Inlägg från: Nirnaeth |Visa alla inlägg
  • Nirnaeth

Poppispinglorna 6

Skriver era barn önskelistor än??

Xander är ju så himla kufig, skitsvårt att hitta just det han vill ha.
    T.ex: En "livsfarlig sopklo"..? Har ni sett några såna på sistone?? Förutom på Fågelmyra då, den ska ju gå att förvara inomhus helst i en liten låda så den inte syns mer än nödvändigt.

• Nirnaeth
    tejp skrev 2009-12-04 14:22:48 följande:
    Jag ska ta en repa på kupolen snart jag och trängas lite bland alla andra. Gud va alla bakar,. bara jag som inte alls har nån lust!
    Nä, jag har faktiskt inte heller nån lust!

I år köpte jag två burkar med pepparkakor, och en doftolja med pepparkakslukt Funkar prima, det både ser ut- och luktar som, om jag bakat.
    Köpte saffransbiscotti och chokladbiscotti, och hällde över i burkar, så dom ser också lite hembakade ut. Vad fan..!

Fast jag utnyttjar diabeteskortet..onödigt att fresta Xander med sötsaker liksom (sen att det enbart handlar om min lathet och bristande initiativförmåga, det behöver vi inte tala om)
  • Nirnaeth

Vad fan är detta nu då!?

Tror fan det går nån form av graviditetspandemi i den här stan

Grattis iaf till alla er som ska ha barn, igen

Och nej, min blå liggdel finns inte kvar, den sålde jag för länge sen.

• Nirnaeth
    Martha skrev 2009-12-14 21:10:19 följande:
    Föresten en sån mindre UJ, vad heter de??? åå senil ju.. men den där nya modellen som kom förra året, har jämfört med UJn och det skilljer regält i storlek och ändå är det en riktig vagn.
    Swift
  • Nirnaeth
    Martha skrev 2009-12-14 21:14:18 följande:
    Jasså är du oxå med barn? ;) Eller vet du nån mer som vi kan få veta? ;)
    Oh hell no! Det tål att sägas igen, det kommer aldrig mer passera några barn genom min kropp. 2 st är mer än vad jag orkar med emellanåt..
  • Nirnaeth
    Martha skrev 2009-12-14 21:18:56 följande:
    Hihi... men tänk va sööööta dom är när dom är så där små....
    Urk ja, det är visserligen mysigt med bebisar, men inte tillräckligt för att jag ska utsätta mig för det en gång till
    Beundrar er som har ork med fler än två!

Fast vem vet, hade inte Xander fått diabetes, så hade tillvaron inte varit lika krävande heller, så då hade jag kanske tänkt annorlunda.
  • Nirnaeth
    smarties skrev 2009-12-15 15:47:35 följande:
    Grattis till magarna btw. Ni är GALNA :P
    Det är inte du som är den tredje mystiskt gravida då?
  • Nirnaeth
    MiniMie skrev 2009-12-15 17:21:32 följande:
    Nu har Albin klätt våran julgran... (för er som missat de på fb) ;) Införde förra året att Lucia var en bra tidpunkt för detta.. men, de har inte hunnits med. Men idag så.... Nu kliar de i mammans fingrar.. kulorna hänger inte riktigt så som jag tänkte mej i min vission av våran "årets julgran".. Men..barnet är nöjd så jag antar att jag också ska vara de. *barnens högtid* eller?! ;) Försökte flytta nån gula som hängde på samma gren.. men, höga protester omedelbart, "mammmmaaa, JAG skulle ju göra de här sa vi ju"... *sorry* jaja.. nu står den där.. och väntar på att tomten ska bryta sej in genom dörr elelr fönster för skorsten har vi ju inte..och sedan lämna några riktigt fina klappar under granen åt oss ;);)
    Hehe, jag anade att det skulle bli så här hemma också, så jag köpte en liten gran åt X och A, som dom fick klä själva. Sen gav dom fan i "min"

Vi kom överens om att jag lät bli deras, om dom lät bli min. Och tro inte att dom glömmer det..! Jag gjorde misstaget att sätta i lite glitter i deras gran, och därmed bröt jag överenskommelsen, så som straff stal dom några kulor ur "min" gran. Jäkla ungar
  • Nirnaeth
    lindi skrev 2009-12-19 16:55:39 följande:
    piiip! oki då, det är jag.................
    Haha, Grattis
  • Nirnaeth

Är så glad att det finns människor som verkligen tar magsjuka på allvar, och faktiskt håller på karantän-timmarna. Tycker det är förbannat synd att inte alla förstår vitsen med det!

NU är ju jag lite partisk, men för våran del blir det liksom inte "bara" magsjuka. Blir Xander sjuk, så blir det så mycket mer. Enligt diabetesdoktorn får vi räkna kallt med att bli inlagda varje gång han blir magsjuk, med dropp och bs-koll en gång i timmen dygnet runt. Kul!
    Han kom hem från sjukhuset för 1,5 vecka sen..och blodsockret är fortfarande bortom all kontroll..

Förstår att det finns föräldrar som tycker att en kräka är ingen kräka, och att det inte gör nåt eftersom det inte kommer nåt mer. Men smittan kan ju fortfarande finnas där, och stöter då det barnet på nåt annat barn och för smittan vidare så kan det drabba nästa barn betydligt hårdare.

Det var rätt mycket debatt om det på första föräldramötet när X började på dagis. Många föräldrar verkar anse att 2 dygn är väldigt lång tid att vara hemma med sina barn, och en del tyckte tillochmed att 1 dygn var för mycket, eftersom dom hade "fullt upp" på jobbet eller nåt.

HUR man kan prioritera så skevt..undrar jag?

Nämen just det, ville egentligen bara skriva att det är så bra att ni tar timmarna på allvar

• Nirnaeth

Och självklart; hoppas såklart att det inte var magsjuka Albin hade, och att ni andra klarar er utan kräkor

• Nirnaeth
    MiniMie skrev 2009-12-22 19:33:16 följande:
    jag har fått i honom mat nu på kvällen han har verkligen aptit.. inte alls så slö och illamående som man brukar bli vid magsjuka. Jag förstår att du inte menade något personlig med ditt inlägg men med "friskförklara" var de mer.. om jag kan börja behandla honom som frisk. Ut går vi inte iallafall.. för vem vet. Om ett par timmar kanske de vänder igen.. är väl därför man har inkubationstid.. för läget kan snabbt förändras?! Knasigt när man inte håller på de..man lär ju tänka att de är ju för barnets skull emd. de tär på krafterna när man har magsjuka.. man behöver vila upp sej och fylla på alla reserver innan man klarar en vardag igen....
    Förstog vad du menade Jag spånade bara vidare, as usual.
  • Nirnaeth
    Michaela83 skrev 2009-12-26 19:15:30 följande:
    någon här som mått superilla vid graviditet? NÄR gick det över? Jag mår sååå dåligt, kan inte äta nåt alls mer än marie-kex.. idag köpte jag postafen som jag ska ta imorgon bitti få se om´de hjälper.
    Med X? aldrig, jag mådde illa och spydde varenda dag hela grav. (förutom dom två sista veckorna på övertid..då var allt illamående borta)
    Med A? Gick det över efter ungefär halva. Allltså det här överhängande illamåendet, men morgonillamåendet slapp jag först mot slutet. Det räckte med att jag gick upp före frukost och hulkade lite, så mådde jag bra resten av dagen sen.

Jag har en tendens att bli riktigt dålig när jag är gravid, var gravid innan X också, och mådde om möjligt ännu sämre.

Postafen var min livräddare, noga med att se till så att dom aldrig slutar verka, utan håll koll på tiden så du tar en innan den första slutat verka, så dom överlappar varandra.
    Ät inget du inte är sugen på, det gör det bara värre. Med X åt jag rostade mackor med kaviar, till frukost, lunch och middag, under flera veckor..för det var det enda jag kunde förmå mig att stoppa i munnen.
    Fet, stekt, friterad mat kan man bli illamående av.

Låt det aldrig gå mer än 3 timmar mellan matintag, småät! Sov när du är trött (lättare sagt än gjort, när det är 3:e barnet kanske ).
    Jag hade klubbor i väskan, som jag sög på så fort jag kände illamåendet komma, tyckte det hjälpte mycket.

Har du lågt järnvärde kan det bidra till illamående.
  • Nirnaeth

Just det, Postafen..effekten sitter ju i i 12 timmar..tror jag det är? Och når full effekt först efter 2-3 timmar. Så jag tog alltid en sent på kvällen, för att effekten skulle sitta i när jag vaknade på morgonen, och hann ta en ny utan att riskera att effekten avtog. För började jag väl må illa, då hjälpte inte Postafen mycket.

• Nirnaeth
    Susstuss skrev 2009-12-27 21:30:38 följande:
    Graviditetsillamående är ju nästan det värsta som finns.. fyyy. Med B kräktes jag i princip jämt, tyckte jag. Mådde bra mellan vecka 25-30 ungefär. Postafen hjälpte knappt, tyckte bara jag blev mer trött. Med J mådde jag illa första 15 veckorna, sedan övergick det till "bara" kvällar. Kan tipsa om Lergigan, det var det som hjälpte. Synd att ingen talade om att det fanns när jag väntade B, för då var det riktigt illa.
    Önskade att nån hade berättat om Lergigan för mig när jag väntade X, för då hade det verkligen behövts! Berättade för min bm hur otroligt illa jag mådde, och frågade efter hjälp. Hon sa bara; ja..det blir ju så för en del.
    Thanks..liksom!

I början med Postafen var jag helt krockad, men allteftersom tror jag kroppen vande sig för tröttheten försvann. Jag åt dom ju konstant hela grav.
  • Nirnaeth
    lindi skrev 2009-12-28 17:39:21 följande:
    någon här som vet vad det är för skillnad på den vanliga uj.n och uj swift?
    Swiften är mindre, smalare både i sits och mellan hjulen. Vet inte så många skillnader, förutom det. Men sen har jag inte forskat så värst mycket heller
  • Nirnaeth
    MiniMie skrev 2009-12-31 10:18:55 följande:
    ..är bara in en snabbis för att önska er alla ett..GOTT NYTT ÅR!! min farmor dog vid 3 inatt.. så jag är på väg och ska vaka hos henne, ta ett sista farväl. December är verkligen inte våran månad.. -02 dog min farfar.. och -03 min morfar, båda bara några dagar innan julafton och iår detta. Förra året dog även S farmor.. så varje år verkar avslutas i sorg för oss.. Hoppas att de ska bli anorlunda för varje år som gått.. men.. kan inte låta bli att undrar vems tur de är nästa år?!?! Kramar till er och hoppas ni får ett trevligt nyårsfirande, passa er för smällarna och raketerna så ingen olycka händer.. ;)
    Fy Stor kram till dig! Läste bloggen också, om vad hon led av. Även om det är en viss lättnad, för hennes skull, så är det alltid jobbigt att förlora någon. Hoppas att ni trots allt får en trevlig nyårsafton.
Svar på tråden Poppispinglorna 6