• Anonym (låna)

Varför får vi inte lån?

Ja jag vet, det kan ni naturligtvis inte svara på.
    Men allmänt kanske ni vet?
    Vi söker ett lån på 20.000 kr och får avslag överallt.
    Vi har båda fast inkomst på heltidstjänst sen flera år, inga höjdarlöner, men ändå helt ok.
    Vi har inga betalningsanmärkningar och har aldrig haft.
    Vi har sammanlagda lån på ca 150.000 kr vilket jag inte anser sådär supermycket.
    Vi har sökt flera lån nu men får ju nej överallt, så visst ser det ut som vi har flera förfrågningar.
    Jag har ringt upp några gånger och frågat varför vi fått avslag och de svar jag fått är att de _misstänker_ att vi tagit SMS lån och inte bertalat tillbaks i tid.
    Vilket aldrig nånsin har skett.
    Jag förstår inte hur man kan ta nåt ur luften bara sådär.
    Vet ni hur det fungerar när de ger avslag?

• Svar på tråden Varför får vi inte lån?
  • Indianica

Ni har en kredit på 15 000 ni inte kan lösa på en gång och ni vill ta ett lån på 20 000 kr. Har man hygglig inkomst kan man åtminstone lösa en kredit på 15 000 direkt. Säker på att din man inte tagit SMS-lån?

• Lowika
    riboflavin skrev 2009-10-08 08:58:51 följande:
    tillägg:Varför kan ni inte gå till en vanlig bank och lägga lånet på huset om ni behöver pengarna snabbt?
    Precis. Ni har ju en jättebra säkerhet i huset! Då får ni helt säkert bättre räntevillkor och så än när ni söker er till "låneinstitut" av olika slag.

Sedan också; vad ska ni ha pengarna till kan spela in. Konsumtion är nog omöjligt att få för. Bil, renovering etc. däremot inte lika svårt.
  • Anonym (låna)
    Indianica skrev 2009-10-08 09:10:01 följande:
    Ni har en kredit på 15 000 ni inte kan lösa på en gång och ni vill ta ett lån på 20 000 kr. Har man hygglig inkomst kan man åtminstone lösa en kredit på 15 000 direkt. Säker på att din man inte tagit SMS-lån?
    Nä, men vi vill ha lånet hos en bank med bättre ränta för att betala bort krediten.
    Och nej, vi har inte så bra betalt att vi kan lösa en kredit på 15000 direkt.
    Självklart har inte min man tagit SMS lån
  • Vicky83

Har Ni varit inne på banken och sökt lånet eller har Ni sökt via internet? När vi sökte vi internet fick vi avslag, men inne på banken hade vi inget problem med att få vårt bolån.

• Anonym (Fattar du inte)

Jobbar själv med detta. DU skriver att ni frågat överallt.

VARJE fråga ger en fråga hos UC. Detta tillsammans med 399 övriga parametrar sätter en scoringpoäng som avgör om ni får lån eller ej.
    Är du aktiv och fråga på många ställen blir din scoring låg och du anses som kreditAKTIV och får avslag.

Hur svårt är detta?

• skåne tjej

Anonym (Fattar du inte) skrev 2009-10-08 22:01:44 följande:

Jobbar själv med detta. DU skriver att ni frågat överallt.VARJE fråga ger en fråga hos UC. Detta tillsammans med 399 övriga parametrar sätter en scoringpoäng som avgör om ni får lån eller ej.Är du aktiv och fråga på många ställen blir din scoring låg och du anses som kreditAKTIV och får avslag.Hur svårt är detta?
    blev lite nyfiken när du ksrev 399 övriga parametrar!?
    trodde man mest gick efter antal förfrågningar, inkomst och lånebild.
  • Anonym (Fattar du inte)

Skåne tjej:
    Nej det är cirka 400 olika saker man mäts på...
    Sånt som ingen känner till inte ens de som jobbar på bank... Sen räknas spara, kontohistorik etc också in...

• skåne tjej

Anonym (Fattar du inte) skrev 2009-10-08 22:17:17 följande:

Skåne tjej:Nej det är cirka 400 olika saker man mäts på...Sånt som ingen känner till inte ens de som jobbar på bank... Sen räknas spara, kontohistorik etc också in...
    blir ännu mer nyfiken nu
    kontohistorik!? hur menar du då? kan ni se hur mkt man shoppar och vad, eller hur många konton man har osv?
    När man får ett utdrag från t.ex. UC så står det ju inte hur mkt pengar man har sparat.
    kan du inte räkna upp några fler saker som ni tittar på?
  • Anonym
    skåne tjej skrev 2009-10-08 22:31:22 följande:
    Anonym (Fattar du inte) skrev 2009-10-08 22:17:17 följande: blir ännu mer nyfiken nu kontohistorik!? hur menar du då? kan ni se hur mkt man shoppar och vad, eller hur många konton man har osv?När man får ett utdrag från t.ex. UC så står det ju inte hur mkt pengar man har sparat.kan du inte räkna upp några fler saker som ni tittar på?
    Jag jobbar på bank och det stämmer INTE att det är 400 olika kriterier man ska klara. Det stämmer heller inte att vi inte vet vad det är för krav för det vet vi. nu kan jag inte alla i huvudet , men vi har dom på vårat intranät. Hos oss måste man dels vara över 18, ha fast jobb med en viss minimiinkomst, ha skatterättslig hemvist i sverige (dvs vara skriven här.) Sen kollas det upp vad man har för skulder och övriga utgifter per månad osv. Baserat på om man har barn, om man är gift/sambo, ålder osv, samt allt det jag skrev innan, görs sen en riskanalys för att se hur stor chans det är att man kan och kommer kunna betala tillbaka lånet. Man kan bli erbjuden ett lägre belopp än det man sökt, eller en annan återbetalningstid tex, för att få lånet om banken anser att det behövs. Och NEJ man kan inte gå in och se vad en person har på sina konton. Det är banksekretess, och man har inte ens möjlighet att gå in i andra bankers system och göra så.
Svar på tråden Varför får vi inte lån?