Inlägg från: Gladabarnensmamma |Visa alla inlägg
  • Gladabarnensmamma

Barnaga

Höstbebis2007 skrev 2009-10-06 21:31:38 följande:
    jag tänkte på det du skrev till hon som var för aga.. va bara tvungen o lägga till.. vilket sjukt inlägg.....
    okej okej
  • Gladabarnensmamma
    Brunhilde skrev 2009-10-06 21:30:49 följande:
    Varför det? För att jag uttrycker min åsikt, eller har jag tolkat det fel?
    Nu så... nu hittade jag den!
    *ignore*
  • Gladabarnensmamma
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-06 21:39:38 följande:
    kunde inte sagt det bättre.. tack för att du förklarade så dom här moraltanterna förstår......
    fortsätt ni & rättfärdiga erat knäppande, moraltanterna har förstått för länge sen
  • Gladabarnensmamma
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-06 21:46:29 följande:
    du kan göra personangrepp mot mej och emmerzon men inte en som är för aga, för du vet inte vad du ska säga. det här är ett forum och alla får ha sin åsikt.det fanns olika alternativ o rösta på och den som svarat ja och står för det måste oxå få ha sin åsikt... men när det väl kommer till krita vågar ni inte kritiera bara för att hon svarat ja.men andra som inte är för det och knäpper på fingrarna, vadå för att ni ska få en att tro att man är för aga för det...absurt...
    Nej, nu har jag inte varit tydlig nog. För det första så hoppas jag att jag inte gått till personangrepp (kallat ngn. för ngt .eller antytt att ngn. är t.ex. korkad) eftersom det är emot FLs regler. Min åsikt har jag yttrat (att knäppa på fingrarna är aga) och jag har inte yttrat mig huruvida du är för eller mot aga.
    Jag väljer att totalt ignorera ett inlägg som enligt mig är enbart gjort för att provocera - ser inget absurt i det.

Jag ser ingen skillnad (i definitionen om aga eller onödiga metoder) mellan att ta hårt i barnet eller knäppa på handen. Däremot tolkar jag lagen att det inte är aga om man t.ex. kastar sig över sitt barn & puttar det i diket så att barnet kanske bryter armen för att man räddar barnet från fara. Det är alltså smärta/skada pga en olyckshändelse eller icke-avsedd smärta. Aga är för mig när man medvetet utför bla. kroppslig bestraffning.
  • Gladabarnensmamma
    Anatha skrev 2009-10-06 22:01:05 följande:
    Fast om det är gjort på det sättet som vissa beskriver i den här tråden så är det ju inte aga. De påstår sig ju knäppa på handen så löst så att det inte gör ont på barnet och att det bara är för uppmärksamhet. Vilket jag iof ser som märkligt då en knäpp som är så lös knappt borde ge mer uppmärksahet än att föra bort barnets hand från det som det inte ska göra. Oavsett en knäpp som är så lös är inte ens relevant att egenlgien ta upp då det i så fall är att likna med att föra bort barnet eller liknade åtgärd som inte orsakar smärta eller obehag.
    Ja du, först diskuterade vi om knäppen var aga, nu var knäppen mer eller mindre en smekning... Jag säger inget mer.
  • Gladabarnensmamma
    emmerzon skrev 2009-10-06 22:04:13 följande:
    Okej, en fråga till 0000000000 . Läs nedanstående och förklara skillnaden för mig?Att hålla fast barnet (kränkning) eller "knäppa" löst å fingrarna (aga)..hur kan det ena vara okej men inte det andra?Jag "knäpper" ju inte för att åsamka skada, jag gör det för att understryka vad jag har sagt de senaste minuterna som mitt barn ansåg vara en lek. Det har handlat om farlig saker och jag har alltså skyddat henne.."Miss Lau skrev 2009-10-06 21:13:14 följande:Det beror ju på hur du tar tag. Ett hårt ordenligt tag med tanke att det ska göra ont för barnet är aga. Tar du däremot ett tag för att lugna barnet, kunna prata med barnet etc är det inte aga.Och tar du tag för att hindra barnet fån att skada sig själv eller andra är det givetvis inte heller aga oavsett om det råkar skada barnet."
    Det är inte JAG som säger att kränkning är okej. Du har tolkat valmar's svar som kränkning och ber mig förklara skillnaden. Jag tycker inte att det är kränkande att ta tag i sitt barn och lugna det. Jag tror inte heller att du vill åsamka skada genom att knäppa ditt barn på handen -och eftersom dina knäppningar är fjäderlätta (men ändå lyckas understryka det du sagt) och du på så sätt skyddar ditt barn mot livsfara så vore jag en idiot om jag sa att det är aga. Jag underskattar ingen och är övertygad om att även du har sunt förnuft nog att avgöra när dina metoder är onödiga.
  • Gladabarnensmamma
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-06 22:10:04 följande:
    ja men ni förstod ju uppenbarligen inte vad vi menade med den där knäppen. inte jätte löst men inte jättehårt, men tillräckligt för att barnet ska reagera, hajja till..... förstår du nu??
    Suck... först kommer du & emmerson själva med ett exempel som ligger i gränslandet och nu målar ni upp en helt annan bild och försöker rättfärdiga era metoder och förlöjliga andra som reagerat. Jag är mer och mer säker på att ni aldrig mer kommer knäppa till era ungar.

För övrigt vore det intressant att se dom här "hajja-till-knäpparna" för mina ungar har då aldrig hajjat till av en liten mjuk knäpp på handen när dom t.ex. försöker putta varandra nerför trappan, stoppar en kniv i brödrosten, sparkat mig i magen vid blöjbyten.
  • Gladabarnensmamma
    emmerzon skrev 2009-10-06 22:08:42 följande:
    Hade jag kunnat bryta hennes "lek-mönster" på annat sätt så hade jag ju gjort det (de få gångerna som det har hänt).
    Jag går bort med mitt barn (lyfter det samtidigt som jag säger nejnejnej) och sätter mig ett par meter bort, ger en ny aktivitet/leksak. Visst, man kan få göra det femtioelva gånger, men det har fungerat.
  • Gladabarnensmamma
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-06 22:27:22 följande:
    men det är ju det ni sagt hela tiden att det är aga. vi gör det för att avleda dom från att göra sej väldigt väldigt illa, om inget annat hjälper.. o då menar jag att man försökt allt....
    Isåfall kan vi nog enas om att vi (samtliga) borde vara tydliga med vad själva knäppningen innebär. Vissa säger att det är det enda sättet att understryka ett nej och det tycker jag låter mer som en bestraffning än en avledande manöver.

Jag har 4 barn hemma och har väldigt svårt att tro att "inget annat hjälper" - speciellt om knäppningen knappt känns.
  • Gladabarnensmamma
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-06 22:34:03 följande:
    hur gör du då? kan du förklara vad du gör när dom verkligen inte lyssnar... jag vill ha ärliga svar tack.. om inte annat för lite råd
    I nästan nio fall av tio när mina barn inte vill lyssna så är det för att dom vill ha uppmärksamhet. Dom busar, jag säger nej, och dom får därmed uppmärksamhet. Därför är själva buset inte så intressant (om det inte är livsfarligt såklart). Visst måste man dra gränser och säga ifrån, men som sagt, nio gånger av tio är det jag själv som måste tänka till (står jag & lagar mat? lyssnar jag? är jag tillsammans med mitt barn?) - och lika ofta blir det jag som hajjar till och bryter mönstret helt med att t.ex. läsa en saga, låta barnet vara med och "laga mat" m.m. Ju färre gånger jag verkligen måste säga ifrån, desto mer effekt får det.

Ibland gör dom farliga saker och då måste man ju stoppa. Då ligger mycket i tonen när jag pratar med dom. Om minstingen t.ex. får fatt på ngt han stoppar i en kontakt (drar ut en sladd & försöker pilla tillbaka den) så andas jag in med högt ljud & låter uppskrämd när jag säger "nej!!" och tar tag i honom. Jag tar ett mjukt tag och tittar honom (med skräck) i ögonen och säger att det är farligt (ord & dialog beror såklart på barnets ålder). Sen sätter jag ner honom och säger att kontakten är "ajabaja" (och vid det här laget börjar han oftast gråta lite av chocken). Då tar jag fram en annan leksak / går till en annan plats och gör ngt annat med honom.

Är det så att jag själv blir irriterad och barnet tycker det är mest skoj, en lek, att jag säger ifrån så har hela situationen spårat ur - vi lyssnar inte på varandra. Han vill leka, jag lyssnar inte, jag säger nej, han lyssnar inte. Dom gångerna har det fungerat bättre att leka tillsammans en stund, kanske en kvart.
  • Gladabarnensmamma
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-06 22:45:43 följande:
    du tror det hjälper med ett barn som snart är 2 år, som vill vara på allt och ska plocka med allt. nej du lite mer fantasi än så får man nog ha om man ska försöka syselsätta honom med något annat..en låda fungerar inte det kan jag säga...hahahaha
    Så du menar att en låda med leksaker fungerar inte, men ett mjukt knäpp på en 2-årings hand? Herregud, då har du det lätt hemma kan jag konstatera.
  • Gladabarnensmamma
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-06 22:52:49 följande:
    det va inte så jag menade, tror du är lite bakom flötet ja... du borde förstå bättre att jag inte menade så...
    fy fan för dina jävla påhopp - här sitter man och skriver en halv jävla uppsats om vad man kan göra och du säger att jag är bakom flötet. Vilken jävla stil.
  • Gladabarnensmamma
    emmerzon skrev 2009-10-06 22:50:37 följande:
    Tack för rådet! Ska testa detta nästa gång det vankas matlagning/disk eller nåt sånt! :)
    En jättebra bok för alla föräldrar är "fem gånger mer kärlek" av Martin Forster. Tipsen i boken är konkreta & fungerade jättebra för oss, vi hade massor av bråk & skrik innan.
  • Gladabarnensmamma
    Veladis skrev 2009-10-08 20:56:32 följande:
    Det här tycker jag är en bra formulering från skriften ovan:"Det går inte att uppfostra barn utan konflikter och det finns inga perfektaföräldrar.  Det handlar om att bygga upp en ömsesidigt respektfull relation. I den starka och ömtåliga relationen mellan barn och föräldrar blir båda parter ibland trötta, arga, besvikna. Man bråkar och försonas. Det är den vuxnes ansvar att lära barn att lösa konflikter utan att slå, hota eller skrämma."(ur "Aldrig Våld - 30 år av svensk lagstiftning mot aga" s 21)
    Det där tycker jag är bra... den ger en tankeställare faktiskt. Speciellt det där sista, utan att skrämma.
  • Gladabarnensmamma

Jag har fortfarande lite svårt för att förstå vad du egentligen tycker om att knäppa barn på händerna.

Höstbebis2007 skrev 2009-10-08 21:23:52 följande:
    jag kan säga såhär. det är varken rätt eller fel. eller hur man nu ska uttrycka det.Det var fel av mej att göra så och jag ångrar det såklart. just då hade nöden ingen lag så att säga..... det är ju ingenting jag gör gång på gång...
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-06 18:28:57 följande:
    Jag kan ärligt säga att jag tycker inte det är fel att knäppa på fingrarna det vet jag många som gör, men inte så att barnet får ont utav det men att det känns att man gör det så att säga. När ingenting annat hjälper o han/hon är på en livsfarlig grej som tillexempel eluttag eller spisen med fingrarna... för att få barnet att förstå att det är livsfarligt. slå är en helt annan grej men det verkar ju vissa inte förstå...
    Om du nu ångrar att du gör det - varför göra samma sak igen? Varför sitta på FL och förklara sida upp och sida ner varför det inte är fel och sen skriva att du ångrar dig? Om du blivit misshandlad som barn, får du inte lite is i blodet av att andra människor tycker att du gör fel mot ditt eget barn?
  • Gladabarnensmamma
    emmerzon skrev 2009-10-08 21:46:17 följande:
    Men ingen har svarat på min fråga! Hur många har kommit med tomma hot för att få barnen att sluta med ett icke önskvärt beteende?
    Jag kör aldrig med tomma hot... jag är nog en riktigt elak mamma för när jag berättar vilka konsekvenser det blir av ett visst beteende (hot?) så blir det faktiskt precis som jag sagt...

Men däremot skulle jag aldrig säga t.ex. äter du inte upp maten får du inte titta på film ikväll (typ) - eftersom jag tycker att positiv uppmuntran fungerar bättre (dvs. äter du upp får du titta på film). Jag har lite svårt med definitionen och skillnaden mellan hot & muta. T.ex. så får min äldsta ett klistermärke om han äter sin middag med bestick (tyvärr - det är på den nivån... han är snart 3 och en riktig liten gris) - vid middagsbordet blir det ofta en blandning av hot/mutor eftersom man säger "nä, gör du så får du inget klistermärke" och i nästa andetag "ät med gaffeln så får du välja klistermärke".
  • Gladabarnensmamma
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-08 21:59:31 följande:
    0000000000vid middagsbordet blir det ofta en blandning av hot/mutor eftersom man säger "nä, gör du så får du inget klistermärke" och i nästa andetag "ät med gaffeln så får du välja klistermärke".men det ger ju dubbla budskap.....
    Vilka är de två budskapen då?

Jag tycker det är en blandning mellan hot & mutor, men budskapet är fortfarande att han ska äta med besticken.
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-08 21:22:26 följande:
    jag kan säga såhär till min son om han inte lyssnar, är helt hysterisk, sparkas och slåss.Då säger jag lugnt och sansat men med bestämd ton att du får gå in på toaletten en stund tills du lugnat ner dej. men jag hotar inte. utan bara att du får gå in på toaletten. det har fungerat bra. och när han sparkar hysteriskt om man sitter i soffan så frågar man om han ska gå in på toaletten o lugna ner sej, så går det på sekunden, och han slutar sparka.han har absolut inte blivit avskäckt från toan utan han kommer ut inom 1 minut och han är lugn, för det mesta är han inte det får han sitta inne på toan en stund till...barn måste lära sej att vissa saker får faktiskt konsekvenser, för sparka och slåss är inte okej.många hotar med barnets rum men det gör inte vi. och vi hotar inte... med tanke på hur vi säger det...
    Eftersom du och jag verkligen har olika åsikter om uppfostran och vi diskuterar aga just nu, så vill jag säga att jag tycker att situationen som du beskriver ovan (att stänga in ungen på toan) är ett bra exempel på både hot och bristande respekt.
Svar på tråden Barnaga