Barnaga
Men alla här på FL ska ju vara så präktiga hela tiden o vara dom perfekta mammorna som ALDRIG någonsin gör fel... det kan du inte säga emot.
Är ju inte så att man knäpper ens barn på fingrarna dagligen liksom... men det verkar ju folk tro
ta det här med spisen igen då. Vad väljer du, att ditt barn får brännskador på handen eller en knäpp på handen??? småbarn vet inte sina gränser o gör det om och om igen. när jag knäppt lätt på handen som det här med spisen och eluttag så har han lyssnat sen, men han har inte blivit ledsen. Jag sätter mej på huk vid mitt barns nivå och talar om för honom varför han inte får göra så.
Föräldrabalken: Förbud mot aga
Agaförbudet infördes i svensk lag 1979 och finns i 6 kap. 1 §. Agaförbudet markerar att föräldrar aldrig får använda våld i barnets fostran. Däremot får föräldrar givetvis rycka undan sitt barn för att hindra det från att göra sig illa eller skada andra. Förbudet mot aga i föräldrabalken innehåller inte någon straffrättslig sanktion mot den som bryter mot bestämmelsen.
enligt lagen om våld så ska det skada någon fysiskt. att knäppa någon någonstans på kroppen lätt är alltså inte klassat som våld. därav heller inte som aga. läs lag boken så kanske ni lär er ett och annat
sv.wikipedia.org/wiki/Aga
Aga är kroppsstraff i uppfostrande syfte. Några exempel på former av aga som är eller har varit tillåtna och allmänt accepterade är barnaga, skolaga, husaga och hustruaga. Kroppsstraff som påföljd för brott utdömt av domstol benämns inte aga.
En vanlig form av barnaga är smisk, det vill säga smällar på stjärten med handen eller ett tillhygge som en mattpiska, ett bälte eller liknande. Smisk kan också förekomma i sexuella relationer,
aga ÄR misshandel. kan du inte svenska?