• KathyR

Ris!?!?

Jag blir totalt galen att jag aldrig lyckas!

Jag klarar helt enkelt inte av att göra ris och att gång på gång köpa Uncle Bens pås-ris blir alldeles för dyrt när man har en stor påse i skåpet. Har förstått att man tillagar ris på olika vis, medans vissa säger att allt tillagas på samma sätt?

På påsen jag har i skåpet står det att man ska koka upp vatten och sedan tillsätta ris och sänka värmen. Men inget hur mycket vatten det ska vara till vilken mängd ris..

Någon som känner för att hjälpa mig?

• Svar på tråden Ris!?!?
  • Göteborg

Står det verkligen inte några mått? I regel brukar det väl vara dubbelt så mycket vatten som ris. Vad är det för ris du har?

Shut up when I'm talking to you! You hear me? Answer me!
  • Min högsta önskan

Jag brukar köra ung hälften av varje.
    Till fyra personer brukar jag koka upp 6 dl vatten och sen hälla i ca 2 1/2 dl ris. Rör om, sänk värmen och låt koka ca 20 min. ha lock på.
    Efter 15-20 min kollar jag riset och ser om det börjar bli klart. Brukar sen låta dets stå vid sidan om en stund, kanske 4-5 min innan det serveras.

• JAG är BÄST

Jag ögonmåttar
    Har hellre mycket vatten än så som det står på paketet som man ska göra. För då bränns riset(pannan).

• Blå Flygare

Hur lång är koktiden? Om den är 10 min så ta lika mycket vatten som ris, om den är 20 min så ta dubbelt så mycket vatten. Blir det för mycket häller man bara av lite, eller låter det koka utan lock det sista. Kokar man i teflonkastrull får man minska lite på vattnet.

• KathyR

Okej, men när det står att man ska sänka värmen hur mycket är det då? Har upp till 12 på en platta och 6 på dem andra..

• Radha

Dubbelt så mycket vatten som ris brukar det vara. Koka upp vattnet, häll i riset, rör om, sänk värmen. Bäst är om man har gasspis då man kan reglera värmen väldigt snabbt på dem, på en vanlig spis brukar jag ställa av riset nån minut medan värmen får sjunka så inte allt vatten kokar bort direkt. Sjuda ca 20 minuter eller tills det verkar klart. Lyft dock inte på locket i onödan. Lycka till!

• JAG är BÄST

Jag har aldrig lock på heller för den delen. Rör om mellan varven med fast man inte ska röra om i ris.

Då jag gjorde ris i början,, så hade jag lock på,,,å hur många pannor tror du jag har bränt

• Agapi

Köp en riskokare. Super fiffigt, bara heller upp efter måtten innuti. Slår på den och väntar. Den kokar de och när de är klart slår den över till att bara hålla riset varmt.

• Novasmamma09

jag använder uncel bens jasmin ris. koktid 10 min.

jag kokar upp vatten efter anvisning på baksidan av förpackningen, tillsätter salt när det kokar (kokar upp fortare då)
    mär upp antal dl ris som ska vara till mängden vatten du har i kastrullen.
    skölj riset super noga.
    sänk plattan till 1 eller stäng av. häll i riset.
    eftersom vattnet fortfarande kokar när du hällt i riset så får du röra några gånger med en gaffel tills vattnet lungnat sej, sen är det bara att sätta på locket och låta riset dra tills det är färdigt, flyffa upp det me gaffeln några gånger, tar 10 min + -.
    följ inte koktiderna så mycket utan smaka själv när du tycker att det är klart, är det klart men mycket vatten kvar så kan du ju hälla riset i en sil och tömma av vattnet!'
    lycka till!!!

• Stårschan

Oj! Jag gör så här. Jag tar en del ris och två delar vatten (till vår familj på fyra brukar jag ta 2 dl ris och 4 dl vatten), en gnutta salt, och så ställer jag kastrullen på plattan och kokar i 20 minuter efter att vattnet har kokat upp. Jag ids inte hålla på och koka vattnet först och tillsätta riset sedan. har inte märkt någon som helst skillnad i smak eller konstistens.

Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
Svar på tråden Ris!?!?