Veladis skrev 2009-10-10 09:36:59 följande:
Man behöver inte försvara ett agerande bara för att det redan har skett och inte kan göras ogjort? Tvärtom. Känner man att det inte var rätt, kan man ångra sig istället. Eller ska vi börja legitimera allting i historien bara för att vi inte kan ända på det?Nej, jag tycker inte att jag är mer värd än dig. Jag tycker atta alla människor ä lika värda, inkusive barn förstås. Man knäpper itne på någon, varken barn, äkta man, grannen chefen eller sin dementa mormor, även om de bär sig illa/farligt åt. Det finns alltid andra respektfulla och effektiva sätt. Det är det jag försöker poängtera min min envishet. Inte att du inte älskar ditt barn, för det gör du förhoppningsvis.Och din poäng med lös knäpp faller fortfarande med handlingens effektivitet. För att en knäppning ska vara så effektiv som du verkar framhålla - måste den vara tillräckligt hård för att kännas ordentligt. Det är DET du verkar blunda för. Ditt resonemang faller på sin egen logik.Och ja, jag är också envis.
Jo, jag behöver försvara det eftersom min filosofi går ut på att jag kan ångra något så otroligt mycket, må dåligt över det men inte kunna göra något åt det som skett. Jag har aldrig hävdat att jag ska göra det igen. Jag säger absolut intve att vi ska legitimera allt, men det är så min livsfilosofi ser ut. Och den kan ingen ändra på! Den har jag fått efter år av dåligt mående.
Alla människor är lika värda, alla är av kött och blod. så tro inte att jag anser att mitt barn är mindre värt i mina ögon för att jag har knäppt henne på fingrarna.
Och än en gång, "knäppen" var lös. Det var kombinationen av min starka/arga röst tillsammans med den som gjorde att hon hajjade till och förstod att det inte var en lek. Mitt resonemang håller för mig, det är viktigaste.
Och nej, jag anser intve att barnaga bör införas i Sverige.