• Anonym (vad göra?)

underhållsbidrag

Hej!

Vi har hamnat i den situationen att min sambo just fått ett brev från Försäkringskassan där de uppger att hans ex meddelat att hans barn inte längre bor här och att min sambo inte betalat underhåll.

Det kändes som ett slag i ansiktet eftersom detta är något vi aldrig tidigare hört ett ljud om. Barnen har i alla år bott varannan vecka fast nu på slutet (när de blivit äldre) har de kommit och gått lite som de velat. De bodde hos oss hela juni och nu har de varit hos henne ungefär lika länge men oavsett hur de bott har de fått välja så gott som helt själva.

Vi har inte hunnit prata med barnen ännu men jag har några frågor jag inte vet vart jag kan få svar på så jag testar här.

Ska underhållsbidraget räcka till allt? Om min sambo betalar underhåll, ska hans ex då köpa ALLT barnen behöver? (Förutom mat och sånt de dagar de är hos oss förstås). Anser man att man fullgör sitt ekonomiska ansvar för sitt barn om man betalar underhåll till den andra föräldern?

I brevet från försäkringskassan stod att barnen ska vara hos henne all tid utom fem dagar (alt fyra dagar i rad) för att fullt underhållsstöd betalas ut. Kan man kräva fullt ut att det ska vara så då? (Jag vet att det är hemskt mot barnen eftersom de blir lidande på grund av detta, men det känns så fel om hon ska få pengarna och barnen fortsätter att bo så gott som växelvis)

Hoppas någon vet och kan svara. Tack!

undrande

• Svar på tråden underhållsbidrag
  • Anonym

Underhållsstödet är en lägsta nivå. Vill man inte ge sina barn en hyfsad standard och har samvete att låta bli så kan man anse att den summan ska räcka till vardagskostnader hos boendeföräldern. Dyrare kostnader för idrott, utrustning och tillkommer. Sen ska alla kläder och allt barnen behöver under umgänget bekostas av umgängesföräldern. Så även om mamman köper en fin jacka, skor och en Ipod, så är det saker som inte kommer umgängesföräldern till del utan denne ska köpa jacka och skor att användas hos honom/henne och ev. Ipod eller annat som de flesta ungdomar går omkring med idag. Kan det vara så att pappan betalat alldeles för lite för barnens kostnader?

• ZsaZsa

Poängen är att föräldrar ska försörja sina barn solidariskt och efter förmåga. Det står i lagen. Så vad kostar barnen och hur mycket står respektive förälder för? Har någon av dem ett större netto än den andre, ska denne också ta ett större ansvar. Svårare än så är det inte egentligen.

Det här är inte en sak om vem av de vuxna som ska ha pengar, utan hur barnen ska försörjas och på vilken standardnivå.

Det är för övrigt absolut inget ni ska ta upp med barnen. De har väl inget med försörjning av sig själva att göra? Håll dem utanför och helst håller du dig själv utanför också.

fk.se kan ni läsa på vad som gäller.

• Anonym (vad göra?)

hej igen!

tack för svar men jag har även fått svar från annat håll och ni har fel. underhållsbidraget ska täcka barnens utgifter. så är det.

sedan förstår jag så klart argumentet att om den ene föräldern har högre inkomst ska ju självklart den föräldern betala mer till sitt barn men i det här fallet är det inte så utan bägge föräldrarna tjänar ungefär lika mycket.

jag vill också svara och säga att pappan tidigare inte betalt för lite för sina barn. det är ju så klart en ganska subjektiv fråga och mamman tycker inte likadant, tror jag. hon menar att eftersom vi är två kan ju pappan betala mer till henne, men då glömmer hon bort att vi ju har ytterligare barn (och även att när hon bodde sambo under ett års tid var det då ingen skillnad i vad som kom barnen till del varken ekonomiskt eller i tid)

vore det så att hon verkligen köpte saker som barnen behöver och vi såg att hon har svårt att få det att gå ihop men att hon prioriterade barnen i första hand vore det också en annan sak men det känns inte som att så är fallet (alkohol och cigaretter har hon alltid råd med).

men sedan detta med att umgängesföräldern ska köpa saker till barnen som de ska ha där, så kan det väl ändå inte fungera??! ex, barnens pappa har alltid köpt regnkläder och stövlar till sina barn (de har ju tidigare bott vv). du kan inte mena att han ska neka dem att ta med sina egna stövlar hem till mamman och hon ska behöva köpa en uppsättning till? det är ju barnens grejer. nog måste det väl finnas annat att lägga pengar på än att köpa dubbel uppsättning av allt?

till sist. jag vet att jag inte borde lägga mig i. men det är så svårt. jag vill verkligen inte att de barn som jag levt med i över sex år plötsligt ska sluta komma. jag vill itne att mina barn ska förlora vardagskontakten med sina storasyskon. jag vet att jag egentligen inte har någon talan, och det är också så frustrerande!!! jag har hjälpt med läxor, farit på badhuset, läst kvällsaga, haft sällskap av dem på somrarna i stugan, ställt krav på dem, bråkat med dem, tröstat dem, lärt dem baka... ni vet, allt man gör tillsammans och plötsligt ställs livet på ända och inget kan man göra (utom att skriva på nätet och försöka hitta fakta..:(

• Celicia

Hej

Har varit i ungefär samma situation. Enligt försäkringskassan så går gränsen vid 12,13 dar i månaden. Då räknar dom det som växelvis boende. Det behöver alltså inte vara precis lika många dar hos varje förälder för att det ska räknas som växelvis.

Hur gamla är barnen? Är dom gamla nog att gå mellan föräldrarna som dom vill? Enligt egen erfarenhet brukar det annars vara tryggt att ha rutiner.

Och är det barnen som vill vara mer hos mamman nu eller är det mamman som påverkar dom? Har hon ensam vårdnad så hon får bestämma?

Om det nu blir så att din sambo ska betala underhållsstöd så får han dra av 1/40 för varje dygn har han barnen. Och den som betalar underhållsstöd har fullgjort sin plikt ekonomiskt rent juridiskt. Sen är det ju moraliskt riktigt att betala mer OM barnet kostar mer. Men det är ju inte alls säkert. Barnbidrag + 1263 (från pappan) + 1263 (mamman måste ju lägga lika mycket) blir ju över 3500.

//C

• Anonym (%)

TS

För det första så kan inte mamman på egen hand bestämma att barnen plötsligt bara bor hos henne. Det är ett gemensamt beslut mellan föräldrarna. Och om barnen fortfarande sover ungefär lika många nätter per månad hos båda föräldrarna (eller varannan månad som ni haft under sommaren), så ska ingen av föräldrarna betala underhåll. Ni kan säkert bevisa för FK att barnen fortfarande bor halva tiden hos er. Ni ska alltså bestrida mammans krav hos FK istället för att bara säga ja och amen.

För det andra så finns det ingen lag som tvingar boendeföräldern att skicka med kläder till umgänget. Det enda som BF är tvungen att skicka är själva barnet. Alltså kan BF hårddra det hela och skicka ett naket barn på umgänge, och det finns ingen juridisk väg att fälla BF. Moraliskt är det en annan femma, där kan man ha långa diskussioner om vad som är "bra" och "dåligt".

• Anonym

Anonym (vad göra?) skrev 2009-09-14 13:02:15 följande:

hej igen! tack för svar men jag har även fått svar från annat håll och ni har fel. underhållsbidraget ska täcka barnens utgifter. så är det. sedan förstår jag så klart argumentet att om den ene föräldern har högre inkomst ska ju självklart den föräldern betala mer till sitt barn men i det här fallet är det inte så utan bägge föräldrarna tjänar ungefär lika mycket. jag vill också svara och säga att pappan tidigare inte betalt för lite för sina barn. det är ju så klart en ganska subjektiv fråga och mamman tycker inte likadant, tror jag. hon menar att eftersom vi är två kan ju pappan betala mer till henne, men då glömmer hon bort att vi ju har ytterligare barn (och även att när hon bodde sambo under ett års tid var det då ingen skillnad i vad som kom barnen till del varken ekonomiskt eller i tid) vore det så att hon verkligen köpte saker som barnen behöver och vi såg att hon har svårt att få det att gå ihop men att hon prioriterade barnen i första hand vore det också en annan sak men det känns inte som att så är fallet (alkohol och cigaretter har hon alltid råd med). men sedan detta med att umgängesföräldern ska köpa saker till barnen som de ska ha där, så kan det väl ändå inte fungera??! ex, barnens pappa har alltid köpt regnkläder och stövlar till sina barn (de har ju tidigare bott vv). du kan inte mena att han ska neka dem att ta med sina egna stövlar hem till mamman och hon ska behöva köpa en uppsättning till? det är ju barnens grejer. nog måste det väl finnas annat att lägga pengar på än att köpa dubbel uppsättning av allt? till sist. jag vet att jag inte borde lägga mig i. men det är så svårt. jag vill verkligen inte att de barn som jag levt med i över sex år plötsligt ska sluta komma. jag vill itne att mina barn ska förlora vardagskontakten med sina storasyskon. jag vet att jag egentligen inte har någon talan, och det är också så frustrerande!!! jag har hjälpt med läxor, farit på badhuset, läst kvällsaga, haft sällskap av dem på somrarna i stugan, ställt krav på dem, bråkat med dem, tröstat dem, lärt dem baka... ni vet, allt man gör tillsammans och plötsligt ställs livet på ända och inget kan man göra (utom att skriva på nätet och försöka hitta fakta..:(
    Nu är det så att underhållsstöd, som betalas via Fk, och underhållsbidrag, som är det föräldrar SKA betala, INTE är samma sak. Underhållsstöd är en lägsta nivå för barns försörjning.
  • Anonym (%)
    Celicia skrev 2009-09-14 16:19:37 följande:
    ...
    Och den som betalar underhållsstöd har fullgjort sin plikt ekonomiskt rent juridiskt. Sen är det ju moraliskt riktigt att betala mer OM barnet kostar mer. Men det är ju inte alls säkert. Barnbidrag + 1263 (från pappan) + 1263 (mamman måste ju lägga lika mycket) blir ju över 3500.//C
    Juridiskt så har man inte alls fullgjort sin plikt om man betalar 1273:-. Det är enbart en minimisumma som alla barn är garanterade, det är till för de barn som har fattiga umgängesföräldrar. Enligt lagen ska nämligen föräldrarna försörja barnet utifrån sin ekonomiska förmåga, den som har bättre ekonomi ska betala störst del av kostnaderna. Och om barnet kostar mycket, eller om UF har betydligt bättre ekonomi än BF så kommer UF vara juridiskt skyldig att betala mer än 1273:-. Att sedan de flesta BF inte förstår detta och inte går till domstolen för att genomdriva detta är en helt annan sak.

Ditt nästa påstående om att mamman ska lägga lika mycket som pappan är också helt felaktigt och har inget stöd i lagen.
  • Anonym (L)

har inte läst alla svar men jag lånar din tråd en stund ts hoppas att det går bra?
    jag har också frågor för det är nämligen så att biomamman försöker att pränta in i sonen att han ska välja att bo hos henne för jämnan
    något som sonen inte vill när han är hos oss och vi frågar, något som vi inte vill, men vi tror att hon tänker på det här viset
    sonen ska bo hos henne
    hon ska få underhåll och tror att hon har rätt att bestämma allt (tror även det idag växelvisboende avtal)
    sen ska sonen kunna ringa till oss stup i minuten när han vill komma i alla fall förutom de där varannan helgerna.
    pappa ska då inte ha hjärta att neka barnet det,,,,,(om ni förstår vad jag menar) några kvällar kanske dagar under veckorna sen ska mamman hämta barnet och då blir det inga nätter och inga avdrag på underhållet

fint som fisken då är barnet här mer än varannan helg plus att pappan betalar underhåll och kanske mer än det om mamman har tur
    sen är det här en mamma som tycker att barnet ska ha allt, märkeskläder, saker osv han ska vara med och prova på vilka aktiviteter han vill och när andan faller på, klart att sonen ska få prova men ibland kostar prövandet väldigt mkt pengar, nya utrustningar och efter en månad vill man inte vara med längre,

det är för mig helt otänkbart att min man ska sitta och betala för sin son en väldigt massa pengar till biomamman för att vi ska försörja hennes nycker när han till på köpet inte ev. får ha umgänge på veckorna.
    det är ju helt fel.
    om han betalar underhållet 1243:- taket va? sen inte en krona mer sedan bekostar vi saker och ting till barnet här
    kläder nöjen och utrustning som han behöver när han är med oss,
    tycker inte jag är fel att tänka.
    vi är fler i familjen och vi ska banne mig inte bekosta hennes och sonens utlandsreseor, märkeskläder och vinterresor och sedan ha fritt inträde här i vårat hus som om han bodde växelvis boende fortfarande
    är man tvingad att gå med på att betala vad som helst om biomamman kräver det

• Celicia

Okej - då fick jag fel besked. Ringde runt som bara den förra veckan och hamnade hos ansvarig för underhållsstöd/underhållsbidrag på central nivå på Försäkringskassan och fick beskedet att mamman som fick underhållsstöd inte kunde kräva ett öre mer av pappan. Däremot sa den så kallade experten att barnet inte ska leva på en ekonomisk nivå under sina föräldrars, utan att det då var moraliskt riktigt att betala mer. Kanske gällde det underhållsstöd och inte underhållsbidrag då?

Konstigt att inte kassans egna experter vet.

Att boföräldern betalar motsvarande underhållet för sitt barn och bidrar till försörjningen är väl rätt logiskt även om det inte står i nån lag.

Jag får underhållsstöd och brukar räkna med att jag själv lägger lika mycket som pappan. Att jag ringde F-kassan berodde på att en kollegas ex förutom underhållsstöd skickade kvitton på kläder till barnet för tusentals kronor och ville att han skulle behöva. Det behövde han alltså inte, enligt experten.

• Anonym (L)

sitter här och tänker på dessa summor,,,,
    det är vansinnigt vad folk kastar ut pengar på sina barn varje månad kostar barn så här mycket verkligen?
    borde bli mkt pengar över till den familjen som har både underhåll och barnbidraget sen kanske man har skaffat ny partner som man delar hushållsekonomin osv med.
    sen ingen barnomsorgsavgift när det gäller lite större barn.
    oj vad pengar det borde bli över

Svar på tråden underhållsbidrag