• elegi

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (11) Tråden för oss som har barn med bla. ADHD ADHD tråden...nr. 11 där vi fortsätter att stötta varandra i vardagen
    och fortsätta att skriva av oss, stötta och glädja varandra om våra underbara älsklingar.

Välkomna gamla som nya med eller utan diagnos

*ADHD trådens länk och tipstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425441.html
    *ADHD trådens presentationstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425251.html
    *Medicintråden ADHD*
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42076119.html
    *ADHD trådens favvorecept*
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42350938.html

På den här sidan kan man göra ett ADHD test för barn direkt på nätet, vet inte hur tillförlitligt det är men man får ju ett hum iaf.
    www.psykologitest.se/test/adhd.php

Barn med särskilda behov?
    - Jag kallas ett barn med särskilda behov.
    - Barn med särskilda behov blir så lätt
    barn med särskilda besvär.
    - Barn med särskilda besvär blir så lätt
    "särskilda"
    - Särskilda barn blir så lätt isär- skilda.
    - Isärskilda barn får så lätt
    särskilda behov.
    - Särskilda behov är inte särskilda -
    bara STÖRRE -
    STÖRRE BEHOV har väl även du
    ......ibland.

Av; Berit Schaub
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-25 20:17
    Nyaste tips och länktråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m48564328.html

Nyaste presentationstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47901659.html
  • Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig
  • Karina09

Intressant med era erfarenheter av att gå i sömnen. Min som är lite större gör det inte längre. Hade som liten svårt att somna och sov då rätt bra om nätterna. Men, han kom ofta upp och var helt borta. Det var läskigt. I nio-tio årsåldern kom kan upp och skrek och hade nattskräck. Oro skulle jag trodet är. Många intryck som är svårare att hantera för våra barn. Hur uttrycker man att det är jobbigt att hänga med? Nu sitter jag här med min stöddiga tolvåring som sitter och piper "jag kommer inte att kunna somna" och vägrar lägga sig.

• Trollet Ludenben
    Unicorn73 skrev 2009-11-12 22:13:13 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-12 22:05:06 följande: Ja det tror jag med. Ofta är det ju så att de inte kan uttrycka hur de känner riktigt & håller det då inom sig istället. Vet inte hur din son är när han ska somna om han måste ha lampa tänd & så....här går det oxå i perioder med att ha tänt när han somnar & han ska alltid ha dörren öppen till sitt rum. Han kommer ju fortfarande in till oss i våran säng om han drömt något obehagligt....han brukar dock väcka en väldigt försiktigt & frågar snällt .
    Nä, inga lampor. Det ska vara mörkt, tyst och ingen får vistas i närheten där han sover. Katten får vi stänga ut för han tål inte ens att den går omkring där fast den är alldeles tyst Men han drömde nån mardröm för några veckor sen. Det har han inte glömt utan han säger varje kväll "hoppas jag inte drömmer i natt"...
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • sommarblommor

Hej på er allihopa!
    Har följt eran tråd här ett tag. Jag känner igen så mycket i det ni skriver och det känns så skönt att läsa att man inte är ensammen med dom här problemen.

Jag har en son på 8 år som fick sin Adhd diagnos redan vid 5 års ålder. Adhd med koncentrationssvårigheter .
    Vi har försökt in i det sista att vara utan medicinering men nu går det snart inte längre.
    Min sons pappa och jag är separerade sen han var 2,5 år ocgh tror definitivt att det var det som utlöste hela den här karusellen. Idag har jag en ny man och en 3 månaders bebis. Det känns fantastiskt men min son är inte lika lycklig. Han har otroligt svårt att hantera det här och jag törs inte lämna honom en sekund ensammen med bebben. Känns otroligt jobbig att inte veta vad han skulle kunna få för sig att göra. Dom senaste veckorna har han även börjat få fruktansvärda raseriutbrott som man inte rår på överhuvudtaget . Sen vänder det på 10 sekunder och då är allt så fantastiskt. Nu har även skolan börjat flagga för att vi nog måste göra nåt för att han ska kunna fungera i skolan och med kamrater.
    Hela han känns så himla olycklig. Mardrömmar är nåt han också har. Det har han varje kväll ca 1 timme efter han somnat. Vaknar då helt hysterisk. Man undrar vad som rör sig i deras små hjärnor.
    Som mamma har jag sådana skuldkänslor för att det blivit så här och gråter mig till sömns nästan varje kväll.
    Inser att vi måste börja med en medicinerin men är livrädd för biverkningar och vad som kommer att hända i framtiden.

Oj, vad långt det blev. Hoppas ni orkar läsa.
    Kram på er alla som kämpar där ute!

• Karina09

Hej sommarblommor! Jag är också ny här. Jag kände också ett motstånd mot medicinering, men situationen blev till slut ohållbar med enorma, långvariga utbrott hemma, mycket konstiga saker hände i skolan och inget fick han gjort på lektionerna. En omvälvande livssituation lär medicin inte hjälpa mot, men om han får lättare att koncentrera sig och det går lättare i skolan så har du ju lyft en sten från hans börda. Medicinering sköts av experter och har utvärderats bra mycket mer än vad man vill låtsas om när det skrivs om det i media. Men visst, det finns även alternativ som omega/fiskolja som för många har tydlig effekt. Har ni en bebis så är det ju en ny situation för samtliga inblandade och Bup vet (för det mesta ) att det behövsstöd i en omvälvande livssituation. "Våra barn" får kämpa så mycket mer än de "hittills normala" (som heller inte alltid har det rätt. Själv Har jag nyss tagit del av en specialpedagogisk utredning och tycker att ännu en pusselbit fallit på plats. Det var faktiskt inte så många nyheter, men en annan vinkling. Då tycker jag att det faktiskt är märkvärdigt att han klarat av så mycket som han har. En begåvning som liggen aningens över genomsnittet och en inlärningsförmåga som ligger låångt under. Ett litet ps: våra barn är adopterade. Ingen skiljsmässa. Hittills).

• Unicorn73

Trollet Ludenben skrev 2009-11-13 08:01:34 följande:

Nä, inga lampor. Det ska vara mörkt, tyst och ingen får vistas i närheten där han sover. Katten får vi stänga ut för han tål inte ens att den går omkring där fast den är alldeles tyst Men han drömde nån mardröm för några veckor sen. Det har han inte glömt utan han säger varje kväll "hoppas jag inte drömmer i natt"...
    Ok, ja de är ju så olika dessa barn. Min brukar oxå komma ihåg läskiga drömmar & brukar säga detsamma som din gör...
    Brukar din kunna berätta vad han drömt om?? Min berättar sällan el aldrig...han säger alltid att han inte kommer ihåg....
    Jobbigt när de drömmer mardrömmar.
    Hoppas dock att din Frodo släpper drömmen & kan sova ordentligt.
  • Trollet Ludenben
    Unicorn73 skrev 2009-11-13 18:54:47 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-13 08:01:34 följande: Ok, ja de är ju så olika dessa barn. Min brukar oxå komma ihåg läskiga drömmar & brukar säga detsamma som din gör... Brukar din kunna berätta vad han drömt om?? Min berättar sällan el aldrig...han säger alltid att han inte kommer ihåg.... Jobbigt när de drömmer mardrömmar. Hoppas dock att din Frodo släpper drömmen & kan sova ordentligt.
    Nä det är inte ofta han berättar vad han drömt om. Det enda gången jag har hört han berätta är denna som var sist. Det var kring halloween och det var för mycket snack om död, gravar och kyrkogårdar precis överallt, till och med på bollibompa. Han hade drömt att nån lagt honom i en kista eller vad det var. Tydligen var det väldigt skrämmande eftersom han fortsätter tänka på det när han ska sova. Men det är enda gången han har återberättat drömmar.
  • Trollet Ludenben
    sommarblommor skrev 2009-11-13 13:26:33 följande:
    Hej på er allihopa! Har följt eran tråd här ett tag. Jag känner igen så mycket i det ni skriver och det känns så skönt att läsa att man inte är ensammen med dom här problemen. Jag har en son på 8 år som fick sin Adhd diagnos redan vid 5 års ålder. Adhd med koncentrationssvårigheter . Vi har försökt in i det sista att vara utan medicinering men nu går det snart inte längre. Min sons pappa och jag är separerade sen han var 2,5 år ocgh tror definitivt att det var det som utlöste hela den här karusellen. Idag har jag en ny man och en 3 månaders bebis. Det känns fantastiskt men min son är inte lika lycklig. Han har otroligt svårt att hantera det här och jag törs inte lämna honom en sekund ensammen med bebben. Känns otroligt jobbig att inte veta vad han skulle kunna få för sig att göra. Dom senaste veckorna har han även börjat få fruktansvärda raseriutbrott som man inte rår på överhuvudtaget . Sen vänder det på 10 sekunder och då är allt så fantastiskt. Nu har även skolan börjat flagga för att vi nog måste göra nåt för att han ska kunna fungera i skolan och med kamrater. Hela han känns så himla olycklig. Mardrömmar är nåt han också har. Det har han varje kväll ca 1 timme efter han somnat. Vaknar då helt hysterisk. Man undrar vad som rör sig i deras små hjärnor. Som mamma har jag sådana skuldkänslor för att det blivit så här och gråter mig till sömns nästan varje kväll. Inser att vi måste börja med en medicinerin men är livrädd för biverkningar och vad som kommer att hända i framtiden. Oj, vad långt det blev. Hoppas ni orkar läsa. Kram på er alla som kämpar där ute!
    hej och välkommen hit

Min son, Frodo är 7 år. Han fick sin ADHDdiagnos några veckor innan han skulle fylla 5. Han har även en autismdiagnos som ska granskas på nytt med start denna månaden.

Min sons pappa och jag separerade när han var 1,5 år. Fram till 2,5 bodde han ensam med mig och då vid 2,5 träffade jag min nuvarande sambo. Jag och min sambo fick en bebis i februari detta året. Så vi är i liknande livsituation som dig. Bebisen föddes prematurt i v 31 för att det blev graviditetskomplikationer. Det var jättesvårt för Frodo att hantera detta. Först att jag var dålig, bebis på sjukhus över en månad och att han faktiskt blivit storebror. Han belv riktigt förfärlig faktiskt. Han mådde så dåligt och allt var kaos. Vi fick höja hans medicin, concerta. Först från 18 mg, sen till 27 mg och sen till nuvarande dos 36 mg. Vi fick även atarax att komplettera med.
    Nu först de sista 2 månaderna känner vi att han har kommit in i detta med att vara storebror. Det har tagit sin tid att hantera detta och nu känner vi att vi är på rätt väg.
    Han har inte vart elak mot lillebror, han älskar lillebror och vill kramas mycket med honom. Men svartsjuka och alla andra känslor har han haft men det har han tagit ut på oss vuxna. Han har slagits, spottats, sparkats mm och haft raseriutbrott utan dess like.

De råden jag har fått av Frodos läkare är att ge Frodo mycket egen tid. Att man ägnar sig åt honom utan att lillebror är med. Och mycket konkret beröm och uppmärksamhet har vi försökt ge honom. När vi får hem släkt/vänner vill vi att de ska hälsa på Frodo först och inte bara rusa fram till lillebror och gulla. Samma med presenter till den lille. Alla har köpt till Frodo med för att han inte ska känna att lillebror får allt.

Så det blir bättre, men det tar tid. Och de måste få den tiden. Det är ju en kris för alla barn att få småsyskon och för ett barn med funktionshinder blir den resan sju gånger värre. Jag var helt förtvivlad när jag såg hur han blev i början så jag förstår hur det känns.
  • Petrah

hej tråden.

skulle behöva lite råd. min son har inskolats på kortishemmet nu 3 ggr och dt har gått kanonbra. han har tyckt dt va roligt på alla sätt. men igår skulla han sova där första gången och dt funkade inte alls så jag fick hämta honom kl. 21
    han rev halv hemmet, vägrade ta sin medecin osv... så jag o personalen bestämde att han få åka hem istället för de andra barnen skulle lägga sig och han vägrade lägga sig, han skulle vara uppe hela natten osv......

Nu till saken, när jag kom till hemmet så sa han: jag får alltid min vilja igenom jag vann igen. jag blev skitarg och sa att nästa gång så sover du där punkt slut.
    Nix jag bestämmer sa han. sen blev han ledsen och arg om vartannat.
    han har aldrig sovit hos nån innan, inte på över 5 år iallafall. han är 8 år nu.

frågan är nu, vad ska jag göra nu?? sover han inte över där så får han inte vara där mer. men nu vill han inte gå dit alls mer säger han. svårt svårt.........

• sommarblommor

Trollet Ludenben skrev 2009-11-13 20:08:07 följande:

hej och välkommen hit Min son, Frodo är 7 år. Han fick sin ADHDdiagnos några veckor innan han skulle fylla 5. Han har även en autismdiagnos som ska granskas på nytt med start denna månaden.Min sons pappa och jag separerade när han var 1,5 år. Fram till 2,5 bodde han ensam med mig och då vid 2,5 träffade jag min nuvarande sambo. Jag och min sambo fick en bebis i februari detta året. Så vi är i liknande livsituation som dig. Bebisen föddes prematurt i v 31 för att det blev graviditetskomplikationer. Det var jättesvårt för Frodo att hantera detta. Först att jag var dålig, bebis på sjukhus över en månad och att han faktiskt blivit storebror. Han belv riktigt förfärlig faktiskt. Han mådde så dåligt och allt var kaos. Vi fick höja hans medicin, concerta. Först från 18 mg, sen till 27 mg och sen till nuvarande dos 36 mg. Vi fick även atarax att komplettera med.Nu först de sista 2 månaderna känner vi att han har kommit in i detta med att vara storebror. Det har tagit sin tid att hantera detta och nu känner vi att vi är på rätt väg.Han har inte vart elak mot lillebror, han älskar lillebror och vill kramas mycket med honom. Men svartsjuka och alla andra känslor har han haft men det har han tagit ut på oss vuxna. Han har slagits, spottats, sparkats mm och haft raseriutbrott utan dess like.De råden jag har fått av Frodos läkare är att ge Frodo mycket egen tid. Att man ägnar sig åt honom utan att lillebror är med. Och mycket konkret beröm och uppmärksamhet har vi försökt ge honom. När vi får hem släkt/vänner vill vi att de ska hälsa på Frodo först och inte bara rusa fram till lillebror och gulla. Samma med presenter till den lille. Alla har köpt till Frodo med för att han inte ska känna att lillebror får allt.Så det blir bättre, men det tar tid. Och de måste få den tiden. Det är ju en kris för alla barn att få småsyskon och för ett barn med funktionshinder blir den resan sju gånger värre. Jag var helt förtvivlad när jag såg hur han blev i början så jag förstår hur det känns.
    Intressant att läsa om eran familj då vi är nästan i samma situation. Hur länge har din son fått medicinering. Hur lång tid tog det innan ni märkte nån förändring och vad blev förändringen. Har varit i kontakt med Bup idag att vi behöver påbörja det här så fort som möjligt. Men det tar ju tid så hon hoppades att vi skulle få träffa en läkare före jul. Pratade även med fritids personal idag om hur dagen varit. Och idag hade min son haft en fantastisk dag. Det känns så skönt när man får höra det.
    Det du skriver om att ge honom ensam tid är något vi ständigt försöker jobba med.
  • yrrol2

Trollet Ludenben skrev 2009-11-12 22:05:06 följande:

men usch. Säkert är det inre stress och oro som gör det. Nattskräck är jag livrädd för med. Det har han aldrig haft och hoppas inte Elias får det heller. Det verkar ju verkligen obehagligt.
    ja nattskräck hade min son med och det var inte roligt, vaknar helt hysterisk bara skriker och skriker helt okontaktbar,vilt uppspärrade ögon och slår omkring sig, han fick då någonting att dricka det var det enda som kunde lugna
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig