Michaela83 skrev 2009-12-26 19:15:30 följande:
någon här som mått superilla vid graviditet? NÄR gick det över? Jag mår sååå dåligt, kan inte äta nåt alls mer än marie-kex.. idag köpte jag postafen som jag ska ta imorgon bitti få se om´de hjälper.
Med X? aldrig, jag mådde illa och spydde varenda dag hela grav. (förutom dom två sista veckorna på övertid..då var allt illamående borta)
Med A? Gick det över efter ungefär halva. Allltså det här överhängande illamåendet, men morgonillamåendet slapp jag först mot slutet. Det räckte med att jag gick upp före frukost och hulkade lite, så mådde jag bra resten av dagen sen.
Jag har en tendens att bli riktigt dålig när jag är gravid, var gravid innan X också, och mådde om möjligt ännu sämre.
Postafen var min livräddare, noga med att se till så att dom aldrig slutar verka, utan håll koll på tiden så du tar en innan den första slutat verka, så dom överlappar varandra.
Ät inget du inte är sugen på, det gör det bara värre. Med X åt jag rostade mackor med kaviar, till frukost, lunch och middag, under flera veckor..för det var det enda jag kunde förmå mig att stoppa i munnen.
Fet, stekt, friterad mat kan man bli illamående av.
Låt det aldrig gå mer än 3 timmar mellan matintag, småät! Sov när du är trött (lättare sagt än gjort, när det är 3:e barnet kanske

).
Jag hade klubbor i väskan, som jag sög på så fort jag kände illamåendet komma, tyckte det hjälpte mycket.
Har du lågt järnvärde kan det bidra till illamående.