• Waimea

Löpartråden 11

Tråd nummer 11 för oss som löptränar.

Alla som gillar löpning - oavsett om du tränar litegrann ibland eller elitsatsar - är välkomna hit. Vi pratar löpning, peppar, hejar och stöttar!

• Svar på tråden Löpartråden 11
  • LillLisa

Vad härligt det låter med en veckas semester Rövardotter, det ks abli kul att läsa om dina framsteg med joggingskorna på!

kattstugan, vad härligt att läsa att även du springer lite kortare rundor ibland! jag tyckte det var blåsigt här i helgen, men i söndags begav vi oss till min bror i Lomma, och där var det hel storm. Duktigt av dig att ge dig ut trots blåst, antar att äppelpajen blev extra lyckad efteråt?

Har hamnat i jobbkoma. TRE dagar på en vecka, är det verkligen meningen att man ska orka så mycket?! Såklart är alla dessutom förkylda. Igår fick jag följande kommentar under en tur med vagn och trehjuling "Snor är gott för tungan mamma". Fram med hushållspappret, snabbt.

Har i alla fall varit ute på några smårundor men planerar nu att lägga om träningen lite för att mer anpassa den efter säsong:
    Ett pass bodypump per vecka.
    Ett terräng/intervall eller snabbare pass per vecka.
    Samt ett lite längre pass; 15-17 km.

Tidigare under året har det gått fint att bara springa iväg när lusten fallit på, men nu faller lusten på lite mer sällan när det är så mörkt om kvällarna, så nu ska jag följa ovanstående plan. Hoppas att genom den kunna hålla hyfsad form fram till våren. Kanske till och med bli lite starkare i ryggen.

• snillis

I morgon bär det av på jobbresa till York, England. Hoppas att jag orkar dra mig fram på lite promenader åtminstone - har inte tränat på flera veckor
    Men nu är i allafall det halsonda borta - nu skall jag bara känna mig lite piggare också.

• Waimea

Snillis: Hoppas det blir en bra resa med både sköna promenader och mindre halsont. Gudars, vad tråkigt för dig att ha ont i benhinnor och dessutom vara förkyld.

Lisa: Hehe, jo, Greta är en kämpe, verkligen, speciellt med mig på ryggen. Hon är inte min, dock, jag är bara ridskoletjej.

I söndags kom jag ut och sprang. Fick åka till elljusspåret, tog två varv på 5 km-slingan. Första varvet blåste det mest, men det vajade rejält i tallarna, så det var väl samma busväder som du hamnade i, Kattstugan. Andra varvet började det verkligen ösregna, och jag hade ju tagit mina vindbrallor, de blev som klistrade på benen efter 500 meter. Trots hällregn, blåst och en dyngsur Waimea lyckades jag springa varv nr 2 en och en halv minut snabbare än det första, så det blev hyfsad tid trots att det var en lugn joggrunda.

Sedan har det inte blivit mer, i måndags var det mitt livs första föräldramöte och igår kom mannen hem vid sju och då var jag helt färdig. Lyckades få till två sköna barnvagnspromenader i skogen och det härliga vädret, dock, den första med lilltjejen i enkelvagnen och den andra med båda barnen i tvillingvagnen tillsammans med grannen som hade med sig båda sina barn i tvillingvagn och två hundar varav den ena valp. De stora barnen började dessutom gnöla och gnälla efter ett tag, så det var lite cirkus kring oss. Men vädret var härligt i alla fall.

Nu har ÄNTLIGEN min Garmin Forerunner kommit! Yiehaa! Jag smugglade med mig den till jobbet och gjorde lite inställningar nyss. Gissa om jag ska springa ikväll?!

Lisa: Jag tycker ditt upplägg låter vettigt. Härligt med BodyPump! Jag är instruktör i det, men jag har inte instruerat aktivt på två år så några muskler att prata om har jag inte längre. Fy frukta, jag kan inte ens göra ordentliga armhävningar på tå *skäms* överkroppen är verkligen min stora svaghet.

I lördags red jag igen, dressyrpass och sitsträning och det kändes verkligen att kiropraktorns råd börjar sjunka in och att jag gör rätt - när jag hade korrekt sits kände jag av träningsvärk i ryggen. Inte lätt att bli rak i ryggen när man ägnat hela sitt liv åt att gå som en hösäck. Skulle behöva ägna mig åt löpskolning a la POSE, men det är svårt att sluta lägga tyngden långt bak på foten när man springer, när jag inte ens gör det när jag står still..

Ledsen för det långa inlägget, mycket att skriva av mig om, dags att jobba.

• LabLover

Kikar in och läser om romantik och Lidingölopp. Vad duktiga ni är som tävlar!

Jag har legat lågt ett tag. Har inte känt för att springa alls. Vad händer då? Jo, ryggvärken kommer tillbaka som ett brev på posten. Smärta är ganska bra motivation kom jag på då Tog mig ut lördag, söndag och igår iaf så nu måste jag se till att springa några gånger per vecka så att jag inte får ont i ryggen igen.

Hur gör ni förresten för att springa så långt? Jag börjar fundera på om det är en personlighetsgrej. När jag börjar närma mig en mil så tycker jag det är tråkigt och längtar hem typ. Tycker väl inte att det är så jobbigt eg. att springa längre sträckor.

Måste också köpa något annat att ha på benen än mina tunna 3/4 tights. Några tips?

Tyckte väl att Greta kissade skumt i måndags, klart att hon är brunstig

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Waimea

Nu har jag lekt med min Garmin. Jag är lite förälskad, måste jag säga..

Igår blev det först en löprunda, sen ett spinningpass. Jag skulle springa en lugn 4,5 km-runda innan spinningen, men min vana trogen var jag ute i sista sekund och fick kuta som en dåre för att hinna till passet. Klippte rundan på 20 blankt och med km-tider runt 4.30. Trodde att det var mitt intervalltempo, men tydligen har min träning gett resultat. Hade massor av energi kvar till spinningen trots att det gick fort innan, och det var ruggigt bra musik, så det var en ren njutning. Det enda som var lite trist var att vänsterfoten domnade i SPD-skorna, säkert ett resultat av att det var nya cyklar och inte samma vinkel/inställning som tidigare.

I morse gav jag mig ut på en runda innan jobbet, dryga åtta km i vad jag tyckte var ett hyfsat lugnt tempo, men jag låg runt 4,45-4,50 i kilometertider hela vägen runt. Häftigt! Verkar som om man kan slappa sig i form trots allt.. Fantastiskt fint var det i alla fall, rundan i morse gick runt två sjöar i soluppgång, dimma och klar höstluft.

• Kattstugan

....och min löptur alldeles nyss gick i småregn och solnedgång.

Waimea: kul med klockan! Bara ut och springa på "fri fot" i skogen nu då?!

• Waimea

Kattstugan: Jamenvisst, fasen vad fånig man är egentligen, men är man siffernörd så är man. Jag vill veta hur långt jag springer när jag är ute. Nu ska jag över på 'andra sidan' och springa (dvs andra sidan riksvägen.. )

Låter gott med solnedgång och småregn.

Idag har jag instruerat spinningpass igen. Superkul, speciellt när man får positiva kommentarer om låtval och det egna drivet! Sen var det ett par kunder som varit där så länge jag hållt till på samma träningsanläggning, det muntrar också upp!

• Kattstugan

Godmiddag!

Waimea: du förtjänar säkert all uppskattning du får

Snabbdistans blev det för mig idag: knappt 7 km på riktigt tung, blöt, mjuk grusväg/skogsväg. Gick i 4.10 tempo ändå, vilket var helt godkänt för min del. En kvarts uppvärmning och ungefär lika mycket nerjogg också.

Fullt upp idag så jag hastar vidare...

• isold2003

Vad duktiga ni är Waimea och Kattstugan!

LillLisa, jag delar ditt problem, motivationen är ganska låg just nu. dessutom har jag blivit förkyld med grymt halsont så den här veckan har det bara blivit ett par morgonpass och inte kommer jag att kunna springa något de närmaste dagarna heller med tanke på hur halsen känns idag.

Idag har jag koncentrerat mig på barnkalas istället, stora killen belv 6 år idag och vi har hunnit med både barnkalas och släktmiddag, puh!

Svar på tråden Löpartråden 11