• kitty78

Hur mycket får era barn i månadspeng?

Vad är en rimlig månadspeng för en 12 åring?

• Svar på tråden Hur mycket får era barn i månadspeng?
  • mangoglass

Jag är 18 och jag har sedan jag varit ca 13-14 600 kronor i månaden. Och sedan jag var ca 15-16 fick jag även mitt studiebidrag.

• En tolvåring

Jag är 12 år. Jag får 200 i månaden. Då betalar mina föräldrar min kanins mat och kontantkort till mobilen. Jag behöver nästan inte hjälps till hemma. Det är väldigt lagom tycker jag eftersom att jag bara fick 100 kronor förra året!

• Mitnor

En 12 åring brukar få ca 200 kr i månaden men en del får mindre eller mer. Känner några som ger sin 12 åriga dotter 500 kronor i månaden som jag nog kan tycka är lite väl mycket.

• Ante94

Kan också tycka att 500kr/ månad är mycket om det bara ska räcka till nöje och godis. Om det däremot ska täcka lite kläder och mobilkostnader är det inte så mycket.

• mangoglass
    Ante94 skrev 2013-05-13 14:27:55 följande:
    Kan också tycka att 500kr/ månad är mycket om det bara ska räcka till nöje och godis. Om det däremot ska täcka lite kläder och mobilkostnader är det inte så mycket.
    Mitnor skrev 2013-05-12 21:03:36 följande:
    En 12 åring brukar få ca 200 kr i månaden men en del får mindre eller mer. Känner några som ger sin 12 åriga dotter 500 kronor i månaden som jag nog kan tycka är lite väl mycket.
    500 till en tolvåring tycker jag är lite väl mycket... Dock började jag väll få 600 när jag var 13/14 men idag ser jag ingen anledning till det heller egentligen. Levar man i en vanlig familj har man ingen anledning att få så mycket och då blir det att man antingen köper mycket godis eller bara hanterar pengarna fel. Kan man spara så är det en sak. Annars kanske man bara blir bortskämd.

• 3llie

Jag fick 100 kronor i månaden när jag var 12.
    Nu när jag är 17 får jag inga pengar "i handen" utan istället betalar mamma mitt gymkort (299 kr) och mitt mobilabonemang (450 kr) :) 

• Shoppinggalningen

Jag är snart 13 år och jag har ca 160 kr i månadspeng. Jag behöver inte hjälpa till med något speciellt hemma för att få pengar (hjälper till en hel del i alla fall, sådant där som måste göras), jag behöver inte köpa godis själv så jätteofta, jag får de kläder och lite till när jag behöver, men köper också en del kläder själv. Jag skulle i alla fall vilja ha ca 200-250 kr i månaden och då har jag visat mamma denna sida och då sa hon att det var ett bra argument. Men då behöver jag hjälpa till lite mer, men det kan det väl vara värt! 😉

• kfjweioF

jag är 9 år och får 20 i veckopeng.jag behöver inte hjälpa till med nåt specielt

• kfjweioF

JAG ÄR 11 ÅR OCH FÅR 800 KR I MÅNADSPENG.JAG BEHÖVER INTE HJÄLPA TILL MED NÅT HEMMA!Cool

• Cat71

Min 13-åring har fått halva barnbidraget sedan sin födelsedag då vi också öppnade ungdomskonto med kopplat betalkort.
    Dessa pengar används för kläder och nöjen. Vi står för ytterplagg, skor, busskort och mobil (såvida det inte överstiger en viss summa vilket det än så länge aldrig gjort). Jag kan se hennes saldo via min bankinloggning så jag kan se om det snabbt tar slut eller växer på hög för i sådant fall ska vi kanske ändra upplägget men än så länge funkar det klockrent. 

Hon får hjälpa till hemma med att ta hand om sitt rum, dammsuga hela huset minst en gång i veckan, tömma diskmaskinen varannan gång (delar uppgiften med sin lillebror), gå med sopor till sorteringsstationen och hjälpa till med tvätten när vi ber om hjälp. Utöver detta vill vi att hon uppför sig "hyfsat" i hemmet, plockar undan efter sig och har en hjälpsam inställning och attityd i allmänhet.
    Oftast fungerar det bra och hon är hjälpsam till sin natur. Hon är lite slarvig när det gäller sitt eget rum men någonstans måste de ju få ha en frizon också så jag försöker att inte lägga mig i om det inte ser alltför stökigt ut.

När hon blir 15 har vi pratat om att hon ska få hela barnbidraget själv. Hon har redan ordnat sommarjobb (enklare uppgifter på ett café som en släkting driver) till nästa sommar där hon även kan få hoppa in en del helger och lov. 
    Jag tycker det är fantastiskt bra och får hon dessutom hela barnbidraget så är det förmodligen då dags att köper det mesta själv, alla kläder och står för sin egen mobilräkning.
    Vi kommer fortsätta stå för hennes sportaktivitet + resor i samband med denna (kostsam sport) och semestrar ihop med familjen.  

Svar på tråden Hur mycket får era barn i månadspeng?