• Anonym (vad göra?)

underhållsbidrag

Hej!

Vi har hamnat i den situationen att min sambo just fått ett brev från Försäkringskassan där de uppger att hans ex meddelat att hans barn inte längre bor här och att min sambo inte betalat underhåll.

Det kändes som ett slag i ansiktet eftersom detta är något vi aldrig tidigare hört ett ljud om. Barnen har i alla år bott varannan vecka fast nu på slutet (när de blivit äldre) har de kommit och gått lite som de velat. De bodde hos oss hela juni och nu har de varit hos henne ungefär lika länge men oavsett hur de bott har de fått välja så gott som helt själva.

Vi har inte hunnit prata med barnen ännu men jag har några frågor jag inte vet vart jag kan få svar på så jag testar här.

Ska underhållsbidraget räcka till allt? Om min sambo betalar underhåll, ska hans ex då köpa ALLT barnen behöver? (Förutom mat och sånt de dagar de är hos oss förstås). Anser man att man fullgör sitt ekonomiska ansvar för sitt barn om man betalar underhåll till den andra föräldern?

I brevet från försäkringskassan stod att barnen ska vara hos henne all tid utom fem dagar (alt fyra dagar i rad) för att fullt underhållsstöd betalas ut. Kan man kräva fullt ut att det ska vara så då? (Jag vet att det är hemskt mot barnen eftersom de blir lidande på grund av detta, men det känns så fel om hon ska få pengarna och barnen fortsätter att bo så gott som växelvis)

Hoppas någon vet och kan svara. Tack!

undrande

• Svar på tråden underhållsbidrag
  • Anonym (%)

Anonym (L) skrev 2009-09-14 20:40:53 följande:

håller helt med dig,,,,,'kan inte heller förstå hur ett barn kan kosta så mkt pengar faktiskt?!blir helt förvånad ändå bor vi i ett nybyggt hus ena barnet går fortfarande på dagis, det andra barnet går på fritidsaktiviteter, vi har även sparkonto till båda barnen och försäkringar.vi åker på semester och barnen har fina kläder och leksaker saker så att de klarar sig.trots detta så har vi inte en budget som säger att varje barn ska kosta 2939 i månaden
    Om du funderar över vad det extra utrymmet till barnen kostar per månad. Och vad barnens del av semestern kostar utslaget per månad. Och maten, kläderna, leksakerna, dataspelen, mediciner, förlorad inkomst vid vab, fritidsaktiviteter, sparande, försäkringar, hygienartiklar, frisörbesök, klasskassor, kalaspresenter, osv, osv. Då kommer du att bli mörkrädd.

De allra flesta har inte ens koll på hur mycket pengar de använder till mat varje månad. De tror att det rör sig om ett par, tre tusen, medans det i verkligheten ligger runt femtusen för en tvåbarnsfamilj.
  • Celicia

Anonym (%) skrev 2009-09-14 21:14:46 följande:

Anonym (L) skrev 2009-09-14 20:40:53 följande:
    Om du funderar över vad det extra utrymmet till barnen kostar per månad. Och vad barnens del av semestern kostar utslaget per månad. Och maten, kläderna, leksakerna, dataspelen, mediciner, förlorad inkomst vid vab, fritidsaktiviteter, sparande, försäkringar, hygienartiklar, frisörbesök, klasskassor, kalaspresenter, osv, osv. Då kommer du att bli mörkrädd. De allra flesta har inte ens koll på hur mycket pengar de använder till mat varje månad. De tror att det rör sig om ett par, tre tusen, medans det i verkligheten ligger runt femtusen för en tvåbarnsfamilj.
    Jag håller faktiskt inte med. Inte när det gäller en 12½-åring i alla fall. Semester åker ju pappan också på med honom, så det går ju bort. Kalas var det länge sen dom hade. Leksaker likaså. Klasskassor är inte tillåtna enligt Skolverket. VAB gäller bara upp till 12 år. Dataspel fär han i paket vid jul och födelsedag och däremellan får han köpa för egna presentpengar. Mat kostar säkert minst fem tusen för en tvåbarnsfamilj, men för ett barn blir det ju inte mer än 1500 inklusive hygienartiklar. Visst; mediciner, mobil, försäkring, fritidsaktiviter, det kostar, men inte så jättemycket om man slår ut det på varje månad. Jag vet inte om det är synd om mitt barn att han får lite grejer, men jag tror inte det. Han får ett par nya plagg varje månad, och han har börjat be om märkeskläder nu. Han går på skoldisco, bio och tränar fotboll och innebandy. Men jag får ändå pengar över om jag utgår från barnbidrag+ underhållsstöd från pappan + pengar från mig motsvarande underhållsstödet. Är ingen höginkomsttagare, ligger lite under medel, precis som barnet pappa.
  • Anonym
    Celicia skrev 2009-09-15 13:03:16 följande:
    Anonym (%) skrev 2009-09-14 21:14:46 följande: Jag håller faktiskt inte med. Inte när det gäller en 12½-åring i alla fall. Semester åker ju pappan också på med honom, så det går ju bort. Kalas var det länge sen dom hade. Leksaker likaså. Klasskassor är inte tillåtna enligt Skolverket. VAB gäller bara upp till 12 år. Dataspel fär han i paket vid jul och födelsedag och däremellan får han köpa för egna presentpengar. Mat kostar säkert minst fem tusen för en tvåbarnsfamilj, men för ett barn blir det ju inte mer än 1500 inklusive hygienartiklar. Visst; mediciner, mobil, försäkring, fritidsaktiviter, det kostar, men inte så jättemycket om man slår ut det på varje månad. Jag vet inte om det är synd om mitt barn att han får lite grejer, men jag tror inte det. Han får ett par nya plagg varje månad, och han har börjat be om märkeskläder nu. Han går på skoldisco, bio och tränar fotboll och innebandy. Men jag får ändå pengar över om jag utgår från barnbidrag+ underhållsstöd från pappan + pengar från mig motsvarande underhållsstödet. Är ingen höginkomsttagare, ligger lite under medel, precis som barnet pappa.
    Pojkar 10-17 år, livsmedel
    Individuella budgetposter kr/mån Pojkar
    10-13 år 14-17 år
    Livsmedel utom vardagslunch 1 230 1 540
    Livsmedel, alla mål äts hemma/matlåda 1 630 2 020

Pojkar, övrigt
    Individuella budgetposter kr/mån Pojkar
    11-14 år 15-17 år
    Kläder & skor 500 520
    Fritid & lek 590 590
    Hygien 180 210
    Barn- och ungdomsförsäkring 110 110
    Summa, exklusive livsmedel 1 380 1 430

Utöver detta tillkommer gemensamma kostnader samt utrustningar, idrottsavgifter, semestrar osv.. Äter ni båda mat för sammanlagt 1500 kr/månad så måste ni avstå från mycket näringsämnen, t.ex. frukt och grönt. Det finns inte en chans att ni båda kan äta en fullgod kost för 25 kr/dag. Ska man följa rekommendationerna ska man äta 5 frukter/grönsaker per dag och bara det blir ca 15 kronor/dag.
  • Anonym (L)

håller helt med dig cecilia,
    vi har barn i åldrarna 4 år och 11 år.
    förstår inte varför ett barn ska behöva kosta så mkt varje månad.
    herre gud om jag och min man skulle gå isär så skulle jag ha betydligt mycket bättre ekonomi.
    för enligt en del här så är det ju underhåll, barnbidrag, underhållsbidrag och ändå ska pappan tillgodo se barnen med kläder de helger som barnet är där plus att pappan ska vara med och bidra till en del andra utgifter över dessa bidrag.
    då kan ju jag som mamma sitta och köpa och anmäla mitt barn till både det ena och det andra och skramla ihop storkovan
    sen kanske barnet inte vill spela fotboll mer osv då säljer jag dessa kläder på en sajt och får in pengar även där.
    kanske jag även kan sälja urväxta cyklar, mobiler, kläder och skor och leksaker osv
    få in pengar där.

pappan som sen ev. har en ny familj med fler barn i denna får leva minimum för att man ska betal så mkt för det äldsta barnen eller barnen.

kanske har jag fel i det senare jag skrev? har ingen erfarenhet alls.
    men jag står fast vid att jag blir snurrig på att ett barn skulle kosta så mkt pengar varje månad.
    det måste vara barn med väldigt stora krav eller stor omsättning på grejor

• Celicia
    Anonym skrev 2009-09-15 13:12:41 följande:
    Äter ni båda mat för sammanlagt 1500 kr/månad så måste ni avstå från mycket näringsämnen, t.ex. frukt och grönt. Det finns inte en chans att ni båda kan äta en fullgod kost för 25 kr/dag. Ska man följa rekommendationerna ska man äta 5 frukter/grönsaker per dag och bara det blir ca 15 kronor/dag.
    Celicia skrev 2009-09-15 13:03:16 följande:
    Mat kostar säkert minst fem tusen för en tvåbarnsfamilj, men för ett barn blir det ju inte mer än 1500 inklusive hygienartiklar.
    Vill bara förtydliga att jag aldrig skrivit att vi äter två stycken för 1500 i månaden. 1500 är ju bara för honom när han är hos mig. Han är ju varannan helg hos pappan. Han äter lagad mat varje dag efter skolan och inte fem frukter om dan, faktiskt, men tre.
  • Anonym
    Celicia skrev 2009-09-15 13:46:17 följande:
    Vill bara förtydliga att jag aldrig skrivit att vi äter två stycken för 1500 i månaden. 1500 är ju bara för honom när han är hos mig. Han är ju varannan helg hos pappan. Han äter lagad mat varje dag efter skolan och inte fem frukter om dan, faktiskt, men tre.
    Hur kan du då tycka att underhållet är fullt tillräckligt och t.o.m för mycket? Att vara vh hos en förälder tar bara bort 6 dagars måltider. Kläder för 6 dagar kan knappast jämföras med det antal som behövs när ett barn bor hela veckor. Idrottskläder behöver han ju till skolan, men det behöver inte pappan betala. Kanske behöver barnet någon annan stimulans än att stirra in i väggen så boendeföräldrar brukar åka på att betala avgift för aktiviteter, kanske ett tvspel, dator blir snart ett måste, han närmar sig tonåren... Barnet kostar mer i hemförsäkringen hos boendeföräldern. Det ÄR betydligt dyrare att ha barnet boende hos sig! Presenter till kompisar ska inhandlas, tvål och schampo, oräkneliga antal sockar...
  • Anonym (L)
    Anonym skrev 2009-09-15 14:41:33 följande:
    Hur kan du då tycka att underhållet är fullt tillräckligt och t.o.m för mycket? Att vara vh hos en förälder tar bara bort 6 dagars måltider. Kläder för 6 dagar kan knappast jämföras med det antal som behövs när ett barn bor hela veckor. Idrottskläder behöver han ju till skolan, men det behöver inte pappan betala. Kanske behöver barnet någon annan stimulans än att stirra in i väggen så boendeföräldrar brukar åka på att betala avgift för aktiviteter, kanske ett tvspel, dator blir snart ett måste, han närmar sig tonåren... Barnet kostar mer i hemförsäkringen hos boendeföräldern. Det ÄR betydligt dyrare att ha barnet boende hos sig! Presenter till kompisar ska inhandlas, tvål och schampo, oräkneliga antal sockar...
    ursäkta att jag tjatar men som det är nu så köper vi ändå shampoo och balsam och tvål och roll on och parfym och frisören betalar vi och vi köper hårprodukter visseligen lite billigare då min bästis är frisör men det är inte gratis hon måste ju leva hon också.
    vi köper kläder som bonus har här (utan barnbidrag) vi köper gympakläder, handdukar gympaskor, vi betalar aktivitets kläder alltså fotbollsväska fotbollskläder, innebandy grejor/kläder osv.
    vi handlar presenter till kompisar som har kalas visseligen går inte barnet på så mkt kalas längre för han har blivit så stor.
    vi har ensamt betalat fritidsavgift då mamman inte har något fritids de veckorna.
    kläder osv lär ju bli intressant även fast man betalar underhåll osv det lär väll inte mamman behöva stå med?
    dator använder barnen en av våra gemensamm barn behöver inte EGNA datorer, vi gav honom mobilen i julklapp.
    att ett barn skulle äta fem frukter om dagen och göra den saken så dyr förstår jag inte alls överhuvudtaget.
    inte många barn som kräver fem äpplen om dagen direkt
    mat lagar man ju ändå med eller utan barn? som sagt vårat matkonto blir inte mindre för att bonus är här eller inte då vi har fler barn i familjen.
    vad mer,,,,,,,,,,?

ett barn behöver inte vara med i alla aktiviteter som finns direkt förstår om det handlar om ishockey på proffs nivå eller en egen häst kanske cross i proffsnivå osv.
    då kan ju utgifterna rulla på förstås

men att vanlig svensson familj skulle lägga ut 3500-4000:- på ett barn varje månad är för mig en gåta det lär ju bli ganska mkt pengar över.
    då skulle våran familj alltså lägga ut 8000:- på två barn varje månad?{#lang_emotions_undecided}
  • Mamsis

Men, barnet bodde ju hela juni hos er, då ska ju ni ha underhåll för den månaden isf...

Ring fsk och tala om hur det är. Det gjorde jag när mina barns pappa påstod att han hade haft dem mer än han hade och det var inga problem. Om nödvändigt så hade skola/dagis gått i god för mig eftersom de visste att det var jag som hämtade och lämnade varje dag.

• Anonym

Anonym (L) skrev 2009-09-15 15:02:32 följande:

ursäkta att jag tjatar men som det är nu så köper vi ändå shampoo och balsam och tvål och roll on och parfym och frisören betalar vi och vi köper hårprodukter visseligen lite billigare då min bästis är frisör men det är inte gratis hon måste ju leva hon också. vi köper kläder som bonus har här (utan barnbidrag) vi köper gympakläder, handdukar gympaskor, vi betalar aktivitets kläder alltså fotbollsväska fotbollskläder, innebandy grejor/kläder osv. vi handlar presenter till kompisar som har kalas visseligen går inte barnet på så mkt kalas längre för han har blivit så stor. vi har ensamt betalat fritidsavgift då mamman inte har något fritids de veckorna. kläder osv lär ju bli intressant även fast man betalar underhåll osv det lär väll inte mamman behöva stå med? dator använder barnen en av våra gemensamm barn behöver inte EGNA datorer, vi gav honom mobilen i julklapp. att ett barn skulle äta fem frukter om dagen och göra den saken så dyr förstår jag inte alls överhuvudtaget. inte många barn som kräver fem äpplen om dagen direkt mat lagar man ju ändå med eller utan barn? som sagt vårat matkonto blir inte mindre för att bonus är här eller inte då vi har fler barn i familjen. vad mer,,,,,,,,,,? ett barn behöver inte vara med i alla aktiviteter som finns direkt förstår om det handlar om ishockey på proffs nivå eller en egen häst kanske cross i proffsnivå osv. då kan ju utgifterna rulla på förstås men att vanlig svensson familj skulle lägga ut 3500-4000:- på ett barn varje månad är för mig en gåta det lär ju bli ganska mkt pengar över. då skulle våran familj alltså lägga ut 8000:- på två barn varje månad?
    Kostar inte schampot och toapappret för att ni ändå köper det? Maten blir väl inte gratis bara för att man ändå ska laga till sig själv? Anser du att de som bara har ett barn ska låta barnet vara utan dator? Barn kostar, och eftersom du inte verkar förstå det så skulle det vara bra om du verkligen satte dig ner med någon insatt och gick igenom alla kostnader som det medför att ha ett barn boende hos sig. Det låter som om ni har vv och inte vh, så i det fallet utgår inget underhåll.
  • Anonym (L)

nej klart att det kostar men jag tror inte att det kostar så mycket MER för en familj med ett barn till
    som det ser ut idag så skulle vi ju tjäna jätte mycket på att ha bonusbarnet bo här hos oss jämt.
    i och med att vi ändå köper EGET så att säga till barnet.
    det går inte alls åt så mkt mer pga att bonus är här eller inte inget märkbart i alla fall.
    utan dator? vi har datorer i vårat hem med eller utan barn, jag anser inte att man behöver köpa en egen dator till barnet.
    jag behöver inte sätta mig ner med någon insatt det är jag som tar hand om klädinköp.matinköp osv i den här familjen vi har ett sk barn konto och matkonto osv så jag märker och vet vad barnen i den här familjen kostar
    inte för det har med saken att göra men jag arbetar också med ekonomi.
    jag hävdar fortfarande att vi inte skulle behöva några 2000  :- extra i månaden plus ett helt barnbidrag  om det skulle vara så att bonus bodde här jämt
    för som sagt som det ser ut idag så handlar vi i alla fall allt själva som bonus behöver vi betalar fritidsavgiften själva och ser inte röken av barnbidraget.

så ja jag tycker nog att det överkonsumeras eller att man kan se att man även bidrar till den andre förälderns levende i vissa fall.
    hur klarar sig ensamstående mammor som har barn växelvis då? det handlar ju trots
    24 dagar med barn ensamstående pappan har varannan helg barnbidrag, underhåll, och pappan ska vara med och betala extra vid behov
    14 dagar med barn varannan vecka inget underhåll bidrag eller något

det skiljer tio dagar denna månad tio dagars skillnad barn kostar inte flera tusen extra på tio dagar.

sen finns det ju de barn som ändå åker till sina föräldrar trots att de har varannan helg och är där men sover hos boende föräldern och då kanske det barnet äter kvällsmat hos den andre föräldern innan den åker hem till boendeföräldern?
    kanske den andre föräldern ändå köper cykel dator kläder osv så barnet ska ha varannan helg, denne förälder måste köpa toapapper, frukt extra mat osv till varannan helg.

bli inte arga nu men jag tror faktiskt att det finns föräldrar som ser detta med ekonomiska som fördel det är därför som en del jobbar så för att få helgumgänge med den andre föräldern.

• Celicia
    Anonym skrev 2009-09-15 14:41:33 följande:
    För mycket och för mycket. Jag tar i och för sig gärna emot alla pengar jag kan få. Men klart är att vi ser olika på barnets kostnader.

Och jag kan inte hjälpa det - jag får pengar över.

Mitt barn kostar inte 3500 i månaden. Trots att han duschar med tvål och schampo minst en gång per dag, använder toapapper, har hemförsäkring, slarvar bort sockar, spelar fotboll och har märkesgympakläder han är nöjd med. Igår köpte han ett nytt spel också, för egna pengar han fick i födelsedagspresent i somras. Tiger Woods. 700. Dator däremot har han inte fått en egen, han använder min. Han är däremot ute nu och ,leker får man inte säga men, hänger med kompisar. Gratis.
  • Anonym (vad göra?)

Jag har gått och funderat på detta med pengar de senaste dagarna, allteftersom debatten pågått här. Jag tycker nog inte heller att barn kostar riktigt så mycket som försäkringskassan anser. Men å andra sidan är det mycket som spelar in. Får barnen mycket grejer, man köper rätt dyra kläder och man kanske inte tänker så ekonomiskt när man lagar mat så kommer man nog fort upp i summan, det tror jag.

Jag räknade ut vad en portion av en middag kostar oss (jag har försökt att räkna priserna realistiskt, kanske något högt)
    1 kg köttfärs 60 kr, 1 kg spagetti 15 kr, 2 l mjölk 22 kr, 2 burk kross tom 14 kr, morötter 10 kr, ost 13 kr, smör 3 kr, bröd 5 kr, ketchup 4 kr, lök 2 kr. Totalt 148 kr/ 7 portioner (vi är eg 8 men de två små äter inte så mycket)= 21 kr/port.
    Nu finns det ju så klart dyrare mat, men också mycket mat som är billigare (typ blodpudding eller stekt korv och potatis).
    SEdan kan man ju handla mycket på extrapris och frysa in plus att vi har egen potatis och plockar mycket bär till sylt och saft och efterrätter mm.

Sedan, mammis: Det har under flera år varit så att barnen bott lite som de velat, väldigt säsongsbetonat. När de var hos oss hela juni fanns det inte i våra tankar att kräva underhållsbidrag eftersom det var helt normalt. Därför kändes det så... märkligt att få ett brev från FK så fort de för en gångs skull varit hos mamman mer än halvtid under en månads tid. Men jag tror att det löser sig. Vi har pratat med barnen (som är så stora att de får välja själva) vad det innebär med tid under ett helt år och så måste de ta ställning till hur de vill ha det. Jag hoppas de vill fortsätta bo växelvis för jag skulle sakna dem oerhört om vår vardagstid med dem tar slut.

• Mamsis

Bram nen jag tycker ändå ni ska tala med fsk om mamman framhärdar med sitt krav på underhåll.
    För, man kan kvitta den ena månaden mot den andra.

• Anonym
    Mamsis skrev 2009-09-16 10:50:19 följande:
    Bram nen jag tycker ändå ni ska tala med fsk om mamman framhärdar med sitt krav på underhåll. För, man kan kvitta den ena månaden mot den andra.
    Nej, man kvittar aldrig en månad mot en annan. Tvärtom så undersöker man var barnet har sitt stadigvarande boende. Är det så att barnet bor växelvis stadigvarande så ska inget underhåll betalas men annars så ska det betalas underhåll och då gör man umgängesavdrag när man har barnet. Men man kvittar aldrig några månader mot varandra. Det har du missförstått.
  • Anonym (%)
    Anonym skrev 2009-09-16 22:14:38 följande:
    Nej, man kvittar aldrig en månad mot en annan. Tvärtom så undersöker man var barnet har sitt stadigvarande boende. Är det så att barnet bor växelvis stadigvarande så ska inget underhåll betalas men annars så ska det betalas underhåll och då gör man umgängesavdrag när man har barnet. Men man kvittar aldrig några månader mot varandra. Det har du missförstått.
    Nej, men om barnet bor växelvis varannan månad så kvittar man på det sättet att barnet bor växelvis och inget underhåll utbetalas. Det skulle ju bli rätt rörigt för FK och sitta och betala ut underhåll varannan månad.
Svar på tråden underhållsbidrag