• Sencha

Hur uppfattar du ordet "fika"?

För mig är ordet "fika" det naturliga ordet att använda som samlat begrepp om att dricka kaffe, te, saft, läsk, med tilltugg av t.ex. kaka, bulle, men även en smörgås.

När jag började gymnasiet (för 18 år sedan ) skulle vi som första svenskuppsats skriva något i stil med sommarminnen från barndomen eller vad det nu kan ha varit. Jag skrev bland annat någonstans att vi fikade på altanen. Men nej nej nej, så fick man INTE skriva enligt min svensklärare. Fika var slang - man skulle skriva "drack kaffe". Vilket jag själv inte alls tyckte var ett lämpligt ord - vi drack ju inte alls kaffe, det gjorde mina föräldrar men inte vi barn, och dessutom innehöll ju fika normalt sett något tilltugg också, vilket inte alls framgår av "dricka kaffe".

Men sedan dess har jag alltid svårt att veta vad jag ska skriva i t.ex. officiella program. Det faller sig naturligt för mig att skriva just "fika", men ändå tvekar jag alltid. Samtidigt vet jag inget bra alternativ.

Så - jag är nyfiken på hur ni andra uppfattar ordet "fika". Har det en sådan karaktär att man kan skriva det i t.ex. ett program för en konferens?

0401 & 0807
  • Svar på tråden Hur uppfattar du ordet "fika"?
  • 071001

Fika är vad du beskrev det som i min värld. Jag kan välja att "dricka kaffe" till fikat.

• Neko

Jag håller med dej, man kan helt klart skriva det i ett program för en konferens, har till och med sett det på många ställen. För 18 år sedan så var det nog inte ett lika allmänt begrepp =)

• Sencha
    Neko skrev 2009-09-21 11:50:30 följande:
    Jag håller med dej, man kan helt klart skriva det i ett program för en konferens, har till och med sett det på många ställen. För 18 år sedan så var det nog inte ett lika allmänt begrepp =)
    Tycker du att det har ändrats, alltså? Jag har använt ordet fika så länge jag kunnat prata, tror jag
    Det kan tilläggas att min lärare inte direkt var ung, och dessutom inte heller den modernaste i sin generation
    0401 & 0807
  • 071001

Vi har sagt fika så länge jag kan minnas och jag är född 74.

• Sencha
    071001 skrev 2009-09-21 11:53:03 följande:
    Vi har sagt fika så länge jag kan minnas och jag är född 74.
    Jo, precis - och jag är 75:a.
    0401 & 0807
  • uniMog

Hm.. i våra program står det oftast förmiddagskaffe/eftermiddagskaffe inte fika. Jag skulle inte reagera på om det stod fika men det gör det faktiskt aldrig.

I can Cum Lauder
  • Tindra02

Fika är samma för mig som dig ts jag är -73

tjej -95, kille -00, tjej -02, kille -05, tjej -07, kille 7/11-08
  • Xara

Läser jag "fika" i ett program, uppfattar jag det som rast-vila från övrig verksamhet. Hemma till vardags, uppfattar jag "fika" som mellanmål, dvs något man dricker/äter/gör mellan frukost, lunch och middag...

• uniMog

..aldrig i våra program alltså. Inte aldrig som i aldrig någonsin i något program någonsin någonstans.{#lang_emotions_embarassed}

I can Cum Lauder
  • Mamsis

För mig innebär fika precis det som ts skriver. Att den som vill tar kaffe och den som vill dricker något annat och så tar man något att äta till.

Svar på tråden Hur uppfattar du ordet "fika"?