Inlägg från: emmerzon |Visa alla inlägg
  • emmerzon

Barnaga

Veladis skrev 2009-10-08 21:14:29 följande:
    Hur menar du då? jag tror inte att du har samma defintion av hot som lagen faktiskt (och det där är löpande text i en skrift, inte lagtext f ö )Att hota och skrämma som uppfostringsmetod är aga. Men att på ett lugnt sätt tala om faktiska konsekvenser av en handling, t ex att gå själv på en brygga, det är att vägleda sitt barn. Det kan man ju berätta utan att skrämma upp barnet i onödan. Barn hanterar ju faror bättre som de förstår, inte som de är är rädda för.
    Jag menar t.ex "slutar du inte får du gå in på ditt rum". Det är hot i upfostringssyfte! Barnet gör ett oönskvärt beetende som man hotar med något tråkigt med om de inte slutar.
  • emmerzon
    Veladis skrev 2009-10-08 21:28:19 följande:
    Ja, jag är osäker på om det kan gå in under aga - som sagt - gråzonen är suddigare där än vid fysiska överträdelser. Där är det solklart. Det beror mycket på hur hotet framförs, innebörden i hotet etc. Men att tala om för barn vad ett oönskat beteende får för konsekvens - det bör man rimligtvis kunna göra om man gör det på ett bra sätt och med en rimlig och relevant konsekvens. jag använder inte tomma hot eller konsekvenser utan koppling till händelsen, men jag kan berätta för mitt barn varför man inte ska gå ut i mörkret utan reflex, cykla utan cykelhjälm, varför man inte får slåss, etc. Det är inte att hota, det är att vägleda.
    Jo, då vägleder du. Men jag menar att det finns ju många föräldrar som använder just tomma ho i uppfostran.
    Jag rättfärdigar inte det jag har gjort. Men jag står för det och anser inte att jag ska behöva höra att jag inte känner mitt barn, att jag itnve respekterar mitt barn och så vidare. Det är det som har gjort mig så förbannad under denna diskussion. Och nu riktas detta inte enbart till dig bara för att jag citerar dig, okej?
  • emmerzon
    Maria222 skrev 2009-10-08 21:32:49 följande:
    Du får alltså också skuldkänslor av att knäppa ditt barn på fingrarna?
    jag njuter inte av det om du tror det.
    Men som sagt (och HUR många gånger ska jag behöva säga detta?) det händer inte dagligdax, finns inte med i mina tankar att jag ska "knäppa" henne på fingrarna i dag, händer inte ens varje månad. Men som sagt, den gången jag kommer ihåg och som var senast (har hänt kanske 3-4 ggr, återigen!) var med eluttet och en väldigt mycket kämpande för att bryta springa-tillbaka-mönstret!
  • emmerzon

Men ingen har svarat på min fråga! Hur många har kommit med tomma hot för att få barnen att sluta med ett icke önskvärt beteende?

• emmerzon
    Gladabarnensmamma skrev 2009-10-08 21:48:34 följande:
    Jag har fortfarande lite svårt för att förstå vad du egentligen tycker om att knäppa barn på händerna.

Om du nu ångrar att du gör det - varför göra samma sak igen? Varför sitta på FL och förklara sida upp och sida ner varför det inte är fel och sen skriva att du ångrar dig? Om du blivit misshandlad som barn, får du inte lite is i blodet av att andra människor tycker att du gör fel mot ditt eget barn?
    Det där blev ju förklarat idag... Och hon säger väl inte att det är rätt eller fel.. Bara att det har hänt. Och att hon ångrar sig.
  • emmerzon

Måste bara få säga en sak. Finns det någon som kan säga att jag och Höstbebis2007 har sagt att vi har gjort rätt som har knäppt våra barn på fingrarna?
    vi har försvarat oss mot dom som anser oss vara dåliga mammor/personer.

• emmerzon
    Maggis skrev 2009-10-09 08:35:14 följande:
    Du har försvarat ditt agerande fler gånger än jag kan räkna i tråden så ja, jag tror att du tycker att du gjorde rätt. Jag tror inte du ångrar dig eller ser det som ett misstag, inte om jag utgår ifrån det du skriver.För övrigt så har åtminstone jag aldrig kallat dig en dålig mamma. Däremot så är det väldigt svårt att få svar på varför det inte gick att göra annorlunda och vad som egentligen fångade din dotters uppmärksamhet när du knäppte henne på fingrarna. Något extraordinärt måste det ju ha varit om du, efter flera timmars försök på alla sätt och vis, fick uppmärksamhet av att just knäppa på fingrarna.
    sista gången... Såhär gick det till!!!
    Hon lekte, jag sa till, hon fortsatte, jag flyttade, hon gick dit osv... Tillslut när hon bara skrattade så fort jag tog henne därifrån och hon bara tyckte det var en rolig lek "knäppte" jag henne löst på fingrarna sammtidigt som jag sa nejnej!
    Kan jag förklara tydligare?
  • emmerzon
    Veladis skrev 2009-10-09 21:42:39 följande:
    ...och varför kunde du inte göra på något annat sätt? Varför valde du att ta till en fysisk metod när det faktiskt finns alternativ? Det är det jag fiskar efter. Jag förstår självklart hur du gjorde, men kan liksom inte fatta varför.I stort sett alla barn gör som din dotter i samma ålder/utvecklingsfas. De testar. man tajatar, avleder, lyfter bort och de skrattar och tar det som en lek. I stort sett alla andra föräldrar väljer att lösa problemet utan fysiska uppfostringsmetoder. Med lyckat resultat - och det utan kränkande metoder. Man får vara envis, man får vara konsekvent, man får ha tålamod. Men man får aldrig, aldrig knäppa, slå, daska eller vad man nu väljer att kalla det. Även om du tycker att det är löst så kommer ju effekten av känsloimpulsen, eller hur? Det måste ju du också inse? Annars talar du emot dig själv. Det är ju känseln av knäppningen som får henne att sluta/förstå allvaret. Det kan du inte bortförklara. Och är knäppningen/dasken eller vad det nu är, så pass hård att det får henne att backa/stanna upp - ja då är den för hård. Det är ju ganska självklart. Så knäppningar faller på sin egen effektivitet...Det är så märkligt att få höra detta hela tiden. Å ena sidan är det supereffektivt och det enda som hjälper, å andra sidan känns det minsann knappt alls. Märkligt resonemang. Träffar man några magiska anti-pill-akupunktur-punkter med de där supermjuka knäppningarna?
    Kanske man gör, vem vet. Och å andra sidan, hur länge ska vi diskutera detta?
    Jag gjorde så eftrsom jag inte vill ha bränt barn. Bränt barn ser illa ut. Men jag kanske skulle ha fortsatt med alla andra metoder så hade hon fått in sitt lilla finger tillslut?
    Jo, jag anser itne att just den incidenten är så jäkla (ursäkta franskan) myckt att tjata om eftersom det var en livsfarlig situatuon. Enligt lagen får du egentligen inte ens dra tillbaka ditt barn från soffan innan det faller.
  • emmerzon
    Veladis skrev 2009-10-09 22:03:24 följande:
    Var lite förnuftig och se längre än vad näsan räcker. Självklart får man hindra sitt barn både från att bränna sig och falla ur soffan, var har du fått det ifrån. Men man gör det självklart på ett bra sätt, utan våld, så långt det är möjligt. Du kan ju liksom inte motivera en knäppning likväl som en örfil med att barnet var för nära väggutaget, även om det kan vara farligt. Det finns andra sätt. Man kan lyfta bort ett barn från ett eluttag, spis etc eller fånga barnt om det faller eller vänligt men bestämt mjukt lyfta ner barnet från soffan är inte aga enligt lagen. Det är vägledning och att skydda och hjälpa sitt barn. men du skyddar ju itne om du avsiktligt tillfogar det mer smärta! Och du, alla andra föräldrar har inte brända barn. De lyckas hålla sina barn från väggutag och andra farliga saker utan knäppar och dylikt. Förstår du inte det?
    Jag är inte korkad, även om du gärna vill tro det. Men som sagt, vi kan diskutera detta till dödagar utan att vi kommer någonvart. Jag gjorde så i denna situationen som jag just har beskrivigt och kan itne göra ågot åt det.
    Men å andra sidan så gjorde jag det inte för att utgå från att tillfoga henne skada utan för att hon skulle sluta tro att det var en lek det vi höll på med.
    Men du kan å andra sidan inte jämföra örfil och en lätt "knäpp". Och jo ,det finns andra sätt. Det är jag oxå medveten om. Jag kliver inte upp varje morgon, gnuggar mina händer och tänker -"idag ska jag tillfoga mitt barn smärta"- följt av ett elakt skratt. Men å andra sidan, alla är inte perfekta och min åsikt är den att fler människor har gjort som jag, men fler människor vågar itne stå för vad dom har gjort.
    Och nej, jag ansåg det inte vara så farligt eftersom i mina ögon räddade detta hennes liv.
  • emmerzon
    Veladis skrev 2009-10-09 22:36:34 följande:
    Jag tror inte att du är korkad. Men man kan ju hoppas på att du använder den envishet du haft att försvara ditt agerande i den här tråden med ditt barn istället för att använda förnedrande fysiska metoder.SJag trori nte att du beräknande tänkte tillfoga ditt barn skada. men faktum är fortfarande tat en knäpp på fingrarna känns även om den är lätt (be någon knäppa dig, får du se - handryggen är rätt känslig), och principen och effekten är densamma som vid en örfil, även om en örfil naturligtvis är värre än en "knäpp". Men, principen är densamma, och det är möjligt att knäppar får samma psykiska effekt som örfilar och hårdare slag. Så jag kan visst jämföra. Samma princip, samma effekt. "Bara" mindre smärta. Jag tycker också att det är löjligt att försvara våld med ursäkten at det är milt, inte gör särskilt ont och inte lämnar märken. Jag blev blev omkullvräkt på en säng en gång och min dåvarande sambo höll för min mun för att jag skulle "hålla käften". Det gjorde inte ett dugg ont fysiskt, men såren de satte i själen gjorde ju att jag lämnade honom. Sen tycker du inte att det är så farligt, eftersom det räddade ditt barns liv. Visst. Men du säger samtidigt att du hade kunnat gjort annorlunda. Fint. Gör det då, istället för att försvara ditt agerande.
    Men det är vä itne så konstigt att man försvarar sitt agerande när man inte kan skruva tillbaka klockan? Eller att man försvarar sig själv mot påhopp?
    Och jo, det verkar som att du anser att du är mer värd än mig.
    Och envishet, dte har jag. Och jag ger mitt barn kärlek, trygghet coh ömhet.
    Jag försvarar inte våldet, jag bara poängterar att den var lös. Om du läser allt et jag har skrivigt så ser du det. För om jag bara skriver "knäpp" så ommer väl hela världen hoppa på mig. Därför poängterar jag lös.
  • emmerzon
    Maggis skrev 2009-10-10 11:33:27 följande:
    Men det är inget svar på min fråga. Det är bara din redogörelse för hur det gick till. Jag vill fortfarande veta vad du tror fångade hennes uppmärksamhet just för att du knäppte henne. Om det nu inte gjorde ont eller var en kränkande handling så måste det ju varit något annat? Eftersom hon inte brydde sig om dig innan.Och jag vidhåller fortfarande att du hade kunnat göra annorlunda och att du inte ångrar det skedda ett dugg.
    Jag "knäppte" sammtidigt som jag använde min "starka arga" röst.
    Hon brydde sig men ansåg det vara en lek.
    Du kan vidhålla att jag inte ångrar mig, jag vidhåller motsatsen och skiter fullständigt i vad du tror! Jag vet vad jag tror och vet. Det är det som räknas.
  • emmerzon
    Veladis skrev 2009-10-10 09:36:59 följande:
    Man behöver inte försvara ett agerande bara för att det redan har skett och inte kan göras ogjort? Tvärtom. Känner man att det inte var rätt, kan man ångra sig istället. Eller ska vi börja legitimera allting i historien bara för att vi inte kan ända på det?Nej, jag tycker inte att jag är mer värd än dig. Jag tycker atta alla människor ä lika värda, inkusive barn förstås. Man knäpper itne på någon, varken barn, äkta man, grannen chefen eller sin dementa mormor, även om de bär sig illa/farligt åt. Det finns alltid andra respektfulla och effektiva sätt. Det är det jag försöker poängtera min min envishet. Inte att du inte älskar ditt barn, för det gör du förhoppningsvis.Och din poäng med lös knäpp faller fortfarande med handlingens effektivitet. För att en knäppning ska vara så effektiv som du verkar framhålla - måste den vara tillräckligt hård för att kännas ordentligt. Det är DET du verkar blunda för. Ditt resonemang faller på sin egen logik.Och ja, jag är också envis.
    Jo, jag behöver försvara det eftersom min filosofi går ut på att jag kan ångra något så otroligt mycket, må dåligt över det men inte kunna göra något åt det som skett. Jag har aldrig hävdat att jag ska göra det igen. Jag säger absolut intve att vi ska legitimera allt, men det är så min livsfilosofi ser ut. Och den kan ingen ändra på! Den har jag fått efter år av dåligt mående.
    Alla människor är lika värda, alla är av kött och blod. så tro inte att jag anser att mitt barn är mindre värt i mina ögon för att jag har knäppt henne på fingrarna.
    Och än en gång, "knäppen" var lös. Det var kombinationen av min starka/arga röst tillsammans med den som gjorde att hon hajjade till och förstod att det inte var en lek. Mitt resonemang håller för mig, det är viktigaste.
    Och nej, jag anser intve att barnaga bör införas i Sverige.
Svar på tråden Barnaga