Inlägg från: emmerzon |Visa alla inlägg
  • emmerzon

Barnaga

Gladabarnensmamma skrev 2009-10-06 22:06:48 följande:
    Ja du, först diskuterade vi om knäppen var aga, nu var knäppen mer eller mindre en smekning... Jag säger inget mer.
    Har inte sagt att det var en smekning, men den har aldrig varit hård. Hon har aldrig fått ont!
    Vaför kan du itne svara på min fråga som jag ställde nyss?
  • emmerzon
    Gladabarnensmamma skrev 2009-10-06 22:21:53 följande:
    Suck... först kommer du & emmerson själva med ett exempel som ligger i gränslandet och nu målar ni upp en helt annan bild och försöker rättfärdiga era metoder och förlöjliga andra som reagerat. Jag är mer och mer säker på att ni aldrig mer kommer knäppa till era ungar.För övrigt vore det intressant att se dom här "hajja-till-knäpparna" för mina ungar har då aldrig hajjat till av en liten mjuk knäpp på handen när dom t.ex. försöker putta varandra nerför trappan, stoppar en kniv i brödrosten, sparkat mig i magen vid blöjbyten.
    Jag bjuder över dig, no problemas!
    Jag försöker inte rättfärdiga mig eller göra en annan bild än det som faktiskt är just nu.
    som sagt, jag kallar det för att "knäppa på fingrarna" och när jag skrev så blev det fullt uppror mot oss två. Vi har, båda två försökt att förklara vad "våra" knäppningar är men ni har inte varit intresserade. Och varför? Jo för att knäppa är AGA - oavsett vad! Ni verkar inte läsa det som faktiskt står, det jag skrev redan fån början..allstå "knäppa" (löst). Gå tillbaka och kolla!
  • emmerzon
    Gladabarnensmamma skrev 2009-10-06 22:25:23 följande:
    Jag går bort med mitt barn (lyfter det samtidigt som jag säger nejnejnej) och sätter mig ett par meter bort, ger en ny aktivitet/leksak. Visst, man kan få göra det femtioelva gånger, men det har fungerat.
    vi har försökt med detta i 14 månader, tyvärr. Vi har ett väldigt (kan inte understryka detta nog!) envst litet barn! Hon springer tillbaka, gång på gång och lessanr tyvärr inte!
  • emmerzon
    Gladabarnensmamma skrev 2009-10-06 22:32:32 följande:
    Isåfall kan vi nog enas om att vi (samtliga) borde vara tydliga med vad själva knäppningen innebär. Vissa säger att det är det enda sättet att understryka ett nej och det tycker jag låter mer som en bestraffning än en avledande manöver.Jag har 4 barn hemma och har väldigt svårt att tro att "inget annat hjälper" - speciellt om knäppningen knappt känns.
    Hur kan vi vara mer tydlig? Och det kan ses som en bestraffning för dig och alla andra om inte har arit här och sett. Än en gång. Hon sitter och leker med eluttaget, jag säger nejnej, hon skrattar, jag säger nejnej, hon skrattar mera. Jag lyfter bort, hon springer dit. Jag lyfter bort, hittar leksak. Hon är vid eluttget igen. Tro mig, vi kan hålla på så i timmar. Och VI har det säkrat här hemma, men inte hennes släkt. Så hon ska inte vara där oavsett vad. Tillslut knäppte jag henne (löst!) på fingrarna, sa nej sammtidigt och lyfte upp henne i famnen igen och förklarade varför. Sen dess har hon sällan varit på eluttaen och numer räcker det med att säga nej.
    Jag tar ju inte i för kung och fosterland när jag knäpper. Skulle aldrig vilja skada min älskling!
  • emmerzon
    Liljan77 skrev 2009-10-06 22:33:06 följande:
    Skulle aldrig falla så långt att jag gav mig på ett barn.Man har väl alla fåren hemma iaf.Jag pekar inte finger åt min son eller knäpper på fingrarna.Sånt beteende e bara en feg lösning för föräldern.De krävs mycke för att man ska vara en bra förälder...framför allt ha tålamod o en god människosyn.
    Säger du att jag är en dålig förälder? Att jag är korkad? Att jag är feg? snacka om personangrepp!
    Tro mig, jag jobbar med människor varje dag och har ett oändligt långt tålamod. Vill bara inte att min lilla prinsessa ska tro att peta i eluttag ska vara en lek!
  • emmerzon
    Liljan77 skrev 2009-10-06 22:45:59 följande:
    Va?!Har jag skrivit till dig?Vad de gäller eluttagen,så finns de petskydd.
    Nej, det kanske du inte gjorde. Men efter dessa rader - .Jag pekar inte finger åt min son eller knäpper på fingrarna.Sånt beteende e bara en feg lösning för föräldern.De krävs mycke för att man ska vara en bra förälder...framför allt ha tålamod o en god människosyn. - Kan man då tro nåt annat? Och jo, vi har petskydd! Men fån början ansåg hon att de var hennes leksaker! Och om hon skulle få hålla på skulle hon ju stoppa in fingrarna i eluttaget hos farfar!
  • emmerzon
    Gladabarnensmamma skrev 2009-10-06 22:48:07 följande:
    I nästan nio fall av tio när mina barn inte vill lyssna så är det för att dom vill ha uppmärksamhet. Dom busar, jag säger nej, och dom får därmed uppmärksamhet. Därför är själva buset inte så intressant (om det inte är livsfarligt såklart). Visst måste man dra gränser och säga ifrån, men som sagt, nio gånger av tio är det jag själv som måste tänka till (står jag & lagar mat? lyssnar jag? är jag tillsammans med mitt barn?) - och lika ofta blir det jag som hajjar till och bryter mönstret helt med att t.ex. läsa en saga, låta barnet vara med och "laga mat" m.m. Ju färre gånger jag verkligen måste säga ifrån, desto mer effekt får det.Ibland gör dom farliga saker och då måste man ju stoppa. Då ligger mycket i tonen när jag pratar med dom. Om minstingen t.ex. får fatt på ngt han stoppar i en kontakt (drar ut en sladd & försöker pilla tillbaka den) så andas jag in med högt ljud & låter uppskrämd när jag säger "nej!!" och tar tag i honom. Jag tar ett mjukt tag och tittar honom (med skräck) i ögonen och säger att det är farligt (ord & dialog beror såklart på barnets ålder). Sen sätter jag ner honom och säger att kontakten är "ajabaja" (och vid det här laget börjar han oftast gråta lite av chocken). Då tar jag fram en annan leksak / går till en annan plats och gör ngt annat med honom.Är det så att jag själv blir irriterad och barnet tycker det är mest skoj, en lek, att jag säger ifrån så har hela situationen spårat ur - vi lyssnar inte på varandra. Han vill leka, jag lyssnar inte, jag säger nej, han lyssnar inte. Dom gångerna har det fungerat bättre att leka tillsammans en stund, kanske en kvart.
    Tack för rådet! Ska testa detta nästa gång det vankas matlagning/disk eller nåt sånt! :)
  • emmerzon
    Liljan77 skrev 2009-10-06 22:50:49 följande:
    Du får tro vad du vill.De e ditt problem att du kände dig träffad.
    Men är det konstigt? Hela denna tråden handlar om att aga barn och här blir 2 perosner ansatta åt att aga sina barn! Och så kommer du och vräker ur dig att du alrdig skulle kunna knäppa ditt barns fingrar (bra för dig förresten) eftersm du har alla fåren hemma! Jag (enligt min mening) agar inte mitt barn men alla andra verkar tycka det så du får ursäkta mig om jag är i försvarsställning just nu!
  • emmerzon

P ä r l a n skrev 2009-10-07 13:40:13 följande:

undrar jag med, det är verkligen INTE att aga liksom! det gör varken ont eller är förnedrande.hade någon knäppt mig på handen hade jag blivit fly förbannad! Det e så otroligt förnedande och det gör faktiskt ont! har god lust att gå till er som knäpper era barn på handen o göra samma på er varje gång ni gör ngt fel så ni får se hur det känns!
    Välkommen ht. Du kan få min adress.
    För övrigt vill jag bara avsluta med att säga alla har vi olika metoder, åsikter, tankar och ja, vi är olika! Men ni behöver inte utmåla oss som faktiskt har erkännt att en "knäpp" har förekommit någon gång. Än en gång, inte varje dag, varje vecka, varje månad eller ens varje år (höstbebis skrev 2 ggr/2 år).
    Jag har berättat om en gång jag knäppte henne på fingrarna och då hade jag sgt "nenej" till att leka med eluttaget ett flertal gånger, plockat bort henne, sagt åt igen, distraherat m.m men hon gick tillbaka dit under hela dagen. Då, när hon satt där fick en "knäpp" (lös) samtidigt som jag sa "nejnej" Det var sista gången det! Numer räcker det med nejnej. Men nu kommer väl Rösterna som skriker "men se där, du ärde henne med slag/sparkar/kränkningar" Ni får tycka och anse vad ni vill!
    I mina ögon, och andras är jag en bra förälder som älskar mitt barn och får tillbaka dess kärlek.
    Sen trodde jag att man skulle kunna ha en diskussion, men nej. Vi är 2 stycken som tyvärr blivit påhoppade lite varstans ifrån. Och ni som tänker "ne, det har ni inte"- Gå tillbaka några sidor så får ni se!
  • emmerzon
    linda6 skrev 2009-10-07 16:54:49 följande:
    jag har inte läst hela tråden...men har förstått att två personer får stå ut med en himla massa påhopp ang knäpp på fingrarna??hallå är den nån på fullaste allvar som kallar det för aga?och att få gå in på rummet när man gjort något som är fel...är det aga??för i så fall så har vi nog VÄLDIGT olika åsikter om vad som är det! men så klart det finns ju alltid dom som är såååå perfekta.
    TACK!!!
Svar på tråden Barnaga