Hur mycket får era barn i månadspeng?
Vad är en rimlig månadspeng för en 12 åring?
Vad är en rimlig månadspeng för en 12 åring?
min 13 åring har 350
Min son på 12 år har 50 kr i veckan men om han tömmer diskmaskinen eller hjälper till med annat får han mellan 70-100 kr i veckan !
Min 12 åring får 150 kr i månaden om hon sköter sina sysslor. Då får hon äta godis med oss andra som vi köpt till hela familjen, men om vi åker till tex en marknad så får hon ta av sina pengar. Om hon ringer för mer pengar än 50 kr i månaden får hon fylla på med egna pengar osv. 10 åringen får inga pengar alls att hålla ordning på själv. Han klarar det inte. Han får istället en slant vid speciella tillfällen.
Jag hade 800kr när jag var 14år, och det räckte knappt till.
Min 17 åring får 800 kr/mån. Men det räcker oftast inte.
Vår 12-åring får 50 kr/veckan. I det ingår att han ska städa sitt rum och duka av efter maten. Varje läxa som görs belönas med en femma extra i en särskild spargris.
Vi står för läsk, godis ibland och förstås alla kläder och duschtvål/deo och sånt.
Mina grabbar har fått hela barnbidraget från sin 13-års dag och det kan jag varmt rekomendera!
Det ska i princip räcka till allt förutom dyra idrotter, vinterjacka och vinterskor. Det kan hända att jag skulle hjälpa till med idrottsskor till skolidrotten men det har aldrig varit aktuellt.
Jag är ensam med barnen och den här lösningen är faktiskt det billigaste då barnen själva värdesätter pengar. Det är inte tal om BjörnBorg kalsonger och äldsta köper jeans på H&M som han sprättar bort lappen på och sätter ett snyggt märkesskärp över. "Vem bryr sig" säger han skrattande och då vet jag att detta skulle ha varit otänkbart då jag stod för alla inköp. Vi har även en överrenskommelse att allt över 200 på mobilräkningen får de betala själva. Att de inte behöver betala hela är för att de inte ska undvika att ringa till oss föräldar (viktigt då vi är separerade känner jag)
Båda klarar det galant men löser sin ekonomi på lite olika sätt.
Den äldste nu 15 sparar gärna till elektronik och köper billiga kläder samt jobbar gärna extra. Den yngste (13)vill ha kläder av speciell karaktär och sparar gärna till framtiden. Har idag ca 5000kr på konoto!
Det viktiga tycker jag att man som förälder ger fria tyglar, en del inköp är kanske inte det jag tycker är det bästa, men de får göra det. Däremot skulle jag aldrig sticka till extra pengar för att de handlat upp allt.
Jag är faktiskt riktigt stolt över killarna och hoppas de får med sig ett eget sunt ekonomiskt tänk!
Min dotter (14 år) bor hos mig och får 300:-/månad insatt på hennes kortkonto.
Hon är hos sin pappa varannan helg och då betalar han henne för dessa helger.
JAG betalar kläder, skor, bio och andra nöjen så hennes pengar använder hon till särskilda saker som hon vill ha.
Men frågan är. De som får 800 i månaden, vad betalar de själva?
Jag tror det är normalt med 600:- i månaden (månadspeng) PLUS barnbidraget som är 1100:- PLUS mobilräkningen som brukar ligga runt 1000:- Vad tror ni ?
De som får 800. betalar de kläder och sådant själva då ?