Inlägg från: emmerzon |Visa alla inlägg
  • emmerzon

Barnaga

Maria222 skrev 2009-10-07 18:05:55 följande:
    Självklart ska inte aga införas i sverige. Det är verkligen att ta ett steg tillbaka i utvecklingen.Jag har ingen som helst förståelse för er som "knäpper" era barn på fingrarna, har ni verkligen så dåligt tålamod eller brist på uppfinningsrikedom så att ni måste ta till våld mot barnen?
    har du läst allt? Om inte, börja om. Om du har gjort det borde du veta vad jag menar när jag skriver "knäpper". Det är alltså en lätt "knäpp" (har som sagt inget annat ord för det..) Min dotter har fått en sådan av mig eftr timmar med andra metoder, som hon för övrigt har ansett är lekar. Hon har fått en sån kanske 3-4 gånger. Hon har inte fått ont, märken eller något annat. Men däremot så har hon förstått vad jag menar med mitt "nejnej".
  • emmerzon
    Miss Lau skrev 2009-10-07 17:47:48 följande:
    Om det är ett påhopp att ifrågasätta varför andra agar sina barn, ja då tänker jag fortsätta "hoppa på". Däremot är jag inte speciellt känslig själv så ni "knäppar-mammor" får gärna fortsätta kalla mig "perfekt", moraltant eller säga att jag inte förstår hur verkligheten fungerar. För tack vare en bra uppfostran utan kränkande behandlingar har jag nog med självkänlsa för att kunna ta sånt för vad det är.
    Du kan anse att jag kränker mitt barn. Men du har inte sett hur jag har gjort detta eller handskats med situationen i övrigt. Det är otroligt svårt att förklara men ska ge dte ett försök, igen!
    Barnet leker med eluttag, jag säger "nejnej", barnet skrattar och fortsätter. Jag lyfter undan barnet, säger "nejnej", lockar pockar. Men hon springer fram dit hela tiden. Efter många timmar har hon fått en liten "knäpp" på handen samtidigt som jag säger "nejnej", tar upp henne (igen) och förklarar varför.
    Än en gång, detta har hänt kanske 3-4 ggr.
    Och du kan inte annat säga än att jag och höstbebis2007 har blivit rätt hårt ansatta på grund av att vi är ärliga men att folk läser in vad dom vill?
    Vissa har tom ankalgat oss för att slå våra barn! Jag säger inte att det är du! Och det känns rätt tråkigt att man ska anses som "dum i huvudet", korkad, dåligt omdöme, att man inte kan uppfostra bra m.m att ett stort gäng! Och vissa är inte så snälla i orden. Alla gör vi olika, vi är inte mer än människor och framför allt! Alla Barn är olika! Min dotter tycker dte är kul med ord som "nejnej", ajabaja, lyfta bort, distrahera...
    Så, JA. Jag har tyvärr ansett mig vara tvungen att "knäppa" henne på fingrarna för att inte få en stekt dotter. Och jo, vi har barnsäkrade eluttag, men dom är ju bara såå roliga att leka med!
  • emmerzon
    Maria222 skrev 2009-10-08 05:35:19 följande:
    Ja det är jobbigt att ha en ettåing och de måste passas för att inte skada sig, och man måste avleda, avleda och åter avleda. Det är där tålamodet kommer in. Man kan inte förvänta sig av en ettåring att de ska kunna styra sina impulser och lyda. Om du läser på om barns utveckling kanske du får en större förståelse för ditt barn. 
    du behöver inte tro att jag är dum eller korkad. Tro mig. Jag avleder, avleder och avleder. Men som sagt, det har hänt nångång. Hon tror att det är en lek och då kan jag försöka avleda i timmar och hon tycker att det är roligt. Du behöver inte idiotförklara mig eller säga att jag inte förstår mitt barn för du känner varken mitt barn eller mig. så ro inget, tror gör man i kyrkan. Innan du har nog information kan du inte säga att jag inte förstår mitt barn!
  • emmerzon
    FamBroberg skrev 2009-10-08 15:30:37 följande:
    Jo, men man märker ju rätt snabbt på sitt barn om det man gjorde, gjorde ont... Jag kan säga med handen på hjärtat, min dotter har INTE fått ont nån av (3-4 ggr) som jag har "knäppt" (löst) henne på handen...
    Vad synd att läkaren ansåg det, han skulle ha kollat lite annat! T.ex kroppsspråk, ansiktsmimik m.m. Hoppas det gick bra för sonen iaf!
  • emmerzon
    Maria222 skrev 2009-10-08 18:06:40 följande:
    Varför slutade hon ta på eluttaget just efter att du knäppt henne på fingrarna då? När ingenting annat fungerade?
    Jag knäppte (löst) samtidigt som ja sa med samma stränga röst som innan, "nejnej" Och jag har försökt avleda med lekar, gå ut osv men hon har alltid återkommit till eluttaget och även om vi har det barnsäkrat så har inte alla det så hon ska veta att det är "off limit" .
  • emmerzon
    Veladis skrev 2009-10-08 18:40:33 följande:
    Men vad är det i själva knäppandet som får henne att sluta?
    Om det nu inte göt ont - vad är det då? Det måst ju kännas, annars skulle det inte fungera, eller hur? Eller är det förnedrande? i vilket fall, en smärtförnimmelse om än aldrig så liten och obetydligt, eller en handling i avsikt att förnedra, är aga. Det är olagligt och förkastligt på många sätt, framför allt för barnets utveckling. Försök tänka om och hitta nya vägar i din uppfostran. Det är vi många som gör - och vi lyckas bra ändå.
    okej en sista gång nu då, och då uppmanar jag alla att läsa ordentligt!
    När jag har "knäppt" henne på fingrarna så har jag samtidigt sagt, med sträng röst "nejnej". Innan just denna incidenten så hade jag prövat med ett mjukt "nejnej", Strängt "ajabaja, "nejnej". Tagit bort henne från platsen, lekt, gått ut..ja allt ni kan komma på. Och hon bara skrattade och tyckte det var en jätterolig lek! Tillslut "knäppte" jg henne löst på handen samtidigt som jag sa sträng "nejnej". Då stannade hon upp, lyssnade på mig och slutade leka med eluttaget. Och tro mig, hon får oändligt mycket kärlek, respekt och en massa därtill! Och hon kommer förhoppningsvis inte bli knarkare, kriminell eller misshandlare. Men OM hon blir det, så beror det inte på att jag har "knäppt" henne på fingrarna!
    Och sluta påskina att Ni alla inte någon gång har tänkt en elak tanke i all trötthet! Eller att ni har ryckt tag i era barn i rena förskräckelsen när barnet håller på med något farligt! Våga vara rakryggade och ärliga! vi är inte enbat 2 stycken som har gjort detta! Men vi är dom 2 som vågar säga et, och inte neka eller försöka ljuga bort det. Vi vet det och står för det!
  • emmerzon
    Maria222 skrev 2009-10-08 19:12:53 följande:
    Jo jag förstår hur du gjorde, men jag undrade hur du själv tänker omkring det, vad är orsaken till att just det fungerade så effektivt?
    Jag tror att hon äntligen förstod vad mitt nejnej betydde. Och sen dess har jag aldrig behövt göra om det utan hon har lyssnat, jag har kunnat förklara utan att hon blir arg för att jag tar bort henne från "leken". Det gör en ju livrädd när man ser att hon håller på med eluttaget och dessutom tror att det är en lek när man gör allt man kan för att få bort dom!
  • emmerzon
    Veladis skrev 2009-10-08 19:37:31 följande:
    Men att det är effektivt legitimerar ju inte handlingen! Det finns många tvivelsaktiga metoder för att få barn att lyda som fungerar effektivt där och då. Men så länge de bygger på att tillfoga barnet smärta är det ju lika fel!Och du har inte svarat på frågan. Om det nu inte gör ont, vad är det då som får henne att stanna upp? Något är det ju? Det måste ju kännas - annars skulle det inte vara effektivt! Och faktum är att även fysisk bestraffning/tillrättavisning som inte gör särskilt ont eller lämnar märken är aga! ingen man blir kastad i fängelse för eller fråntagen sitt barn för förmodligen, men det viktigaste är ju barnets perspektiv. Du använder en fysisk uppfostringsmetod baserad på att tillfoga det en känselimpuls/lätt smärtförnilmmelse för att tillrätavisa ditt barn. Inser du inte det själv?
    som sagt, hon hajjar till och förstår att det jag menade var allvar. Jag har ju redan svarat på den frågan! Och nej, jag tror inte att det gjorde ont! Det bygger inte på att tillfoga smärta, det bygger på att jag gör det när hon ABSOLUT inte har lyssnat på länge, skrattar åt mina andra metoder. Jag gör det så löst samtidigt som jag använder min röst och kroppsspråk. Kroppsspråket bygger faktiskt på otroligt mycket i vår kommunikation med varandra.
  • emmerzon

Fysisk misshandel är alltid förbjuden. En vuxen får däremot till exempel lyfta eller rycka undan barnet för att hindra det från att göra sig illa eller skada andra."
    Men om man gör detta när det inte är fara så är det aga!!!!!!!!!!!!!!!!!! Så lagen har ju lite glapp som måste fyllas ut om man ska kunna röra sitt barn utan att det klassas som AGA.

• emmerzon
    Veladis skrev 2009-10-08 20:04:47 följande:
    Jag tror bara du lurar dig själv med ditt resnemang. Det var i uppfostrande syfte, för att hindra ett för dig icke önskvärt beteende, eller hur?
    För att hindra barnen från att göra sig illa!
Svar på tråden Barnaga