de blir blöta

    Mössa är en smaksak, det viktigaste är att den är lagom stor så den inte halkar ner eller glider upp hela tiden.

    Skor: Jag rekommenderar t ex vikings vinterstövlar eller andra goretex vinterstövlar/kängor. De blir inte blöta och brukar sitta bra på foten. Ta hjälp i skoaffären med att prova ut ett par som är i rätt storlek och har en bra passform. Eccos är bra passform på för de flesta fötter då de har kardborreband och därmed går att spänna bra runt foten, men det finns också andra bra märken.
  • Oj hoppsan

    Jag lägger mig i debatten

    Bor man som vi gör, i södra halvan av vårt rike, tycker jag att följande passar bäst:

    Overall men inte för varm. Vår dotter hade Polarns fleecefodrade hela förra vintern. (inköpt på Tradera för halva nypriset)

    Har efter att ha städat i diskhandskar i helgen kommit fram till att galon är förkastligt. Vi använder på sin höjd galonbyxor men framför allt funktionskläder. Just nu har stora dottern Didriksons skalbyxor (289 kr) och Polarns skaljacka (200 kr näst intill ny på Tradera)

    Mössa finns ingen bättre än KikKids fleecehjälm. Den har varit toppen hela vintern! Ner över öronen, glider inte fram eller bak, lagom varm, och sitter där den ska helt enkelt. www.pixiekids.se/speedy-p-272-c-103.aspx

    Skor har vi kommit fram till att SuperFit och Primgi är bäst. Smidiga skor som är vattentäta men andas.

    Vantar är ju ett ständigt problem. För små händer tycker jag Polarns tunna tumvantar funkar bra men de är inte supervarma. De var de enda som stannade på dotterns händer förra vintern då de är väldigt smidiga och tillåter "pill" trots vantar. Dessutom kostar de bara 45 kr så man kan köpa fler när de tappas bort.

    Fuskpolo funkar utmärkt! Skulle inte våga ha halsduk på dagis.

    Till bebisar tycker jag att fleeceoverall är ett fantastiskt plagg. De ligger mest i vagnen och där blir de för varma i något tjockare. Till fleecen har vi använt fårskinnstofflor då små fötter har en tendens att bli kalla.

  • Alicia 72

    Jag passar på att fråga experterna när jag har er på tråden (hoppas ok, ts, att jag norpar din tråd ett ögonblick);
    Jag har till hösten PoP skaljacka och skalbyxor till regn och blött väder. Annars PoP windfleece. För det första - det känns lite som att windfleecen hade kunnat avvaras och istället hade microfleece och skaljackan kunnat användas. Vad säger ni, var windfleecen ett onödigt köp?
    För det andra, vad borde bli varmast en tunn långärmad bomullströja med windfleecen över alternativt samma bomullströja med microfleece och skaljacka?

    Nummer tre, vad har ni haft på era barn idag PÅ MORGONEN (eftermiddagen blir säkert varm och skön)? Vi har på dagis en gård där solen bara kommer på eftermiddagen och det har idag i stockholm varit på morgon/förmiddag 13-17 grader. Jag klädde bara på min tjej en bomullströja med windfleecen ovanpå men det i vet i 17 om det räcker, den känns inte så varm PoPs windfleece??
    Det är ju så svårt för ena sekunden springer de och leker tafatt och andra sekunden sitter de still i kalla sandlådan i en halvtimme. Hur klär man de så det blir bra för alla lägen???

    Alicia

  • Dr Mupp
    Alicia 72 skrev 2009-09-14 12:35:56 följande:
    Jag passar på att fråga experterna när jag har er på tråden (hoppas ok, ts, att jag norpar din tråd ett ögonblick); Jag har till hösten PoP skaljacka och skalbyxor till regn och blött väder. Annars PoP windfleece. För det första - det känns lite som att windfleecen hade kunnat avvaras och istället hade microfleece och skaljackan kunnat användas. Vad säger ni, var windfleecen ett onödigt köp? För det andra, vad borde bli varmast en tunn långärmad bomullströja med windfleecen över alternativt samma bomullströja med microfleece och skaljacka? Nummer tre, vad har ni haft på era barn idag PÅ MORGONEN (eftermiddagen blir säkert varm och skön)? Vi har på dagis en gård där solen bara kommer på eftermiddagen och det har idag i stockholm varit på morgon/förmiddag 13-17 grader. Jag klädde bara på min tjej en bomullströja med windfleecen ovanpå men det i vet i 17 om det räcker, den känns inte så varm PoPs windfleece?? Det är ju så svårt för ena sekunden springer de och leker tafatt och andra sekunden sitter de still i kalla sandlådan i en halvtimme. Hur klär man de så det blir bra för alla lägen??? Alicia
    fleecejacka + skaljacka blir varmare.
    Vi har ws fleece eftersom jag tycker det är så smidigt att bara behöva ta på dem en jacka istället för två.

    idag på morgonen hade de jeans, långärmad bomullströja, wsfleece tunna vantar och yngsta hade även mössa. Vi hade 10 grader när vi gick hemifrån. Nu är de ute i jeans och bomullströja för det är betydligt varmare.
Svar på tråden Dom ultimata dagiskläderna inför vintern??