• Koocachoo

Prematurkläder

Är utbildad sömmerska fast syr bara på fritiden (just nu i alla fall). Älskar att sy barnkläder (syr och säljer en del i några affärer på nätet). Men det som jag skulle vilja börja sy är prematurkläder. Vad jag nu undrar är om det finns någon marknad för det? Vet inte hur brett eller hur lätt/svårt det är att få tag i kläder till dom små.....är det storlek 38 och 44 som gäller? Är det något som man bör tänka på i klädvägen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-07 07:29
    Lista på vad att tänka på:
    * Utan fötter, eller så man kan lossa på 'fötterna'
    * Supermjuka sömmar....inga sömmar som skaver innuti
    *

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-07 11:31
    * Inget att trä över huvudet

• Svar på tråden Prematurkläder
  • kiwi81

På neonatalen där min son låg, la de oftast bebisarna på mage (i grodställning med knäna uppdragna...) De är uppkopplade till apnélarm m.m. så det är ok. Det jag tänkte på med sovpåsen med knäppning fram är om själva knapparna kan skava? Det är klart, när vi kom hem från neo hade vi inget apnélarm så då fick han bara ligga på rygg och då hade han stl 40-44.

• Koocachoo

Hmmm....det går nog att lösa....jag kommer nog inte ha vanliga silver tryckknappar utan funderar på dom i plast, dom skaver nog inte lika mycket....om inte annat kanske jag kan fundera på en lösning på det!

• HN79

En sovpåse i omlottmodell kanske? Då slipper de ha knappar på magen när de ligger på rygg. Oavsett plast eller metallknappar så är ju prematurer känsligare i huden än fullgångna barn. Ekg elektroderna är antingen 3 eller 5 st. Men man brukar samla ihop dem och dra ut på samma ställe. Typ ur ena benhålet på en body.

Hoppas vi får se bilder på dina kläder sen *nyfiken*

• Koocachoo

Det var en smart ide!! Sådant gillar jag!!

Självklart ska ni få se bilder sedan!! Om inte annat så kommer jag lägga upp det på min hemsida (står i min profil).

• KatjaKaj
    Koocachoo skrev 2009-10-07 07:29:11 följande:
    Glömde fråga....hjärtelektroderna....är det mer än 1? Får nog fråga min mamma lite oxå för hon jobbar på sjukhuset o vet litegranna om det oxå.
    Vi hade 3 elektroder som satt på bröstet , alltså 3 trådar.
    Hålet får gärna sitta lite under armhålan. =)
  • Koocachoo
    maddlyn skrev 2009-10-07 12:57:46 följande:
    Vi hade 3 elektroder som satt på bröstet , alltså 3 trådar. Hålet får gärna sitta lite under armhålan. =)
    Men om jag syr för omlott så går det väl att dra ut dom genom den? Eller tänker jag fel? Får ju hjärnsläpp ibland *ler*
  • HN79

Det går bra, det är ju så vi gör med "vanliga" omlott bodys. Har erfarenhet av prematurer både som personal och förälder så man har klätt av och på några stycken

• cloudberry79

Tänk på att även om man tycker att sömmarna är mjuka så kan de skada den tunna huden hos prematura bebisar. Bäst är som sömmarna är på utsidan tyckte jag iallafall. De plagg vi använde mest var omlottbodys (helst de med snörning), sovpåsar och heldressar med knäppning. Använde inget med fot, eftersom det inte funkade med satmätaren.

If you love me - please don't feed me!
  • Jezan

Jag fick hängselbyxor och en tröja till min dotter utav hemsydd modell, byxorna var jättebra stora och pösiga med muddar nertill. Tröjan däremot fungerade inte alls den var av pikemodell först höll jag inte på att få den över huvudet sen så var ärmarna alldeles för trånga för att få in hennes bandagerade arm i. Så mina tips och även vad jag själv saknade under tiden min dotter hade stl 40-50.

Stretchiga tyger

bra priser (hms prematurkläder kostar 80 kr för ett 2 pack bodies helt okej men så tråkiga, babyproffsens kostar 300 kr för en byxa och tröja så ett mellanting vore önskvärt)

Roliga tyger det mesta av alla kläder min dotters kläder var ljusa och mesiga hade gärna haft lite mer moderna kläder.

omlott fungerade väldigt bra för oss och de kläder som var lite smalare i modellen då prematurer oftast är smala.

Lycka till med försäljningen finns säkert många som är intresserade. Det finns anslagstavlor på de flesta sjukhus allmänna föräldrarum/fikarum där kan du göra reklam för dina kläder.

• Koocachoo

Har massor av snygga trikå tyger i färger!! Gillar färger på barn (ceris, grön, blå, turkos, gul....ja...massor olika!!)

300 kronor för en byxa o tröja! Huj...det är väl tyvärr så att om det inte finns någon konkurrans så kan dom begära hur mycket som helst. Så mycket har jag dock INTE tänkt att kläderna ska kosta!!

Tack ska du ha för synpunkterna!! Blev frustrerad förut över min mönsterkonstruktion....inte alltid lätt att tänka när man har en son som leker ambulans (med ljud o allt)

Svar på tråden Prematurkläder