• Verkligen

Bästa sättet att sälja kläder & skor på? Tradera? Blocket?

Hej!

Jag har så förbaskat mycket kläder och skor som ligger och skräpar.
    Har runt 6 sopsäckar fulla i källaren och vill gärna sälja av det som jag kan sälja.
    Mycket av alla kläder & skor är oanvända eller använda ett fåtal gånger.

Men hur bär jag mig åt?

Är det Tradera som gäller och hur är det lättast att få allt sålt?
    Hur mycket ska man ta betalt och hur funkar det med att skicka iväg allt osv?

Jag är helt grön på det här området.

Man kan inte sälja till second handbutiker eller så?

Kom med tips om hur jag kan bli av med allt och få ihop en liten peng.
    Känns så trist när så mycket fint bara ligger och skrotar. Det som inte är i tillräckligt fint kan jag ju skänka bort, men det är så mycket som prislapparna fortfarande sitter kvar på.

Tacksam för tips!

♥ BF 18 November 2009 ♥ www.somvemsomhelst.blogg.se
  • Svar på tråden Bästa sättet att sälja kläder & skor på? Tradera? Blocket?
  • vackrastarflow

Jag hade satsat på Tradera!

• Verkligen
    vackrastarflow skrev 2009-09-24 22:44:15 följande:
    Jag hade satsat på Tradera!
    Fast går man med vinst nåt då?
    Jag testade lite förut för nåt år sen men jag tyckte mest det var så dyrt att skicka allt så det gick liksom plus minus noll.

Fast jag får nog lov att testa igen om jag ska bli av med allt. Kan inte ha så mycket kläder som aldrig används. Insåg just att jag har en massa väskor och grejer med.
    Hade jag vågat så hade ju loppis vart en idé.
  • Astrosmurfan

Skriv i annonsen att köparen betalar frakten.
    Då behöver ju inte du betala portot.

• Verkligen
    Astrosmurfan skrev 2009-09-24 22:52:32 följande:
    Skriv i annonsen att köparen betalar frakten. Då behöver ju inte du betala portot.
    Ja det kan man ju göra joförsej. Men hur vet man hur stor den fraktkostnaden är?

Kom att tänka på att jag har 3 stycken oanvända vinterjackor, dom lär ju kosta en del att frakta.
    Jag beundrar nog alla som lyckas sälja och göra bra affärer på Tradera. Jag fattar noll.
  • Verkligen

Jag har hört ryktas att man kan sälja klädpaket. Alltså ett kit med kläder. Är det bra att göra så eller ska man sälja plagg för plagg?
    I runda slängar är det runt 100 plagg.

• Elli47

Jag skulle sälja plaggen ett och ett, ifall det inte är så att de hör ihop, t ex en kostym bör ju säljas som kostym

Självklart ska köparen betala frakten! Det finns portotabell på posten.se, införskaffa en vanlig hushållsvåg så kan du enkelt väga.

Jag har sålt en hel del plagg på Tradera, beroende på skick så sätter jag utropspris 10, 20, 30 kr osv. En del plagg går för 10 kr, en del går för flera hundra! Oavsett så får jag ju ändå in lite pengar, hade kläderna legat hemma hade jag inte fått något alls. Ett tips är, lägg inte ut så många auktioner i början, börja med max 20.

• Scruffy

En fråga ang tradera, för jag funderar på att lägga ut lite grejer där.
    Som säljare är man tvingad till att sälja till högsta budet?
    Dvs om jag lägger ut ett regnställ, (jacka och byxor) och får ett bud på 5 kr, är jag då bunden till att sälja det till den budgivaren, eller kan jag säga att nej, det är för lågt, jag säljer den inte nu.

• Elli47
    Scruffy skrev 2009-09-25 08:04:37 följande:
    En fråga ang tradera, för jag funderar på att lägga ut lite grejer där.Som säljare är man tvingad till att sälja till högsta budet?Dvs om jag lägger ut ett regnställ, (jacka och byxor) och får ett bud på 5 kr, är jag då bunden till att sälja det till den budgivaren, eller kan jag säga att nej, det är för lågt, jag säljer den inte nu.
    Ja både köpare och säljare ingår ju ett avtal. Om du inte vill sälja för 5 kr så får du höja utgångspriset eller ha ett lägsta-pris. Men du kan inte vägra sälja något för att du anser att du fått för litet betalt! Sen kan man ju om man vill ta kontakt med köparen och höra om denne vill häva köpet, men du har ingen rätt att häva köpet.
  • littlemisstrouble
    Scruffy skrev 2009-09-25 08:04:37 följande:
    En fråga ang tradera, för jag funderar på att lägga ut lite grejer där.Som säljare är man tvingad till att sälja till högsta budet?Dvs om jag lägger ut ett regnställ, (jacka och byxor) och får ett bud på 5 kr, är jag då bunden till att sälja det till den budgivaren, eller kan jag säga att nej, det är för lågt, jag säljer den inte nu.
    japp det måste du, som sagt ingår man avtal. tipset är att inte lägga ut plagget för mindre än vad du kan tänka dig att släppa det för eller sätta reservationspris så undviker du att behöva sälja för 5kr
    Planering är a och o......
  • littlemisstrouble

Tips för alla som säljer på tradera är

*ha alltid bilder på det du säljer

*ha alltid fina bilder, bra skärpa så man ser vad det är. säljer du ett plagg ex lägg eller häng det snyggt. bra bilder ger fler intresserade köpare, dvs mer folk som slåss om din vara

* skriv alltid att köparen står för portot, man kan även lägga till att du inte ansvarar för postens hantering av varan. då har man skyddat sig själv även om paketet har gått sönder i posthanteringen. Dock kräver detta att man packar vettigt och väl skyddat så att det inte ska gå sönder

* Sätt ut varan för det priset du kan tänka dig att släppa saken för eller lägg reservationspris

* extra avgift för papper med mera brukar inte vara populärt så de flesta undviker att ta ut en sån avgift från köparen

* ta kontakt med köpare så fort du kan så att dom kan få uppgifter om betalning med mera.

Planering är a och o......
Svar på tråden Bästa sättet att sälja kläder & skor på? Tradera? Blocket?