Inlägg från: Höstbebis2007 |Visa alla inlägg
  • Höstbebis2007

Barnaga

Maggis skrev 2009-10-06 18:33:45 följande:
    Höstbebis2007;Vem säger att det är aga om man tar tag i sitt barn så det inte ska hamna framför en bil? Det är det väl ingen som påstår? Daskar du på handen eller knäpper på fingrar så är det däremot det. 
    beror på vad man anser aga är. vissa tycker att bara man tar tag i armen så är det aga, o vissa tycker att knäppa lätt på fingrarna inte är aga... alla har olika åsikter.

Men alla här på FL ska ju vara så präktiga hela tiden o vara dom perfekta mammorna som ALDRIG någonsin gör fel... det kan du inte säga emot.

Är ju inte så att man knäpper ens barn på fingrarna dagligen liksom... men det verkar ju folk tro
  • Höstbebis2007
    Meli skrev 2009-10-06 12:43:55 följande:
    Jag kan säga att jag tycker inte en "dask" är så farligt. Tycker det är mycket värre om man ex skriker elaka saker till barnen i stridens hetta. Det skadar mer och långsiktigt.Däremot tror jag inte att jag tycker att det ska bli lagligt. Det är så svårt och se vad som är ok eller inte tex och kommer nog sluta med att många många barn blir misshandlade och att det kallas aga.... det är bättre om det är förbjudet.
    som hon skrev om att dask inte är så farligt, jag tycker det är värre än o knäppa på fingrarna, som jag sa alla har olika åsikter....
  • Höstbebis2007
    Maggis skrev 2009-10-06 18:52:30 följande:
    Fast saken är ju den att aga är definierat i lagtext och har inget med personligt tyckande att göra. Således agar du om du smäller/daskar/knäpper i uppfostringssyfte. Likaså om du skriker elaka saker till ditt barn. Men inte om du tar tag i det i syfte att skydda det från skada. Det är en tydlig skillnad där och det har inget med vare sig min eller din åsikt att göra.För övrigt avskyr jag verkligen ordet "präktig". Särskilt när det används om mammor som inte vill slå sina barn av mammor som verkar ha dåligt samvete för att de gör det. Sluta slå. Så enkelt är det. Så slipper man kalla andra präktiga i tid och otid så fort deras åsikter inte passar det egna beteendet.
    Tror inte du förstog vad jag menade.. men men.....
    jag har inte slagit, FATTA det någon gång... knäppa är inte att slå...
  • Höstbebis2007

ta det här med spisen igen då. Vad väljer du, att ditt barn får brännskador på handen eller en knäpp på handen??? småbarn vet inte sina gränser o gör det om och om igen. när jag knäppt lätt på handen som det här med spisen och eluttag så har han lyssnat sen, men han har inte blivit ledsen. Jag sätter mej på huk vid mitt barns nivå och talar om för honom varför han inte får göra så.

• Höstbebis2007

Föräldrabalken: Förbud mot aga
    Agaförbudet infördes i svensk lag 1979 och finns i 6 kap. 1 §. Agaförbudet markerar att föräldrar aldrig får använda våld i barnets fostran. Däremot får föräldrar givetvis rycka undan sitt barn för att hindra det från att göra sig illa eller skada andra. Förbudet mot aga i föräldrabalken innehåller inte någon straffrättslig sanktion mot den som bryter mot bestämmelsen.

enligt lagen om våld så ska det skada någon fysiskt. att knäppa någon någonstans på kroppen lätt är alltså inte klassat som våld. därav heller inte som aga. läs lag boken så kanske ni lär er ett och annat

• Höstbebis2007
    Anatha skrev 2009-10-06 19:22:56 följande:
    Såhär säger lagen ?Barn ska ha rätt till omvårdnad, trygghet och god fostran. Barn skallbehandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas förkroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling.?Källa rapporten: Aldrig våld ? 30 år av svensk lagstiftning mot agaLänk: plansverige.org/files/Agalagstiftning.pdf
    läst igenom hela länken och nej det står inget om att knäppa är att aga.
    vad som står i texten är att hård klapp, hård dask, att ta hårt i armen är att aga.
    samt kränkande verbalt.
    Men lagen förbjuder inte föräldrar att ingripa fysiskt för att till
    exempel förhindra barnet att göra sig själv eller andra illa

att aga är att åverka våld mot sitt barn. att åverka våld är att göra fysisk skada på barnet. vilket du ej kan göra om du inte är väldigt hårdhänt mot barnet när du (knäpper) på fingrarna,
    tror många folk här ute har en egen uppfattning vad aga är o inte vad den svenska lagen säger.

om nu 00000000 knäppte på fingrarna på sitt barn så att det började gråta kanske hon/han ska fundera på hur hårt hon/han knäppte.
    om jag knäpper min son på fingrarna tittar han på handen och funderar på vad som hände, inge mera än så. det jag gör skulle jag nog inte ens kalla att knäppa på fingrarna.
  • Höstbebis2007
    Gladabarnensmamma skrev 2009-10-06 19:49:29 följande:
    Vaddå anklaga utan bevis? Hon (och du) har ju helt öppet beskrivit hur hon knäpper sitt barn på handen. Åsikterna ni fått är att man tycker det är aga.Hela diskussionen uppstår ju pga att vi har olika uppfattningar och definitioner om vad aga är. Du tycker man kan knäppa på barns händer, andra tycker det är jättefel.Personligen tycker jag att det finns bättre alternativ för att avleda / distrahera ett litet barn (ett mjukt "nejnejnej" följt av ett alternativ + applåter & hurrarop så fort barnet gör som man vill) fungerade för oss.
    ja just det NI TYCKER det är aga. men enligt lag är det icke det.
    så enkelt var det.
    gå på vad lag säger så finns det inte mkt mer att diskutera.
  • Höstbebis2007

sv.wikipedia.org/wiki/Aga

Aga är kroppsstraff i uppfostrande syfte. Några exempel på former av aga som är eller har varit tillåtna och allmänt accepterade är barnaga, skolaga, husaga och hustruaga. Kroppsstraff som påföljd för brott utdömt av domstol benämns inte aga.

En vanlig form av barnaga är smisk, det vill säga smällar på stjärten med handen eller ett tillhygge som en mattpiska, ett bälte eller liknande. Smisk kan också förekomma i sexuella relationer,

• Höstbebis2007
    Gladabarnensmamma skrev 2009-10-06 20:22:57 följande:
    Jag förstår inte riktigt varför du hänvisar till "slag". Jag skiljer mellan misshandel och aga i mitt språk. Misshandel är grovt och olagligt överallt, aga är när man använder "fel" och "onödiga" metoder i sin uppfostran. Jag tycker det är lite oklart om vad lagen egentligen säger. Någon citeradeBarn ska ha rätt till omvårdnad, trygghet och god fostran. Barn skallbehandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas förkroppslig bestraffning eller annan kränkande behandlingJag tycker det är kroppslig bestraffning att knäppa på handen, en onödig metod.Den gången jag knäppte till min son blev han ledsen. Jag kan inte säga att jag vet exakt om/hur ont det gjorde på honom, men han blev överraskad och kanske lite rädd. Och vad gäller uppfostringsmetoder (envisas med att säga nej vs. andra alternativ) så får jag nog ta den diskussionen i en annan tråd. Efter att ha läst en helt fantastiskt bra bok har jag efter flera barn & år av "nej"-ande konverterat till helt andra metoder som fungerar bättre. Jag uppfattas nog som väldigt sträng av andra, sätter (och håller med en dåres envishet) gränser -och tack vare andra metoder så följer barnen de "regler" vi har utan att egentligen tänka på det (och utan att det blir bråk eller någon blir arg). Ett val, en befrielse.
    men då är ju inte du ett jäkla dugg bättre då som käppt ditt barn på fingrarna så att han/hon blev ledsen. men det är fortfarande inte aga.. svårt o förstå??? det är inte vad lagen säger...
  • Höstbebis2007

aga ÄR misshandel. kan du inte svenska?

Svar på tråden Barnaga