• Mina72

God Soppa?

Hej, hej!

Jag behöver ett gott recept på en soppa!

Någon som har ett recept som de kan dela med sig?

Malin

• Svar på tråden God Soppa?
  • lalasmama

Denna är jättegod!

RÄK-OCH FISKSOPPA
    - grovt rivna morötter
    - fint hackad lök, ex schalottenlök
    - räkost
    - frysta skalade räkor
    - fisk tex sej, torsk, lax eller lite av varje..
    - fiskbuljong
    - mjölk, vatten, grädde
    - dill
    - peppar

(jag brukar ta ungefär 2-3 morötter, 2-3 scharlottenlökar, ½ tub räkost, 2 dl räkor, 1 paket sej, 1 buljongtärning, 3 dl mjölk/vatten & ca 1 dl grädde.. till 2 pers.. )

Fräs lök och morötter i smör eller olja
    Häll på vatten och mjölk, lägg i buljongtärning eller fiskfond samt rör ner räkost
    Krydda med dill, svartpeppar salt och ev lite paprikapulver
    Koka ihop ett tag tills allt är mjukt, ha i räkor & ev grädde.
    Koka inte mer efter att räkorna lagts i, de blir sega då.

servera med ett gott bröd! tex focaccia!

(jag fick receptet här på FL om någon känner igen det..)

Lycka till

• Mina72

Min högsta önskan skrev 2009-09-21 17:44:20 följande:

Vad ska det innehålla?
    Haha, allt utan fisk?
    Jag borde ha skrivet att jag inte är så förtjust i fisk och skaldjur. Förlåt lallasmamma och tack för att du delar med dig. Kanske någon annan som snappar upp receptet?
  • lalasmama

ok, det är lugnt, jag har ett med köttfärs med..

KÖTTFÄRSSOPPA
    ( 4 portioner )
    4 potatisar
    2 morötter
    1 liter buljong av tärning
    1 finhackad gul lök
    200 g köttfärs
    1 msk smör
    1 tsk paprikapulver
    1 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    4-5 msk chilisås
    2 dl grädde
    Persilja

Skala potatis och morot.Skär potatisen i tunna skivor och riv morötterna grovt.
    Koka upp buljongen och koka grönsakerna i 10 minuter.
    Fräs lök och färs i fett till en grynig massa.
    Blanda ner kryddor och chilisås. Rör ner färsblandningen i soppan. Häll i ca 2 dl grädde av valfri fetthalt.

Koka ytterligare i ca 10 minuter.
    Smaka av.
    Strö över persilja och servera med ett gott bröd till.

• Mina72

Till lallasmamma.

Tack så mycket!!!
    Den soppan låter god.

Har du ätit soppan någon gång? Och vad tycker du om den i såfall?
    Jag antar att du har barn? Tycker barnet/barnen om soppan om de ätit av den?

Jag har börjat äta soppa som lunch, men jag har kört med samma soppa i över en vecka nu och känner att jag behöver lite omväxling.

• lalasmama
    Mina72 skrev 2009-09-21 18:21:17 följande:
    Till lallasmamma. Tack så mycket!!! Den soppan låter god. Har du ätit soppan någon gång? Och vad tycker du om den i såfall?Jag antar att du har barn? Tycker barnet/barnen om soppan om de ätit av den?Jag har börjat äta soppa som lunch, men jag har kört med samma soppa i över en vecka nu och känner att jag behöver lite omväxling.
    varsågod
    ja, den är jättegod! den är matig & värmande en kall höstdag
    barnen smakade inte.. men det är barnvänlig tycker jag!
    skriv gärna sen vad du tycker om den!
  • Min högsta önskan
    lalasmama skrev 2009-09-21 18:08:42 följande:
    ok, det är lugnt, jag har ett med köttfärs med..KÖTTFÄRSSOPPA( 4 portioner )4 potatisar2 morötter1 liter buljong av tärning1 finhackad gul lök200 g köttfärs1 msk smör1 tsk paprikapulver1 tsk salt1 krm svartpeppar4-5 msk chilisås2 dl gräddePersiljaSkala potatis och morot.Skär potatisen i tunna skivor och riv morötterna grovt.Koka upp buljongen och koka grönsakerna i 10 minuter.Fräs lök och färs i fett till en grynig massa.Blanda ner kryddor och chilisås. Rör ner färsblandningen i soppan. Häll i ca 2 dl grädde av valfri fetthalt.Koka ytterligare i ca 10 minuter.Smaka av.Strö över persilja och servera med ett gott bröd till.
    Den lät god!!! Och innhåller sånt man alltid har hemma dessutom! Kanon!
    Den ska jag nog testa någon dag!
  • Mina72
    lalasmama skrev 2009-09-22 08:19:50 följande:
    varsågod ja, den är jättegod! den är matig & värmande en kall höstdag barnen smakade inte.. men det är barnvänlig tycker jag!skriv gärna sen vad du tycker om den!
    Jepp, det ska jag göra.

Tänkte prova den nästa vecka. För jag har kvar av den gamla soppan. Kokade storkok och har mängder kvar.

Finns det någon som har ett gott recept på en soppa med bara grönsaker?
    Du kanske har fler på lager lalasmama?
  • MBert

Här är en tråd med recept på goda soppor (som jag hade tänkt fylla på någon dag då jag orkar skriva in några av pappaersrecepten i datorn).

• Min högsta önskan
    lalasmama skrev 2009-09-21 18:08:42 följande:
    ok, det är lugnt, jag har ett med köttfärs med..KÖTTFÄRSSOPPA( 4 portioner )4 potatisar2 morötter1 liter buljong av tärning1 finhackad gul lök200 g köttfärs1 msk smör1 tsk paprikapulver1 tsk salt1 krm svartpeppar4-5 msk chilisås2 dl gräddePersiljaSkala potatis och morot.Skär potatisen i tunna skivor och riv morötterna grovt.Koka upp buljongen och koka grönsakerna i 10 minuter.Fräs lök och färs i fett till en grynig massa.Blanda ner kryddor och chilisås. Rör ner färsblandningen i soppan. Häll i ca 2 dl grädde av valfri fetthalt.Koka ytterligare i ca 10 minuter.Smaka av.Strö över persilja och servera med ett gott bröd till.
    Gjorde soppan igår, och jag säger bara det..
    JÄTTEGOD!!!
    Kommer helt klart göra den fler gånger!
Svar på tråden God Soppa?