• Sencha

Hur uppfattar du ordet "fika"?

För mig är ordet "fika" det naturliga ordet att använda som samlat begrepp om att dricka kaffe, te, saft, läsk, med tilltugg av t.ex. kaka, bulle, men även en smörgås.

När jag började gymnasiet (för 18 år sedan ) skulle vi som första svenskuppsats skriva något i stil med sommarminnen från barndomen eller vad det nu kan ha varit. Jag skrev bland annat någonstans att vi fikade på altanen. Men nej nej nej, så fick man INTE skriva enligt min svensklärare. Fika var slang - man skulle skriva "drack kaffe". Vilket jag själv inte alls tyckte var ett lämpligt ord - vi drack ju inte alls kaffe, det gjorde mina föräldrar men inte vi barn, och dessutom innehöll ju fika normalt sett något tilltugg också, vilket inte alls framgår av "dricka kaffe".

Men sedan dess har jag alltid svårt att veta vad jag ska skriva i t.ex. officiella program. Det faller sig naturligt för mig att skriva just "fika", men ändå tvekar jag alltid. Samtidigt vet jag inget bra alternativ.

Så - jag är nyfiken på hur ni andra uppfattar ordet "fika". Har det en sådan karaktär att man kan skriva det i t.ex. ett program för en konferens?

0401 & 0807
  • Svar på tråden Hur uppfattar du ordet "fika"?
  • Bonde

Fika är för mig kaffe och kaffebröd. Fast jag är ju född för ca hundra år sedan.

• Indillia

Fika = dryck (t.ex kaffe, te, varm choklad, saft, läsk, mjölk) med fikabröd till, alltså något sötare (t.ex kakor, tårta, bullar, bakelser). Mackor ser jag som mellamål och blir besviken om det bjuds som fika.

• Joico

Fika är ett riktigt ord innebär typ kaffe, saft, läsk med något ätbart typ bulle, tårta, kaka etc.

För min pappa är fika = frukost...

• Schnauser
    aequinoxia skrev 2009-09-21 17:57:54 följande:
    Jag tycker att "fika" är slang. I en skoluppsats hade jag inte reagerat, men jag skulle inte använda det själv om jag skrev ett konferensprogram. Förmiddagskaffe respektive eftermiddagskaffe, som Pejgan skrev, är mest naturligt för mig. Som konferensdeltagare hade jag då utgått från att det skulle finnas åtminstone kaffe, te och vatten med någon form av tilltugg till.
    Tycker jag också!
    Jag behöver SEMESTER! *utarbetad*
  • Lavish

hmm det är svårt sånt där. Tycker inte direkt att fika är slang längre, men det är inte heller riktigt propert eller högtravande. Hade jag velat låta ungdomlig och käck hade jag använt det i proffesionella sammanhang. Men eftersom jag redan är ung (lol) hade jag nog skrivit kaffe och kaka eller liknande.

• Hädvigg

Från "svensk kaffeinformation":

I klassikern Bevingade ord (Pelle Holm) kan vi lära oss att fika i betydelsen kaffe är en förvrängning av ordet kaffe (dialektalt även kaffi), uppkommen under 1800-talet i "backslang", ett hemligt slangspråk, där orden bildas genom omkastning av stavelser eller bokstäver. Om ordet fika först användes i Stockholm, där bl a sotarna snackade backslang, eller i Malung (!), där det s.k. Skinnarmålet, som också är ett slags backslang, förekom, det vet man inte. Ordet Fik är säkert en avledning av Fika, men har också (felaktigt) tolkats som en sammanställning av initialerna FIK på Fästnings Ingenjörs Kompaniets (i Vaxholm) kaffemuggar, berättar Pelle Holm också.
    2009-08-11

• Jollybolly

haha.. min morfar är lite speciell eller väldigt traditionell kanske man kan säga..

iaf när jag var liten typ 6 år hade vi fikat och jag sa tack för fikan "du har ingen fika fått!" fick jag till svar för fika var tydligen kaffe, och jag hade ju fått bulle och saft så jag skulle säga tack för saften och bullen..

men idag använder väl alla ordet fika för saft, kaffe, te med kaka eller liknande.

• Användarnamn är för mesar

Fika = äta en bakelse (gärna rosa)
    "Fika" = knulla med en kk.

• Loneheart

Jag tycker fika handlar mer om det sociala i sammanhanget sen kan man väl ha vad man vill till fikat. Kan lika gärna handla om te och frukt för min del...

Svar på tråden Hur uppfattar du ordet "fika"?