• Mandarina

    Vad innebär att ha blivit vuxen/vara vuxen?

    Vad är er definition på att man är vuxen? Vad ingår i "vuxenskapet" så att säga - enligt dig? Hur ska man vara och bete sig för att få kalla sig vuxen?

    Jag tror ni förstår vad jag menar...

    Kom igen - ge mig en massa intressanta svar!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-20 17:30
    Kom igen nu - lite mera seriösa svar tack! Eller ska kanske skriva -lite mera "vuxnare" svar...

  • Svar på tråden Vad innebär att ha blivit vuxen/vara vuxen?
  • Bevabus

    Jag tycker man blir vuxen när lagen säger att man är vuxen. Jag är 18 år = alltså vuxen. Det vissa här i tråden nämner är hur man beter sig moget och det tycker jag är en helt annan sak.

  • Mandarina
    Bevabus skrev 2009-09-26 14:19:18 följande:
    Jag tycker man blir vuxen när lagen säger att man är vuxen. Jag är 18 år = alltså vuxen. Det vissa här i tråden nämner är hur man beter sig moget och det tycker jag är en helt annan sak.
    Fast nu var inte det frågan, alltså jag frågade inte NÄR man blir vuxen utan vad det innebär mera per definiton att "vara vuxen".

    Ibland undrar jag hur det kan vara så svårt för vissa ( läs:många ) här på fl att utläsa ur ts vad man egentligen frågar efter, att läsa mellan raderna liksom.

    Jaja. Nog om det!
  • Bevabus

    Men det var det som var min poäng också jag tycker man ÄR vuxen när man är i den åldern. Jag tycker inte att saker man gör har med att vara vuxen att göra. Handikappade människor kan också vara vuxna. Dem blir inte mindre vuxna för att de inte kan agera ut med känslor utan kanske slåss istället.


    Gulletroll skrev 2009-09-26 14:47:02 följande:
    Fast nu var inte det frågan, alltså jag frågade inte NÄR man blir vuxen utan vad det innebär mera per definiton att "vara vuxen".Ibland undrar jag hur det kan vara så svårt för vissa ( läs:många ) här på fl att utläsa ur ts vad man egentligen frågar efter, att läsa mellan raderna liksom.Jaja. Nog om det!
  • Pormoicheia

    När man har ett konsekvenstänkande och agerar därefter (och tar konsekvenserna av de val man gör utan att gnälla)

    I övrigt bör man väl rent generellt även känna till vissa grundläggande sociala regler och ha kommit över den där "det skiter väl jag i"-attityden som tenderar att vara rätt typisk under tonåren.

    Allt annat har med erfarenhet att göramen det är ju något man samlar på sig hela livet.


    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Mandarina
    Pormoicheia skrev 2009-09-26 14:55:51 följande:
    När man har ett konsekvenstänkande och agerar därefter (och tar konsekvenserna av de val man gör utan att gnälla)I övrigt bör man väl rent generellt även känna till vissa grundläggande sociala regler och ha kommit över den där "det skiter väl jag i"-attityden som tenderar att vara rätt typisk under tonåren.Allt annat har med erfarenhet att göramen det är ju något man samlar på sig hela livet.
    Det med sociala regler - kan du utveckla det eller ge förslag på några. Nyfiken.
  • Pormoicheia
    Bevabus skrev 2009-09-26 14:19:18 följande:
    Jag tycker man blir vuxen när lagen säger att man är vuxen. Jag är 18 år = alltså vuxen. Det vissa här i tråden nämner är hur man beter sig moget och det tycker jag är en helt annan sak.
    Fast det är ju skillnad att rent åldersmässigt vara stor nog att ha rättigheterna och/eller ansvaret som medföljer en myndig/vuxen ålder och att vara mogen/vuxen nog att kunna hantera dem.

    Att vara vuxen kan man ju vara på 2 olika sätt. Dels via ålder/fysik och dels via beteende/mognad. Frågan är ju bara vilket man tycker väger tyngst i när man ska avgöra om någon är vuxen.
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • blondandpink

    Såg att tråden gick ut på att man inte skulle svara när utan hur
    men jag tycker att det är samma sak.
    Jag skulle aldrig tvinga in människor i falska roller och har därför
    inga såna föreställnignar.

  • blondandpink

    Om man vänder på det:

    vad är man om man

    inte är som de där föreställningarna?
    Är man ett barn då? Som inte får rösta?
    Eller kan en 45åring som inte lever
    upp till de där föreställningarna kalla sig ungdom??

  • Mandarina
    blondandpink skrev 2010-11-10 07:38:49 följande:
    Såg att tråden gick ut på att man inte skulle svara när utan hur
    men jag tycker att det är samma sak.
    Jag skulle aldrig tvinga in människor i falska roller och har därför
    inga såna föreställnignar.
    Men gud, orka komplicera saker o ting....
  • Hayati

    I lagens namn är man vuxen när man blir myndig. Men vuxen blir man när man kan ta ansvar för sitt liv, sina handlingar och sin ekonomi. Ser en hel del 18åriga pojkar på väg hem från skolan och det känns fel att kalla dom för vuxna män.

  • Maorie

    För mig är att vara vuxen då man tar ansvar över sitt eget liv... Jag ser faktiskt inte 18-åringar som vuxna människor, fastän lagen säger det. När man är 18 går man förmodligen fortf. i gymnasiet och bor hemma hos föräldrarna. Det är inte vuxet för mig. Sen finns det alltid undantag förstås, men i stort så innebär att vara vuxen, för mig, när man ansvarar för sitt eget liv med såväl pengar som konsekvenser av ens agerande.

  • humma

    När man tar ansvar för sitt eget liv, sina val och sitt agerande.
    En 50-åring kan vara "icke-vuxen" medans en 18-åring kan vara vuxen.
    Sedan vet jag inte vad epitetet ska ge men det är nog en annan fundering..!

  • KristenTjej84

    Tydligen så har kaffe drickandet, körkort samt skaffandet barn stora grund-delar i vuxenheten:)
    Därmed så kan vi som inte dricker kaffe, inte har haft möjlighet att skaffa körkort eller barn vid 25 års ålder inte blivit vuxna:D det enligt ett "vuxenhets" test jag gjorde på internet samt det jag läst och hört talas om bland jämnåriga.
     

  • Pappa med 3
    Fredrik Lindström definierade att bli vuxen med att.

    Det är när man kan ha en  back läsk hemma utan att dricka upp den direkt.
Svar på tråden Vad innebär att ha blivit vuxen/vara vuxen?