• bubbelmaja

Vad serverar ni till risotto?

jag ska ha tjejmiddag för första gången på länge! Äntligen ska jag få laga vuxenmat, duka med duk, ha massor med lus och bara vara vuxen ett tag!

Jag älskar risotto, men har inte lagat det så mycket, 4-5 gånger kanske. Är lite sugen på att göra det i helgen, men kommer inte på vad jag ska ha till. Funderar på att köra italientema på hela middagen, med gino till efterrätt, något italienskt till förrätt och italienskt vin osv.

Vad brukar ni servera till risotto? Förslag till mig?

• Svar på tråden Vad serverar ni till risotto?
  • nollåtta

Risotto, jag får flashbacks från min skoltid när vi vart serverade "risotto" gjord på kokt torrt ris blandat med köttfärs och ärtor. Blä. Skulle vilja göra riktig risotto hemma någon gång. Vad är det för ris man har till det?

• Amazina

Ååååh, Jamie Oliver har ett så himla gott recept med risotto!!! Du gör en risotto med rejält med parmesan. Servera den med kyckling.

Gör så här:
    Banka ut kycklingfiléerna så att de blir jämntjocka. Riv på plenty of parmesan. (Ett berg!). Riv påå citronskal och lite finhackad chili. Lägg på parmaskinkaskivor och stek sedan kyllingarna med skinksidan först. Parmesanen smälter då och klistrar fast skinkan. Vänd och stek färdigt. Detta är ett av mina favoritrecept! Bara så jädrans gott!

• shitvadjaghatar

Mitt tips är att inte göra risotto på ris utan på risoni.

Koka risonin den sista minuten med vitt vin och kycklingbuljong.

Ha i stekt zuccini, paprika, vitlök, rödlök och små små bitar av kycklingfilé.

Ös ner massa parmensan.

Det blir fan inte godare!

• bubbelmaja

Amazonas: det där måste jag nästan prova. Är det lätt? Eller krävs det några gånger för att få det bra? Det rinner inte bara ut då, parmesanen?

• Juniphé

Jag brukar göra risotto på ZETA:s Carnaroli ris. Jag följer grundreceptet på baksidan och smaksätter oftast med pecorinoost eller ibland Vösterbottensost. Till detta serverar jag kycklingfilé som är fylld med soltorkade tomater, charlottenlök och kanske en skiva parmaskinka runtom. I grönsaksväg blir det uteslutande grön grillad sparris. MUMS!

• Singelnina

Man äter väl inget TILL risotto? Eller? Kommer jag från en annan planet?

Jag brukar bara äta risotto, möjligen med sallad till men inget annat, det rä så jag brukar få den på restauranger också... Men det kanske är lite svennematlagning över det? Kött, potatis och sås...

• k girl

Singelnina: I Italien äts ofta risotto som primi piatti och serveras då för sig själv. På restauranger i Sverige brukar det dock inte vara ovanligt att en köttbit serveras till risotto. Vet inte om jag skulle kalla det svennematlagning direkt - jag ser det inte som särskilt svennigt att servera fisk, kött eller skaldjur vid sidan av risotton istället för i den - däremot kan man väl definitivt kalla det en försvenskning av en italiensk rätt. Ungefär som att riva parmesan över vilken pastarätt som helst.

• bubbelmaja

Singelina: jag har fått olika på restauranter. Sett det på menyn som enskilt rätt eller som tillbehör till kött. Då en mer neutral risotto. Jag har redan skrivit om varför jag vill ha något till istället för i. Av 8 gäster är det alltid någon som inte älsar det ena elelr det andra (även om de jag känner är allätare tror jag!) Vill helt enkelt gör anåt alla gillar! Om jag inte kallar det för italienskt då, är det mer ok för dig då. Jag vill göra kladdigt ris med kött och sås! Jag får väl ta att jag helt enkelt är en svenne, om det nu är fel!?

• Singelnina

Det är inte fel, det var inte så jag menade... Men många gånger kan jag tycka att svenskar, en grupp även jag tillhör, är jäkligt låsta vid kött, potatis och sås-uppdelningen. Så när en ny mattyp introduceras för oss måste vi kategorisera den i antingen kött, potatis eller sås-facket.

"Hmm.. är pasta istället för kött, potatis eller sås..." osv.

Och någonstans kan jag tycka det är... tråkigt. Även om jag kanske själv gör så, och jag förstår varför du vill servera något TILL din risotto.

• bubbelmaja

singelnina: så det det nog. Vi har lätt för att ta till oss ny matkultur men ändå vill vi kanske göra det bekant. Jag fegar nog ur lite också. Jag tycker om en fin bit kött eller kycklingfilé eller fisk. Lite rädd också kanske att sumpa en hel fin måltid med att fisken i risotton inte blev kanon. Med delade rätter är det ocskå ltie lättare att förbereda.

Vi äter rispanna ofta till vardags. Ris, lite grädde eller creme fraiche, kassler och grönsaker eller vad man nu har hemma. Räkor, ris, äter och spiskummin typ, hur lätt som helst. Det är väl itne alls som risotto, men mer som den risotto man fick i skolan.

Första gången jag såg risotto på menyn på restaurant tänkte jag på det torra riset med frysta ärtor och halvseg skinka som man brukade få sin risotto i skolan.

• bubbelmaja

Amazonas: tror du det går lika bra att göra den ycklingen i ugnen? Vi är 8 st och kanske lättare att göra alla samtidigt i ugn än få plats i stekpannor.

EJLM: vad hade du gjort för gott med sparrisen då, nåt speciellt?

Svar på tråden Vad serverar ni till risotto?