• catta1­978
    Äldre 18 Sep 20:11
    26054 visningar
    3 svar
    3
    26054

    Placering inom sol, lvu

    Jag har lite frågor ang. sol-placering samt lvu-placering.
    Vi har tre barn placerade på två olika platser.jag börjar med den äldsta som jag har sen ett tidigare förhållande.
    hon är 10 år och är placerad enligt LVU och 15 mil ifrån mig. De inblandade inom socialen visste vart vi bodde innan hon placerades. innan var hon placerad på ett barnhem ca 10 mil ifrån i 3 månader och vi hade telekontakt flera gånger i veckan. Hon är nu placerad i familjehem sedan 9 månader tillbacka. Vi har umgänge enligt följande, Jag träffar henne i ca 6 timmar i månaden, då hemma hos hennes mormor och morfar. Pappan har vårdnaden om henne och får bara ha henne en helg i månaden och det är den helgen då jag träffa henne. Tele kontakten består av 2 samtal per vecka ca 15 min per gång.
    Hon får inte komma hem till mig och min nuvarande trotts att vi var på ett möte som skulle möjliggöra detta.
    Vi får inga svar på vad detta beror på.
    Sen kommer vi till de två små barnen som jag har med min nuvarande man.
    Pojke 4 år respektive flicka 3 år, dom är omhändertagna enligt sol.
    Dom har varit placerade på ett barnhem i först 9 månader ca 20 mil ifrån oss, där var vi en gång i veckan och hade umgänge med dom. Samt att vi hade telefonkontakt dagligen med dom. Dom är nu sen 3 månader tillbaka placerade i familjehem ca 14 mil ifrån oss. Umgänget är 4 timmar varannan vecka samt att vi har telekontakt med dom 2 gånger per vecka ca 5 minuter.
    Vi har försökt få tillstånd ett umgänge även med de 2 små barnen hemma hos oss, men i detta fall skyller socialen på avståndet.
    Placeringen beror på att det var turbulent i hemmet hos mig och min nuvarande man, men det har heller inte varit helt ok hos min äldsta flickas pappa.
    Vår nuvarande situation är som följande: Jag och min man har jobb samt utbildning sen ett tag tillbaka samt har jobbat på de svårigheter med vår relation som vi har haft. Vi har dessutom gått till psykolog och har fått reda på att vi inte har några av de psykiska problem som socialen har sagt. Dock hade jag en aggressionstörning som jag nu är fri ifrån.
    Vi har därmed gjort allt i vår makt för att förbättra vår situation för våra och våra barns skull.
    När vi frågar socialen om varför vi inte kan få ha barnen hemma på umgänge säger dom: det är för långt, det har varit turbulent, barnen kan tro att dom ska få stanna kvar. Det är många och otydliga svar på våra frågor, vi får inga riktlinjer om hur vi ska eller kan göra.
    Det är heller ingen som ser de förbättringar som vi har gjort på många olika plan.
    Det jag vill med detta inlägg är väl först och främst få reda på om sociala myndigheten kan få göra så här samt att jag skulle vilja ha en utomståendes synpunkter på om avstånd kan hindra ett umgänge. Ligger det oss i faten om vi ej kan be oss lediga från våra nya jobb samt utbildning för att kunna åka flera mil till möten m.m?
    Socialen har tidigare sagt att vi har ekonomiska problem. Om vi då tar ledigt hela tiden så är vi inte längre intressanta för arbetsgivaren.
    Vi känner att vi blir motarbetade i alla frågor och vi känner också att vi inte har någon att vända oss till.
    Vi får inga svar ingen hjälp eller stöttning. Snälla vet du hur vi kan gå till väga.

  • Svar på tråden Placering inom sol, lvu
  • catta1­978
    Äldre 21 Sep 09:18
    #2

    jag har en vårdplan som jag skulle vilja att du tittar lite på. har du en mail som jag kan skicka till?
    Vore väldigt bra att få din syn på detta.
    MVH
    catta

Svar på tråden Placering inom sol, lvu