Inlägg från: Höstbebis2007 |Visa alla inlägg
  • Höstbebis2007

Barnaga

FruNaftra skrev 2009-10-06 20:30:44 följande:
    Ursäkta min dumma fråga men att ta tag i armen, är det barnaga?Jag tycker inte man ska slå men att ta tag i barnet måste man få göra tycker jag. Då menar jag att ta tag i överarmen så man kan titta barnet i ögonen och tala allvar.
    Ja enligt dom här mammorna är det aga för att det gör ont på barnet om man skulle ta i lite i armen. Det satt jag oxå o funderade på nämligen... Men visst serru allt är aga enligt människorna här...

En del kan inte förstå skillnaden i saker..
  • Höstbebis2007
    Gladabarnensmamma skrev 2009-10-06 20:35:55 följande:
    Jag sa just i mitt inledande inlägg att jag gjort precis samma sak (dvs. knäppt på handen) och ingenstans har jag sagt att jag är bättre. Tvärtom har jag erkänt att det var ett misstag. Vad gäller min svenska så tycker jag själv den är rätt okej (jag kan både skriva och stava, till och med använda versaler i början av meningar m.m.) . Däremot tycker jag fortfarande att det finns en fin skillnad mellan aga och misshandel. Varför är du så fruktansvärt otrevlig i din ton, använder svordomar och skriker?
    Jag tycker inte om att du anklagar både mej och Emmerzon när du gjort precis likanant själv.
  • Höstbebis2007
    Miss Lau skrev 2009-10-06 20:37:30 följande:
    Nej så är det inte. Aga är aga men kan också vara misshandel.
    precis aga är misshandel, samma shit
  • Höstbebis2007
    Maggis skrev 2009-10-06 20:47:44 följande:
    Emmerzon;Med handen på hjärtat: Har jag sagt till mina barn på skarpen någongång. Ja, absolut. Har jag knäppt mina barn på handen någongång? Nej. Jag tycker det finns bättre metoder som ger bra utdelning. Jag ser varken nyttan eller nödvändigheten med att knäppa.
    men så sätt så behöver man ju inte ryta åt sina barn heller för det förstör ju deras självkänsla och det är ju aga...
  • Höstbebis2007
    Gladabarnensmamma skrev 2009-10-06 20:52:02 följande:
    Det var två år sen jag knäppte min son på handen. Ett (av många) fel jag gjort som mamma. Jag ångrade mig direkt och anser att det var aga. Jag tycker än idag att knäpp på handen är en onödig metod i barnuppfostran och tycker mig ha rätten att dela med mig av både min erfarenhet och synpunkt. Skrik, nedlåtande yttranden, otrevlig ton och svordomar är också helt onödiga metoder och hör inte hemma på varken FL eller hemma hos oss.
    Bara för att man har knäppt någon på handen någon gång så betyder det ju inte att man ska fortsätta med det. varken jag eller emmerzon har sagt att det kommer hända flera gånger. jag kan inte ens komma ihåg när det var jag gjorde det..
  • Höstbebis2007

P ä r l a n skrev 2009-10-06 20:52:19 följande:

att knäppa på fingrarna ÄR att slå och ÄR AGA det är FAKTA! man behöver inte knäppa på handen man kan ta tag i handen om den e påväg att ta på en spisplatta.
    JA men TA TAG I HANDEN är ju oxå aga... hur fasen ska man göra då??????
  • Höstbebis2007
    Gladabarnensmamma skrev 2009-10-06 21:20:52 följande:
    Du kanske har en sambo du kan smiska lite under tiden?
    jag blev oxå agad som barn, knäppt på fingrarna men blev även grovt misshandlad av min mamma.
    Så det är en skillnad.

Du vet jag o min man har världens smisk krig här hemma när sonen lagt sej. o jag bara älskar det....
  • Höstbebis2007

nej men skämt o sido. jag blev inte rädd för mina föräldrar för att dom knäppte mej på händerna när någonting var farligt som jag absolut inte fick pilla på.

men att bli slagen gul och blå det gjorde mej rädd.....
    det är en helt annan grej

• Höstbebis2007
    Gladabarnensmamma skrev 2009-10-06 21:28:29 följande:
    öh... jaha.. ?
    du fattar tydligen inte ironi....
  • Höstbebis2007
    Gladabarnensmamma skrev 2009-10-06 21:20:52 följande:
    Du kanske har en sambo du kan smiska lite under tiden?
    jag tänkte på det du skrev till hon som var för aga.. va bara tvungen o lägga till.. vilket sjukt inlägg.....
Svar på tråden Barnaga