• Anonym

Svartsjuk på min nya pojkväns söta ex....

åååå, blir tokig.

Jag har träffat en gullig kille som visar att han tycker om MIG. Men ändå kan jag inte släppa hans jättejättesöta ex (som dessutom var mycket mycket vältränad osv...) Vet mycket om dem eftersom han och jag bara var vänner innan och jag vet hur mycket han tyckte om henne och vad ded gjorde, lite om sex etc... jättejobbigt.

Har nämnt lite löst för honom ang detta men han säger att han aldrig vill ha henne tillbaka och att det är mig han tycker om. Ska jag ta upp det en gång till? Mår ju lite dålgit över detta...

Det kan gå bra ett tag men sen ttänker jag si och så och undrar hur on skulle gjort där och hur hon var etc....

Det hela blir inte bättre av att hon finns med på en internetcommunity där jag är med, hon har bilder på dem två och gamla dagböcker kvar där som alla kan läsa... har inte gjort det än men det spritter i mina fingrar. Vet att jag kommer må dåligt om jag läser dom och får se allt underbart han gjort mot henne....

Vad ska jag göra? Vi har bara vart ett par i ett par veckor nu....

• Svar på tråden Svartsjuk på min nya pojkväns söta ex....
  • Pyssel

Ja, men det är ju just det. Ni är ett par. Han bildar tillsammans med dig ett par. Hade han velat ha henne så hade han varit ett par med henne och nu är han ju inte det, eller hur?

Skit i henne och hennes gamla dagböcker. För dte är ju just det dom är´; gamla. Icke aktuell information. Har ingen relevans i dag.

Ge dig själv lite mer credit! Hon kan ju tydligen inte vara så himla söt eftersom han är med dig. Bara för att skalet ser bra ut behöver inte insidan vara likadan. Och det är ju uppenbart att du och han är mer kompatibla eftersom ni har varit nära vänner ett tag innan.

Önskar er all lycka i världen! Kram på dig!

• Anonym (Samma här)

Har varit litegrand i samma sits som du är nu. När jag träffade min sambo hade han o hans x gjort slut för inte alltför länge sen. De hade varit tillsammans i fyra år, dock aldrig bott ihop. MEN! De hade bott på samma område. Så när jag flyttade in var det väldigt jobbigt att behöva träffa på x.et lite då o då.

Dum som jag var av min enormt stora svartsjuka rotade jag en kväll igenom min sambos lådor... Hittade där mindre trevliga kort på hans x. Tog hus i helvete o söp mig askalas. Men livet gick vidare. Ungefär ca en vecka senare möter jag x.et i hissen. Då var hon i full gång med att flytta in i lgh under oss, dock med en sambo!

Detta har fått mig att må fruktansvärt dåligt ett bra tag, men med tiden lugnar det ner sig. Idag har jag väl lärt mig att det är med mig han vill dela resten av sitt liv med, inte sina x. Försök att prata så mycket som möjligt med honom. Du behöver kanske precis som jag älta detta till 1000 för att kunna komma igenom det? Men då måste du vara säker på att din pojkvän klarar av det så att han inte tröttnar på det.

Lycla till!

• Sheyla

Du ska inte belasta din pojkvän med ditt dåliga själförtroende, han kommer snabbt att tröttna på det. Svartsjuka är det största hotet mot en relation. Jobba istället på ditt självförtroende. Du måste tro honom när han säger att han vill ha dig nu. hade han velat ha henne hade han väl varit ihop med henne och inte dig.

• Anonym

Jag flyttade in i min killes och hans ex bostad. Kunde tyvärr inte undgå att hitta saker och bilder och annat de delat eftersom det inte var så längesen hon flyttat ut. Det gjorde mitt liv till ett helvete. Jag tänkte hela tiden på allt de gjort tillsammans, analyserade breven, tänkte på fotona och funderade på om han älskade henne mer än mig etc. Man ska tydligen ALDRIG rota i andras saker, men när man efter ett halvår inte kunde hålla fingrarna i styr så bara blev det så. Beundrar dem som bara kan låta saker vara. Jag mår fortfarande dåligt av exet, eftersom hon spökar hela tiden. Sorgligt

• Lola Jämtland

Ett ex är ju ett ex av någon anledning....

• Mesangium

hon är förmodligen lite svartsjuk på dig också ett tag. speciellt som du och han var kompisar även innan..

försök intala dig själv att det är SLUT mellan dem och det är NI två som är ihop. han har valt DIG.

ställ inte frågor du inte vill ha svar på och rota inte efter saker du inte vill se. nu har ni bara varit tillsammans i två veckor (?) och är inte helt vana vid varandra. ge det lite tid så ska du se att du inte behöver tänka på exet längre.

• Pyssel

Smart NokGroda! Hade jag inte ens funderat på...ha ha ha! Precis TS! Vad tror du exet har för spöken i huvudet nu när hennes ex har blivit ihop med polarn som han har träffat och hängt med under hela deras relation? "Vad hände mellan dom egentligen medans vi var ihop?" osv.

• Mesangium

preciiis.. heheheh ; )

• MasterChief

Jag och min man bestämde oss för att flytta ihop 2 veckor efter att vi hade träffades. 3 månader senare var allt avklarat (pga hans skilsmässa ...).

Några veckor efter att vi flyttat ihop så hittade jag foton på hans ex-fru (bröllopsbilder) samt några av hennes prylar samt ett kärleksbrev från HENNE till min man. Då kändes det inget vidare, jag önskade att jag inte hade hittat det och kastade bort allt och precis som ANONYM mådde jag mycket dåligt av detta eftersom jag ältade och analyserade och JÄMFÖRDE ALLT osv osv ...

Men idag nästan 7 år och 2 barn senare så har "hjärnspökena" försvunnit ...

Så försök att inte jämföra dig själv med ex:et, för du är unik och han har valt dig ...

Försök istället att njuta av tillvaron ...

• Anonym

Fråga till MasterChief,
    Jag var med om exakt samma sak som du, dvs flyttade in för tidigt till min kille och hittade en massa foton, brev och andra saker på exet. Jag kunde inte sluta tänka på henne eller jämföra mig med henne och ännu idag efter 4 år har jag inte helt släppt henne trots att vi bor i en annan lägenhet. På nåt sätt spökar hon ännu då hennes namn tas upp ibland. Jag är så fruktansvärt svartsjuk och allergisk mot den kvinnan och håller på att bli galen. Nu mindre än i början, men varfrö försvinner hon inte helt från min hjärna? Hur lång tid tog det för dig att släppa henne? Ältade du det med din kille länge? Frågade du också om han fortfarande älskar henne etc? var det han som lämnade henne? Bara nyfiken hur du gick vidare och om du vet någonting om henne nu?

• Mesangium

det är nog lika bäst att inte prata om ex alls. har inte gjort det med min sambo och det är så skööönt.. vet i stort sett INGENTING om hans kärleksliv innan mig. och han vet lika lite om mig. vi är som de första för varandra. härligt..

prova gärna det.

• MasterChief

Ja, Anonym, vad ska jag säga ... Jag vet precis vad du pratar om!!!

Min man ljög för mig när vi träffades. Han sade att han inte var gift även fast han var det. Den här lögnen innebar att jag inte vågade lita på honom på väldigt länge.

Jag frågade honom massor av frågor, om precis allting. Inget var heligt! Jag frågade ofta samma fråga på olika sätt bara för att komma på honom med en lögn ... Men jag lyckades aldrig med det ...

Hur lång tid tog det innan jag släppte henne? I början bodde vi i min mans land, där arbetade de på samma arbetsplats vilket inte underlättade situationen. Efter 1½ år flyttade vi till sverige, men trots avståndet så hade jag svårt att släppa tankarna. Detta trots att jag aldrig träffade henne. Det enda jag såg var några fotografier från deras bröllop. Men det var tillräckligt för att hon skulle spöka mycket länge ...

Ja, min man lämnade sitt ex för mig. Han sade att han aldrig älskat henne, att han bara gifte sig med henne för att hon hotade ta livet av sig annars ... Han berättade att hon ville få barn omgående, men att han inte ville. Han berättade att han hade sovit med kläderna på under de fem månaderna som de bodde ihop som gifta ... Och, det lustiga är att jag tror honom ... Vem skulle hitta på nåt så knäppt?? Och nu idagsläget så är det ganksa ointressant om det är sant eller inte för vi har ju skapat ett nytt liv tillsammans och det förflutna har ingen större betydelse länge.

Men hur gick jag vidare? Det kan jag faktiskt inte svara på för det vet jag inte själv ... Det lustiga är att en dag så var det som om jag hade glömt bort henne. Hon var inte viktigt längre.

Det var mycket som hände när vi flyttade till sverige ... Min man förlorade båda sina föräldrar strax efter att vi valde att bosätta oss här i sverige, sen fick min man jobb, sen gifte vi oss och sen blev jag gravid, sen fick vi en dotter, sen köpte vi bostad, sen blev jag sjuk, sen blev jag gravid igen och nu helt plötsligt så är jag en gift 2 barns mamma som är glad om jag får gå på toa utan sällskap ...

Å Ex:et ... Ja, vem vet vad hon gör idag?

Än idag kan jag bli arg på min man för att han ljög för mig, men nu när man ser till det stora perspektivet så är det ganska oviktigt egentligen vad som hände mellan dem ... Nu är det ju bara framtiden som gäller och det är ju bättre att göra det bästa av det som komma ska istället för att sitta fast i det förflutna ...

Nåja, hoppas du fick svar på dina frågor ... Lycka till!!!

• MasterChief

NokGroda: du har rätt! Det är bättre att inget veta ... Men, men, lite sent att inse det nu, eller hur?

• Anonym

MasterChief,
    Tack för din story. Jag inser att skillnaden mellan din och min relation är den, att din man ej skröt om att de haft det så bra och att hon var så snygg. Min kille har aldrig sagt att han inte älskat henne eller ej haft sex med henne på slutet eller att han bara var ihop med henne för att hon annars skulle ta livet av sig. Hade han sagt det så hade jag tyckt synd om henne och inte brytt mig så mycket. Han, tvärtom visade bilder på henne, skröt om henne, berättade hur snygg och bra hon var, vad de hade gjort etc. Det enda negativa han sagt om henne är väl att hon tjatade om barn och bröllop i alla år, men att han inte litade på henne och inte ville ge henne det. Det kändes ju lite bra, men saken är ju den att jag ju inte heller får varken bröllop eller barn, för han har redan barn och han vill inte gifta sig om det är så bråkigt som det är nu. Just av den anledningen känner jag mig inte mer speciell än hon, utan jag är väl snarare på samma nivå eller ännu lägre, eftersom han ju skryter om henne fortfarande.

• MasterChief

Hej Anonym,

Ja, i ditt fall så förstår jag att det är omöjligt att gå vidare för dig. Jag tycker det är taskigt av din sambo/kille att jämföra dig med sitt ex. Tyvärr så gör nog en del killar så för att "trycka ner" dig ... Att få dig att känna dig liten och oviktig, dvs. att du inte är värd någon bättre än han ... Fruktansvärt jobbigt för dig!!! Jag hoppas att din kille slutar med sina dumheter. Du är unik och borde inte bli bahandlad på det sättet. Du förtjänar det bästa!!!! Varför gör han så???

Många kramar till dig!

Svar på tråden Svartsjuk på min nya pojkväns söta ex....