• bubbelmaja

Vad serverar ni till risotto?

jag ska ha tjejmiddag för första gången på länge! Äntligen ska jag få laga vuxenmat, duka med duk, ha massor med lus och bara vara vuxen ett tag!

Jag älskar risotto, men har inte lagat det så mycket, 4-5 gånger kanske. Är lite sugen på att göra det i helgen, men kommer inte på vad jag ska ha till. Funderar på att köra italientema på hela middagen, med gino till efterrätt, något italienskt till förrätt och italienskt vin osv.

Vad brukar ni servera till risotto? Förslag till mig?

• Svar på tråden Vad serverar ni till risotto?
  • bubbelmaja

Det är nog det där jag läste. jag hoppas du förstår att jag förstod dig. Läser jag det jag skrev nu, så låter jag lite spydig vilekt inte var tanken. man läser så mycket och förvanskar det längs vägen. tror nog det var samma typ av artikel jag läste en gång, men fick ihop det med italien. Låter ju så bra, lite italienskt. och med vit choklad m.m. blir det i mina ögon ännu mer italienskt. jag kanske fortsätter att inbilla mig det, och serverar det ändå!! Eller så kanske någon har bra tips på varm, lätt efterrätt i stil med gino? Startar kanske en sådan tråd med....!

• majasmamma

Jag brukar göra svamprisotto med en massa parmesan i och ugnssteka kyckling filéer till. Sen en god grönsallad till det så blir det mums!

BF 100225
  • bubbelmaja

Baconinlindad kycklingfilé med balsamica+honung och någotmer-sås till. Det var gott. Kanske nåt sånt denna gång med!

• bubbelmaja

semifreddo, är det svårt att lyckas med? Läste receptet, låter ju inte så jättesvårt. Men?

• Bebiz2009

Svamprisotto (kantareller) eller asparagusrisotto, å till det kan man ha nån lufttorkad skinka. Vet ej om du e gravid, men det går ju att frysa annars å äta sen.
    Å till det har man en smarrig sallad!=)

• majasmamma
    http://recept.nu/1.37145/leila_lindholm/efterratter_godis/agg_mejeri/frozen_cheesecake_semifreddo
    Kalasgott recept på semifredo. Jag brukar ha i lite frysa hallon också. Det blir extra snyggt om man varvar smeten med hallon och kexen i skumpaglas tex. Lätt, men ser jävligt lyxigt ut ;)
    Till risotton så kan man ju ha lite balsamreduktion om man vill, ica färdig är jättegod! Funkar ju även som dressing till salladen om man vill.
    BF 100225
  • k girl
    bubbelmaja skrev 2009-10-04 16:16:31 följande:
    Det är nog det där jag läste. jag hoppas du förstår att jag förstod dig. Läser jag det jag skrev nu, så låter jag lite spydig vilekt inte var tanken. man läser så mycket och förvanskar det längs vägen. tror nog det var samma typ av artikel jag läste en gång, men fick ihop det med italien. Låter ju så bra, lite italienskt. och med vit choklad m.m. blir det i mina ögon ännu mer italienskt. jag kanske fortsätter att inbilla mig det, och serverar det ändå!! Eller så kanske någon har bra tips på varm, lätt efterrätt i stil med gino? Startar kanske en sådan tråd med....!
    Gino är jättegott, och det går ju i italiens färger (jag har för mig att det var tanken): grönt, rött och vitt, så kör på det du även om du har italienskt tema. Jag förstod att du inte var spydig!
  • k girl
    bubbelmaja skrev 2009-10-04 16:21:39 följande:
    semifreddo, är det svårt att lyckas med? Läste receptet, låter ju inte så jättesvårt. Men?
    Nä, jag tycker att det brukar vara väldigt enkelt att göra även om det är en del moment. Jag brukar göra en chokladsemifreddo som är helt suverän (skriver ned receptet nedan):

200 g mörk choklad av bra kvalitet
    4 st ägg
    2 msk strösocker
    2 dl grädde
    2 dl grekisk yoghurt (jag brukar använda laktosfri lättcreme fraiche istället)
    (eventuellt 0,25 dl ljus rom eller konjak som smaksättare)

1. Smält chokladen i en skål över vattenbad.

2. Dela äggen, 4 st, och lägg äggvitor och gulor i var sin bunke.
    Vispa äggvitorna till ett fast, vitt skum. Vispa äggulorna och 2 msk
    strösocker vitt och fluffigt.

3. Vispa 2 dl vispgrädde, men inte för hårt, och vänd ihop med 2 dl
    grekisk yoghurt.

4. Rör ner rom/konjak i äggulevispet.
    Tillsätt den smälta chokladen, gräddyoghurten och vänd sist ner den
    vispade äggvitan.

5. Varva smeten med ljust muscovadosocker och/eller rostade mandelspån i en serveringsskål (jag brukar bara använda muscovadosocker eftersom jag är allergisk mot mandel).

6. Frys i 4-5 h till halvfryst, för semifreddon ska helst vara mjuk i
    mitten. Fryser du den helt så temperera den minst 40 min i kylen innan
    den serveras.
  • bubbelmaja

Vera82: den typen av risotto är den vi bruakr göra till vardags. Med överbliven ris och vad man kan hitta hemma, med goda kryddor och yoghurtsås. Den risotto jag tänker göra på lördag är den krämiga vaianten, på avorioris som kokar i vin eller buljong i evigheter.

Svar på tråden Vad serverar ni till risotto?