• Milkina cerka

    Hemmamammor del 6

    Gamla tråden tar slut så här kommer del 6. Tiden går fort när man har trevligt .
    Välkomna alla gamla som nya!

    Del 1: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m35411143.html
    Del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m37876367.html
    Del 3: (av någon anledning hittar jag inte länken hit..:( )
    Del 4: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42792614.html
    Del 5: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m45245221.html
    Nu är det bara att prata vidare !

  • Svar på tråden Hemmamammor del 6
  • Milkina cerka

    Vilken vers, glömde kommentera den, staackars tomtar .. Men den var bra, o. gick fint att läsa med betoninga i versmåttet ungefär som på "tomten".

  • IrenerI
    Milkina cerka skrev 2009-12-25 18:10:50 följande:
    .Irene - Ditt inl. var så långt så jag väljer att svara utan citat.Åh liten, blev hon blyg, vi var rätt många tillsammans på Julafton hos svärföräldrarna, 9 vuxna o. våra två barn o. deras kusin, så 12 allt som allt.Min stora firade hos sin pappa, men var här o. fick sina julklappar,gav oss våra, åt kalkon med oss, o. så lastade de bilen upp till taket med hennes hushållsgrejer, killen kommer inte ner med bilen något mer innan de fått lägenheten. Märktes att han var s å glad för att de snart kommer att dela livet helt och hållet med varandra. Hon flyttar upp när hon tagit studenten den 4:e Juni.Nej, för att återgå till det jag s k u l l e skriva. Skönt att ingen var rädd för lite smittsamma baciller hos er då .Här är det jag som behöver lära mig hur min nya mp-3 som mannen gav mig fungerar, är lite rädd att jag kommer ha svårt att förstå mig på den . Däremot har jag inte försökt mig på att lägga mig på spikmattan ännu. Lät som att han hade det skönt med filmtittande tillsammans m. sovande barn.Men vilken julklapp ni köpte åt er själva då , här får vi hålla tillgodo med den gamla husbilen, förstår att det var roligt att kolla runt.Nej, nu skall jag gå o. sätta på kaffe så att vi får lite fika, ha dé gott!
    Vad kul de låter att få flytta ihop och göra allt de där från början Är ju en evighet sen så de minns man ju knappt..

    Nä men dom fick ju igen de med bacillerna med.. Mamma låg i förrgår och var klen uffe dan innan de. Men har inte hört nån fler som blivit dålig än iaf Pappa träffade vi igår när vi var där och åt midda och träffade alla syskon. Händer väl vart 3:dje år elelr så Iaf alla samtidigt.

    Ja håller påatt lägga över 2 nya ljudböker jag köpte igår till semestern. Irriterande nog funkar inte första skivan på en av böckerna. Eller den funkar men datan hittar den inte.
    Så ids inte åka och byta den i stan kostade 50:- och kan lyssna på skivan hemma innan vi far och resten på mp3. Vore sämre om de var en skiva mitt i..
    Tror dock jag måste snika lite utrymme på ungarnas mp3 för att få plats med böckerna. ..
    Köpte 3 delen av saltön får väl lägga över den isf. Deckare är väl inte de lämpligaste om dom skulle komma in på den

    Spikmattan ja, har ju en nästan oavndvänd sån.. täntke ta med den till husvagnen där man kanske får ro att ligga på den.. Får se om jag kommer ihåg att göra de sen..

    Ja de vart ju inte riktigt julklapp då vi köpte den för flera månader sen.. men fick ju "öppna" den nästan på jul iaf
    Nä vi tordes inte ha kvar den gamla som både var kall och full med fukt. 1 år fick räcka.
    Den här är ju en vintervagn, så de var antingen att köpa en ny av samma märke som antagligen skulle vara lika kall och dålig. Köpa en gammal Kabe eller liknande eller en sprillans ny adria för samma pengar som en gammal kabe.
    Så får väl se hur den här är, nu har man ju 5års garanti så är den inte bra så går ju iaf de mesta på garantin. gamla vagnen gick garantin ut i år.

    Ja lite synd är de om tomten men tycker den är lite frän

    Nu ska jag faktiskt packa lite resväskor med sommarkläder Åker upp till Åkersjön på onsdag och kommer väl kanske därifrån på sönkväll. Och vi far ju på onsda morgon så de vore skönt att ha en del packat. På måndan och tisdan ska man väl kasta ut julgran och röja tvätt och disk hemma. Marsvinen ska väl till farmor, handla de sista man behöver.. Packa ner de sista och ja stressa helt enkelt

    Sen så fort Irmelin blir trött ska vi bannemej ut och prova åkmadrassen. Har inte hunnit de än.. dock är de snorkallt -21 så de blir väl en snabbis.
  • Mamba

    Kikar in mellan öroninflammationer odyl. Isak vaknade med smärta i natt efter ett par dagars förkylning. Men det är första gången han har det i hela sitt liv, så vi är tacksamma. Var hos vår barnläkare och han konstaterade att det var en inflammation men det behövdes ingen antibiotika. Fick lite smärtstillande, nässpray och något att inhalera över en skål varmt vatten för att lätta på trycket.
    Vi hann in på vår affär Migros (som Ica Maxi kanske) och där var det lite rea på kläder. Så mkt söta bebiskläder, jag fick hålla i mig. Men än är jag ju bara tidigt så jag köpte inget Men lite till mig och Isak i alla fall, känns alltid bra med rea.

    Annars funderar och funderar vi kring framtiden. Flyttar inom och utom landet osv...
    Mkt som snurrar runt i skallen kan jag lova!

    Ha det gott!
    kram!

  • IrenerI
    Mamba skrev 2009-12-28 17:27:17 följande:
    Kikar in mellan öroninflammationer odyl. Isak vaknade med smärta i natt efter ett par dagars förkylning. Men det är första gången han har det i hela sitt liv, så vi är tacksamma. Var hos vår barnläkare och han konstaterade att det var en inflammation men det behövdes ingen antibiotika. Fick lite smärtstillande, nässpray och något att inhalera över en skål varmt vatten för att lätta på trycket. Vi hann in på vår affär Migros (som Ica Maxi kanske) och där var det lite rea på kläder. Så mkt söta bebiskläder, jag fick hålla i mig. Men än är jag ju bara tidigt så jag köpte inget Men lite till mig och Isak i alla fall, känns alltid bra med rea. Annars funderar och funderar vi kring framtiden. Flyttar inom och utom landet osv...Mkt som snurrar runt i skallen kan jag lova!Ha det gott!kram!
    Trist med öronvärk, ylva hade de för nån vecka sen och de var första gången här med.

    Men äh shoppa på, bättre att sprida ut utgifterna När jag var i v.10 med freja köpte jag liggdelen till vagnen bla

    Japp nästa onsda åker vi 2 veckor till gran canaria. Några dagar kvar men nu på onsdag far vi till våran husvagn i fjällen och blir där tills på sönda antar jag. Och då är de bara månda och tisdag kvar att packa och fixa. Så skönt att ha börjat och veta lite vad som saknas t.ex.
    Så har 4 resväskor och 4 handbagae liggandes på golvet i vardagsrummet och en hög kläder och en hög med saker.. + allt annat kul utspritt i rummet Organiserat kaos.. eller nä.. katastrofalt kaos heter de nog
  • Milkina cerka
    IrenerI skrev 2009-12-28 12:41:42 följande:
    Vad kul de låter att få flytta ihop och göra allt de där från början Är ju en evighet sen så de minns man ju knappt..Nä men dom fick ju igen de med bacillerna med.. Mamma låg i förrgår och var klen uffe dan innan de. Men har inte hört nån fler som blivit dålig än iaf Pappa träffade vi igår när vi var där och åt midda och träffade alla syskon. Händer väl vart 3:dje år elelr så Iaf alla samtidigt.Ja håller påatt lägga över 2 nya ljudböker jag köpte igår till semestern. Irriterande nog funkar inte första skivan på en av böckerna. Eller den funkar men datan hittar den inte. Så ids inte åka och byta den i stan kostade 50:- och kan lyssna på skivan hemma innan vi far och resten på mp3. Vore sämre om de var en skiva mitt i..Tror dock jag måste snika lite utrymme på ungarnas mp3 för att få plats med böckerna. ..Köpte 3 delen av saltön får väl lägga över den isf. Deckare är väl inte de lämpligaste om dom skulle komma in på den Spikmattan ja, har ju en nästan oavndvänd sån.. täntke ta med den till husvagnen där man kanske får ro att ligga på den.. Får se om jag kommer ihåg att göra de sen..Ja de vart ju inte riktigt julklapp då vi köpte den för flera månader sen.. men fick ju "öppna" den nästan på jul iaf Nä vi tordes inte ha kvar den gamla som både var kall och full med fukt. 1 år fick räcka.Den här är ju en vintervagn, så de var antingen att köpa en ny av samma märke som antagligen skulle vara lika kall och dålig. Köpa en gammal Kabe eller liknande eller en sprillans ny adria för samma pengar som en gammal kabe.Så får väl se hur den här är, nu har man ju 5års garanti så är den inte bra så går ju iaf de mesta på garantin. gamla vagnen gick garantin ut i år.Ja lite synd är de om tomten men tycker den är lite frän Nu ska jag faktiskt packa lite resväskor med sommarkläder Åker upp till Åkersjön på onsdag och kommer väl kanske därifrån på sönkväll. Och vi far ju på onsda morgon så de vore skönt att ha en del packat. På måndan och tisdan ska man väl kasta ut julgran och röja tvätt och disk hemma. Marsvinen ska väl till farmor, handla de sista man behöver.. Packa ner de sista och ja stressa helt enkelt Sen så fort Irmelin blir trött ska vi bannemej ut och prova åkmadrassen. Har inte hunnit de än.. dock är de snorkallt -21 så de blir väl en snabbis.
    Ja det känns enormt länge sedan jag flyttade hemifrån med, vågar knappast tänka på h u r länge sedan det var .
    Men stackars din mamma o. Ulf då, inget kul att vara sjuk .
    Retligt med skivan till boken, men hur mycket plats tar en normal sådan, min mp3 var på 2GB, så det är därför jag funderar..
    Vintervagn behövs ju uppe hos er, minst sagt, måste vara skönt med en som är ny o. fräsch, med garanti o. sånt om det händer ngt, men liite julklapp är den allt .
    Måste vara skönt att ha iordning o packat innan ni åker, vart på kanarieöarna är det ni skall?
    Låter som att du har fullt upp med planering..
    -21, usch, är inte avundsjuk på er, vi har bara ett par tre minus här just nu o. det är inget vidare heller..
    Mamba skrev 2009-12-28 17:27:17 följande:
    Kikar in mellan öroninflammationer odyl. Isak vaknade med smärta i natt efter ett par dagars förkylning. Men det är första gången han har det i hela sitt liv, så vi är tacksamma. Var hos vår barnläkare och han konstaterade att det var en inflammation men det behövdes ingen antibiotika. Fick lite smärtstillande, nässpray och något att inhalera över en skål varmt vatten för att lätta på trycket. Vi hann in på vår affär Migros (som Ica Maxi kanske) och där var det lite rea på kläder. Så mkt söta bebiskläder, jag fick hålla i mig. Men än är jag ju bara tidigt så jag köpte inget Men lite till mig och Isak i alla fall, känns alltid bra med rea. Annars funderar och funderar vi kring framtiden. Flyttar inom och utom landet osv...Mkt som snurrar runt i skallen kan jag lova!Ha det gott!kram!
    Jobbigt med öroninflammation, hoppas att det går över utan antibiotika, o. snabbt med.
    Mellandagsrean, ja den har jag inte ens tänkt på, brukar inte hitta så mycket till mig utan kommer mest hem med barnkläder. Förstår om du är sugen på bebiskläder..
    Hoppas ni kommer fram till en lösning som passar er alla vad det gäller flytt, boende, arbete o. studier..

    Själva var vi i Skara hos svärföräldrarna idag, Ola ville lära sig hur man slipar knivar vassa o. låna deras lösa spisplatta för att göra karameller o. rån i rånjärn(går inte göra på hällspisen hemma o. vår platta är utlånad till några vars hus brunnit ner). Men vi lagade god mat svärmor o. jag, knivarna blev skarpa, karameller o. rån goda, så vi åkte hem nöjda o. belåtna men ändå lite trötta.
    Nu sitter barnen o. tittar på ett program om en borttappad nalle som brukar sändas såhär års, gullig film men lite sorglig...
  • IrenerI
    Milkina cerka skrev 2009-12-28 18:20:53 följande:
    Ja det känns enormt länge sedan jag flyttade hemifrån med, vågar knappast tänka på h u r länge sedan det var .Men stackars din mamma o. Ulf då, inget kul att vara sjuk .Retligt med skivan till boken, men hur mycket plats tar en normal sådan, min mp3 var på 2GB, så det är därför jag funderar..Vintervagn behövs ju uppe hos er, minst sagt, måste vara skönt med en som är ny o. fräsch, med garanti o. sånt om det händer ngt, men liite julklapp är den allt .Måste vara skönt att ha iordning o packat innan ni åker, vart på kanarieöarna är det ni skall?Låter som att du har fullt upp med planering..-21, usch, är inte avundsjuk på er, vi har bara ett par tre minus här just nu o. det är inget vidare heller..
    Ja nu är ju jag inte så gammal men de är iaf snart 10 år sen jag flyttade hemifrån och 6 år sen jag flytta ihop med Uffe..
    Nä men som tur är var de turbosjuka för deras del med, så i morn ska vi först till mamma och äta hare som dom jagat och sen vidare till en som fyller 30. Så full huggning hela tiden..

    Tror min mp3 är på 2GB med och dom böcker jag har så har lästiden varit ca 12 timmar och de har tagit upp ungefär halva utrymmet. Kan kolla sen när jag laddat in sista skivorna på den här boken och fått över den på MP3 hur många timmar de vart ca.

    Ja Uffe är ute och bäddar med madrasser och grejer i vagnen nu så de ska vara någorlunda klart när vi komemr dit. Skönt att slippa en del sånt stök då.. jag slåss med resväskorna fortfarande.. Så svårt att planera hur mycket och vilka kläder man ska ha med. .trots många semestrar. till sig själv är de enkelt.. men ungarna..
    + välling och lite barnmat..
    Maspalomas (Stavas?) är de vi ska till, så hoppas p åatt de finns lite att göra i krokarna där då vi inte har bil den här gången. Så nu tar vi med oss våran "riktiga" trehjuliga vagn + ståbräda så man kan gå lite mer.
    Annars brukar vi ha sulky bara och då får bara ett barn plats.

    tragiska är att nu är -24 och de verkar sjunka... Brr tur man är norrlänning och aldrig fryser.. Eller nähä de var som var meningen men jag vart felskapt och fryser vid 20+
  • Mamba

    Buhuuuu...jag vill också åka till Gran Canaria.... *tjurar lite*

    VI åker 2 veckor till Sverige i februari i stället, ingen vidare solsemester där inte
    Men det ska bli härligt. Jag ska ner i våra förråd och rota fram mina mammakläder (har 2 jeanskjolar som jag ÄLSKAR) träffa släkt och familj, Jag längtar i hjäl mig...

  • Milkina cerka
    IrenerI skrev 2009-12-28 20:29:41 följande:
    Ja nu är ju jag inte så gammal men de är iaf snart 10 år sen jag flyttade hemifrån och 6 år sen jag flytta ihop med Uffe..Nä men som tur är var de turbosjuka för deras del med, så i morn ska vi först till mamma och äta hare som dom jagat och sen vidare till en som fyller 30. Så full huggning hela tiden..Tror min mp3 är på 2GB med och dom böcker jag har så har lästiden varit ca 12 timmar och de har tagit upp ungefär halva utrymmet. Kan kolla sen när jag laddat in sista skivorna på den här boken och fått över den på MP3 hur många timmar de vart ca.Ja Uffe är ute och bäddar med madrasser och grejer i vagnen nu så de ska vara någorlunda klart när vi komemr dit. Skönt att slippa en del sånt stök då.. jag slåss med resväskorna fortfarande.. Så svårt att planera hur mycket och vilka kläder man ska ha med. .trots många semestrar. till sig själv är de enkelt.. men ungarna..+ välling och lite barnmat..Maspalomas (Stavas?) är de vi ska till, så hoppas p åatt de finns lite att göra i krokarna där då vi inte har bil den här gången. Så nu tar vi med oss våran "riktiga" trehjuliga vagn + ståbräda så man kan gå lite mer.Annars brukar vi ha sulky bara och då får bara ett barn plats.tragiska är att nu är -24 och de verkar sjunka... Brr tur man är norrlänning och aldrig fryser.. Eller nähä de var som var meningen men jag vart felskapt och fryser vid 20+
    Huttrar av att läsa om er temperatur, som du dessutom beskriver som sjunkande ..
    Ja tiden går fort när man har roligt , o. det är på barnen man ser hur fort den går, hisnar över att hon skall flytta den stora - det var ju i förrgår jag bar omkring henne när hon hade kolik o. igår jag följde henne till den första skoldagen.. suck.
    Gissar att det k a n gå plats 2 böcker på min spelare då, när skolan startar så skall jag se vad de har för utbud på vårt Bibliotek, kanske finns ett och annat intressant när jag börjar promenera framöver(när det blir barmark igen).
    Ja välling finns ju i stort sett bara här, det är dju nödvändigt, men tror du inte att de har lite barnmat på ett så pass vanligt semestermål för svenskar? Borde inte det gå att ta reda på? Minns, med förfäran iofs, vår andra resa till Jugoslavien, Sander var ungefär ett år o. inget av det vi åt passade honom.. ta med dem du, det är nog bäst..
    Vagnen är säkert bra att ta med sig med, ökar ju möjligheten att röra sig enormt mycket om Irmelin kan sitta i den o. Freja o. Ylva turas om att vila fötterna.
    Skönt med en karl som gör iordning lite , man hinner ju inte med a l l t själv.
    Mamba skrev 2009-12-28 20:48:56 följande:
    Buhuuuu...jag vill också åka till Gran Canaria.... *tjurar lite*VI åker 2 veckor till Sverige i februari i stället, ingen vidare solsemester där inte Men det ska bli härligt. Jag ska ner i våra förråd och rota fram mina mammakläder (har 2 jeanskjolar som jag ÄLSKAR) träffa släkt och familj, Jag längtar i hjäl mig...
    Skulle inte ha ngt emot att hoppa ner i en av deras resväskor eller nått.. måste ändå vara roligt att komma hit hem ett tag till gamla Sverige o. rota fram grejer men framför allt för att återse familjen.

    Ni får mig att längta 250mil söderut, medan allt jag har är att hoppas på att kunna komma fram på tfn då och då(men iofs blir det snart nästa gång, Nyår )
  • Mamba

    Det ska bli härligt att komma hem. Men det är ju det som är jobbigt med att bo så här, all semester går ju i princip till Sverige och har man otur kan det regna i alla veckor man är där...Inte så roligt

  • Milkina cerka
    Mamba skrev 2009-12-28 22:17:37 följande:
    Det ska bli härligt att komma hem. Men det är ju det som är jobbigt med att bo så här, all semester går ju i princip till Sverige och har man otur kan det regna i alla veckor man är där...Inte så roligt
    Ungefär som en gång för oss då, den semester vi kunnat ta ut har tillbringats hemma hos min släkt i jugoslavien och vet du, första gången vi var där, regnade det 100% av tiden, översvämningarna som var då när Drina, Sava o. Donau inte kunde ta emot mer vatten, var de största i mannaminne.. så det är inte bara här det är så ...
  • Mamba

    Önskar er alla en härlig avslutning på 2009 och ett Gott Nytt år!

    kram från oss som sannerligen kommer få ett annorlunda år


    vi har flyttat till Zürich------>emigrera.blogspot.com
  • Milkina cerka
    Mamba skrev 2009-12-31 11:12:37 följande:
    Önskar er alla en härlig avslutning på 2009 och ett Gott Nytt år!kram från oss som sannerligen kommer få ett annorlunda år
    Ja, Gott Nytt År!!!{#lang_emotions_cheers} 
    Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • IrenerI

    Är på väg ut så de blir en snabbis..

    Gott nytt år!!  Även om grått nytt hår känns mer realistiskt

    Är i Åkersjön i nya husvagnen och myser nu, och än så länge funkar den väldigt bra. Idag ska vi fixa så vi även kan använda kuren men de vart för mörkt igår så vi struntade i de..

Svar på tråden Hemmamammor del 6