• Carro

VARNING för ättika!!!!!

I fredags fick min son i sig minimalt av Perstorps 24-procentiga ättika..
    Jag kollade direkt på flaskan, men där stod ingen varningstext.

Turligt nog ringde jag ändå giftinformationen och fick order om att ta sonen till närmsta sjukhus omgående.
    Sam, som min son heter, blev inlagd och under lördagen blev han sövd och det gjordes en gastroskopi.
    Den visade på att han fått invärtes brännskador, trots att det var så lite ättika han fick i sig.
    "Tur i oturen" så har han "bara" fått första gradens brännskador, vilket behandlas med antibiotika och Nexium under en veckas tid..

Jag har pratat med många under helgen och det har bara varit ett fåtal som kännt till hur skadligt ättika är.
    Och av den anledningen skriver jag detta inlägg, för att informera andra om att ättika verkligen är livsfarligt!
    Det kan orsaka väldigt svåra brännskador/frätskador invärtes.

Om jag skulle skriva ut allt som hänt här hade detta inlägget blivit hur långt som helst, därför länkar jag istället till ett inlägg i min blogg där jag skrivit ner allt som hände i helgen;
    http://trollungensam.blogspot.com/2009/09/dramatisk-helg.html

Jag har även mailat till dom som tillverkar ättikan och ifrågasatt att det inte finns varken varningstext eller en barnsäker kork på deras flaskor, vill ni läsa det har ni den länken här;
    http://trollungensam.blogspot.com/2009/09/mailet-till-dom-ansvariga-tillverkarna.html

Jag kan inte förstå hur ngt som är så skadligt kan få lov att säljas utan ngn varningstext..
    Vi är så otroligt tacksamma att Sam ändå klarat sig såpass "lindrigt" undan!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-17 20:36
    Nu har jag hört av Perstorp ättika och jag kan bara säga hatten av för dom!
    Dom har beslutat att sätta ut märkning samt varningstext på sina flaskor och kommer försöka skynda på att få ut som nya flaskorna i butiken.
    Dom kommer även att se över möjligheten med en barnsäkrare kork.
    Har lagt ut mailet jag fick på bloggen ifall ngn vill läsa;
    trollungensam.blogspot.com/2009/09/riktigt-proffsigt-av-perstorp-attika.html

• Svar på tråden VARNING för ättika!!!!!
  • Themis

Cloudberry: Men vad är din lösning här då?

Ta bort alla varningslappar på allt och låt evolutionen ha sin gång?

Inte väl?

Det finns ju de som tycker så och jag med ibland (normalt går det över) när man läser om riktigt idiotiska saker som folk har gjort eller antagit.

Men faktum är att alla är inte lika allmänbildade eller intresserade av kemi/biologi/medicin och det är knappast svårt att låta en sådan varning stå kvar. Om det räddar ett barn om året från brännskador och akutbehandling så är det nog värt det ur samhällets synpunkt.

• Themis

Tjohalia: När jag gick i skolan fick man lära sig om och utföra experiment (t ex lösa upp en skolkrita i syra) med alla de vanligaste syrorna i högstadiets kemi, så alla borde nog ha en chans att snappa upp det på vägen.

Men med nedrustningen av skolan de senaste femton åren så antar jag att detta kan vara en av de många luckorna då, beroende på var man har gått i skolan.

• Silverkatten06

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-19 10:30:45 följande:

Här är en hint för alla: Om det luktar illa ska det inte in i munnen. Det är det vi har näsan till, vet ni. Och ja, det gäller även sprit, inlagd sill och annat som stinker till höga skyar. Att vi stoppar i oss det ändå är ett medvetet självskadebeteende.
    Om det "luktar illa"? Enligt vems definition? Det finns tex rökiga barbeque-såser som luktar ve och fasa enligt mig, andra tycker att de luktar jättegott. Avsett vilket så farliga/frätande är de definitivt inte.
  • Ulf Harrys Farsa

Äsch sluta såga folk som inte fattar att Ättika är farligt, det är väl bra att tillverkaren sätter på en varning eller?

• juzze

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-19 10:28:57 följande:

Ahem. Bensin har ingen varningstext. Dricker du det ändå? Dricker du ur PET-flaskor som folk fimpat i? Dricker du ur toaletten? Finns inga varningar mot att dricka på något av det.
    Vad är poängen med dina inlägg i den här tråden egentligen? Det finns redan andra som dumförklarat oss som inte visste att ättika orsakar frätningsskador på insidan av kroppen vid förtäring. En del visste det sedan tidigare (kanske de som använder det på regelbunden basis) och en del visste det inte och är tacksamma för att TS uppmärksammade oss (kanske vi som knappt haft ättika hemma och således inte reflekterat över det).

Zip it.
  • Narnia

Tack Carro för trådet! Jag hade inte den blekaste aning om att ättika var så farligt!! Vi har ättika hemma som vi använder både till matlagning och rengöring. Vi har inga barn ännu, men jag är glad att vi fått veta det i tid så vi slipper uppleva det ni har upplevt!! Hoppas Sam mår bättre!
    Hälsningar!

• emmsan123
    Narnia skrev 2009-09-19 13:10:46 följande:
    Tack Carro för trådet! Jag hade inte den blekaste aning om att ättika var så farligt!! Vi har ättika hemma som vi använder både till matlagning och rengöring. Vi har inga barn ännu, men jag är glad att vi fått veta det i tid så vi slipper uppleva det ni har upplevt!! Hoppas Sam mår bättre! Hälsningar!
    Instämmer, tack snälla för upplysningen! Jag inser också att det inte är det smartaste att halsa ättika, men jag hade inte kunnat föreställa mig att det var SÅ farligt! Hoppas att TS son mår bättre.
  • sarah

Sitter just nu på akuten med min dotter som fått i sig ättikssprit samma som Ts barn å jag kan tala om att det nu, ett år senare inte står någon varning på flaskan.

(¯`°?.¸ ♥ Mathilda & Emma i mitt hjärta ♥ ¸.?°´¯)
  • Carro

Hoppas att din dotter har samma "tur i oturen" som min son hade!!
    Tänker på henne, kan du inte uppdatera om hur det gått?

Tycker det är under all kritik att de lovade att de skulle sätta ut varning på sina flaskor och sen bara struntat i det..
    Det verkar som att det är dags att maila dom igen!
    Jag har kvar deras mail där de lovade det, inget jag tänker slänga heller, inte förrens det faktiskt står utsatt en varning på flaskorna!
    På hemsidan har de skrivit ut varning, men det är långt ifrån tillräckligt!

• sarah

Tack det gick bara bra med min dotter.

Hon fick i sig så extremt lite att det förmodligen blivit utspätt med salivet innan det åkte ner (Hon drack inte, stoppade fingrarna i)
    Men jag håller med dig, under all kritik att det inte står någon varning på flaskan!

(¯`°?.¸ ♥ Mathilda & Emma i mitt hjärta ♥ ¸.?°´¯)
  • laserturken

Ungen var bara nyfiken. Inget fel med det!

• matilda77

Har aldrig ägt en flaska ättika
    vet självklart vad det är men hade ingen aning att det kunde sluta så illa som
    Det gjorde för ts barn! Usch och fy!

Nån skrev att muskotnöt var giftigt! Hur då? Det använder jag till stuvad spenat och vitsås jämt! Bör jag sluta med det?

• Litet My

Hade ingen aning om att det var så farligt. har faktiskt aldrig ens reflekterat över just ättikan när jag barnsäkrat...*ställer in Ättikan i medicinskåpet*

• Otäcking

Jahapp - köpte en flaska Perstorps Ättika 24% idag, och det står ingen varningssymbol eller någon direkt varningstext. Står på framsidan "Ättika 24% ska inte förtäras outspädd" och på baksidan "irriterande för ögon och hud. Förvaras oåtkomligt för barn."

• Helle333
    Carro skrev 2009-09-14 04:26:33 följande:
    I fredags fick min son i sig minimalt av Perstorps 24-procentiga ättika..
    Jag kollade direkt på flaskan, men där stod ingen varningstext.

Turligt nog ringde jag ändå giftinformationen och fick order om att ta sonen till närmsta sjukhus omgående.
    Sam, som min son heter, blev inlagd och under lördagen blev han sövd och det gjordes en gastroskopi.
    Den visade på att han fått invärtes brännskador, trots att det var så lite ättika han fick i sig.
    "Tur i oturen" så har han "bara" fått första gradens brännskador, vilket behandlas med antibiotika och Nexium under en veckas tid..

Jag har pratat med många under helgen och det har bara varit ett fåtal som kännt till hur skadligt ättika är.
    Och av den anledningen skriver jag detta inlägg, för att informera andra om att ättika verkligen är livsfarligt!
    Det kan orsaka väldigt svåra brännskador/frätskador invärtes.

Om jag skulle skriva ut allt som hänt här hade detta inlägget blivit hur långt som helst, därför länkar jag istället till ett inlägg i min blogg där jag skrivit ner allt som hände i helgen;
    trollungensam.blogspot.com/2009/09/dramatisk-...

Jag har även mailat till dom som tillverkar ättikan och ifrågasatt att det inte finns varken varningstext eller en barnsäker kork på deras flaskor, vill ni läsa det har ni den länken här;
    trollungensam.blogspot.com/2009/09/mailet-til...

Jag kan inte förstå hur ngt som är så skadligt kan få lov att säljas utan ngn varningstext..
    Vi är så otroligt tacksamma att Sam ändå klarat sig såpass "lindrigt" undan!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-17 20:36
    Nu har jag hört av Perstorp ättika och jag kan bara säga hatten av för dom!
    Dom har beslutat att sätta ut märkning samt varningstext på sina flaskor och kommer försöka skynda på att få ut som nya flaskorna i butiken.
    Dom kommer även att se över möjligheten med en barnsäkrare kork.
    Har lagt ut mailet jag fick på bloggen ifall ngn vill läsa;
    trollungensam.blogspot.com/2009/09/riktigt-pr...

vet du vad?  kontakta livsmedelsverket och säg åt dem att skriva det på sin hemsida
Svar på tråden VARNING för ättika!!!!!