Inlägg från: Höstbebis2007 |Visa alla inlägg
  • Höstbebis2007

Barnaga

emmerzon skrev 2009-10-06 21:31:57 följande:
    Okej, ett klargörande!Det är inte upprepade "knäppningar" utan något enstaka!Jag har "knäppt" henne på fingrarna någon enstaka gång. när jag menar "knäpper" så menar jag inte hårt, brutalt och illa. Jag får hennes uppmärksamhet, men hon får inte ont! Ni kan tro/tycka/skriva vad ni vill, men jag vet att dte nte gör ont på henne.Tack vare detta har jag fått hennes uppmärksamhet och kan avleda/tillrättavisa och förklara varför det är farligt!Så med andra ord*Jag får hennes uppmärksamhet när hon annars skrattar och tror vi håller på med en lek*Jag kan prata med henne lugnt och sansat om VARFÖR det var farligt!På ca 14 månader tror jag att det har handlat om ca 3-4 "knäppningar" (inte reglrätta knäppningar som gör ont, ger märken och som barnet blir rädd och lesset utav) bla en var för eluttag. Och JA, vi har dom säkrade och har alltid haft! Men hon ska ändå inte vara där!
    kunde inte sagt det bättre.. tack för att du förklarade så dom här moraltanterna förstår......
  • Höstbebis2007
    Gladabarnensmamma skrev 2009-10-06 21:37:48 följande:
    igen - direkt personangrepp och nedlåtande ton... Jag förstår både ironi och sarkasm, men du säger att du blivit misshandlad som barn och det tycker jag mest låter hemskt.
    visst är det hemskt men jag har lärt mej leva med det och mer än så kan man inte göra.
    Man väljer inte sina föräldrar och man behöver heller ej älska sina föräldrar...
    Jag kan bara välja att uppfostra mitt barn så som jag vill att det ska vara mot mej och mot andra....

har man blivit misshandlad så kanske du förstår att man väljer att inte slå/aga sitt barn.. läs emmerzons inlägg så kanske du förstår hur vi menar...

avledning för att kunna prata med barnet, för min son är precis likadan och bara tycker det är kul och skrattar... han blir aldrig ledsen när jag knäppt fingrarna utan när man tar bort honom från sakerna som varit farliga... svårare än så är det inte... och det är absolut inte aga... ni får säga vad ni vill...
  • Höstbebis2007
    Gladabarnensmamma skrev 2009-10-06 21:39:54 följande:
    Nu så... nu hittade jag den! *ignore*
    du kan göra personangrepp mot mej och emmerzon men inte en som är för aga, för du vet inte vad du ska säga. det här är ett forum och alla får ha sin åsikt.

det fanns olika alternativ o rösta på och den som svarat ja och står för det måste oxå få ha sin åsikt... men när det väl kommer till krita vågar ni inte kritiera bara för att hon svarat ja.

men andra som inte är för det och knäpper på fingrarna, vadå för att ni ska få en att tro att man är för aga för det...

absurt...
  • Höstbebis2007
    emmerzon skrev 2009-10-06 21:45:37 följande:
    Tro mig, vi har andra alternativ oxå. Tro inte att vi bara "knäpper" henne på fingrarna. vi gör allt annat som ni oxå gör, och som ni har förslagit dvs locka, pocka, nejnej, ta bort och ja..allt som finns. Men om jag har skrivit, det har handlat om någon gång då det har varit något livsfarligt och hon bara tycker att det är roligt när vi tar bort hennes hand eller tar bort henne helt och hon springer tillbaka UPPREPADE GÅNGER. Och vi "knäpper" inte en sisdär 10-15 gånger.vi "knäpper" en(1) gång, tar bort henne och sätter oss i hennes nivå och FÖRKLARAR VARFÖR.Visst kan det vara barnaga. Fast det är ju för att skydda hennes liv så förklara för mig vad skillnaden är mellanTa tag i barnets armar hårt --"knäppa" VÄLDIGT löst på hennes fingrar?
    skulle jag oxå vilja veta. vad är skillnaden......
  • Höstbebis2007
    emmerzon skrev 2009-10-06 21:52:33 följande:
    Kan nog svaret på min egen fråga :)Ta tag i barnet hårt - står inte med i lagen!Knäppa läst på fingrar - Står tydligen i lagen...
    precis.... jag tror vi hittat några perfekta hemmafruar fniss...
  • Höstbebis2007
    Gladabarnensmamma skrev 2009-10-06 21:56:54 följande:
    Nej, nu har jag inte varit tydlig nog. För det första så hoppas jag att jag inte gått till personangrepp (kallat ngn. för ngt .eller antytt att ngn. är t.ex. korkad) eftersom det är emot FLs regler. Min åsikt har jag yttrat (att knäppa på fingrarna är aga) och jag har inte yttrat mig huruvida du är för eller mot aga. Jag väljer att totalt ignorera ett inlägg som enligt mig är enbart gjort för att provocera - ser inget absurt i det. Jag ser ingen skillnad (i definitionen om aga eller onödiga metoder) mellan att ta hårt i barnet eller knäppa på handen. Däremot tolkar jag lagen att det inte är aga om man t.ex. kastar sig över sitt barn & puttar det i diket så att barnet kanske bryter armen för att man räddar barnet från fara. Det är alltså smärta/skada pga en olyckshändelse eller icke-avsedd smärta. Aga är för mig när man medvetet utför bla. kroppslig bestraffning.
    kroppslig bestraffning skrev du. knäppa på handen är ingen bestraffning, avledning skrev vi ju.... är en helt annan grej. att ta ungen därifrån gång på gång på gång hjälper inte.. tro mej vi har provat allt möjligt....
  • Höstbebis2007
    Gladabarnensmamma skrev 2009-10-06 22:06:48 följande:
    Ja du, först diskuterade vi om knäppen var aga, nu var knäppen mer eller mindre en smekning... Jag säger inget mer.
    ja men ni förstod ju uppenbarligen inte vad vi menade med den där knäppen.
    inte jätte löst men inte jättehårt, men tillräckligt för att barnet ska reagera, hajja till..... förstår du nu??
  • Höstbebis2007

"flora" säger jag bara...

• Höstbebis2007
    Gladabarnensmamma skrev 2009-10-06 22:14:21 följande:
    Det är inte JAG som säger att kränkning är okej. Du har tolkat valmar's svar som kränkning och ber mig förklara skillnaden. Jag tycker inte att det är kränkande att ta tag i sitt barn och lugna det. Jag tror inte heller att du vill åsamka skada genom att knäppa ditt barn på handen -och eftersom dina knäppningar är fjäderlätta (men ändå lyckas understryka det du sagt) och du på så sätt skyddar ditt barn mot livsfara så vore jag en idiot om jag sa att det är aga. Jag underskattar ingen och är övertygad om att även du har sunt förnuft nog att avgöra när dina metoder är onödiga.
    men det är ju det ni sagt hela tiden att det är aga. vi gör det för att avleda dom från att göra sej väldigt väldigt illa, om inget annat hjälper.. o då menar jag att man försökt allt....
  • Höstbebis2007
    Gladabarnensmamma skrev 2009-10-06 22:25:23 följande:
    Jag går bort med mitt barn (lyfter det samtidigt som jag säger nejnejnej) och sätter mig ett par meter bort, ger en ny aktivitet/leksak. Visst, man kan få göra det femtioelva gånger, men det har fungerat.
    för mej fungerar inte den metoden, inte när det gäller spisar, eluttag iaf det fungerar kanske en liten stund men sen är dom på det igen....
Svar på tråden Barnaga