Varför får jag blåmärken så lätt?
Har de senaste åren märkt att jag får otroligt lätt blåmärken. Är det någon som vet vad det kan bero på?
Har de senaste åren märkt att jag får otroligt lätt blåmärken. Är det någon som vet vad det kan bero på?
samma här, får blåmärken av allt! mamma är likadan, jag dricker också massa mjölk... Men det är inget jag har funderat på så jättemycket, är det något det är värt att låta läkare titta på?
fru00, har inte varit hos doktorn själv för de så jag vet inte om det är värt det. Vet att min kompis son var det och han fick diagnosen Von Willebrands sjukdom. Vet inte vad det innebär dock. Kanske kolla det på wikipedia?
Oftast är anledningen till att man lätt får blåmärken att man har ytliga blodkärl... Sitter blodkärlen längre in i kroppen så skyddas de bättre från stötskador än om de är ytliga, då brister de lättare och man får blåmärken...
Om D vitamin har något med blåmärken att göra har jag ingen aning om, själv hade jag gissat på att det i så fall skulle haft med vitamin K att göra... Men som sagt jag har ingen aning. Kanske kan vara värt att ringa sin läkare och fråga ifall man upplever att man numera får fler blåmärken än förr...
Ytliga blodkärl låter som en vettig förklaring Elfva!
aaahhh det kanske var K vitamin....
Von Willebrands sjukdom
Vid von Willebrands sjukdom orsakar brist på von Willebrands faktor (ett protein) i blodet att det får svårt att levra sig. Dels orsakar brist på von Willebrands faktor att blodplättarna har svårt att binda samman (primär hemostas), men vW-faktorn är även viktig som en hjälpfaktor till faktor VIII (sekundär/humoral hemostas). Sjukdomen drabbar - i motsats till hemofili A och hemofili B - både män och kvinnor.
Sjukdomen är uppkallad efter Erik Adolf von Willebrand, finsk pediatriker (1870?1949). Han beskrev sjukdomen 1926 på Åland.
von Willebrands sjukdom kan också förekomma hos hundar.
Ärftlighet [redigera]
Den svåra formen av von Willebrands sjukdom ärvs autosomalt recessiv. Båda föräldrarna är friska anlagsbärare. Vid varje graviditet är det 50% risk att barnet blir en frisk anlagsbärare, 25% chans att barnet frisk utan anlag och 25% risk att barnet är sjukt. Den medelsvåra liksom den lätta formen ärvs autosomalt dominant. Om en förälder har sjukdomen (och den andra är frisk) blir risken att ärva den och bli sjuk anlagsbärare 50%. Den som är frisk saknar också anlaget.
Se vidare: hemostas
Externa länkar [redigera]
K-vitaminer? Hm, wikipedia nästa igen då!
Mat som innehåller mycket K-vitamin är: broccoli, bladkål, brysselkål och spenat.
Inget jag äter mer än nån gång per år.
på lab har de sagt att jag har väldigt tunna blodkärl, att jag är svåstucken, kanske går de lättare sönder så också... jaja, jag lider inte av det mer än att det är fult
får oxå superlätt blåmäkren. jag dunkade i min arm i en dörr i sommras, inte hårt alls och gjorde inte ens ont men jag fick ett superstort blåmärke någon timme efterråt.
Jag var mest nyfiken, tänkte fråga läkaren nästa gång jag ska dit... tänker inte söka specifikt för detta... det är ju mest en skönhetsgrej
Äter du någon medicin? Har du alltid haft lätt att få blåmärken eller har det kommit på senare tid?
Jag undrar också, för jag e extrem.. Fick massage av e killkompis på smalbenet.. resulterade i att jag fick massa fingertoppsblåmärken och han masserade inte ens hårt..
Ojoj, ni skulle se min mamma. Där kan vi tala om att få blåmärken. Hon har dessutom så tunn hud pga en frostskada på benen när hon var liten, så så fort hon slår i ngt så blöder hon som en gris. Minsta lilla stöt ger henne hemska blåmärken.
Pga hjärtproblem måste hon också äta Trombyl som gör att hon blöder ännu lättare, så enda sättet för henne att slippa dessa blåmärken är att sluta med medicinen, men då får hon en hjärtattack istället. Tala om rävsax. Vi får stoppa barnbarnen när de springer fram mot henne för att kramas, för slår de fötterna i hennes ben så blir det bandage direkt. Inte roligt.
Kontentan av detta var ju att det finns mediciner som ökar blödningsrisken, och har man dessutom tunna kärlväggar från början, kan det ju påverka, så klart.
har en Ulcerös kolit, kronisk inflammations i tarmen sedan några år tillbaka, det kanske har med det att göra...