• elegi

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (11) Tråden för oss som har barn med bla. ADHD ADHD tråden...nr. 11 där vi fortsätter att stötta varandra i vardagen
    och fortsätta att skriva av oss, stötta och glädja varandra om våra underbara älsklingar.

Välkomna gamla som nya med eller utan diagnos

*ADHD trådens länk och tipstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425441.html
    *ADHD trådens presentationstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425251.html
    *Medicintråden ADHD*
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42076119.html
    *ADHD trådens favvorecept*
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42350938.html

På den här sidan kan man göra ett ADHD test för barn direkt på nätet, vet inte hur tillförlitligt det är men man får ju ett hum iaf.
    www.psykologitest.se/test/adhd.php

Barn med särskilda behov?
    - Jag kallas ett barn med särskilda behov.
    - Barn med särskilda behov blir så lätt
    barn med särskilda besvär.
    - Barn med särskilda besvär blir så lätt
    "särskilda"
    - Särskilda barn blir så lätt isär- skilda.
    - Isärskilda barn får så lätt
    särskilda behov.
    - Särskilda behov är inte särskilda -
    bara STÖRRE -
    STÖRRE BEHOV har väl även du
    ......ibland.

Av; Berit Schaub
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-25 20:17
    Nyaste tips och länktråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m48564328.html

Nyaste presentationstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47901659.html
  • Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig
  • Unicorn73
    Flapper skrev 2009-12-25 10:02:59 följande:
    Stort tack åsau, Unicorn73 och Trollet Ludenben!!Nu sitter jag och gråter när jag läser era inlägg/berättelser. Det känns otroligt skönt att vi inte är själva i det här även om det är tragiskt att ni också har kämpat med detta... Hoppas ni förstår min bristfälliga logik.Min stackars pojke...
    Ja det är jobbigt & det tar mycket kraft ifrån en. Förstår hur du menar.
    Man är ju rädd att de kommer ha detta problem ännu längre upp i åldern....för hur det än är så är ju barn inte snälla till varandra så fort det är något som är annorlunda .
    Som vanligt så ska man inte säga alldeles för mycket...för en liten stund sen kom jag på sonen med att ha gjort ner sig . Varför vet jag inte riktigt....vi har varit hemma hela dagen & han har fått pyssla med att bygga lego/kolla på tv när han velat...förvisso hade vi lite gäster här idag men de hade ju gått hem för längesen när jag kom på honom...suck.
    Men han gick på toa utan tjafs när jag sade att det behövdes ett toabesök & så sade jag att du vet ju var toan är....jo det visste han ju.
  • Unicorn73
    carita1974 skrev 2009-12-25 11:27:32 följande:
    Här finns en till...Min son vart "blöjfri nu i somras.Men har blöja än på natten..Son nr 2 är 4 ..vägrar gå på pottan..//C
    Min son var med sen att bli av med blöjan. Men när han väl blev blöjfri så var det mycket sällan det hände kissolyckor utan det var alltid så att han bajsade på sig. Hade extra ombyte med mig var vi än var till han var ca 7 år. Åker vi iväg med husvagnen för helgen så packar jag alltid med mig dubbelt av kalsonger & byxor...just för att man vet ju aldrig när det händer.

Skickar ett gäng kramar till dig oxå.
  • Unicorn73

Trollet Ludenben skrev 2009-12-25 20:31:15 följande:

Bläääääääääää vilken dag Frodo var vild och galen redan i morse. Sen åkte vi iväg till farmor på middag. Där höll han sig i skinnet ända tills sista halvtimmen. På hemvägen braka han loss totalt. På bussen hoppa han upp och ner på sätet, kladdade med sitt spott på bussrutan, gapade och kastade skräp. När vi kommer till angered där vi ska byta buss får vi stå 10 min och vänta på att den ska komma. Då har han riktiga illvrål för sig, spottar vilt omkring sig, hänger sig i min arm och låter allmänt illa. Väl på bussen får jag hålla i honom för han är närgången på sätet framför och besvärar dom. Av på vår hållplats och vägen hem skriker han "fuck you" nonstop... usch vilken resa hem....Nu ska vi så fort som möjligt ta bort julgrejerna så allt ser normalt ut så han kan börja fungera igen. Det är julen som gör detta. Nu längar jag bara tills skolan börjar och han har bara haft jullov i 3 dagar usch, ge mig styrka!!!!!!!!!Nåja, gårdagen var bra i alla fall. Jag gör mitt bästa frör att tänka på den, att det gick bra igår när denna dagen (förutom ett par timmar) har vart gräslig.'Vi hade korv till honom hos farmor föresten. Alla accepterade det utan invändningar förutom farmors svägerska som alltid ska vara en sån surkärring Tristiania: välkommen tillbaka. Vi har saknat dig här Skickar lite kramar för att ni kämpar på med nemo.
    Usch vilken jobbig dag ni har haft . Ja det där med julen är jobbigt....min son var en pain in the ass från den 20/12...då hade han nedräkning till julafton....han stimmade omkring hela dagarna, skulle göra allt & lite till på en & samma gång, 20.000 frågor varje gång han öppnade munnen. Sen på julafton höll han ju med på...uppe i det blå & flög. Det där med julsaker har jag inga problem med här....han kom själv & ville ha både sina julsaker & julgardin....julgran skulle vi med ha & det var tvunget.
    Skönt att gårdagen gick bra hos er . Du får leva länge på den dagen ett tag framöver.

Skickar ett gäng med kramar till dig.
  • Karina09
    Niinis skrev 2009-12-25 22:53:23 följande:
    sonen ska få komma till bup första gången i januari (misstänker adhd) och julen har vart ganska jobbig, utbrott på utbrott, julmat vägrar han äta, kunde inte vänta på klapparna, springer fram och tillbaka, bråkig osv. är det vanligt att barn med adhd har svårt för mat? att de gillar få saker, min son är OMÖJLIG med maten!! äter så lite (är smal) och ogillar det mesta. trött just nu, önskar vi snart får komma på bedömningssamtalet! något man bör tänka på när det gäller första samtalet på bup? vad händer då? sonen ska följa med (de ville dom) men hur sjutton ska jag kunna få berätta allt jag vill framför honom?
    Försök vara tydlig, försök fråga så mycket som möjligt, försök förklara för dem att det finns saker som ni kanske måste prata mer om en annan gång. Jag tycker inte man kan inte säga vad som helst med barnet i närheten, hur ska barnet kunna förstå, det blir lätt kränkande fast det inte är menat så. Ni kommer att träffas fler gånger, men försök få fram detta att du har mer att säga. Och det där med att ställa frågor låter enklare än det är. Försök fråga när du inte förstår. Jag har kommer ofta på när jag kommit hem att jag trode att jag förstod när vi pratae, men sen undrar jag vad de menade i alla fall. Lycka till!
  • Karina09
    Trollet Ludenben skrev 2009-12-25 20:31:15 följande:
    Bläääääääääää vilken dag Frodo var vild och galen redan i morse. Sen åkte vi iväg till farmor på middag. Där höll han sig i skinnet ända tills sista halvtimmen. På hemvägen braka han loss totalt. På bussen hoppa han upp och ner på sätet, kladdade med sitt spott på bussrutan, gapade och kastade skräp. När vi kommer till angered där vi ska byta buss får vi stå 10 min och vänta på att den ska komma. Då har han riktiga illvrål för sig, spottar vilt omkring sig, hänger sig i min arm och låter allmänt illa. Väl på bussen får jag hålla i honom för han är närgången på sätet framför och besvärar dom. Av på vår hållplats och vägen hem skriker han "fuck you" nonstop... usch vilken resa hem....Nu ska vi så fort som möjligt ta bort julgrejerna så allt ser normalt ut så han kan börja fungera igen. Det är julen som gör detta. Nu längar jag bara tills skolan börjar och han har bara haft jullov i 3 dagar usch, ge mig styrka!!!!!!!!!Nåja, gårdagen var bra i alla fall. Jag gör mitt bästa frör att tänka på den, att det gick bra igår när denna dagen (förutom ett par timmar) har vart gräslig.'Vi hade korv till honom hos farmor föresten. Alla accepterade det utan invändningar förutom farmors svägerska som alltid ska vara en sån surkärring Tristiania: välkommen tillbaka. Vi har saknat dig här Skickar lite kramar för att ni kämpar på med nemo.
    Hoppas ni får någon lugn dag framöver. Situationen du beskriver liknar våra upplevelser här, fast vi slipper det under julen. Mot trettondagen kan vi vänta vårt elände, då nedräkningen mot skolan börjar. Då oroas det över skolan, vad som varit och vad som komma skall och det kan yttra sig på precis vilket sätt som helst (ett år en krossad bilruta). Vår höst med ovanligt många släktkalas (med anhöriga som "tar" sonen på ett bra sätt) var en livsfarlig prövning med tanke på hemska bilfärder. Nu är vi hemma för oss själva i många dagar. Båda föräldrarna. Hoppas på en bra fortsättning för dig och hyggliga dagar för er alla som det krånglar för. Kramar!
  • Trollet Ludenben

Unicorn och karina. tack för kramarna. De värmde och kom väl till pass. Frodo vaknade såklart på fel sida. Det slår aldrig fel, är det dåligt på kvällen så hänger det kvar tills nästa dag och han vaknar ilsk. Han hade riktigt vaninnesutbrott med. Fick ta honom till sitt rum och ligga med honom där tills han hade skrikit ut allt. Då blev han mycket lugnare sen. Hans rum angränsar bara till en av grannarna och det är till den under. På busshållplatsen igår stod grannen som bor vägg i vägg med oss. Han tittade jättekonstigt på Frodo och hans beteende. Den grannen känner inte vi särskilt väl för han bor i trappuppgången bredvid men funderar på att knacka på där sen och be om ursäkt för att vi stör ofta på morgonen och förklara läget. Till de man möter i vår trapp har vi sagt att Frodo har funktionshinder, att han kan störa genom att skrika, panga i dörrar och kasta saker men att vi gör allt vi kan för att grannarna ska få ett trivsamt boende. Han där på andra sidan väggen måste ju unda vad som försigår egentligen här{#lang_emotions_undecided}
    Karina, hoppas att din son inte blir allt för orolig inför skolstart och att ni rider ut stormen utan krossade bilrutor eller andra tråkigheter. Vi räknar ner tills skolan börjar. 1 vecka och 6 dagar. Frodo längtar dit med men tror han kommer med att känna lite oro. när skolan slutar och han blir hemma är det ju gamla rutiner med skolan som bryts och att vara hemma är nytt. Det tar ett tag att komma in i. När det är gjort blir det som nya rutiner igen när skolan börjar om och det tar lite tid för honom att ställa om sig där med.

jojjo75: välkommen hit

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Esmiso

har läst lite i tråden. Är glad att min son inte har problem med förändringar i nån större utsträckning. Jullov funkar utmärkt och julen avlöpte smärtfritt
    Det är mer helhetsbilden och minne samt fokus som är största svårigheterna för honom.

• Trollet Ludenben
    Esmiso skrev 2009-12-26 08:59:02 följande:
    har läst lite i tråden. Är glad att min son inte har problem med förändringar i nån större utsträckning. Jullov funkar utmärkt och julen avlöpte smärtfritt Det är mer helhetsbilden och minne samt fokus som är största svårigheterna för honom.
    gött att julen funkar bra för er. här är alla dagar som heter nåt annorlunda som jul, påsk osv jobbiga för han bygger enorma förväntningar. Till och med sånt som tex alla hjärtans dag som inte är nåt särskilt blir en grej för honom. Det räcker att han hör på bollibompa att det är alla härtans dag så är den dagen förstörd.

Såg att du skrivit i presentationstråden om vårdbidrag. Du ska vara berättigas till minst 1/4 vårdbidrag, kanske mer beroende på svårigheter, merkostnader och merarbete. Bra att du ska ta hjälp av en kurator att skriva den för det är viktigt att få med allt för att fk ska kunna göra en rättvis bedömning.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig