Inlägg från: emmerzon |Visa alla inlägg
  • emmerzon

Barnaga

en fråga bara.. Min dotter kan få en (väldigt!) lätt knäpp på fingrarna när hon inte lyssnar på oss. Låt mig ta ett exempel så blir det mer synligt...
    Hon sitter och fingrar på eluttaget och jag säger nej, hon tittar upp på mig och skrattar. Då har jag knäppt väligt löst på hennes hand för då lyssnar hon på. Sen får hon komma upp i min famn och jag förklarar.
    Med detta så vill majoriteten säga att jag slår mitt barn??
    Aga för mig är käftsmällar och utstuderat slå bara för att. Jag har knäppt (löst!) på min dotters hand för att jag inte vill att hon ska lära sig att eluttaget gör ont. För om hon lär sig tack vare att leka med det så kan det gå riktigt illa! Hon kan ju för f*n dö!!
    Och ursäkta mig, nån hade ett argument som sa att (inte ordagrant nu men..) att låt barnen bränna sig på spisen en gång, då lär dom sig. Vet ni hur mycket skada DET kan bli?
    Och nej, Jag tycker inte att barnaga är okej, lika lite som att slå en häst, sin fru eller nåt annat. Men så kan ni oxå läsa min defention om vad aga är för mig!

• emmerzon

Till den som sa åt mig att barnsäkra eluttagen. Tro mig, det har vi gjort! Men hon har mormor, morfar, farfar,farmor osv som inte har gjort det.
    Och jag knäpper inte för att det gör ont, jag knäpper för att hon tycker det är roligt när jag plockar bort hennes hand från objektet om, om, omom, omom, omom, omom, omom, omom, omom, omom, omom, omom, omom, omom, omom, om igen. Och tillslut sitter hon där och skrattar och har jätteroligt.
    För att få hennes uppmärksamhet och att hon ska lyssna så "knäpper" jag henne på fingrarna, sätter mig hos henne och förklarar tydligt varför jag gjorde så, vad som kan hända om hon gör det igen (alltså DÖ!)
    Tro mig, vi har tagit bort handen igen, igen, igen, igen osv men det funkar inte för oss. Och ni får väl anse att jag slår mitt barn, agar henne och är världshistoriens sämsta mamma.
    Men handen på hjärtat! Vilka har inte sagt åt sina barn på skarpen?
    Men handen på hjärtat! Vilka har inte knäppt/tagit bort hand hårt?

• emmerzon

vill bara förtydliga en sak..jag knäpper inte så att det gör ont på henne. Jag knäpper så hon tappar fokuset på "det dåliga" hon håller på med. Och hon har gråtit ja, men itnve av smärta utan för att man tar bort henne från det som, i hennes värld är roligt.
    Tro mig, jag känner mitt barn och VET när dom gråter av smärta!

• emmerzon

Och en sak till, sluta hoppa på höstbebis2007 för att hon skulle slå sin son! Det är inte okej! Man kan ha åsikter, diskussioner eller vad fan som helst. Men man anklagar inte någon annan utan att ha bevis!
    Så är det bara!

• emmerzon
    Gladabarnensmamma skrev 2009-10-06 19:49:29 följande:
    Vaddå anklaga utan bevis? Hon (och du) har ju helt öppet beskrivit hur hon knäpper sitt barn på handen. Åsikterna ni fått är att man tycker det är aga.Hela diskussionen uppstår ju pga att vi har olika uppfattningar och definitioner om vad aga är. Du tycker man kan knäppa på barns händer, andra tycker det är jättefel.Personligen tycker jag att det finns bättre alternativ för att avleda / distrahera ett litet barn (ett mjukt "nejnejnej" följt av ett alternativ + applåter & hurrarop så fort barnet gör som man vill) fungerade för oss.
    Slå= dask, hurring,
    Slag=hård träff av en hammare, knytnäve eller liknande, utförd av en människa.(sv.wikipedia.org/wiki/Slag)
    Med andra ord, har du bevis för att hon SLÅR sitt barn? Både hon och jag erkänner öppet och utan omsvep att vi har "KNÄPPT" åra barn på fingrarna.

Jag vet att alla har åsikter och dom går isär. Jag kan ärligt och öppet säga att jag har knäppt mitt barn på fingrarna. Men som höstbebis2007 säger, hon kollar bara blir inte arg, lessen eller nåt sånt. Inte förrän jag tar bort henne därifrån. Och vi har prövat med en mjukt nejnej, ett starkare nejnej, ett argare nejnej. Hurrarop, avledande manövrar m.m. men tyvärr har dte inte alltid funkat för oss.
    Jag "knäpper" henne inte varje dag, varje vecka eller ens varje månad på fingrarna. Bara när hon gör sånt som är farligt för henne och hon tycker att det är roligt att jag säger nej.
  • emmerzon
    Miss Lau skrev 2009-10-06 20:31:33 följande:
    Jag tror att alla har sagt åt sina barn "på skarpen" någon gång, och så länge man inte kränker barnet är det inget fel. Däremot tror/hoppas jag att de flesta aldrig knäppt sina barn på fingrarna!Förresten verkar det ju ändå inte fungera eftersom du måste upprepa knäppandet? Varför då fortsätta med en metod som både är olaglig och som inte fungerar?
    Okej, ett klargörande!
    Det är inte upprepade "knäppningar" utan något enstaka!
    Jag har "knäppt" henne på fingrarna någon enstaka gång. när jag menar "knäpper" så menar jag inte hårt, brutalt och illa. Jag får hennes uppmärksamhet, men hon får inte ont! Ni kan tro/tycka/skriva vad ni vill, men jag vet att dte nte gör ont på henne.
    Tack vare detta har jag fått hennes uppmärksamhet och kan avleda/tillrättavisa och förklara varför det är farligt!
    Så med andra ord
    *Jag får hennes uppmärksamhet när hon annars skrattar och tror vi håller på med en lek
    *Jag kan prata med henne lugnt och sansat om VARFÖR det var farligt!
    På ca 14 månader tror jag att det har handlat om ca 3-4 "knäppningar" (inte reglrätta knäppningar som gör ont, ger märken och som barnet blir rädd och lesset utav) bla en var för eluttag. Och JA, vi har dom säkrade och har alltid haft! Men hon ska ändå inte vara där!
  • emmerzon
    Gladabarnensmamma skrev 2009-10-06 21:19:59 följande:
    Jag har inte sagt någonting om vem eller vilka som fortsätter att knäppa sitt barn på handen. Det är egentligen inte relevant eftersom du och emmerzon tycker att det är helt okej (så varför skullle ni inte göra det igen?) -men det vore kul om kanske diskussionen i den här tråden har gett er en tankeställare och kanske hittar andra, bättre alternativ.
    Tro mig, vi har andra alternativ oxå.
    Tro inte att vi bara "knäpper" henne på fingrarna. vi gör allt annat som ni oxå gör, och som ni har förslagit dvs locka, pocka, nejnej, ta bort och ja..allt som finns.
    Men om jag har skrivit, det har handlat om någon gång då det har varit något livsfarligt och hon bara tycker att det är roligt när vi tar bort hennes hand eller tar bort henne helt och hon springer tillbaka UPPREPADE GÅNGER. Och vi "knäpper" inte en sisdär 10-15 gånger.
    vi "knäpper" en(1) gång, tar bort henne och sätter oss i hennes nivå och FÖRKLARAR VARFÖR.
    Visst kan det vara barnaga. Fast det är ju för att skydda hennes liv så förklara för mig vad skillnaden är mellan
    Ta tag i barnets armar hårt --
    "knäppa" VÄLDIGT löst på hennes fingrar?
  • emmerzon
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-06 21:48:05 följande:
    skulle jag oxå vilja veta. vad är skillnaden......
    Kan nog svaret på min egen fråga :)
    Ta tag i barnet hårt - står inte med i lagen!
    Knäppa läst på fingrar - Står tydligen i lagen...
  • emmerzon

Okej, en fråga till 0000000000 . Läs nedanstående och förklara skillnaden för mig?
    Att hålla fast barnet (kränkning) eller "knäppa" löst å fingrarna (aga)..
    hur kan det ena vara okej men inte det andra?
    Jag "knäpper" ju inte för att åsamka skada, jag gör det för att understryka vad jag har sagt de senaste minuterna som mitt barn ansåg vara en lek. Det har handlat om farlig saker och jag har alltså skyddat henne..

"Miss Lau skrev 2009-10-06 21:13:14 följande:
    Det beror ju på hur du tar tag. Ett hårt ordenligt tag med tanke att det ska göra ont för barnet är aga. Tar du däremot ett tag för att lugna barnet, kunna prata med barnet etc är det inte aga.

Och tar du tag för att hindra barnet fån att skada sig själv eller andra är det givetvis inte heller aga oavsett om det råkar skada barnet."

• emmerzon
    Anatha skrev 2009-10-06 22:01:05 följande:
    Fast om det är gjort på det sättet som vissa beskriver i den här tråden så är det ju inte aga. De påstår sig ju knäppa på handen så löst så att det inte gör ont på barnet och att det bara är för uppmärksamhet. Vilket jag iof ser som märkligt då en knäpp som är så lös knappt borde ge mer uppmärksahet än att föra bort barnets hand från det som det inte ska göra. Oavsett en knäpp som är så lös är inte ens relevant att egenlgien ta upp då det i så fall är att likna med att föra bort barnet eller liknade åtgärd som inte orsakar smärta eller obehag.
    Personligen och för mitt barn så kan jag tyvärr inte bara ta bort hennes hand då hon gärna uppfattar detta som lek. Och eftersom jag itnve har något annat namn för min handling så blir det ju en knäpp på handen. Fast den är ju så lös så därför skriver jag "knäpp" med " runt :)
    Hade jag kunnat bryta hennes "lek-mönster" på annat sätt så hade jag ju gjort det (de få gångerna som det har hänt). Men tack för att du diskuterar sakligt och trevligt :)
Svar på tråden Barnaga