• malinskralin

Gravad lax?

Hej Hej!

Jag har tänkt att göra en pastasås i kväll som det är gravad lax i vilket inte ska vara så bra för gravida...Men visst är det ok om såsen kokar?? Då dör väl de farliga bakterierna?

Tack på förhand!
    Malin

• Svar på tråden Gravad lax?
  • malinskralin

Ja, denna lax är vacumförpackad och med lång hållbarhet. Så att äta den kall är nog inge bra, men om man hettar upp den så borde det väl gå bra?

• Helstsyskonnu
    malinskralin skrev 2009-09-20 18:23:54 följande:
    Ja, denna lax är vacumförpackad och med lång hållbarhet. Så att äta den kall är nog inge bra, men om man hettar upp den så borde det väl gå bra?
    Nej, om den kokar så dör både eventuella Listeriabakterier och annat så det är lugnt. Men jag skulle undvika att äta den kall för säkerhets skull, men det hade du ju inte tänkt heller.
  • 2 ska bli 3 är nu 4

Ja gör det som känns bäst för dig...

Jag har ätit en heldel gravad lax denna graviditeten (craving i början ) och så länge den är vacum packad nyligen (senaste veckan) så äter jag den som den är. Tycker det känns fräschare än att köpa opackad i fiskbutik/vagn.
    Hoppas det smakade bra!

• LivetsUnderbaraStunder
    malinskralin skrev 2009-09-20 18:17:06 följande:
    Hej Hej! Jag har tänkt att göra en pastasås i kväll som det är gravad lax i vilket inte ska vara så bra för gravida...Men visst är det ok om såsen kokar?? Då dör väl de farliga bakterierna? Tack på förhand! Malin
    Jag har hört att man inte får äta gravad lax.. det står på livsmedelsverket kolla där ;)
  • La Lola
    LivetsUnderbaraStunder skrev 2009-09-21 18:22:49 följande:
    Jag har hört att man inte får äta gravad lax.. det står på livsmedelsverket kolla där ;)
    Det står att man får äta det ja.

"Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjorda eller nyförpackade produkter. Kontrollera förpackningsdatum."

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • La Lola
    LivetsUnderbaraStunder skrev 2009-09-21 18:22:49 följande:
    Dessutom så är allt som upphettas till bubblande hett ok.
  • Helstsyskonnu

La Lola skrev 2009-09-21 19:33:25 följande:

Det står att man får äta det ja. "Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjorda eller nyförpackade produkter. Kontrollera förpackningsdatum."www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&e...
    Ja, och jag mailade dessutom Livsmedelsverket för att få veta vad som är nyförpackat... Fick till svar att om det var vacuumförpackade produkter så kan man räkna det som nyförpackat inom en vecka efter förpackningsdatum.

Tänkte köpa färsk lax och frysa in och sedan grava själv. Är så himla sugen på gravad lax oxh då är den ju verkligen nygjord!
  • La Lola
    Helstsyskonnu skrev 2009-09-21 21:22:36 följande:
    Tänkte köpa färsk lax och frysa in och sedan grava själv. Är så himla sugen på gravad lax oxh då är den ju verkligen nygjord!
    Färskare än så kan det inte bli o du har koll på tillverkningsprodceduren.
  • PetterL

La Lola skrev 2009-09-21 19:35:21 följande:

Dessutom så är allt som upphettas till bubblande hett ok.
    Nja, ur bakteriesynpunkt är det okej, men t.ex. insjöfisk ska man inte äta p.g.a. miljögifter och de försvinner inte med kokning. Lax som inte är vild östersjölax är dock okej.
  • La Lola
    PetterL skrev 2009-09-28 08:50:53 följande:
    La Lola skrev 2009-09-21 19:35:21 följande: Nja, ur bakteriesynpunkt är det okej, men t.ex. insjöfisk ska man inte äta p.g.a. miljögifter och de försvinner inte med kokning. Lax som inte är vild östersjölax är dock okej.
    Ja såklart.
    Jag litar på att folk läser fisklistan över vilka fiskar det finns resriktioner kring.
    Ingen är dock helt förbjuden.
Svar på tråden Gravad lax?