• KathyR

Ris!?!?

Jag blir totalt galen att jag aldrig lyckas!

Jag klarar helt enkelt inte av att göra ris och att gång på gång köpa Uncle Bens pås-ris blir alldeles för dyrt när man har en stor påse i skåpet. Har förstått att man tillagar ris på olika vis, medans vissa säger att allt tillagas på samma sätt?

På påsen jag har i skåpet står det att man ska koka upp vatten och sedan tillsätta ris och sänka värmen. Men inget hur mycket vatten det ska vara till vilken mängd ris..

Någon som känner för att hjälpa mig?

• Svar på tråden Ris!?!?
  • ericas mamma

så här gör jag. kokar upp 7dl vatten och häller i 3dl ris, detta är till 4 pers, ibland räcker det till en matlåda oxå. och småkokar det tills vattnet är borta, utan att det bärns vid, inte alls svårt

Erica 060202 Loke 080626 www.ericasmamma.blogg.se
  • CharmingGirl

Jag kokar i riskokare. Så smidigt, och perfekt varje gång.

• Guacamole

Jag har alltid haft samma knep till allt mitt ris och det har alltid fungerat för mig.

Två delar vatten till 1 del ris.
    När vattnet kokar upp häler jag ner riset och tillsätter salt och lite matfett och sänker till lägsta värmen. På med locket efter att du rört om och låt stå tills allt blivit absorberat :D

• Friyaz

nyssel : vi köper också stora säckar. Bara fördelar med riskokare :)
    hade slut på ris en dag och va tvungen o springa o köpa en lite påse på lilla ica... blev riktigt förvånad över hur dyrt det va....

• MZD

Var köper ni era stora säckar med ris?

• Friyaz

willys, coop, utländska butiker. ica maxi vet jag inte, men dom har säkert också...

är inte alltid det finns men oftast....

• Pyttismamman

Vi använder basmatiris och tar dubbelt så mycket vatten som ris.
    Kokar upp vattnet på 12:an, häller i ris och salt och rör om och sen på med locket. Sänker till 1:an eller 2:an (beroende på hur bra plattan är, slutar det koka så höj ett steg).
    Låter det koka tills vattnet är borta ca 15-20 minuter. Jag glömmer alltid att kolla på klockan så jag vet inte hur länge det kokar.

• Pimpinellan

Jag mäter aldrig vattnet utan häller bara i grytan. Saltar och kokar upp,häller i riset,kokar 30 minuter,häller av vattnet,rör om riset. Går absolut inte misslyckas! Vi äter bara fullkornsris för annat ris smakar ingenting och är inte nyttigt heller.

• Trollmor 86

Ett bra tips till att lyckas med att koka ris är att köpa en riskokare :)

• Trill

Jag kokar vanligt Uncle Bens ris såhär:

Koka upp vattnet,
    häll i riset och lite salt.

Sänk till 1:an och på med ett lock. Då fortsätter det småkoka och när allt vatten kokat bort är det klart.

• Trill

Jag kokar vanligt Uncle Bens ris såhär:

Koka upp vattnet,
    häll i riset och lite salt.

Sänk till 1:an och på med ett lock. Då fortsätter det småkoka och när allt vatten kokat bort är det klart.

• Trill

Man behöver inte ens röra om (även om jag brukar göra det ett par ggr).
    Tokenkelt

• Pimpinellan

ericas mamma skrev 2009-10-08 13:35:05 följande:

så här gör jag. kokar upp 7dl vatten och häller i 3dl ris, detta är till 4 pers, ibland räcker det till en matlåda oxå. och småkokar det tills vattnet är borta, utan att det bärns vid, inte alls svårt
    3 dl ris till 4 personer!? Det äter vi på två...
  • Misspiggy84

SUPER BRA TIPS!
    Tuperwares easy rice plast bunke fyller 3dl ris o 6dl vatten in i micron 12min klart, :D

• Micalela

Alltid dubbelt så mkt vatten som ris,koka på låg värme tills vattet är nästan borta, stäng av plattan på med lock, låt efterkoka i ångan.

• vilda bebin

Mät upp vatten, lägg i ris. Koka upp, låt koka nån minut. Stäng sedan av plattan och låt stå. Mitt brukar koka klart på eftervärmen. Brukar låta det stå tills det vi ska ha till är färdigt.

• Norrtjejjen

såhär gör jag ris och har aldrig misslyckats!
    1 del ris 2 delar vatten. tex 2dl ris..4dl vatten..
    du lägger vatten och ris i kastrullen och slår på plattan. behöver inte vara uppkokt vatten. sänker till 1an när det kokats upp. låter de va i 20 minuter..klart!!

eller så köper du en riskokare så sköter det sig självt.

• Norrtjejjen

oj glömde skriva att locket ska ju vara på helatiden. du behöber inte röras om fören det gått 20 minuter för då kommer en del ånga ut. jag rör om precis innan det är klart.

Svar på tråden Ris!?!?