Hur uppfattar du ordet "fika"?
För mig är ordet "fika" det naturliga ordet att använda som samlat begrepp om att dricka kaffe, te, saft, läsk, med tilltugg av t.ex. kaka, bulle, men även en smörgås.
När jag började gymnasiet (för 18 år sedan ) skulle vi som första svenskuppsats skriva något i stil med sommarminnen från barndomen eller vad det nu kan ha varit. Jag skrev bland annat någonstans att vi fikade på altanen. Men nej nej nej, så fick man INTE skriva enligt min svensklärare. Fika var slang - man skulle skriva "drack kaffe". Vilket jag själv inte alls tyckte var ett lämpligt ord - vi drack ju inte alls kaffe, det gjorde mina föräldrar men inte vi barn, och dessutom innehöll ju fika normalt sett något tilltugg också, vilket inte alls framgår av "dricka kaffe".
Men sedan dess har jag alltid svårt att veta vad jag ska skriva i t.ex. officiella program. Det faller sig naturligt för mig att skriva just "fika", men ändå tvekar jag alltid. Samtidigt vet jag inget bra alternativ.
Så - jag är nyfiken på hur ni andra uppfattar ordet "fika". Har det en sådan karaktär att man kan skriva det i t.ex. ett program för en konferens?