• thiasvovve

Värdelös körskola! " långt"

Hej
    Jag har gått en sk. intensivkurs i Kungälv och känner ett otroligt missnöje.
    Dels att ha fått olika lärare som dels lär ut olika.
    Började med att läraren hade synpunkter på mitt sätt att köra i rondeller.
    Han sade,sakta ner,bromsa,växla till 2an,krypkör i rondellen sen gasa dig ur.
    Detta lät han mig öva på 3 dubbellektioner,sen kommer skolchefen och säger att jag skall anpassa farten och undvika onödiga stopp,och anpassa farten efter miljön.

Sen körde jag med en tant 3 dubbellektioner som sa att jag skulle köra på 4an i stadstrafik (ecodriving)medans de två andra lärarna sa att jag skulle köra på 2an,och när jag sa att den andra sade att jag skulle köra på 2an så sade hon att hon minsann hade lägre erfarenhet m.m.
    Otroligt spydig,otrevlig och gjorde mig totalt blockerad i tänket.

Sen att de har olika övningar som man måste bli godkänd i för att kunna gå vidare istället för att "detta behöver du öva på" efter varje lektion.
    Du behöver nog en 10 lektioner till för att kanske bli "godkänd".
    Har nu hoppat av skolan och skall köra upp privat...

Skall ta några lektioner från en annan skola,är säker på att jag kommer lära mig mer på en lektion där än 6st på denna skola...
    Har mailat dem om att kompensera,men chefen där verkar inte vilja gå mig till mötes...

• Svar på tråden Värdelös körskola! " långt"
  • Jasusu

4a i en rondell? Nej det rådet hade jag inte tagit,men annars så kan du ligga på 4an för övrigt.
    Både den första läraren och chefen har rätt.
    Först så lär du dig placering i rondellerna. Låg fart så du hinner med. Sedan så kan du anpassa farten in i rondellen så du slipper att stanna.
    Men man bör alltid sakta in när du ska in i en rondell.

Det bästa är att varva körskola med körning hemma. Då kan du få olika tips i från trafikläraren som du kan nöta hemma

• thiasvovve

Ahh,missade en del info.

Var egentligen inget prat om 4an i rondell,utan att hon tyckte att jag skulle köra på 4an i tät stadstrafik där det var 30km/h.
    Sorry att jag missade att skriva det...

• Jasusu

Vilken växel man ska välja beror på situationen.
    I ett läge så kanske 2an är mycket lämpligare än 4an och i ett annat tvärtom,fast det är i samma område
    En bra trafiklärare kan förklara det utan att bli sur och grinig.

Tråkigt att du har fått så dåliga erfarenheter men jag tycker absolut att du bör försöka få till ett möte med chefen och förklara hur du känner det och se om ni inte kan hitta en lösning.

För att förlora en massa pengar är ju inte kul

• thiasvovve

Har tyvärr redan haft en lång mailkonversation,men han ger sig inte.
    Min far tyckte det var konstigt med deras sätt att lära ut,fram till chefens (utbildningsansvarige) lektion,efter den så började jag köra som innan jag började på skolan.Tänker gå vidare och rådfråga på vägverket och KO,samt kanske t.o.m ARN...

• Jasusu

Man ska ju köra ECO nu så de lär säkert ut lite olikt det sätt som din pappa lärde sig på.
    Sättet som de två manliga lärarna lärde ut är så de lär ut som regel om jag jämför med skolan jag gick på mm.

Den kvinnliga läraren bör kanske fundera på hur hon bemöter sina elever och hur hon bemöter kritik,men att man ska köra på den högsta möjliga växeln har hon ju rätt i.

• thiasvovve

Tycker ni att man kan kalla detta intensivkurs när man inte får göra samtliga övningar (efter Vägverkets riktlinjer) under utbildningen,utan behöva ta en massa fler lektioner???

• Jasusu

Njae..alltså  man kan ju inte gå fortare än vad eleven hinner lära sig.
    Det är ju ingen mening att gå igenom alla momenten på 14 dagar om man märker att elven har fastat på övning 3 eller 5.

Det du kan kräva är att få konstruktiv kritik av lärarna. Du bör få förklarat för dig varför du inte blir godkänd på de olika övningarna.

Det är nog få elever som endast kör på körskola som klarar sig på endast en intensivkurs. Man behöver som regel några fler lektioner i väntan på uppkörningen.
    Ju mer du kör desstu bättre egentligen. Då får du ju körvana

• Tecken

Fråga: Hur många lektioner körde du, innan du började ifrågasätta innehållet i/värdet av utbildningen?

• thiasvovve

Det som jag mest blir förbannad på är att 6-8 lektioner har handlat om att den första läraren viljat att vi skulle ändra mitt sätt att köra i rondeller,han pratade om att jag skall släppa gasen,bromsa,växla till2an försätta bromsa,och krypköra genom rondellen och sen gasa mig ut.
    När jag körde med utbildningschefen så tyckte han helt annat,att jag skulle försöka att anpassa hastigheten efter andra och ha flyt igenom,detta sätt var PRECIS som jag körde innan och när jag började skolan...
    Trodde inte helt säkert mig klara intensivkursen på 18lektioner,men tycker att de skall gå igenom samtliga övningar,och om man inte blir "godkänd" så skall man själv få välja om man vill ta extra lektioner för att bli "godkänd",eller välja att köra upp privat.

• Jasusu

Ibörjan så bör man gå igenom vad ens mål är med kursen. Går man för att få tips och råd inför privatkörning eller kör man för att lära sig allt på skolan?
    Vet dom om att man kör i hemmet så kan man gå igenom varje övning snabbt,men tror de att man enbart ska köra på skolan så är de väldigt noga med att man blir godkänd på varje moment innan man går vidare.

Jag tycker att båda männen har rätt i det som de säger.
    Du ska precis som chefen säger planera din körning och anpassa farten så att du kommer in i rondellen utan att behöva stanna,men samtidigt så bör du hålla låg fart,så att du hinner stanna om det skulle behövas,2an är ett bra val och sedan gasa dig ur.
    Min lärare sa alltid: " In som ett lamm,ut som ett Lejon"

Hur lyder er mejlkonversation i stora drag?
    Har du kört alla lektioner du betalt för och vill ha kompensation för att du fått olika besked eller har du lektioner kvar som du vill få pengarna tillbaka för?

Svar på tråden Värdelös körskola! " långt"