• minafyra

    LCHF en sekt?

    Vi levde inte på fett/kött diet från början...fett/kött var en mindre del av vår kost. Vår kost bestod från början huvudsakligen av vegetabilier som rötter, nötter, knoppar, frukt och grönt. Fattar inte att alla lchf anhängare verkligen tror att vi åt massor av fett/kött från början. Det var inte förrän vi börjat utveckla olika vapen som vi ökade på mängden kött i kosten..men fortfarande var det inte huvuddelen av vår kost och fett var det INTE. Vi levde inte på en diet bestående av spannmål heller dock. Men sedan vi började odla har spannmål varit en del i vår kost...i tusentals år har vi klarat av att äta spannmål utan att bli feta och sjuka.

    Alla läkare vet att en anledning till att sjukdommar som diabetes, epelepsi, allergier och dyl inte bara är kost utan även att vi låter dem överleva. Man vet att dessa sjukdommar till stor del är ärftliga och idag överlever vi och för vidare generna. Hade man tex EP blev man dessutom ofta "utstött" även om man överlevde...man reproducerade sig alltså inte om man hade många av de sjukdommar som idag ökar. Även de som var mentalt eller fysiskt handikappade blev ofta utstötta eller utsatta i skogen redan vid födseln så att de inte hade möjlighet att föra vidare sina gener. Så fungerar det i naturen..alla djur gör så och även vi gjorde så. Det är självklart inte ngt jag förespråkar idag, men man måste ändå inse att det faktum att vi idag i större utsträckning för vidare dåliga gener innebär att ärftliga sjukdommar ökar.

    Att fetman ökar runt om i världen beror SJÄLVKLART inte på att vi äter kolhydrater utan på att vi missbrukar både dem OCH annan "dålig" mat. Tex pommes är inte ngn vidare bra mat då det är potatis + massa fett...dessutom oftast DÅLIGT fett. Mycket av det vi äter innehåller härdat fett, ämnen som inte finns naturligt i våra födoämnen, stora mängder socker, aspartan och annat som manipulerats fram. Vi rör oss inte så mycket som vi behöver, vi sitter i vår bil/buss och åååååker, vi ställer oss i rulltrappan och ÅKER upp istället för att gå (varför gör man det??) , vi tar hissen även om vi bara ska upp en ända våning osv. Det är egentligen inte träning på gym som vi behöver utan vi behöver sluta vara så lata i vardagen!! Och sedan småäter vi hela tiden, man har inte regelbundna mat tider utan äter kanske ett eller två större mål på en dag och småäter en massa emellan..och då sällan bra saker. Och vi börjar redan när barnen är små med att trycka i dem välling istället för att lära dem äta riktig mat förr ammade man och i övrigt fick de äta vad de andra i familjen åt. Kunde man inte amma kunde ngn annan ställa upp och hjälpa en eller så fick de tex getmjölk som små barns magar tålde bra. De fick inte utspädd gröt istället för att ammas.

    Så ja vist behöver vi tänka om när det gäller kost men vi behöver egentligen inte utesluta kolhydraterna helt. Att man behöver det nu beror på att man först lagt sig till med dåliga matvanor som lett till fettma och som lätt till problem pga att man ätit för MYCKET av socker och andra kolhydratrika matvaror. Hade man ätit bra från början hade behovet för lchf metoder inte funnits för då hade man kunnat äta av allt och ändå må bra. Lchf "behövs" inte för att kolhydrater är "farligt" utan för att vi missbrukat dem...kan vi lära våra barn att äta kolhydrater utan att mmissbruka dem kommer de inte behöva lchf dieter och dyl. Vi kanske skullle börja där istället...

  • minafyra
    lunkans skrev 2009-09-16 10:29:29 följande:
    Visst känner många till att Annika dahlqvist förespråkar LCHF, men faktum är att LCHF är baserat på fakta från en hel dröse med internationella medicinska studier. Jag tror personligen att många missuppfattar LCHFs egentliga användningsområde, och det är inte att se till att en redan smal person, eller en person som bara önskar gå ned något kilo kring rumpan att gå ner i vikt. LCHF är utvecklat för kraftigt överviktiga personer, speciellt de med bukfettma.Många har på något sätt kommit att hata denna metod som faktiskt fungerar för många överviktiga. Plötsligt har det uppkommit myter om att man dels kan bli dum i huvudet av att äta för lite kolhydrater, och visst är det så. Men tillskottet av de kolhydrater som den mänskliga hjärnan behöver är omöjligt att inte få i sig. Om man tänker efter rent logiskt så innehåller i princip all mat kolhydrater. Det har i den moderna världen blivit det perfekta utfyllningsmaterialet i princip alla råvaror, våra köttbullar, våra fiskpanetter och gud vet vad. Det finns bara en förklaring på detta, och det är för att kolhydrater är otroligt billigt att framställa. Sen får man inte bortse från de faktum att oavsett den diet man följer är det alltid kalorier in, kontra kalorier ut som bestämmer ditt över eller -underskott. Visst kan du enligt LCHF käka en biff som du äter med en skål grädde, men energimässigt är det bara katastrofalt, trots att du följer Low Carb high fat- principen. Många tror att LCHF är någon Crash-diet, det stämmer inte. Man kan inte välja tre veckor som man kör LCHF på, sen bara avbryta efter tre veckors dåligt ressultat. Kroppen kräver tid att förändra sig innan ressultat framkommer. Jag själv har inte följt LCHF, men däremot har jag ätit mindre kolhydrater under ungefär 1.5 år i syfte att gå ner i vikt. Idag har jag sedan starten gått ner ungefär 20 kilo. Självklart har jag också kombinerat min diet med olika träningsformer som också ligger till grund för min viktnedgång, detta är, oavsett diettyp ett måste för alla som vill gå ned i vikt.Lycka till! Ställ gärna frågor om ni har några :)
    Det är mer så jag oxå tänker, att det inte är en livsstil som alla "borde" följa utan en diet för de som har en ohällsosam vikt och att det för oss andra inte är nödvändigt att utesluta kolhydraterna helt...men dock tror jag att de flästa behöver dra ner på dem som du gjort. OCH framför allt så tror jag att rörelse och träning ÄR viktigt oavsett diet medan jag i flera svar i dyl trådar fått höra att "jag har gått ner si och så utan ett uns av träning" och då låter det trots allt inte hällsosamt i mina öron då jag tror att kroppen oavsett vikt oxh kost behöver rörelse och träning.

    Underbart att du lyckats gå ner så mycket
  • minafyra
    Vildhonung skrev 2009-09-16 14:58:24 följande:
    Men strunta då helt i sekten då och lev ditt eget perfekta liv. Varför ens bry sig?Jo för att det är något provocerande med människor som går utanför normen. Då måste man plötsligt ha argument för det man tidigare gjorde omedvetet för att alla andra gjorde just så. Att man haft turen att inte bli tjock ännu kanske mer beror på åldern och tur i genlotteriet än på att man äter så bra och rör sig så mycket. En promenad om dagen gör inte att man går ned i vikt. Studier visar att det krävs hård träning ca 5 ggr i veckan för att det ska har någon praktisk effekt på vikten.Varför skulle man bli sjuk av att äta som vanligt men ersätta potatisen med grönsaker med lite smör på? Varför är det en nödvändighet att ha flingor på filen? Varför inte ta ett kokt ägg istället för att hålla sig mätt till lunch? Varför inte äta kolhydrater i form av grönsaker istället för som bröd pasta eller ris? Varför skulle detta vara en modediet? Finns inget som tvingar en att hinka i sig grädde.
    Man behöver inte bli sjuk av att byta ut potatisen mot grönsaker...men man blir inte sjuk av att äta potatisen heller OCH grönsakerna, eftersom jag tycker potatisen är god så väljer ju jag då att behålla min potatis. Tycker man nu inte om potatis så kan man ju byta ut den mot tex brockolli!! :)

    Det är inte nödvändigt med flingor på filen..men det är ganska gott med havrefras på yoghurten och därför har jag det. Enbart för att det är gott..det är ju inte nödvändigt att ta bort flingorna heller!! Och varför skulle man inte hålla sig mätt till lunch? Dåhar man ju inte ätit en bra frukost oh ett ägg till har många ändå

    Varför skulle man inte äta kolhydrater i form av pasta/ris/bröd + grönsaker?? Bara man balanserar det så att det blir lagom mycket pasta/bröd/ris

    Det går mode på dieter hela tiden.."gör så här så går du ner i vikt" har blivit en stor marknad pga att vi äter för mycket socker, härdat fett, snabbmat osv i dagens samhälle. Vi får väl se om ngr år om detta oxå var en mode diet och ngn ny plötsligt blivit den stora trenden...eller om rekomendationernaför alla ändras till att vi bör leva efter lchf.

    Ang att man får svårare att hålla vikten med ålder så finns det en poäng med det..vi ska ha lite mer hull när vi blir äldre det behöver kroppen. Inte ska vi vara feta!!! Men vi ska inte bara hålla vikten hela livet..och att se ut som dagens ideal är inte ens att ha en hällsosam vikt men vi strävar alltid efter att vara smala...inte efter hällsa. Att bli smal toppar listan för många och det är bara dumt!!
  • minafyra
    Vildhonung skrev 2009-09-16 15:40:27 följande:
    Jag håller inte med. Hälften av Sveriges befolkning är överviktiga. Även de smala kan ha fettinlagring vid bukens organ. Det är vanligare än man tror. Det finns massor som blir sjuka och lider av sk metabolt syndrom dvs fettinlagring på buken, insulinresistens, högt blodtryck, och förhöjt kolesterol och ofta även onormala levervärden vilket sammantaget leder till ökad risk för diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar. Ingen vet ännu exakt varför detta syndrom blivit så oerhört mycket vanligare de senaste decennierna när vi försökt leva sunt och motionerat som aldrig förr. Kanske är kolhydrater istället för fett en av förklaringarna.
    Ja självklart är det förklaringen!! Inte bara utan även fett förståss.. och de som de facto är FETA äter inte sunt och motionerar som de ska dock Men som sagt är det självklart vår överkonsumtion av FEL fetter och kolhydrater som är orsaken. Men det skrev jag ju i inlägget du citerade även om du nu missade det helt. Däremot blir man INTE fet för att man låter potatis/ris/bröd/pasta mm vara en del i kosten...fet blir man dels om man börjar överkonsumera detta men framför allt när man dessutom trycker i sig socker, fel fetter osv. Som tex i chips, glass, godis, kakor..eller när man äter ute på tex McDonalds, pizza och dyl. Man har ketschup på allt, äter pulversåser istället för att göra egna och köper massor av vitt bröd. Det är inte så att vi är hällsosammare än ngnsin..marknaden för ohällsosam mat (som tex det jag nämt ovan) är enormt lukrativ och företagen känar stora mängder pengar på alla de som trycker i sig deras skit.

    Problemet är verkligen inte att man äter potatis till middagen eller en macka till fukosten. Problemet är att många under en vecka hinner med McDonalds med barnen för att man skulle hitta på ngt kul, en glass på vägen hem från affären en av dagarna, fika med kaka/bulle en av dagarna när mormor tittade förbi, färdigrätter till lunch nästan varje dag på jobb, fredags mys med tacos till middag och ngt gott efteråt, lördagsgodis och lördagsmys med chips mm på lördagen, pulversåser till maten FLERA av dagarna, pulvermos och korv/färdiga köttbullar till middag ngr av dagarna, bullar till frukosten på söndagen för att ha en godare söndagsfrukost och mycket mycket mer....sedan kan de ju stå där och undra varför de är överviktiga. Dessutom blir det sedan väldigt svårt att gå ner i vikt igen och då skyller man det på kolhydraterna och inte att man levt sjukt onyttigt innan.
    Man kan göra egna köttbullar, eget mos, egen sås osv och då slipper man mycket av det skit som finns i all färdigmat och som i så fall är en större bov än ngr potatisar till maten eller en smörgås på morgonen.
  • minafyra
    Vildhonung skrev 2009-09-16 15:59:34 följande:
    Ris och pasta har funnits i vår kost i ca 40 år, potatis i 200 år.
    Ris, pasta och spannmåls produkter som bröd/gröt/välling har funnits i människans kost lääääääääääääänge.
  • minafyra
    Vildhonung skrev 2009-09-16 16:10:52 följande:
    Men det är just mängderna av denna typ av mat i den svenska kosten som är problemet, inte kolhydraterna i sig.
    Du inser att det är precis detta vi andra säger...och som du om och om igen besvarar med att jo det är kolhydraterna som är problemet
  • minafyra
    Vildhonung skrev 2009-09-16 16:18:20 följande:
    Någon gång på 1980-talet kom nya råd om att välling/gröt skulle införas tidigare i spädbarnens kost. Det ledde till en våg av diabetes och glutenintolerans. När rekommendationerna ändrades sjönk andelen igen.Det finns människor som helt enkelt inte tål att äta mjölprodukter, antingen för att de inte tål gluten eller för att det triggar i gång ett matsug. Det är väl tur att många av dem istället blir hjälpta av LCHF? Ni andra kan ju fortsätta äta ert bröd och era potatisar utan att reta upp er på dem som äntligen har hittat ett sätt att äta som gör just dem friska. Ingenstans säger företrädarna att alla ska äta så här. Bara de som behöver det för att de blivit insulinresistenta, överviktiga eller har problem med magen pga vissa typer av kolhydrater. Det är inget att bli provocerad över, lika lite som att doktorn rekommenderade kokt fisk efter maginfluensa för dem med känslig mage.
    Om du riktade det med välling mor mig så tänkte jag inte på välling för bebisar/barn överhuvudtaget utan bara att det varit en del i männsikans kost väldigt länge. Dock brukade just bebisar och barn däremot ammas första 3-4åren om man ser långt tillbaka och inte dricka välling i stora mängder...har man läst tidigare inlägg från mig vet man oxå att jag tycker att det är FEL att vi trycker i våra små så mycket välling som vi gör och att vi borde lära våra barn att äta sundare så att de inte behöver metoder som lchf för att återställa de problem vi ofta skapat åt dem när det gäller kost/vikt.

    Och jo ofta får vi faktiskt höra att vi inte borde äta kolhydratrik mat ALLS och kommentarer som "ni får väl äta kolhydrater om ni vill, men till skillnad från er vill jag må bra" är inte ovanliga. Det blir väldigt mycket propagerande och där man blir dumförklarade som inte förstår att lchf är den rätta vägen att gå. Men man kan äta sunt och hällsosamt trots att kolhydratrik mat som potatis och bröd är en del i ens kost..men det får man inte säga :p
  • minafyra
    Vildhonung skrev 2009-09-16 16:42:15 följande:
    Men jag tycker att ni är överkänsliga. Varför inte låta dessa människor (amatörer) vara lyckliga över att ha hittat ett sätt att må bättre? Varför bryr ni er och kallar dem sekt? Det är verkligen kränkande, inte att de säger att de hittat ett sätt att må bra som de gärna vill upplysa världen om. Det är i så fall mycket allvarligare att myndigheter sätter upp kostråd som faktiskt ökar sjukdomar hos spädbarn. Det är något att diskutera. Låt de glada fanatikerna hålla på med sitt. Tids nog får vi data på vad som gäller. Att fett inte är så farligt som har blivit itutade de senaste 30 åren är ju också oerhört intressant! Kanske har bristen på fett triggat igång matmissbruk hos dem som går igång på kolhydrater. Det är i så fall tragiskt och något vi borde fundera mer på istället för att reta upp på de "nyfrälsta".
    Jag kallar dem inte sekt!! Det är det andra som gjort :p

    Jag säger dessutom att jag tror att de delvis har rätt..rätt i att vi äter för mycket kolhydrater och att vi borde dra ner på det. Men att det är fel när de påstår att det är ända sättet att äta bra på...för det är det inte. Och ramlar jag över en tråd ang hur mycket välling/gröt vi trycker i våra små så tro mig..då är jag INTE den som tycker att det är rätt att de lever på detta. Jag ger ofta ofta rådet att INTE ge välling alla målen till bebis som inte vill äta mat utan amma på/ge ersättning. Och dumma frågor som "är det vid sex mån man ska byta ersättningen mot välling" så sitter jag alltid (ganska ensam) och säger nej, om ersättningen är huvudföda ska den inte bytas mot välling!!! För välling/gröt ska de inte leva på...dock sällan ngn lyssnar där heller
  • minafyra
    Vildhonung skrev 2009-09-16 17:26:18 följande:
    Det mättade fettets farlighet har varit en grundsten i de offentliga kostråden under många år nu. Jag känner mig själv lurad då jag ätit extremt fettsnålt i många år nu, till ingen nytta.
    Det är nog det som är anledningen till att jag inte känner mig manad att hoppa på lchf metoden. Jag blev inte lurad att utesluta allt fett :p Jag har alltid änvänt bregott, standardmjölken, vanliga feta ostar osv istället för olika lätt alternativ. Vist har det hänt att jag köpt mellanmjölk eller tom lätta ngn gång när kassan varit lite tom Men i övrigt har jag alltid trott att barn behöver de fetare produkterna och ja...även jag. Men innan barnen valde jag oftast billigaste allternativet, när barnen fötts ville jag inte att de skulle äta lätt produkter. Fettsnålt har liksom aldrig varit min grej..men jag ska säga att jag i alla år fått höra att jag kommer få problem då jag även om jag inte är stor på utsidan kommer få blodkärlen förstörda för att jag åt för mycket fett. Men så tror jag inte att det är!

    Att socker inte är bra har jag alltid vetat förståss men potatis och dyl har jag inte tänkt på förut. Först senaste åren..och då kan man känna att man nog gav son nr två för mycket välling som liten!! Och när fullkornspastan mm började lanseras sa jag bara bläääää...aldrig att jag tänker äta det skitet. Men ja nu sitter man här med sina fullkornsprodukter. För mig käns det som att det i flera år varit känt att vi äter för mycket kolhydrater och socker och att jag redan anpassat kosten för att det inte ska bli för mycket. Och då kommer lchf och man ska inte äta det alls...ja för mig käns det som att en diskussion som var nyttig för samhället (runt vårt intag av kolhydrater, alla färdiag produkter vi köper och äter, tillsatserna i vår mat och vårt stilla sittande liv) gick överstyr. Jag var med på noterna här...men inte när vi plötsligt ska utesluta allt då blev det bara ännu en tråkig viktminskningsdiet. Och dessutom ska jag inte gå ner i vikt...jag är normalviktig och yrken som kräver lägre vikt eller en mer vältrända kropp intresserar mig inte så jag behöver inte gå ner eller förändra min kropp en massa :p Jag satsar bara på att må bra där jag står nu..
  • minafyra
    Vildhonung skrev 2009-09-16 21:34:58 följande:
    Det är du det som gjort så. Känner du till att Livsmedelsverkets starkt rekommenderar alla daghem och skolor att endast servera lättmjölk och lättmargarin till barnen? Det är ju sådana frågor som gör vissa LCHF-are lite aggressiva i debatten eftersom det faktiskt inte finns något stöd för detta med det mättade fettets farlighet i forskningen. Det är en myt som bygger på dåligt genomföra studier på 1960-talet.
    Ja här började de för ett år sedan att ta servera mellanmjölk till maten istället för standarmjölk och lättfil på morgonen, lätt margariner osv...de tog även bort allt socker ur barnens kost. Alltså aldrig ngn ketshup, aldrig ngn sylt på gröten osv. Jag gick faktiskt i taket då för jag vill inte att mina barn äter en massa lätt produkter. Jag försökte DÅ föra en diskution om detta på föräldramötet och få fram att det inte var standardmjölken osv som var problemet samt att lättprodukter ofta innehåller socker som gör att de har motsatt verkan. Dessutom tyckte jag det var fel att utesluta ALL ketshup, sylt på gröten osv och att det där var bättre att lära barnen äta lagom av dessa saker samt välja bättre allternativ med mindre socker. Men jag ska säga att alla de andra föräldrarna tyckte det var sååååååå bra att de skulle förändra kosten på detta viset och ge dem en massa lättprodukter...så där blev man nerröstad av människor som tydligen hade väldigt dålig koll på detta med kost och matvanor.

    Jag är som jag sagt väldigt emot hela grejen med att utesluta saker ur maten och lättprodukter tror jag inte på sedan länge pga studier jag läste om dessa för många år sedan. Det jag tror på är att lära barnen att det går att äta av allt om man äter det lagom...att visa dem att man kan ha en hållbar kosthållning och framför allt nu senaste åren har jag tänkt mer på det. För jag vill att de när de är vuxna ska ha en hållbarkosthållning med sig i ryggsäcken så att de slipper börja med dieter och sådant då. Jag tycker det är direkt jobbigt med deras kompisars föräldrar som bjuder dem på saker i tid och otid...trots att jag sagt ifrån om att jag INTE vill det. Jag avgör när de ska äta godis och annat...jag vill ha kontroll över hur mycket dyl de äter och jag vill kunna bjuda dem på sådant ibland utan att det genast blir mycket mer än jag anser är bra pga att kompisarnas föräldrar redan gett dem.

    Jag är för en förändring av våra kostvanor i samhället men uteslutande tror jag inte är nödvändigt egentligen. Och om våra barn växer upp med en hållbar kosthållning tror jag att DE får ett ännu mindre behov av att utesluta saker ur kosten. Men får de utveckla ett sockerberoende redan under uppväxten och/eller ledas in på vägen mot övervikt redan under uppväxten samt överkonsumera kolhydrater i form av välling/gröt som bebisar och senare pommes/pasta/mackor osv så kommer de sitta i samma sits som många av de som nu måste leva efter lchf för att de annars inte klarar av att ha en hållbar kosthållning..
  • minafyra

    Måste förästen fråga...ngn som vet ngt om lchf och tex adhd damp. Alltså om de på ngt vis kan bli hjälpta av att äta mindre kolhydrater och mer som lchf rekomenderar??? Man vet ju redan att socker är en dålig ideé för dem och att fetter som omega3 kan hjälpa dem.. *funderar*

  • minafyra
    IsaCMoJs skrev 2009-09-17 16:24:38 följande:
    På Annikas blogg så finns det en lista där folk som sett skillnader på olika sjukdomar och annat kunnat skriva in, där finns ADHD med att dom blivit hjälpta!blogg.passagen.se/dahlqvistannika/...
    Tack så mycket =) Har en son som vi just nu har lite för mycket problem med känner jag..främst i skolan. Han har då lättare autism, han ligger i utkanterna och kommer kunna klara sig som vem som hällst som vuxen men dock kommer hans personlighet alltid färgas av svårigheter att rellatera till andra och han har lite svårt att hantera sitt humör och tar aldeles för lätt illa vid sig i olika situationer. Jag har gett honom omega tre och vi ser förändring när han äter det. Men nu har vi glömt köpa och det är mer eller mindre kris i skolan igen efter ngr veckor utan :p Jag har alltid varit noga med vilka fetter han äter (bregott eller milda/rapsolja/smör/standardmjölk/vispgrädde i maten osv). Håller oxå nere rejält på intaget av socker, men han får ju lördagsgodis. Jag har alltid trott att mycket av hans problematik beror på vad han fick i sig under graviditeten...jag var mycket smal och hade alltså inte mycket att ge och så mådde jag extremt illa och spydde dygnet runt. Vaknade på nätterna och var tvungen att spy. I början kunde jag vissa dagar bara fått behålla ngr rostmackor på hela dagen ( var det ända jag inte spydde av...). Senare kunde jag äta mer men fortfarande väldigt begränsat om jag inte skullle spy upp allt igen. ALLT kött var jätte svårt och så även de flästa grönsaker, allt mjukt bröd, pasta/ris *ryyyser*, ägg kunde jag inte äta på över ett år efteråt då de lutade ngt så sjuuukt äckligt när jag var gravid. Potatis var det ÄNDA som smakade gott under graviditeten Men ja rent allmänt blev dieten ganska begränsad fram till ca v30 när illamåendet gav sig helt..sedan var det bara ägg, köttfärs och gurka jag inte kunde äta utan att må illa. Jag tror/vet att vi det är ärftligt från min sida och därför påverkade nog kosten honnom mer än den kanske gjort med ngt annat barn. Blev väl inte bättre av att han (pga sin problematik) var JÄTTE svår att få att äta mat som bebis och även efter det åt han väääldig begränsat. Varje ny smak var en stoooooor grej att vänja honom vid :p Nu äter han dock mer eller mindre allt men det har varit en lång väg hit!!!!

    Med de andra (framför allt de två yngsta) har jag varit mycket noga under graviditeterna med vad jag fått i mig och framför allt tänkt att jag behövde få i mig nyttiga fetter för deras hjärnas utvecklings skull..samt undvikit skadliga ämnen som kaffe/the tex. De har inte alls samma problematik..övht inte. Funderar lite på om jag kanske ska försöka se över hans kost ytterliggare (samt köpa ny fiskolja NU!!!!) För just nu fungerar han inte alls i skolan..har jätte svårt och vare sig han eller ngn annan mår bra av det.
Svar på tråden LCHF en sekt?