• KathyR

Ris!?!?

Jag blir totalt galen att jag aldrig lyckas!

Jag klarar helt enkelt inte av att göra ris och att gång på gång köpa Uncle Bens pås-ris blir alldeles för dyrt när man har en stor påse i skåpet. Har förstått att man tillagar ris på olika vis, medans vissa säger att allt tillagas på samma sätt?

På påsen jag har i skåpet står det att man ska koka upp vatten och sedan tillsätta ris och sänka värmen. Men inget hur mycket vatten det ska vara till vilken mängd ris..

Någon som känner för att hjälpa mig?

• Svar på tråden Ris!?!?
  • Blå Flygare
    KathyR skrev 2009-10-08 13:23:22 följande:
    Okej, men när det står att man ska sänka värmen hur mycket är det då? Har upp till 12 på en platta och 6 på dem andra..
    Till 1 eller 2, lagom så det kokar men inte kokar över.
  • JAG är BÄST
    Stårschan skrev 2009-10-08 13:25:09 följande:
    Oj! Jag gör så här. Jag tar en del ris och två delar vatten (till vår familj på fyra brukar jag ta 2 dl ris och 4 dl vatten), en gnutta salt, och så ställer jag kastrullen på plattan och kokar i 20 minuter efter att vattnet har kokat upp. Jag ids inte hålla på och koka vattnet först och tillsätta riset sedan. har inte märkt någon som helst skillnad i smak eller konstistens.
    Tips,, har du vattenkokare så går det smidigare och fortare och sparar ström
  • KathyR

Okej, såhär står det på min rispåse!

"Koka upp riset i en stor gryta. Häll i riset och rör om, salta eventuellt. Koka upp vattnet igen, rör om och koka på svag värme under lock i 15 minuter. Häll av vattnet med hjälp av sil eller durkslag."

Allt detta låter som gröt i mina öron. Jag vet inte ens vad som som menas med svag värme? Hur mycket ris man ska ta och vatten? Hm..

• TeeTee

Jag kokar ris precis som jag kokar pasta! Koka upp jättemycket vatten. I med riset. Koka 10-12 min. Hälla från överblivet vatten i durkslag. Blir perfekt varje gång! (om man inte gillar "klibbigt" ris, för det blir det inte)

• Friyaz

Tacka vet jag riskokare.
    Man behöver inte passa det, man bränner det inte och det blir gott.

Jag hade inte överlevt utan den :)

• Pikapika

Ett tips

Koka upp riset och vattnet. Stäng av plattan och låt det stå och bli färdigt på eftervärmen. Sparar energi och man behöver inte hålla sån koll på hur mkt det kokar.

• Flyssel

Köp en riskokare, så enkelt och SÅ mycket bättre resultat än i kastrull!
    Innan vår riskokare så gjorde jag väldigt sällan ris eftersom det alltid brände fast och blev antingen överkokt eller halvhårt. Men efter riskokarens ankomst så gör vi ris till allt möjligt, så den har varit väl värd pengarna!

• Night Angel

och sä här gör jag...
    köper alltid basmatiris för tycker det är godast...tex 3 dl ris till 6 dl vatten + lite salt.
    mäter upp riset i kastrullen fyller på med vattnet o saltar..på med locket och kokar upp riset..sen direkt när det kokar upp så sänker jag värmen så det precis kokar/ljuder..sen få det stå där tills vattnet är klart..bruka lägga locket lite på sne så så fort det kokat upp så det inte kokar över..enkelt

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • Flyssel

Dessutom blir det plötsligt motiverat att köpa 10-20 kilossäckar med ris, och gissa om man sparar pengar på det!

Svar på tråden Ris!?!?