Inlägg från: Milkina cerka |Visa alla inlägg
  • Milkina cerka

    Du som lever med ständig värk, typ Fibromyalgi.

    destino skrev 2009-12-01 15:41:53 följande:
    Hej, det var ett tag sen sisst..ville förneka min tilstånd lite, men, men, saknar ER för mycket...inte ens min lilla nya bebis kan ta bort min smärta, det är så jobigt med att inte kunna promenera med vagnen som alla adra mammor, att ha bandage på armar oj, oj...men bebisens leende gör stor nytta om inte på psyket....så jag hänger med ett tag till...kram på er
    Kram! tillbaka .
    Åh, det var så länge sedan sist. Förstår av ditt inlägg att du har det jobbigt men blev varm av att läsa om bebisleenden .
  • Milkina cerka
    destino skrev 2009-12-04 02:30:50 följande:
    oj, blir så ledsen då jag läser sånt kamp med FK, jag har ju gett upp för tillfället och försöker samla mod att kämpa med FK nästa höst...Just nu tar jag mammadagar och försöker spara så mycket det går så att jag kan ju säga till arbetsgivare att jag tar ut en mamma dag då och då typ om barnen behöver mig i själva verket är det jag om jag inte klarar av att äte 5 tabletter för att kunna komma ur sängen ...och hör ju hela tiden folk som "inte orkar jobba " pga av ett och annat och säger sig kunna skylla på fibro då det är bästa sättet att stanna hemmaoch ingen kan bevisa nåt????VAAAAAAAAAAAA?????????HÖRDE PÅ LEKPLATSEN ATT EN PAPPA HAR VARIT HEMMA SÅ I 2 ÅR, KLAGAT PÅ SMÄRTA HITT OCH DITT OCH STANNAT HEMMA, REST LVERALLTM OCH SEN DÅ HAN INTE ORKADE VARA HEMMA SKAFADE HAN JOBB VID SIDAN OM????INTE KONSTIGT ATT SJUKA INTE FÅR RÄTTDEN MANNEN VAR UTE VARJE DAG MED SINA BARN OCH SPELADE BOLL, OCH JAG FICK JU JOBBA OCH TRÄFFA MITT BARN SÄLLAN OCH ÄVEN DÅ SA MIN DOTTER OFTA MAMMA HAR ONT JAG FÅR INTE PUSA HENNE ELLER KRAMA HÅRT??????MEN FK HAR SINA ÖVERALLT OCH DE FICK TAG I HONOM, SÅ RÄTTVISA VINNER, FAST JAG VET INTE OM JAG ORKAR KÄMPA SÅ MYCKET OCH SÅ LÄNGE....MAN SKALL HELT ENKELT KLRA SIG PÅ MINDRE, JAG HAR JU HITTAT SÄTT ATT SPARA PÅ ANDRA SAKER, SÅ ATT JAG KAN JOBBA MINDRE VISA PERIODER OCH SÅ...TRÅKIGT...MIN SISTA BREV FRÅN FKSTÅD SÅ HÄR TYPDU HAR JU FLERA KRONISKA SJUKDOMAS SOM INTE BLIR BÄTTRE MED TIDEN, OCH VI VET DET, MEN JUST NU ÄR REGLERNA SÅNA???VA???SKALL JAG VÄLJA MELLAN ATT VARA HEMLÖS ELLER JOBBA TILLS JAG DÄCKAR HELT PSYKISK OCH FYSISK OCH BLIR LÅNGTIDSSJUKHUS INLAGD???BLÄ...NÄ, SKALL FUNDERA PÅ HUR JAG SKALL GÖRA MEN JUST NU HAR JAG MIN LILLA BEBIS ATT TA AND OM...MANNEN HAR OCKSÅ GÅT NER I TIMMAS SÅ VI ÄR JU HEMMA MYCKET TILSAMMANS FATTIGA MEN LYCKLIGA.....
    Kan inte säga mer än att jag tror att jag förstår känslan.
    Efter att vi suttit ner här hemma o. kollat igenom allt så har vi insett att sjukersättning är mitt enda hopp till hösten, f-penningdagarna för lillan är slut då. Jag har så ont o. kan knappt gå som det är nu.. kroppen bara skriker av smärta o. kräver vila..
  • Milkina cerka

    Blomman - Tycker du är jätteduktig, hade aldrig orkat läsa på universitetsnivå, vara ensam med ett barn o. ha ont +ME. Riktigt bra gjort o. lycka till imorgon .

  • Milkina cerka
    Liljan75 skrev 2009-12-11 22:41:17 följande:
    Jo jag har alltid tänkt att floating skulle vara väldigt skönt o avkopplande för alla spända muskler. Men lever man på existensminum så kan man inte direkt sväva ut o slösa 400 kr på ngt sånt (var vad det kostade förut när jag kollade) speciellt inte som man har ett barn som är första priorietering.
    Håller med dig, verkar skönt, men är dyrt, tittade iofs på vårt närmaste ställe - det var billigare än hos dig, men ändå.. www.harmonycenter.se/Prislista.htm
    Håller med dig, man prioriterar ju inte sig själv först direkt.. frfr allt inte frfr barnen.

    Hur mår ni annars då?
    Hoppas att ni får en så trevlig o. värkfri helg som möjligt !
  • Milkina cerka
    Liljan75 skrev 2009-12-12 17:27:37 följande:
    Det låter ju faktiskt lite billigare även om jag inte skulle ha råd men ed det nu exakt heller. Man vill ju helst göra ngt sånt fler än en gång.Men mitt nyårslöfte är att jag ska börja gå o simma en gång i veckan i varmvatten. Kostar ju också lite men inte så mkt i alla fall. Vår helg är lite jobbig o tröttheten o värken är också extra jobbig men antar det kommer vara så här tills min son blir bättre i magen. Nu får han nexium mot refluxen o hoppas snart det leder till att han kan sova bra på nätterna.Ha en bra helg själv!
    Vilket bra Nyårslöfte , sånt är ju jätteskönt.
    Vad bra att han fått medicin för refluxen, hoppas verkligen att den gör skillnad.

    Läste precis en tråd som gjorde mig jätteledsen www.familjeliv.se/Forum-4-120/m48172345-24.html Verkar som att Ts inte tycker att man skall få/kan ha barn när man inte är kärnfrisk.
    Har ngn av er här varit där o. läst?
  • Milkina cerka
    Liljan75 skrev 2009-12-13 19:55:19 följande:
    Ja det är bra att jag berättat för er också så får jag skämmas om jag inte börjar simma sen Kollade lite snabbt på länken bara. Jag väljer att inte ta åt mig av alla såna trådar o åsikter för enligt många skulle väl jag som inte är frisk o som dessutom kompletterar föräldrapenning med socbidrag väl inte vara värld att vara mamma.Men en sak kan jag faktiskt känna just när jag är själv o ensam med ansvar och det är att ska jag prova mediciner får de inte vara för starka o göra mig för trött osv.Jag får inte sova så djupt att jag inte hör min son eller att det är fara för oss att dela säng. Nu vet jag inte vilket missbruk ts i denna tråden skrev om. Men tog båda föräldrarna morfin dagligen kan man ju hoppas att de inte påverkar dem för mkt.Sen att ngn inte orkar laga mat ngn kväll i bland o annat trams är väl sånt som även friska föräldrar gör. Har du vänner som gör gröt o äggmacka eller fil till lunch eller middag minst ngra gånger i veckan.
    Ja tänk vilka konsekvenser det skulle få om du fuskade nu när vi vet om ditt nyårslöfte .

    Såg att du läst lite mer i tråden nu, vet man hur en pump fungerar så vet man o c k s å att det inte går att överdosera(lärde mig när stora dottern var i behov av en). O m det var så att hon använde mannens el. egna utskrivna tabl. tolkade jag det som att ts där inte visste.
    Själv tar man ju illa vid sig, ungefär som att jag egentligen inte borde skaffat de små barnen, o. jag är ju så blödig att jag tar åt mig..
  • Milkina cerka
    Liljan75 skrev 2009-12-13 21:48:14 följande:
    Det finns föräldrar som är dåliga föräldrar fast de har fast jobb,bra med pengar o är helt friska kroppsligt.
    Ja, visst gör det det.
  • Milkina cerka
    blommanigbg skrev 2009-12-14 19:35:02 följande:
    Jag har läst den med. Men jag tar inte åt mig. Även om jag vilar mig en hel del här hemma. Jag ligger på soffan eller i min säng. Jag tittar nästan aldrig på tv utan ligger och läser. Men jag HÖR hela tiden min son. Min son är van vid att leka självständigt och tycker om det också.Han leker med sina tåg och bygger olika tågbanor, bygger lego, leker med sina bilar. Ibland vill han titta på en film. Ofta kommer han in till mig om jag ligger i mitt rum (bor i lägenhet). Vi läser en saga eller bläddrar i en bok. Ofta kollar vi på barnprogram eller spelar spel på nätet. Samtidigt som vi pratar en hel del med varandra. Så även om jag vilar mycket så är vi aktiva tillsammans hemma.Vi går även ofta till lekplatsen där jag kan sitta och vila medan han leker med andra barn. Märkligt att det verkar som om jag som är dålig oftare är på lekplatsen med mitt barn än många föräldrar som är friska.. För ofta är det bara jag och min son som är där..
    Låter ungefär som hur vi har det här när vi är hemma, bortsett från att mina barn har varandra att leka med o. att vi bor i en villa så att de kan leka på tomten. Vet inte hur mycket jag läst på bänkar vid lekplatser, men mycket är det, likaså läser jag som du hemma istf att titta på tv, man vilar ganska bra och har ändå uppsikt..
    Men tråden gjorde mig ledsen, det går inte att komma ifrån känslan av att det finns de som tycker att jag som har ont borde låtit bli att skaffa barn .
  • Milkina cerka
    Liljan75 skrev 2009-12-14 20:28:54 följande:
    Spomenka: Jag tror att för oss som inte är friska så ägnar vi alla tid o ork till barnen o sorterar bort väldigt mkt som inte är så viktigt. Eftersom vi måste prioritera den lilla energi vi har. Vi har lixom inte tusen saker i fokus. Karriär, händelserikt fritidsliv osv som många andra kan kombinera med att ha barn kanske i slutändan blir så att de inte har mer tid med barnen än vad vi har. Bara en tanke. Försöker se det här från den positiva sidan. Jag tror inte att vi är dåliga föräldrar fast vi inte har ork. Som Blommanjbg skrev här så ligger hon o vilar men sonen vet var hon finns o kommer dit så fort han vill vara med sin mamma. Då är hon tillgänglig. Då spelar det nog inte så stor roll att hon vilar när sonen leker. En annan mamma kanske hade varit jätteupptagen med massor av saker o inte ens tillgänglig på samma sätt. Vem vet?
    Är ju tyvärr inte den som är bäst i världen på att se saker o. ting positivt, men visst, karriär o. aktiv fritid går bort, orken finns ju inte. Har iaf mindre dåligt samvete numera, vilar o. gör det allra nödvändigaste ärendena när de är i skolan, hoppas att de märker skillnaden bara..
    Sitter jag i läsfåtöljen o. läser, el. här vid datorn i vardagsrummet, så är det ju bara att komma hit om ngn av dem vill mig något....en fördel till nu när de är något större är hur mycket de kan hjälpa till med o. samtidigt se det som ett nöje - varesig det gäller att plocka ur de rena besticken ur diskmaskinen eller som idag hälla i den passerade tomaten i det som skulle bli köttfärssås till middag.
    Man får anstränga sig att se det som är positivt, visst, men det finns bättre o. sämre dagar för det, idag var tyvärr ingen bra..
  • Milkina cerka

    Sia - Tack för uppmuntran, värmer verkligen, lovar att den behövs.. Skäms nästan, det borde vara jag som uppmuntrade d i g med tanke på hur bra jag/vi har det, bortsett från just detta med fibron.
    * KRAM!! *

  • Milkina cerka
    Liljan75 skrev 2009-12-14 22:03:08 följande:
    Äh vi behöver väl alla lite uppmuntran. Min son har en bättre kväll i kväll o har sovit i 2 timmar nu o bara vaknat en gång o kunde somna om utan att jag fick gå o bära . Håller tummarna det fortsätter så här. Kram tillbaka!
  • Milkina cerka
    Liljan75 skrev 2009-12-15 20:34:30 följande:
    Nej men oj! Det var ju riktigt hemskt. Men detta är ju inget man kan ta som exempel på hur det går om man tar smärtstillande. Detta är ju ett undantagsfall. Skulle jag ta så stark medicin så skulle jag göra det när jag visste att ngn annan fanns i närheten o hade uppsikt över barnen. Sen måste det väl endå handla om överdosering o kanske ev missbruk om mamman var så borta. Nej tycker verkligen inte att alla som tar smärtstillande ska ta åt sig det minsta av denna tråd för det här tillhör nog ovanligheterna.
    Nej, jag skulle med göra som du säger, vänta med att ta medicin tills någon mer vuxen var hemma.
    Kan ju inte handla om så mycket annat än överdosering om inte stackarn hade så ont att hon behövde sömnmedel.
    Hoppas v e r k l i g e n att det är ovanligt..
  • Milkina cerka
    Gaztongirl skrev 2009-12-16 10:11:57 följande:
    Det där var ju ett extremfall och handlade inte om smärtlindring vad jag förstod utan om missbruk, det är en välidg skillnad ju. Läste bara några inlägg eftersom jag tyckte inte att de var relevanta till vad TS faktiskt skrev. Hoppas nu att de får den hjälp de behöver. Sedan att vi som är sjuka tar smärtlindring för att fungera någorlunda är helt annat. För mig blir det iaf så att jag blir lite "normalare" om man utrycker det så och faktiskt piggare eftersom smärtan klingar av något. Smärta är oerhört tröttsamt.
    Hade människan fått morfinpump så borde hon ha ont, men o m det stämde att hon tog mediciner som inte var utskrivna åt henne, var det ju missbruk, men jättesvårt att avgöra med bara några rader i en ts.
    Smitit ut sådär hade mina barn mycket väl kunnat göra i den åldern, bortsett från att vi var medvetna om det o. satte dit kedjor högt upp för att det inte skulle kunna hända.

    Håller med dig, jag blir också mer som alla andra o. orkar mer med bra smärtlindring, orkar tex leka lekar som kräver att man springer, något som inte händer för ofta annars.
  • Milkina cerka
    Gaztongirl skrev 2009-12-17 13:05:44 följande:
    spomenka: Blev lite fel ju, klart att hon måste ha haft ont med den medicineringen, menade bara att det verkade ha gått till överdrift och blivit ett missbruk. Hur har du orkat med att fixa nu inför julen?Jag var ner nu en sväng och köpte lite julklappar, den kallaste dagen vi har haft här så ger jag mig ut på långpromenad *S* Som tur var så vaknade inte Ellen är ju lite dumt nu att amma ute nu.
    Trodde du menade så, är ju olika hur lätt man blir beroende, oavsett vilken smärta man har i botten.

    Har köpt det mesta redan, har några saker jag funderar på att köpa till, men det är inget som inte kan vänta till helgen när min man är hemma o. jag kan åka själv in till stan'. Annars delade jag upp inköpen på några fm. när barnen var i skolan o. jag hann hem för att gömma alltihop.
    Minns hur det var en gång när den lilla var nyfödd, då fick jag sätta mig i en busskur och amma henne(hon fyllde precis år o. är alltså född mitt i smällkalla vintern), allt medan hennes ännu inte två år gamle bror satt i vagnen o. var missnöjd.. var du glad att hon sov gott .
    Fick du köpt något roligt då?
  • Milkina cerka
    Gaztongirl skrev 2009-12-19 17:07:37 följande:
    Spomenka: Skönt att ha saker fixade i tid. Jag brukar försöka vara ute i tid så att man orkar njuta. Jag fick fixat en del saker som jag tänkt iaf. Är några knepiga kvar så det lutar väl åt att ge endast pengar om inte snilleblixten slår ner och jag kommer på något bra. Det är till tonåring så de är lite kinkiga vad som gäller och sedan brorsan, han är väl inte kinkig men det ska ju ändå passa Några förslag kanske?sia75: Att du är trött förstår jag verkligen, jag blir trött av att bära min skrutta och det är inte speciellt länge som jag gör det egentligen. Men jag blir stel som robot Hjälper medicinen du fick något, eller är det för tidigt än för att du ska kunna märka något?
    Håller med dig om att köpa till tonåringar kan vara jättesvårt, o. pengar att använda på mellandagsrean är ju inte heller fel . Här planerar tonåringen att flytta hemifrån efter att hon tagit studenten till våren - det blir köksgrejer i långa banor till henne o. fästmannen, brödrost, mixerstav, gryta, träsked.-gaffel att röra med, lite annat smått o. gott i den vägen, ja jag köpte en kokbok med.. hon är ganska duktig i köket men den skadar nog inte..
    Till en bror, hmm, jadu, har han inga intressen det finns något att köpa till, gillar att läsa eller ngt i den stilen.. Kläder kan ju vara svårt o. lite tråkigt kanske.. var inne på dressman idag o. köpte en jättefin tröja till min man.. kanske är ett bättre förslag än inget..

    Har ont i fötterna av allt travandet men nu är det bara svåger o. svägerska kvar att köpa till här, men funderar på en fin fruktkorg el. iaf något som går åt, svårt när folk har allt(men då borde man väl ge dem ett tjuvlarm brukar min man säga).
  • Milkina cerka
    Gaztongirl skrev 2009-12-20 17:19:30 följande:
    spomenka: Ha ha ett tjuvlarm det var bra sagt Jo brorsan gillar att läsa, så kanske skulle köpa en bok och sedan presentkort till han. Tonåringen är nybakad sådan så blir nog inte glad för riktiga vuxenprylar än, men något till rummet kanske, men det ska ju vara coolt också *S* Fruktkorgar och dylikt brukar vara uppskattat som presenter, så satsa på det du. Du får ta hand om dina fötter och ge de ett riktigt gott fotbad.
    Ja, gubben brukar kläcka roligheter mest hela tiden , en trevlig vana.
    Så bra, då fick du en idé till din bror, o. ja det är ju lite skillnad i början o. slutet av tonåren, men något till rummet är säkert uppskattat.
    Mina fötter väntar på ett par sådana här: www.coolstuff.se/Slippies , blir ordentliga bad nu när det är såhär kallt.
  • Milkina cerka
    Liljan75 skrev 2009-12-23 06:43:53 följande:
    Är så ledsen så ledsen. Vet inte vart jag ska ta vägen så skriver här nu.har ju haft sån sömnbrist pga sonens reflux att jag inte vet var jag ska ta vägen. Hade sett fram emot att fira jul hos mina föräldrar. Vi skulle bo här över julen o jag skulle få hjälp med sonen med. Kom hit igår till dem. Men deras radhus är så kallt. Knappt 20 grader. Har blivit så drastiskt mkt sämre. Musklerna går ju på helspänn hela tiden. Har bara sovit ngra timmar trots att jag för första gången fick sova själv utan min son. Inser nu att jag aldrig klarar vara här över julen. Måste åka hem i dag till min varma lägenhet. (Har bara dragit på golvet men annars ställer jag inte temperaturen själv) Är bara så himla ledsen för ville ju fira jul här o vila upp mig o få barnpassning men nu blev det tvärtom. Kan bara inte vara här. Varför ska denna J-vla kropp sätt stopp för allting som är roligt? Nu är jag ännu tröttare o har så mkt ont o vet inte hur jag ska orka vara själv med sonen heller men här i kylan kan jag bara inte bo. Det går bara inte..
    *KRAM* Lider med dig o. önskar att man hade någon bra idé till lösning...
Svar på tråden Du som lever med ständig värk, typ Fibromyalgi.