• bettan

    Min 18 åring vill ha underhåll och studiebidrag...har inte råd me det!

    Ja vad kan man göra .....hon har precis fyllt 18 och jag lovat henne hela studiebidraget, 1050:- , förut fick hon 700:- /mån( lite kanske men har 3 barn till och ensamstående , så det är knapert ).
    Nyss damp underhållsbidraget ner i hennes namn , 1273:- . hon vart överlycklig och vägrar "ge" mig dom , (har haft underhåll sen hon va 5 år , och ingen alls kontakt med pappan).
    Har försökt att förklara att det är faktiskt omöjligt att ge henne dom också , ska ju täcka till sånt som går åt i hushållet..shampoo , mat , batterier , bindor , försäkringar , internet ..ja allt möjligt som kostar som hon kanske inte tänker på.

    Kollade konsumentverkets hemsida , och om jag kollade rätt så "kostar" en 18 åring nästan 3500:- mån , sånt som är nödvändigt..har försökt att förklara allt men hon tycker det är hennes pengar , önskar jag hade råd att ge henne dom , men det går inte , och om jag känner henne rätt så sprätter hon iväg pengarna på nolltid . Han säger att hon ska köpa shhampoo å sånt själv...men det ska ju täcka så mkt mer!

    Hon fick 10 000 ;-av sin styvpappa , som hon inte ens umgås med....skulle ju vara ett litet startbidrag att spara tills hon ska flytta eller körkort eller nåt sånt . Hon brände pengarna på 3 veckor !

    Vad !? hjälp . Hon tycker nog att jag är snål eller tror att jag bara vill ha pengarna...men har verkligen försökt att förklara hur pengarna ska räcka.

    Ska hon gå från 700:- till 2300:- i mån och jag/resten snåla ännu mer???

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-24 22:15
    oj vad många svar :) .
    Har pratat med henne ang. vad allt kostar..men det går inte in..hon tycker jag tar HENNES pengar...jag hatar att bråka om pengar ,ska försöka komma fram till en summa som ska täcka lite hygienartiklar mm , på prov !så hon får lära sig att hantera pengarna ! sen ska jag lägga på en summa som "hyra" så det blir samma summa som underhållet , bra ?

  • Svar på tråden Min 18 åring vill ha underhåll och studiebidrag...har inte råd me det!
  • bettan
    Mariohn skrev 2009-09-24 21:59:56 följande:
    STOPP!!! Studiebidraget är HENNES! Det är inget hon "får av dig". Det är hennes pengar och ingen annans!!
    Jovisst e studiebidraget hennes....känner mig som en skurk...

    Har inte haft möjlighet att låta henne få hela , då jag dessutom betalar skolmaten 600:- för 20 dagar och busskort och lägger till när dyrare inköp måste göras , som vinterkläder osv...

    Men ska nu försöka att hon får hela studiebidraget..
    Det ÄR knapert att leva på en lön.
  • Mira 70
    bettan skrev 2009-09-24 22:43:34 följande:
    Jovisst e studiebidraget hennes....känner mig som en skurk... Har inte haft möjlighet att låta henne få hela , då jag dessutom betalar skolmaten 600:- för 20 dagar och busskort och lägger till när dyrare inköp måste göras , som vinterkläder osv...Men ska nu försöka att hon får hela studiebidraget..Det ÄR knapert att leva på en lön.
    Studiebidraget är inte till att bara slösa bort. Det ska man handla kläder, smink och ev till någon utekväll. Du gör henne en björntjänst genom att va "snäll" mot henne. Vad vet hon om kostnader den dagen hon står på egna ben? Det blir en chock för henne vad allt kostar.
  • Strumpan08
    bettan skrev 2009-09-24 22:43:34 följande:
    Jovisst e studiebidraget hennes....känner mig som en skurk... Har inte haft möjlighet att låta henne få hela , då jag dessutom betalar skolmaten 600:- för 20 dagar och busskort och lägger till när dyrare inköp måste göras , som vinterkläder osv...Men ska nu försöka att hon får hela studiebidraget..Det ÄR knapert att leva på en lön.
    Känn dig inte som en skurk! Javisst, studiebidraget är hennes, och underhållet kan hon också få, men då ska hon betala för sig hemma och betala sin skolmat, busskort osv. Hon måste ju vakna ur sin lilla tonårsbubbla och se hur verkligheten funkar, pengar kommer inte bara forsande ur bankomaten i en aldrig sinande flod.

    När jag var 16 började jag jobba extra, studiebidraget och min lön fick jag behålla själv och med det köpte jag alla nödvändigheter jag behövde. Däremot behövde jag inte betala någon hyra för föräldrarna hade det hyfsat ställt då. Men ni har en lite annan situation. Och om du säger till henne "nej, jag tänker behålla ditt studieidrag" så kommer hon bli skitarg och känna sig överkörd, som att hon inte är myndig. Om du istället ger henne pengarna (om du känner att du kan lita på att hon faktiskt betalar för sig), och säger att då får hon börja betala en symbolisk summa på hyran och betala sina kläder och skor och busskort själv och fixa en budget för det, så kommer hon att växa med uppgiften och känna sig mer vuxen och det kommer kännas mer okej att betala för sig hemma (hoppas jag).
  • bettan
    Strumpan08 skrev 2009-09-24 22:54:10 följande:
    Känn dig inte som en skurk! Javisst, studiebidraget är hennes, och underhållet kan hon också få, men då ska hon betala för sig hemma och betala sin skolmat, busskort osv. Hon måste ju vakna ur sin lilla tonårsbubbla och se hur verkligheten funkar, pengar kommer inte bara forsande ur bankomaten i en aldrig sinande flod. När jag var 16 började jag jobba extra, studiebidraget och min lön fick jag behålla själv och med det köpte jag alla nödvändigheter jag behövde. Däremot behövde jag inte betala någon hyra för föräldrarna hade det hyfsat ställt då. Men ni har en lite annan situation. Och om du säger till henne "nej, jag tänker behålla ditt studieidrag" så kommer hon bli skitarg och känna sig överkörd, som att hon inte är myndig. Om du istället ger henne pengarna (om du känner att du kan lita på att hon faktiskt betalar för sig), och säger att då får hon börja betala en symbolisk summa på hyran och betala sina kläder och skor och busskort själv och fixa en budget för det, så kommer hon att växa med uppgiften och känna sig mer vuxen och det kommer kännas mer okej att betala för sig hemma (hoppas jag).
    Bra svar där :) . Skulle verkligen vilja ge henne den uppgiften...men vetetusan om man vågar , visst måste hon lära sig , men hon är oxå otroligt omogen , har en son på 15 som redan verkar ha fattat det hela , och självklart får dom samma uppfostran .
    Han vill ha en moppe , har inte råd just nu , måste spara ihop osv var mitt svar , han förstod men vill så gärna då "alla " har moppe....han ordnade jobb på ica , en kväll i veckan ,ska jobba hela höstlovet och har ev. ett annat helgjobb på gång . Skitbra , är så stolt !
    Den tredje är 14 , han får 600 :- / mån , han klara av att spara nån eller några hundringar per månad om det är något dyrare han vill köpa , klagar aldrig över pengar .
    Måste nämna att den minsta är 8 och har 30-40 :- veckopeng till godis tidning . Får en hundring då och då som han sparar till större leksak.

    Men min dotter är oxå så långsint och känner att detta med pengar förstör vår relation snart......
  • Strumpan08
    bettan skrev 2009-09-24 23:29:36 följande:
    Bra svar där :) . Skulle verkligen vilja ge henne den uppgiften...men vetetusan om man vågar , visst måste hon lära sig , men hon är oxå otroligt omogen , har en son på 15 som redan verkar ha fattat det hela , och självklart får dom samma uppfostran .Han vill ha en moppe , har inte råd just nu , måste spara ihop osv var mitt svar , han förstod men vill så gärna då "alla " har moppe....han ordnade jobb på ica , en kväll i veckan ,ska jobba hela höstlovet och har ev. ett annat helgjobb på gång . Skitbra , är så stolt ! Den tredje är 14 , han får 600 :- / mån , han klara av att spara nån eller några hundringar per månad om det är något dyrare han vill köpa , klagar aldrig över pengar . Måste nämna att den minsta är 8 och har 30-40 :- veckopeng till godis tidning . Får en hundring då och då som han sparar till större leksak.Men min dotter är oxå så långsint och känner att detta med pengar förstör vår relation snart......
    Jaa-adu. Svårt när du inte har några marginaler, annars hade du ju kunnat låta henne sköta sin ekonomi och se hur det fungerar, men det är inte värt att köra resten av familjens ekonomi i botten.

    Men försök ändå att nå henne, hon är tonåring men hon har väl något intresse i att hennes familj inte hamnar på gatan för att hyran inte betalas? Lägg fram de räkningar ni har per månad, inte bara siffrorna utan de riktiga papprena, och så visar du din lönespec och vad ni får in, och berättar vad maten för familjen kostar en månad. Med pluss och minus borde hon själv kunna räkna ut att hon måste hjälpa till hemma.

    Försök att prata med henne om pengarna som att de faktiskt är just HENNES men att hon måste börja betala sina egna prylar och kläder och busskort, för de sakerna är ju också hennes, och att hon får se till att ta över någon kostnad i hemmet. Om det är svårt att motivera henne till att betala hyra kan ni kanske komma överens om att hon ska köpa mat någon gång i månaden eller liknande.

    Hur länge till går hon på gymnasiet? Du är bara försörjningsskyldig tills hon gått ut gymnasiet, vägrar hon förstå så kan du köra hårt mot hårt då och säga att antingen betalar hon hyra eller så flyttar hon.
  • Skejten

    Spännande... tycker att jag får lite rätt i sak när jag hör småbarnsföräldrar skryta med sina smås bedrifter och framsteg. Eller hur fantastiskt det ska bli när nummer 2 eller 3 äntligen ska få komma till.
    Vet inte hur jag ska förmedla hur väl den gammla frasen " små barn små bekymmer..." verkligen stämmer. Så fel det blir när ens lilla prinsessa blir stor och ska försöka vara vuxen, på egna villkor.
    Nej, jag har inte läst alla inlägg i denna tråd om ni undrar, bara skummat TS.

  • Mira 70
    bettan skrev 2009-09-24 23:29:36 följande:
    Bra svar där :) . Skulle verkligen vilja ge henne den uppgiften...men vetetusan om man vågar , visst måste hon lära sig , men hon är oxå otroligt omogen , har en son på 15 som redan verkar ha fattat det hela , och självklart får dom samma uppfostran .Han vill ha en moppe , har inte råd just nu , måste spara ihop osv var mitt svar , han förstod men vill så gärna då "alla " har moppe....han ordnade jobb på ica , en kväll i veckan ,ska jobba hela höstlovet och har ev. ett annat helgjobb på gång . Skitbra , är så stolt ! Den tredje är 14 , han får 600 :- / mån , han klara av att spara nån eller några hundringar per månad om det är något dyrare han vill köpa , klagar aldrig över pengar . Måste nämna att den minsta är 8 och har 30-40 :- veckopeng till godis tidning . Får en hundring då och då som han sparar till större leksak.Men min dotter är oxå så långsint och känner att detta med pengar förstör vår relation snart......
    Så va min dotter också. Omogen och trodde hon klarade allt. Ville inte ge mig studiebidraget och underhållet till en början. Så jag sa att då fick hon flytta och betala sin hyra där istället. Kaxig som hon va så flyttade hon, hem till pojkvännen. Det tog ju ganska snabbt slut, så hon ville flytta hem igen. Visst inge problem, hon flyttade hem och gav mig motvilligt underhållet. Sen gick det ett tag så hade hon fixat lägenhet. Så hon flyttade igen.
    Först då började hon inse vad allt kostade och hon faktiskt haft det bra hemma. Men peppar peppar, hon har fixat det med lägenheten och bott där snart ett år.
    Sen 14 åriga sonen har bra mycket bättre koll på pengar och vad saker kostar.
    Så hur ni än gör så gör henne inte björntjänsten att bo gratis hemma.
    Lycka till.
  • mammahärochnu

    Hon är 18 år och vuxen och borde förstå när du säger att du ej kan undvara pengarna då ni har fler barn, hon borde skaffa sig ett extrajobb el dyl för att kunna få lite extra att röra sig med. Dessutom, hur "vuxet" är det inte att bara få pengar som man inte tjänat ihop själv?!

  • Yohanna85

    Studiebidraget är hennes.
    Men tycker underhållsbidraget, är just vad det är till underhåll.
    Kan hon inte handskas med de, så ska du ha de, som har hand om allt inköp och ser till att allt finns i hemmet. Så nej, tycker du ska stå på dig angående underhållet... en 18 åring behöver inte så mycket pengar. Då får hon skaffa ett extra jobb.

  • CloudBerry the 1st

    Jag fick både studiebidraget och underhållet from då jag var 15, för då flyttade jag hemifrån.

    TS din dotter är gammal och myndig ska hon ha pengar får hon börja betala för sig hemma=( betala alla sina kläder och sina nöjen själv) eller flytta, annars behåller du dem. Simple as that.

    Underhållet är ditt så länge hon bor hemma så det kan du ju hälsa henne.


Svar på tråden Min 18 åring vill ha underhåll och studiebidrag...har inte råd me det!