• Carro

VARNING för ättika!!!!!

I fredags fick min son i sig minimalt av Perstorps 24-procentiga ättika..
    Jag kollade direkt på flaskan, men där stod ingen varningstext.

Turligt nog ringde jag ändå giftinformationen och fick order om att ta sonen till närmsta sjukhus omgående.
    Sam, som min son heter, blev inlagd och under lördagen blev han sövd och det gjordes en gastroskopi.
    Den visade på att han fått invärtes brännskador, trots att det var så lite ättika han fick i sig.
    "Tur i oturen" så har han "bara" fått första gradens brännskador, vilket behandlas med antibiotika och Nexium under en veckas tid..

Jag har pratat med många under helgen och det har bara varit ett fåtal som kännt till hur skadligt ättika är.
    Och av den anledningen skriver jag detta inlägg, för att informera andra om att ättika verkligen är livsfarligt!
    Det kan orsaka väldigt svåra brännskador/frätskador invärtes.

Om jag skulle skriva ut allt som hänt här hade detta inlägget blivit hur långt som helst, därför länkar jag istället till ett inlägg i min blogg där jag skrivit ner allt som hände i helgen;
    http://trollungensam.blogspot.com/2009/09/dramatisk-helg.html

Jag har även mailat till dom som tillverkar ättikan och ifrågasatt att det inte finns varken varningstext eller en barnsäker kork på deras flaskor, vill ni läsa det har ni den länken här;
    http://trollungensam.blogspot.com/2009/09/mailet-till-dom-ansvariga-tillverkarna.html

Jag kan inte förstå hur ngt som är så skadligt kan få lov att säljas utan ngn varningstext..
    Vi är så otroligt tacksamma att Sam ändå klarat sig såpass "lindrigt" undan!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-17 20:36
    Nu har jag hört av Perstorp ättika och jag kan bara säga hatten av för dom!
    Dom har beslutat att sätta ut märkning samt varningstext på sina flaskor och kommer försöka skynda på att få ut som nya flaskorna i butiken.
    Dom kommer även att se över möjligheten med en barnsäkrare kork.
    Har lagt ut mailet jag fick på bloggen ifall ngn vill läsa;
    trollungensam.blogspot.com/2009/09/riktigt-proffsigt-av-perstorp-attika.html

• Svar på tråden VARNING för ättika!!!!!
  • Silverkatten06

Oj, det hade jag inte heller nån aning om. Nu fick jag oerhört dåligt samvete, sambon brukar göra egen ättiksgurka som sonen älskar och den är kanske för stark?

• Sencha
    Silverkatten06 skrev 2009-09-14 11:18:03 följande:
    Oj, det hade jag inte heller nån aning om. Nu fick jag oerhört dåligt samvete, sambon brukar göra egen ättiksgurka som sonen älskar och den är kanske för stark?
    Det kan jag inte tänka mig.
    Det är en väldig skillnad på 24% ättika och den halt som blir i en inläggning, där man har spätt med en massa vatten etc. Då är jag övertygad om att det är ofarligt.
    0401 & 0807
  • Silverkatten06
    Sencha skrev 2009-09-14 11:20:30 följande:
    Det kan jag inte tänka mig.Det är en väldig skillnad på 24% ättika och den halt som blir i en inläggning, där man har spätt med en massa vatten etc. Då är jag övertygad om att det är ofarligt.
    Fast sambons gurka brukar nog vara ganska stark, kanske hälften ättika, hälften vatten...
  • 071001

Åh, stackars liten!! Hoppas han blir bra snart och inte har ont. Tack för din varning, värt att tänka på.

• Sencha
    Silverkatten06 skrev 2009-09-14 11:22:19 följande:
    Fast sambons gurka brukar nog vara ganska stark, kanske hälften ättika, hälften vatten...
    Ättika eller ättikssprit?
    0401 & 0807
  • MajBjörn

oj då detta hade jag ingen aning om.
    Hoppas det är bra med din lille

• Silverkatten06
    Sencha skrev 2009-09-14 11:24:11 följande:
    Ättika eller ättikssprit?
    Ättiksprit, tror jag. Måste kolla med honom när jag kommer hem. Det blir nog ingen mer sån gurka hemma hos oss i alla fall.
  • LindaSundberg

OT men vad används det till?

• Sencha
    Silverkatten06 skrev 2009-09-14 11:26:39 följande:
    Ättiksprit, tror jag. Måste kolla med honom när jag kommer hem. Det blir nog ingen mer sån gurka hemma hos oss i alla fall.
    Ättika är 24%, ättiksprit 12%, ättiksprit spädd med hälften vatten 6%. Är det dessutom socker och liknande i inläggningen blir det ju ytterligare svagare.
    0401 & 0807
  • Silverkatten06
    Sencha skrev 2009-09-14 11:30:58 följande:
    Ättika är 24%, ättiksprit 12%, ättiksprit spädd med hälften vatten 6%. Är det dessutom socker och liknande i inläggningen blir det ju ytterligare svagare.
    Men hur starkt är OK att äta då? Vid vilken % blir det farligt?
Svar på tråden VARNING för ättika!!!!!