• Anonym (vad göra?)

underhållsbidrag

Hej!

Vi har hamnat i den situationen att min sambo just fått ett brev från Försäkringskassan där de uppger att hans ex meddelat att hans barn inte längre bor här och att min sambo inte betalat underhåll.

Det kändes som ett slag i ansiktet eftersom detta är något vi aldrig tidigare hört ett ljud om. Barnen har i alla år bott varannan vecka fast nu på slutet (när de blivit äldre) har de kommit och gått lite som de velat. De bodde hos oss hela juni och nu har de varit hos henne ungefär lika länge men oavsett hur de bott har de fått välja så gott som helt själva.

Vi har inte hunnit prata med barnen ännu men jag har några frågor jag inte vet vart jag kan få svar på så jag testar här.

Ska underhållsbidraget räcka till allt? Om min sambo betalar underhåll, ska hans ex då köpa ALLT barnen behöver? (Förutom mat och sånt de dagar de är hos oss förstås). Anser man att man fullgör sitt ekonomiska ansvar för sitt barn om man betalar underhåll till den andra föräldern?

I brevet från försäkringskassan stod att barnen ska vara hos henne all tid utom fem dagar (alt fyra dagar i rad) för att fullt underhållsstöd betalas ut. Kan man kräva fullt ut att det ska vara så då? (Jag vet att det är hemskt mot barnen eftersom de blir lidande på grund av detta, men det känns så fel om hon ska få pengarna och barnen fortsätter att bo så gott som växelvis)

Hoppas någon vet och kan svara. Tack!

undrande

• Svar på tråden underhållsbidrag
  • Anonym (L)

Ditt nästa påstående om att mamman ska lägga lika mycket som pappan är också helt felaktigt och har inget stöd i lagen.
    citat

herre gud vad ska mamman göra då? sitta och håva in pengar utan att behöva bidra själv?
    håller med inlägg nr 9 det ser man väll som en självklarhet att båda föräldrarna ska bidra med lika mkt
    vem säger att pappan tjänar så mkt mer än mamman
    och pappan kanske har fler barn i sin familj som han måste vara med och hjälpa till att försörja

• Anonym (%)
    Celicia skrev 2009-09-14 17:04:07 följande:
    Okej - då fick jag fel besked. Ringde runt som bara den förra veckan och hamnade hos ansvarig för underhållsstöd/underhållsbidrag på central nivå på Försäkringskassan och fick beskedet att mamman som fick underhållsstöd inte kunde kräva ett öre mer av pappan. Däremot sa den så kallade experten att barnet inte ska leva på en ekonomisk nivå under sina föräldrars, utan att det då var moraliskt riktigt att betala mer. Kanske gällde det underhållsstöd och inte underhållsbidrag då?Konstigt att inte kassans egna experter vet.Att boföräldern betalar motsvarande underhållet för sitt barn och bidrar till försörjningen är väl rätt logiskt även om det inte står i nån lag.Jag får underhållsstöd och brukar räkna med att jag själv lägger lika mycket som pappan. Att jag ringde F-kassan berodde på att en kollegas ex förutom underhållsstöd skickade kvitton på kläder till barnet för tusentals kronor och ville att han skulle behöva. Det behövde han alltså inte, enligt experten.
    Tanken är att föräldrarna själva ska räkna ut ett korrekt underhåll enligt lagen. Om UF inte vill göra det, eller helt enkelt vägrar att betala, så kan man antingen använda sig av FKs underhållsSTÖD (1273) eller också så kan barnet stämma UF i Tingsrätten på ett korrekt underhållsBIDRAG.

Så länge som din kollega inte blir stämd i Tingsrätten så är han inte tvungen att betala mer än 1273 kr.
  • Anonym (%)

Anonym (L) skrev 2009-09-14 17:10:41 följande:

Ditt nästa påstående om att mamman ska lägga lika mycket som pappan är också helt felaktigt och har inget stöd i lagen.citatherre gud vad ska mamman göra då? sitta och håva in pengar utan att behöva bidra själv?håller med inlägg nr 9 det ser man väll som en självklarhet att båda föräldrarna ska bidra med lika mktvem säger att pappan tjänar så mkt mer än mammanoch pappan kanske har fler barn i sin familj som han måste vara med och hjälpa till att försörja
    Enligt lagen ska den förälder som har bäst ekonomi betala störst del av barnets kostnader. Det kan lika gärna vara så att mamman har bäst ekonomi (speciellt om pappan har flera barn, medans mamman inte har fler barn) och då är det hon som ska betala mest.

Det är extremt sällan så att båda föräldrarna har exakt samma ekonomiska situation. Men innan mina barns pappa blev sambo så tjänade vi båda två 30.000 och hade en bostadskostnad på 8.000. Så just i vårt fall så skulle vi betala hälften var. Numera har pappan en sambo, alltså är hans bostadskostnad numera 4.000 och han betalar lite mer än hälften för barnen.
  • Anonym (%)

Anonym (L) skrev 2009-09-14 17:07:24 följande:

sitter här och tänker på dessa summor,,,,det är vansinnigt vad folk kastar ut pengar på sina barn varje månad kostar barn så här mycket verkligen?borde bli mkt pengar över till den familjen som har både underhåll och barnbidraget sen kanske man har skaffat ny partner som man delar hushållsekonomin osv med.sen ingen barnomsorgsavgift när det gäller lite större barn.oj vad pengar det borde bli över
    Tvärtom är det så att när man beräknade UH-stödet (försäkringskassans miniminivå) så såg man att större barn egentligen borde få ett högre underhåll eftersom de faktiskt kostar mer (plus att studiebidraget bara kommer 10 månader om året). Men för enkelhetens skull så betalar FK ut lika mycket oavsett barnets ålder.
  • Celicia

Anonym (%) skrev 2009-09-14 17:11:45 följande:

Tanken är att föräldrarna själva ska räkna ut ett korrekt underhåll enligt lagen. Om UF inte vill göra det, eller helt enkelt vägrar att betala, så kan man antingen använda sig av FKs underhållsSTÖD (1273) eller också så kan barnet stämma UF i Tingsrätten på ett korrekt underhållsBIDRAG.Så länge som din kollega inte blir stämd i Tingsrätten så är han inte tvungen att betala mer än 1273 kr.
    Då hade hon rätt experten, om det var underhållsSTÖD hon pratade om. Och det var ju det min kollega betalade, så det var ju det jag fråga om. Men du som har koll, det är väl inte säkert att underhållsbidraget blir mer än den där minimisumman? Jag tänker på vad min tolvåring kostar. Kläder och skor räcker barnbidraget gott och väl till. Mat när han är hos mig - 1500 i månaden om man ska ta ut hans del kanske. Och så fritidsaktiviteter/russel/försäkringar - kanske 600 i snitt i månaden. (Fotbollen kostar 600 om året, ett par nya fotbollsskor 800 räcker ju ett år. Bio nån gång eller pizza.) Eller är det nåt jag glömmer? Hyra och allt betalar ju hans pappa lika mycket. Pojken har eget rum där också.
  • Anonym (%)
    Celicia skrev 2009-09-14 17:48:32 följande:
    Men du som har koll, det är väl inte säkert att underhållsbidraget blir mer än den där minimisumman? Jag tänker på vad min tolvåring kostar. Kläder och skor räcker barnbidraget gott och väl till. Mat när han är hos mig - 1500 i månaden om man ska ta ut hans del kanske. Och så fritidsaktiviteter/russel/försäkringar - kanske 600 i snitt i månaden. (Fotbollen kostar 600 om året, ett par nya fotbollsskor 800 räcker ju ett år. Bio nån gång eller pizza.) Eller är det nåt jag glömmer? Hyra och allt betalar ju hans pappa lika mycket. Pojken har eget rum där också.
    Nej, uh-bidraget blir inte alltid mer än minimisumman. Det finns info på FKs hemsida om hur man räknar ut det och där finns även schablonbelopp att utgå ifrån. forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/Faktablad/underhållsbidrag.pdf

Din son på 12 år kostar enligt dem 2853 + barnomsorg + andra kostnader. I ert fall 2853+600=3453. Nästa år när han är 13 år kommer det att bli 3388+600=3988. Från den summan ska du dra bort barnbidraget, 3988-1050=2938. Du och pappan ska sedan dela på 2938 utifrån ert ekonomiska överskott. Det finns uträkningsmodeller som hjälper till att räkna ut hur många procent vardera föräldern ska betala.

Som exempel kan vi säga att du har det bättre ställt än pappan och att ni räknar ut att du ska betala 60% och han 40%. I sånt fall ska han betala 0,40*2938=1175:- i underhållsbidrag.
  • Anonym (L)
    Anonym (%) skrev 2009-09-14 17:18:01 följande:
    Anonym (L) skrev 2009-09-14 17:07:24 följande: Tvärtom är det så att när man beräknade UH-stödet (försäkringskassans miniminivå) så såg man att större barn egentligen borde få ett högre underhåll eftersom de faktiskt kostar mer (plus att studiebidraget bara kommer 10 månader om året). Men för enkelhetens skull så betalar FK ut lika mycket oavsett barnets ålder.
    men gud,,,,
    jag får ut 12000 efter skatt sedan har vi barnbidraget för ett barn, min man tjänar ungefär 14000 efter skatt och vi är jag och min man vårat gemensamma barn och bonusbarn växelvis
    och vi klarar oss bra med detta
    förstår inte hur mycket barnen kräver egentligen?
    är det solsemester skidsemester egen häst två aktiviteter till lyxhus, lgh, instument, egen dator, märkeskläder varje månad, mobiltelefon,
    det måste väll finnas gränser över hur mkt som är rimligt måste barnen ha allt?
  • Anonym (%)

Anonym (L) skrev 2009-09-14 20:18:47 följande:

men gud,,,,jag får ut 12000 efter skatt sedan har vi barnbidraget för ett barn, min man tjänar ungefär 14000 efter skatt och vi är jag och min man vårat gemensamma barn och bonusbarn växelvisoch vi klarar oss bra med dettaförstår inte hur mycket barnen kräver egentligen?är det solsemester skidsemester egen häst två aktiviteter till lyxhus, lgh, instument, egen dator, märkeskläder varje månad, mobiltelefon, det måste väll finnas gränser över hur mkt som är rimligt måste barnen ha allt?
    Nej, det är inga lyxsaker inräknat i schablonen. Det är mat, kläder, billiga fritidsaktiviteter, del av hushållets gemensamma kostnader, etc. Men jag antar att konsumentverket, försäkringskassan, etc, inte har någon som helst koll på vad saker och ting kostar nuförtiden...
  • Celicia

Anonym (%) skrev 2009-09-14 19:36:21 följande:

Din son på 12 år kostar enligt dem 2853 + barnomsorg + andra kostnader. I ert fall 2853+600=3453. Nästa år när han är 13 år kommer det att bli 3388+600=3988. Från den summan ska du dra bort barnbidraget, 3988-1050=2938. Du och pappan ska sedan dela på 2938 utifrån ert ekonomiska överskott. Det finns uträkningsmodeller som hjälper till att räkna ut hur många procent vardera föräldern ska betala. Som exempel kan vi säga att du har det bättre ställt än pappan och att ni räknar ut att du ska betala 60% och han 40%. I sånt fall ska han betala 0,40*2938=1175:- i underhållsbidrag.
    Oj. Inte för att vara cynisk, men det finns ju pengar för mig som mamma att tjäna på det här om jag skulle vilja det. Barnomsorg har sonen inte haft på ett år och kläderna blir visserligen dyrare, han vill ju ha märkes-, men dom håller ju desto längre nuförtiden. Ett par G-star och så har han dom varje dag i ett år och vägrar byta . Och inte behöver man skjutsa till träningar och kompisar nu när han tar sig själv. Men det skulle inte kännas bra att ta emot för mycket pengar faktiskt..
  • Anonym (L)
    Celicia skrev 2009-09-14 20:35:40 följande:
    Anonym (%) skrev 2009-09-14 19:36:21 följande: Oj. Inte för att vara cynisk, men det finns ju pengar för mig som mamma att tjäna på det här om jag skulle vilja det. Barnomsorg har sonen inte haft på ett år och kläderna blir visserligen dyrare, han vill ju ha märkes-, men dom håller ju desto längre nuförtiden. Ett par G-star och så har han dom varje dag i ett år och vägrar byta . Och inte behöver man skjutsa till träningar och kompisar nu när han tar sig själv. Men det skulle inte kännas bra att ta emot för mycket pengar faktiskt..
    håller helt med dig,,,,,'
    kan inte heller förstå hur ett barn kan kosta så mkt pengar faktiskt?!
    blir helt förvånad ändå bor vi i ett nybyggt hus ena barnet går fortfarande på dagis, det andra barnet går på fritidsaktiviteter, vi har även sparkonto till båda barnen och försäkringar.
    vi åker på semester och barnen har fina kläder och leksaker saker så att de klarar sig.
    trots detta så har vi inte en budget som säger att varje barn ska kosta 2939 i månaden
    {#lang_emotions_smile}
Svar på tråden underhållsbidrag