• Koocachoo

Prematurkläder

Är utbildad sömmerska fast syr bara på fritiden (just nu i alla fall). Älskar att sy barnkläder (syr och säljer en del i några affärer på nätet). Men det som jag skulle vilja börja sy är prematurkläder. Vad jag nu undrar är om det finns någon marknad för det? Vet inte hur brett eller hur lätt/svårt det är att få tag i kläder till dom små.....är det storlek 38 och 44 som gäller? Är det något som man bör tänka på i klädvägen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-07 07:29
    Lista på vad att tänka på:
    * Utan fötter, eller så man kan lossa på 'fötterna'
    * Supermjuka sömmar....inga sömmar som skaver innuti
    *

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-07 11:31
    * Inget att trä över huvudet

• Svar på tråden Prematurkläder
  • Koocachoo

Är det någon som har en sovpåse i storlek 32, 38 eller 44?? Jag skulle bara vilja veta hur lång min behöver vara, eller om någon vet längd från nacke till fötterna? Vill inte att den ska bli för kort!! Tösens docka är 38 cm lång men vill dubbelkolla!!

• Myran09

Du har nog redan fått alla bra tips från andra prematurföräldrar, men jag vill bara säga att jag hade önskat att utbudet var större när vi för 1 år sedan fick vår dotter alldeles för tidigt. Det fanns inte mycket att välja på, strl 40 i PoP och Lundmyr var jättestora och passade först när hon kunde ha strl 50 i andra märken och som fler har skrivit så var det mest blått och rosa vilket blir trist i längden. Jättebra idé att börja sy prematurkläder!

• Koocachoo

Vad kul att så många tycker det är en bra ide!! Känner mig ännu mer sporrad att göra detta!! Hade detta på tanken för någon månad sedan men blev aldrig av, av någon anledning. Det som är svårast är att göra mönsterna, men får jag bara ordning på dom så är det lättare sedan! Har dock fastnat på sovpåsen då jag inte vet hur lång den behöver vara. Ska se om jag kan få svar på det under dagen så jag kan göra färdigt och sy en prototyp!!

Vad trist att det bara verkar finnas vitt, ljusblått och ljusrosa att köpa!! Känns det bra att jag kanske kan tillföra något!! För i färg kommer det bli!!

• Koocachoo

En fundering....velour är ju oxå ganska mjukt tyg....men är det något som passar till dessa barn? Dom trikå tygerna jag har är jättemjuka och fina så dom vet jag passar, men kom just att tänka på velour.

• HN79

Fungerar säkert det också. Iaf byxor är nog jättemysigt. Tröja kan nog bli bylsigt.

• Koocachoo

Tänkte som byxor ev. sovpåse....inte som body eller tröja för som du skrev....blir nog bylsigt. Tänkte att det blir lite varmare oxå.

• hotten

från st 44 hittar man i vanliga affrer tex lindex, barnenshus mfl.

mindre storlekar finns några mindre butiker att beställa ifrån from st 25 beställde vi, då mest tröjor.

men st 34-40, 40-46 bör det finns rätt bra marknad för.
    Men ha även några plagg i st 30, främst enkla mjuka omlottströjor, med lite vidare (typ 2 cm) inte så långa ärmar (för att ev kanyler å bandage skall få plats)
    även om det inte är rykande åtgång på dessa små så är det dessa föräldrar som sedan kommer att handla fler gånger ifrån dig och gör bra reklam på avdelningarna..

gör en liten"katalog" med tygprover å bilder på kläderna, priser å skicka direkt till landets prematuravdelningar skriv på kuvertet "till föräldra rummet/allrummet"

• Koocachoo

Tack för tipset!! Det ska jag göra!! Jättebra sätt att marknadsföra sig på!!

Finns det redan kläder i storlek 25! Ojdå! Jag som tycker det är smått att sy i storlek 32!!

Jag återkommer med alla mina frågor!! Och jag är JÄTTETACKSAM för alla svar och synpunkter. Ingen annan än Ni som har varit med om det vet ju hur det bäst blir! Vill att det ska bli så bäst jag kan göra så det är därför jag frågar 1000 frågor!!

Svar på tråden Prematurkläder