• elegi

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (11) Tråden för oss som har barn med bla. ADHD ADHD tråden...nr. 11 där vi fortsätter att stötta varandra i vardagen
    och fortsätta att skriva av oss, stötta och glädja varandra om våra underbara älsklingar.

Välkomna gamla som nya med eller utan diagnos

*ADHD trådens länk och tipstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425441.html
    *ADHD trådens presentationstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425251.html
    *Medicintråden ADHD*
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42076119.html
    *ADHD trådens favvorecept*
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42350938.html

På den här sidan kan man göra ett ADHD test för barn direkt på nätet, vet inte hur tillförlitligt det är men man får ju ett hum iaf.
    www.psykologitest.se/test/adhd.php

Barn med särskilda behov?
    - Jag kallas ett barn med särskilda behov.
    - Barn med särskilda behov blir så lätt
    barn med särskilda besvär.
    - Barn med särskilda besvär blir så lätt
    "särskilda"
    - Särskilda barn blir så lätt isär- skilda.
    - Isärskilda barn får så lätt
    särskilda behov.
    - Särskilda behov är inte särskilda -
    bara STÖRRE -
    STÖRRE BEHOV har väl även du
    ......ibland.

Av; Berit Schaub
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-25 20:17
    Nyaste tips och länktråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m48564328.html

Nyaste presentationstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47901659.html
  • Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig
  • Trollet Ludenben
    sommarblommor skrev 2009-11-13 21:39:19 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-13 20:08:07 följande: Intressant att läsa om eran familj då vi är nästan i samma situation. Hur länge har din son fått medicinering. Hur lång tid tog det innan ni märkte nån förändring och vad blev förändringen. Har varit i kontakt med Bup idag att vi behöver påbörja det här så fort som möjligt. Men det tar ju tid så hon hoppades att vi skulle få träffa en läkare före jul. Pratade även med fritids personal idag om hur dagen varit. Och idag hade min son haft en fantastisk dag. Det känns så skönt när man får höra det. Det du skriver om att ge honom ensam tid är något vi ständigt försöker jobba med.
    Han har ätit medicin i nästan 2 år. Ville vänta men det blev ohållbart hemma så vi fick det januari 2008. Innan han fick medicin så var allt kaos. Han kunde inte leka, inte vara i barngruppen på förskolan på ett normalt sätt utan fröknarna fick ta honom ensam och hitta på saker. Han lyssnade inte alls på någonting. Han hade svåra aggressionsutbrott som varade från en halvtimme till 2-3 timmar och det var flera sådana om dagen. Han sov jättedåligt på natten och var tvungen att sova middag på dagen för att palla öht. Han kunde inte sitta vid bordet och tex pussla eller liknande. Han kastade iväg grejerna om det inte gick på första försöket.

Nu är det bättre. Hans utbrott varar max en kvart och är inte lika mycket. Han kan leka med kompisar även om han fortfarande behöver vuxenstöd och han kan vara i gruppen i skolan. Han lyssnar bättre, följer uppmaningar bättre. Han sover på nätterna och ingen middagsvila och hela han är lugnare. Han mår mycket bättre och är mycket gladare. Med medicinen kommer den goa ungen han egentligen är fram. Det fina goa som man aldrig ser för hans funktionshinder står i vägen. Visserligen har vi fortfarande jobbigt men inte alls som vi hade innan. För mig är medicin guds gåva till människan för det har förändrat tillvaron totalt. Sen förstår jag att man som förälder är tveksam till medicin för det är ju trots allt medicin med biverkningar och sånt. Och det är klart att man vill vänta så länge som det går för ingen vill ju mediciner sitt barn i onödan. Men när man känner att det behövs och barnet svarar bra på medicinen, då får man ett annat liv.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Trollet Ludenben
    yrrol2 skrev 2009-11-13 21:50:49 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-12 22:05:06 följande: ja nattskräck hade min son med och det var inte roligt, vaknar helt hysterisk bara skriker och skriker helt okontaktbar,vilt uppspärrade ögon och slår omkring sig, han fick då någonting att dricka det var det enda som kunde lugna
    åh, fy jag är så livrädd för det. Har vissa nojjor som jag aldrig någonsin skulle vilja att mina ungar hade och det är just nattskräck... och sen är det feberkramper. De två klarar vi oss helst utan. Fy vad läskigt när du skriver om det. Finns det nån förklaring till nattskräck??
  • yrrol2
    Petrah skrev 2009-11-13 21:10:05 följande:
    hej tråden.skulle behöva lite råd. min son har inskolats på kortishemmet nu 3 ggr och dt har gått kanonbra. han har tyckt dt va roligt på alla sätt. men igår skulla han sova där första gången och dt funkade inte alls så jag fick hämta honom kl. 21 han rev halv hemmet, vägrade ta sin medecin osv... så jag o personalen bestämde att han få åka hem istället för de andra barnen skulle lägga sig och han vägrade lägga sig, han skulle vara uppe hela natten osv......Nu till saken, när jag kom till hemmet så sa han: jag får alltid min vilja igenom jag vann igen. jag blev skitarg och sa att nästa gång så sover du där punkt slut. Nix jag bestämmer sa han. sen blev han ledsen och arg om vartannat. han har aldrig sovit hos nån innan, inte på över 5 år iallafall. han är 8 år nu.frågan är nu, vad ska jag göra nu?? sover han inte över där så får han inte vara där mer. men nu vill han inte gå dit alls mer säger han. svårt svårt.........
    det jag skulle gjort är att inte ge efter överhuvudtaget släpa dit han låt han riva hela stället sen när han lugnat ner sig så får han städa efter sig,vägrar han så får man inte ge sig fastän det tar flera timmar, så gör vi hemma den första timmen tar den som börjat fighten,sen löser den andra föräldern av och så fortsätter vi.
    oftast så löser det sig att man hjälps åt att städa men det viktigaste är att pojken hjälper till,man vinner på det i längden.
    jag förstår att det är tufft men ge inte upp,
    många kramar till dig
  • yrrol2

Trollet Ludenben skrev 2009-11-13 21:57:41 följande:

åh, fy jag är så livrädd för det. Har vissa nojjor som jag aldrig någonsin skulle vilja att mina ungar hade och det är just nattskräck... och sen är det feberkramper. De två klarar vi oss helst utan. Fy vad läskigt när du skriver om det. Finns det nån förklaring till nattskräck??
    Nej inte vad jag vet,men det vi fick förklarat för oss är att barnet kommer inte ihåg någonting av nattskräcken utan det sover fastän dom skriker som besatt och svarar ibland på tilltal och verkar vaket men dom kommer inte ihåg något på morgonen sedan.
    Det är ju bra men fy vad rädd man blev första gångerna när han fick det,
  • pcalma

Petra: Jag tycker att det var fel av personalen att "ge upp". De måste ju visa vem som bestämmer o hur det ska vara när han är där. Nu har de ju visat vart ribban ligger o det kommer bli ännu värre nästa gång, för att han vet att det ger resultat!!!
    Tror att det är bättre att ngn annan personal "tar honom" nästa gång o verkligen inte ger sig. De andra barnen dör inte av att en kväll/natt blir stökig o efter den förtsa natten så kan det ju inte bli värre iaf om de bara är konsekventa o står på sig!!

• Trollet Ludenben
    yrrol2 skrev 2009-11-13 22:03:35 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-13 21:57:41 följande: Nej inte vad jag vet,men det vi fick förklarat för oss är att barnet kommer inte ihåg någonting av nattskräcken utan det sover fastän dom skriker som besatt och svarar ibland på tilltal och verkar vaket men dom kommer inte ihåg något på morgonen sedan. Det är ju bra men fy vad rädd man blev första gångerna när han fick det,
    läskigt att de inte minns något. Det brukar väl vara värst i småbarnsåren och avta sen när de blir lite större va??
  • Karina09
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-13 22:07:22 följande:
    läskigt att de inte minns något. Det brukar väl vara värst i småbarnsåren och avta sen när de blir lite större va??
    Vet inte. Det har förändrats med åren. Sonen (12 år) är förtvivlad och gråter när pappa inte är hemma. Här är vi uppgivna för tillfället. Han är rädd om kvällarna och detso kaxigare om dagarna. Jag ochlillasyster får sova där det passar. Sänggåendet är ett av de svåraste problemen just nu. Till läkaren säger sonen att han visst kan somna sjaälv, han har bara fastnat
  • yrrol2

Trollet Ludenben skrev 2009-11-13 22:07:22 följande:

ja det är vanligast vid 4-6 år iallafall för oss
  • Trollet Ludenben

Då hoppas jag att vi slipper nattskräck. Har han inte haft det tidigare och nu är han 7 år så tror jag inte han får nån.
    I morse vaknade han i alla fall kvart i sex. Ett framsteg mot att han vaknat halv fem och runt 5 den senaste veckan. Och morgonen är hyfsat lugn... Idag kommer svärpäronen på besök så hoppas att han är lugn även efter de har åkte hem sen. Han brukar stöka till det efter han har vart nånstans eller vi har haft besök.

• pcalma

Här är det kaos som vanligt o jag vet inte hur vi ska få ihop dagarna. Jag får liksom INGET gjort. De bara slåss o springer runt de två små o är på ALLT som överaktiva 1-åringar. Måste vara med dom heeela tiden för att de inte ska i hjäl varandra eller riva huset. Hur fanken ska man då kunna slänga in en maskin tvätt, eller plocka undan saker som ligger öööverallt, eller dammsuga?? När jag dammsuger så drar M ut sladden hela tiden med för att hon hatar ljudet! Äldsta tjejen maler o maler o tålamodet tryter mot henne. Äldsta brodern tycker att det jobbigt med skrikande småsyskon, samtidigt som han tycker att det är såå roligt att kiva med dom, o äldsta tjejen är polis på dom..Gaaaahhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Var bara tvungen att skriva av mig. .

Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig