Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Carro

VARNING för ättika!!!!!

I fredags fick min son i sig minimalt av Perstorps 24-procentiga ättika..
    Jag kollade direkt på flaskan, men där stod ingen varningstext.

Turligt nog ringde jag ändå giftinformationen och fick order om att ta sonen till närmsta sjukhus omgående.
    Sam, som min son heter, blev inlagd och under lördagen blev han sövd och det gjordes en gastroskopi.
    Den visade på att han fått invärtes brännskador, trots att det var så lite ättika han fick i sig.
    "Tur i oturen" så har han "bara" fått första gradens brännskador, vilket behandlas med antibiotika och Nexium under en veckas tid..

Jag har pratat med många under helgen och det har bara varit ett fåtal som kännt till hur skadligt ättika är.
    Och av den anledningen skriver jag detta inlägg, för att informera andra om att ättika verkligen är livsfarligt!
    Det kan orsaka väldigt svåra brännskador/frätskador invärtes.

Om jag skulle skriva ut allt som hänt här hade detta inlägget blivit hur långt som helst, därför länkar jag istället till ett inlägg i min blogg där jag skrivit ner allt som hände i helgen;
    http://trollungensam.blogspot.com/2009/09/dramatisk-helg.html

Jag har även mailat till dom som tillverkar ättikan och ifrågasatt att det inte finns varken varningstext eller en barnsäker kork på deras flaskor, vill ni läsa det har ni den länken här;
    http://trollungensam.blogspot.com/2009/09/mailet-till-dom-ansvariga-tillverkarna.html

Jag kan inte förstå hur ngt som är så skadligt kan få lov att säljas utan ngn varningstext..
    Vi är så otroligt tacksamma att Sam ändå klarat sig såpass "lindrigt" undan!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-17 20:36
    Nu har jag hört av Perstorp ättika och jag kan bara säga hatten av för dom!
    Dom har beslutat att sätta ut märkning samt varningstext på sina flaskor och kommer försöka skynda på att få ut som nya flaskorna i butiken.
    Dom kommer även att se över möjligheten med en barnsäkrare kork.
    Har lagt ut mailet jag fick på bloggen ifall ngn vill läsa;
    trollungensam.blogspot.com/2009/09/riktigt-proffsigt-av-perstorp-attika.html

• Svar på tråden VARNING för ättika!!!!!
  • Mosaik31
    Themis skrev 2009-09-15 02:50:01 följande:
    Konstigt, för på min flaska Perstorps Ren Ättika 24% så står det en kemisk symbol för "irriterande" samt texten "Irriterande för ögon och hud, förvaras oåtkomligt för barn". Kommentar till det TS?
    jo har oxå sett att det står det

kan det vara så att T.S har en gammal flaska hemma?

och för det andra när man har små barn i den åldern så ställer man aldrig fram nånting som kan va farligt för barn
    enligt mig vansinnigt o placera det på diskbänken måste finnas bättre ställen riktigt högt upp eller så får man komma på något annat sätt o få bort flugorna

när det gäller barnsäkerhet så måste man tänka ett steg längre tänka ur barnets synvinkel och jag förstår så väl att han blev nyfiken
  • Jesster
    Themis skrev 2009-09-15 02:50:01 följande:
    Konstigt, för på min flaska Perstorps Ren Ättika 24% så står det en kemisk symbol för "irriterande" samt texten "Irriterande för ögon och hud, förvaras oåtkomligt för barn". Kommentar till det TS?
    Konstigt...? På min 24%-iga ättika som jag köpte för ca 6 mån-1 år sedan finns det ingen varningssymbol eller sådan text alls.
    Den som söker han finner - www.google.se
  • clembke

På min står det inte heller nån varning för nånting. Jo förresten, man ska 'undvika att spilla ättika på bilens lack eller fönsterbleck'. Ingen annan varning o det köpte vi i våras.

Nu blir det till att flytta flaskan till ett säkrare ställe.

• Jenny 1976

Tack för varningen! Jag hade ingen aning om hur farligt det var.

Vad skönt att din son tillfrisknar så bra.

• malin10

kollade på min å där står det inget om att det är farligt,
    tack för varningen..

• Themis

Jesster: Min är äldre än så-men har dom tagit bort varningen då?

Den står iofs med liten text på baksidan av flaskan och det är nog dumt, men den stod ju där då i alla fall?

• piggen

Fick en plansch från BVC där det står vad man ska göra och hur farligt olika ämnen är där står:

Ättika 24 % Skölj genast ur munnen och ge dryck. Framkalla inte kräkning. och uppsök sjukhus. Varning 6 som är det högsta och samma som ex kaustiksoda.

Ättiksprit 12 % Skölj ur munnen och ge dryck. Framkalla inte kräkning och ring giftinformationen. Varning 4 och är samma som bensin och väteperoxid.

Borde verkligen stått på flaskan. Har bara ättiksspriten där står inget heller.

• Ulf Harrys Farsa

Har ni aldrig luktat i en flaska ättikssprit?
    Man borde fatta att det är skadligt faktiskt, fast självklart borde det sitta en varningsetikett på flaskan.

Ps. Muskotnöt är giftigt

• Jesster
    Themis skrev 2009-09-15 09:36:20 följande:
    Jesster: Min är äldre än så-men har dom tagit bort varningen då? Den står iofs med liten text på baksidan av flaskan och det är nog dumt, men den stod ju där då i alla fall?
    Om jag kommer ihåg det ska jag spana på flaskorna i affären imorgon och se om det står där eller inte. Det är ju knasigt om det har funnits en varningstext och den är borttagen.
    Den som söker han finner - www.google.se
  • BubbelBoom

Va skönt att det gick så pass bra med din son ändå! Tack för varningen med, ska verkligen notera detta och berätta det vidare till fler.

Svar på tråden VARNING för ättika!!!!!