• Anonym (låna)

Varför får vi inte lån?

Ja jag vet, det kan ni naturligtvis inte svara på.
    Men allmänt kanske ni vet?
    Vi söker ett lån på 20.000 kr och får avslag överallt.
    Vi har båda fast inkomst på heltidstjänst sen flera år, inga höjdarlöner, men ändå helt ok.
    Vi har inga betalningsanmärkningar och har aldrig haft.
    Vi har sammanlagda lån på ca 150.000 kr vilket jag inte anser sådär supermycket.
    Vi har sökt flera lån nu men får ju nej överallt, så visst ser det ut som vi har flera förfrågningar.
    Jag har ringt upp några gånger och frågat varför vi fått avslag och de svar jag fått är att de _misstänker_ att vi tagit SMS lån och inte bertalat tillbaks i tid.
    Vilket aldrig nånsin har skett.
    Jag förstår inte hur man kan ta nåt ur luften bara sådär.
    Vet ni hur det fungerar när de ger avslag?

• Svar på tråden Varför får vi inte lån?
  • Anonym (låna)
    Anonym (Fattar du inte) skrev 2009-10-08 22:01:44 följande:
    Jobbar själv med detta. DU skriver att ni frågat överallt. VARJE fråga ger en fråga hos UC. Detta tillsammans med 399 övriga parametrar sätter en scoringpoäng som avgör om ni får lån eller ej. Är du aktiv och fråga på många ställen blir din scoring låg och du anses som kreditAKTIV och får avslag. Hur svårt är detta?
    Svårt? Det är inte det som är frågan ju
    Frågan är inte varför vi får avslag nu utan varför vi fått det från början.
    Vi sköter ju våra betalningar...
  • sasssyy

Därför att det är lågkonjunktur nu och bankerna vill inte hålla på och ge smålån hit och dit.

Så små lån tjänar inte bankerna något på och de vill helt enkelt inte ge dem av den orsaken.

Jag som blev skuldfri i juni, har således min anmärkning kvar, noll i inkomst med planerade studier i januari hade inga problem att få stå med på ett lån på 1.4 mille när vi ansökte för vi hittat ett hus vi ville ha... min sambo tjänar visserligen hyffsat men är inte höginkomsttagare, plus att en varannan veckas barn ingår i vår kalkyl, OCH ett sommarhus som inte räknas som något annat än utgift i sammanhanget....

Stora låna med stora investeringar är således lättare att få än små slattlån som inte går någonstans. Möbelinköp och skuldsaneringar är i nuläget inte intressant för bankerna att låna ut pengar till.

Bluestep är väl ett förslag om ni har en bostad ni äger som ni kan lämna som säkerhet, men eftersom ni nu har gjort förfrågningar på så många ställen kan även det bli problem.
    OCH VAD FAN är det för lögner med de 400 parametrarna, vi har ingen kreditscoring av det slaget i Sverige. I USA finns det ett poängsystem av det slaget, vi skickade vår ansökan via mail efter att på eftermiddagen pratat med vår bankman, på förmiddagen kom vi in och det enda hon visade oss var utdraget från UC, sen var det våra siffror som jämördes med hennes schablonkalkyler och en underteckning från henne på lånelöftet. Svårare än så är det inte.

Att göra ett personligt besök framför internetsökande är också alltid att föredra, att ringa upp och boka tid och ta med sig alla dokument, då kan man till och med å ett lån trots många förfrågningar.

• Anonym
    sasssyy skrev 2009-10-09 08:23:45 följande:
    Därför att det är lågkonjunktur nu och bankerna vill inte hålla på och ge smålån hit och dit.Så små lån tjänar inte bankerna något på och de vill helt enkelt inte ge dem av den orsaken.Jag som blev skuldfri i juni, har således min anmärkning kvar, noll i inkomst med planerade studier i januari hade inga problem att få stå med på ett lån på 1.4 mille när vi ansökte för vi hittat ett hus vi ville ha... min sambo tjänar visserligen hyffsat men är inte höginkomsttagare, plus att en varannan veckas barn ingår i vår kalkyl, OCH ett sommarhus som inte räknas som något annat än utgift i sammanhanget....Stora låna med stora investeringar är således lättare att få än små slattlån som inte går någonstans. Möbelinköp och skuldsaneringar är i nuläget inte intressant för bankerna att låna ut pengar till.Bluestep är väl ett förslag om ni har en bostad ni äger som ni kan lämna som säkerhet, men eftersom ni nu har gjort förfrågningar på så många ställen kan även det bli problem.OCH VAD FAN är det för lögner med de 400 parametrarna, vi har ingen kreditscoring av det slaget i Sverige. I USA finns det ett poängsystem av det slaget, vi skickade vår ansökan via mail efter att på eftermiddagen pratat med vår bankman, på förmiddagen kom vi in och det enda hon visade oss var utdraget från UC, sen var det våra siffror som jämördes med hennes schablonkalkyler och en underteckning från henne på lånelöftet. Svårare än så är det inte.Att göra ett personligt besök framför internetsökande är också alltid att föredra, att ringa upp och boka tid och ta med sig alla dokument, då kan man till och med å ett lån trots många förfrågningar.
    Fast om du tar ett vanligt blancolån brukar bankerna inte fråga vad man ska göra med pengarna, så det spelar ingen roll om du ska köpa möbler då eller vad du ska göra. Nu med alla kreditupplysningar lär det bli svårare för er, men behöver ni pengarna nu akut? Vad ska ni göra som gör att ni inte kan vänta tills uc-förfrågningarna är borta? Det tar ett år. Prova att sök lån hos tex forex. Dom har riktigt bra ränta och bankgaranti som alla andra...
  • Anonym (Nissi)
    riboflavin skrev 2009-10-08 08:57:32 följande:
    Om man har jobb båda två så borde det inte vara några problem att spara 20.000 kr, lägg undan motsvarande månadsbetalningar på ett lån på 20.000 hos någon av (ocker)utlånarna så har ni snart de pengarna. Ska jag vara helt ärlig så hade jag inte heller lånat ut pengar till någon med inkomst som inte klarar av att spara 20.000. Men jag tycker ändå att det är konstigt att ni blivit nekade och att de tar anklagelser ur luften på det där viset när ni frågar. Det kan inte vara så att din sambo har anmärkningar du inte känner till om ni ansöker gemensamt?
    Det där är ju ett lite löjligt påpekande. Låneinstituten LEVER ju på att just låna ut pengar och har inga som helst önskemål om att folk ska spara i stället för att låna. Det är ju ingen privatperson som ska låna ut pengarna, eller hur?
  • Anonym

Hur länge ligger förfrågningar hos UC kvar?
    Efter hur länge är man "ren"?

• sasssyy

Anonym (Nissi) skrev 2009-10-09 11:30:26 följande:

Det där är ju ett lite löjligt påpekande. Låneinstituten LEVER ju på att just låna ut pengar och har inga som helst önskemål om att folk ska spara i stället för att låna. Det är ju ingen privatperson som ska låna ut pengarna, eller hur?
    Fast det finns låneinstitut som även fungerar som sparkassor.. man får spara tex 10.000 kr när man lyckats spara det får man låna lika mycket så man alltså sammanlagt "har" 20.000 mot att man fortsätter att spara lika mycket som man amorterar.... men jag vet inte hur vanliga de är. Vet att jag kollade på det för några år sedan iaf men det var inte aktuellt att låna något då.
    Anonym skrev 2009-10-09 11:26:37 följande:
    Fast om du tar ett vanligt blancolån brukar bankerna inte fråga vad man ska göra med pengarna, så det spelar ingen roll om du ska köpa möbler då eller vad du ska göra. Nu med alla kreditupplysningar lär det bli svårare för er, men behöver ni pengarna nu akut? Vad ska ni göra som gör att ni inte kan vänta tills uc-förfrågningarna är borta? Det tar ett år. Prova att sök lån hos tex forex. Dom har riktigt bra ränta och bankgaranti som alla andra...
    Nej.. men blancolån är EXTREMT ovanliga under lågkonjunktur och inget bankerna vill pyssla med alls just nu.
  • Anonym
    sasssyy skrev 2009-10-09 19:33:10 följande:
    Anonym (Nissi) skrev 2009-10-09 11:30:26 följande: Nej.. men blancolån är EXTREMT ovanliga under lågkonjunktur och inget bankerna vill pyssla med alls just nu.
    Fast det är inte sant. Jag jobbar på bank själv och vi har hur mycket sånt som helst, sen har kraven blivit högre, ja, men det är ungefär lika många som får avlsag nu som innan...
  • Anonym (Fattar du inte)

Jag sa inte kriterier man ska klara.!!!!!

Jag skrev att scoring baseras på cirka 400 parametrar som vägs samman och ingen vet från gång till gång vad som tittas på.

Läs gärna först och svara sen !

Skåne tjej:
    Söker du lån hos en bank så bör du vara kund i banken först, riktiga banker kräver detta. Då ser man ganska snabbt ett beteende genom att se på kontohistorik. Hur konsumerar kunden? Finns det pengar kvar i slutet av månaden till ett lån eller handlas allt upp?

UC visar inte sparande men banken du söker hos ser ju helst för att inte säga (alltid) att du bör ha sparande.

Anonym 20:
    Banksekretessen har inget med detta att göra, banken du söker hos kollar dina konton hos den banken. Sen har man såklart ingen aning om vad du gör i andra banker men eftersom du ofta måste ha din lön in på kontot för att få lån hos dom stora bankerna så är problemet löst.

Sasssyy:
    Vet inte vart på vägen du har snubblat och missförstått allt men scoring är precis vad det heter och det används frekvent då det är en mkt stor del i bedömningen.
    Man kan ha en mkt bra scoring och sen ett konsumtionsbeteende som uppåt väggarna galet och då ger man inte lån till en sådan kund. Alla ansökningar bedöms ofta manuellt efter att första rensningen är gjord och scoringen är satt.

"Credit scoring

Kreditgivare använder ofta standardiserade beräkningsmetoder, t.ex. credit scoring, som hjälpmedel vid kreditprövningen. Credit scoring är ett system som bygger på att ett antal uppgifter ? exempelvis om ålder, kön, inkomst, lägsta ?kvar att leva på belopp?, betalningsanmärkningar, antal förfrågningar om kredit m.m. ? hämtas från olika register och samkörs i en dator. Detta leder sedan fram till en rekommendation om den sökta krediten kan lämnas eller inte. "

SÅÅÅ???

När det gäller UC så ligger frågor kvar 36 månader.
    Även om man frågat på elgiganten tex och fått 10 000 men inte handlat så ligger "utrymmet" som beviljat och det tas med i scoringen vilket ibland innebär att det är näst intill lika illla att ha 5 beviljade utrymmen på ställen som man inte end har valt att använda jämfört med 1 utrymme som man har utnyttjat helt.

Några frågor?

• Anonym (låna)
    Anonym (Fattar du inte) skrev 2009-10-10 20:19:48 följande:
    Sasssyy: Vet inte vart på vägen du har snubblat och missförstått allt men scoring är precis vad det heter och det används frekvent då det är en mkt stor del i bedömningen. Man kan ha en mkt bra scoring och sen ett konsumtionsbeteende som uppåt väggarna galet och då ger man inte lån till en sådan kund. Alla ansökningar bedöms ofta manuellt efter att första rensningen är gjord och scoringen är satt. "Credit scoring Kreditgivare använder ofta standardiserade beräkningsmetoder, t.ex. credit scoring, som hjälpmedel vid kreditprövningen. Credit scoring är ett system som bygger på att ett antal uppgifter – exempelvis om ålder, kön, inkomst, lägsta ”kvar att leva på belopp”, betalningsanmärkningar, antal förfrågningar om kredit m.m. – hämtas från olika register och samkörs i en dator. Detta leder sedan fram till en rekommendation om den sökta krediten kan lämnas eller inte. " SÅÅÅ??? När det gäller UC så ligger frågor kvar 36 månader. Även om man frågat på elgiganten tex och fått 10 000 men inte handlat så ligger "utrymmet" som beviljat och det tas med i scoringen vilket ibland innebär att det är näst intill lika illla att ha 5 beviljade utrymmen på ställen som man inte end har valt att använda jämfört med 1 utrymme som man har utnyttjat helt. Några frågor?
    Det är inte mig du svarat väl? För du svarar ju inte alls på vad jag frågat i TS, det du skriver vet jag redan, det gör nog de flesta.
  • Pusselbiten86

Har du kollat ICa banken. de brukar vara lättare genom dom och de har bra ränta mm.

Noah 0605, Thias 0707, Syskon 091219 *LYCKLIG*

TS, nej det gick inte att skicka första och andra inlägget o sen ser jag att allt är med... Jag svarade det som var skrivet i tråden.

Men är du med på varför ni får avslag? Jag kan garantera att det har med era frågor att göra. Söker ni hos en "storbank"? Är ni kunder för övrigt där ni söker? Hur många ggr uppskattar du själv att ni sökt senaste 3 åren?

• Anonym (låna)
    Anonym (Fattar du inte) skrev 2009-10-10 21:59:54 följande:
    TS, nej det gick inte att skicka första och andra inlägget o sen ser jag att allt är med... Jag svarade det som var skrivet i tråden. Men är du med på varför ni får avslag? Jag kan garantera att det har med era frågor att göra. Söker ni hos en "storbank"? Är ni kunder för övrigt där ni söker? Hur många ggr uppskattar du själv att ni sökt senaste 3 åren?
    Men frågan är ju varför vi fått nej från början. När vi inte frågat nånstans, har fast inkomst, inga lån ( förutom 15000 och studielånen).
    Vi sökte först hos den banken vi har haft i alla år, först mannens och sen min.
    Nej på båda ställena.
  • Lowika

Anonym (låna) skrev 2009-10-10 22:39:42 följande:

Men frågan är ju varför vi fått nej från början. När vi inte frågat nånstans, har fast inkomst, inga lån ( förutom 15000 och studielånen). Vi sökte först hos den banken vi har haft i alla år, först mannens och sen min. Nej på båda ställena.
    Fråga banken som sa nej?...? De kan ju berätta varför de inte gav er lånet?
    Kanske är det till och med så att någon uppgift de har är fel, och att ni borde fått lånet.
  • Anonym

Banken vill gärna att man ska ha ett visst sparkapital så att man visar att man kan handskas med sina pengar.

• JA77

Vad ska ni med 20 000 till? Kan ni inte spara ihop det?

Svar på tråden Varför får vi inte lån?